Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ola Almquist skrivet 19 februari 2013, 02:10:19 AM

Titel: Ny CF till Malmslättstrafiken
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 19 februari 2013, 02:10:19 AM
(http://farm9.staticflickr.com/8101/8486740535_c5c49d5fe0_b.jpg)

Ur Östgöta Correspondenten 1961-07-08.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Ny CF till Malmslättstrafiken
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 19 februari 2013, 06:54:40 AM
Det var många fina ord om CF:en! En fantastisk buss, om man skall tro artikeln.

Jag hänger upp mig lite grand på att det sägs att bussen har lättare kardan. Jag vet att man förr ofta sa kardan, men att man då tydligen menade bakaxelväxeln snarare än kardanaxeln. I det här fallet är det säkerligen inte kardanaxeln som avses, och inte heller enbart bakaxelväxeln, utan hela bakaxelkonstruktionen. Jag har många gånger funderat över varför man var så slarvig med uttrycket "kardan"? 
Titel: SV: Ny CF till Malmslättstrafiken
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 februari 2013, 09:29:43 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 februari 2013, 06:54:40 AM
Det var många fina ord om CF:en! En fantastisk buss, om man skall tro artikeln.

Jag hänger upp mig lite grand på att det sägs att bussen har lättare kardan. Jag vet att man förr ofta sa kardan, men att man då tydligen menade bakaxelväxeln snarare än kardanaxeln. I det här fallet är det säkerligen inte kardanaxeln som avses, och inte heller enbart bakaxelväxeln, utan hela bakaxelkonstruktionen. Jag har många gånger funderat över varför man var så slarvig med uttrycket "kardan"?

Minns att bakaxelväxeln kallades "kardanklumpen" av en del. Det man säger är väl i praktiken att bussen har R55 bakaxel. Visst var CF en fantastisk buss, på den tiden något verkligt uppseendeväckande.