Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2013, 21:00:20 PM

Titel: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2013, 21:00:20 PM
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/213-22A_zps833d60f5.jpg)

GDG nr 1651 när den var tämligen ny och i GL-lack.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: j-a skrivet 18 februari 2013, 22:29:40 PM
Mycket trevligt,fortsätt så :) 1651 blev sedan husbuss :)
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: 1896 skrivet 19 februari 2013, 13:01:34 PM
Håller med j-a, gärna fler Alpus bilder, helst Oranga.  :)
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 februari 2013, 13:03:23 PM
Ahhh, Riktiga bussterminalen som var innan dagens hangar..
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: lycbr skrivet 19 februari 2013, 18:36:18 PM
Bussen står parkerad där ingen fick stå :) 1651 var en dröm att köra, gött drag i motorn o go koppling.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 februari 2013, 18:46:25 PM
Levererad i orange färg.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 19 februari 2013, 19:06:34 PM
Citat från: lycbr skrivet 19 februari 2013, 18:36:18 PM
Bussen står parkerad där ingen fick stå :) 1651 var en dröm att köra, gött drag i motorn o go koppling.
Föraren hade kanske extrem nöd så att han bara ställde ifrån sig bussen på första bästa plats och sedan sprang på muggen!?
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 19 februari 2013, 20:06:37 PM
...det var inte jag!!! Men kunde kke. ha varit för den bussen har man kört ett antal ggr. DÄR har jag dock ALDRIG parkerat för toabesök! :D
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Peti skrivet 20 februari 2013, 10:59:08 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2013, 21:00:20 PM
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/213-22A_zps833d60f5.jpg)

GDG nr 1651 när den var tämligen ny och i GL-lack.

1997 07 06 körde jag 1651 närmast. Dessa var underbara bussar att köra.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: 1896 skrivet 20 februari 2013, 17:49:37 PM
När 169x vagnarna kom till Dalarna, så var det mer krut i dom än vad det var i dom tidigare 167x och 168x vagnarna när dom kom, man hade kanske fått upp ångan ordentligt i karosserifabriken i Kungälv då, 165x vagnarna kom ju efter 169x, om någon undrar.  :)
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 12:04:57 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 17:49:37 PM
När 169x vagnarna kom till Dalarna, så var det mer krut i dom än vad det var i dom tidigare 167x och 168x vagnarna när dom kom, man hade kanske fått upp ångan ordentligt i karosserifabriken i Kungälv då, 165x vagnarna kom ju efter 169x, om någon undrar.  :)
Det berodde nog inte på karossen, utan på att Volvo bytte motor från THD100DD till THD100ED, visserligen med samma effekt, men med ett högre vridmoment. Detta måste ha märkts tydligt.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: 1896 skrivet 21 februari 2013, 18:06:36 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 12:04:57 PM
Det berodde nog inte på karossen, utan på att Volvo bytte motor från THD100DD till THD100ED, visserligen med samma effekt, men med ett högre vridmoment. Detta måste ha märkts tydligt.

Vid vilken vagn kom motorbytet ?  ???
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 20:45:15 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 februari 2013, 18:06:36 PM
Vid vilken vagn kom motorbytet ?  ???
Jag tror det var från nr 1680 som det var ny motor.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:30:10 AM
Härligt med denna fina G-L lack   som sagt var det var bättre förr  ;D
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 22 februari 2013, 09:50:37 AM
Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:30:10 AM
Härligt med denna fina G-L lack   som sagt var det var bättre förr  ;D
Och ännu bättre var det förr än förr när inte ens GL-lacke fanns, utan varje bussföretag hade sin egen lack. Då var det lätt att hitta rätt buss och lätt att åka.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: 1896 skrivet 22 februari 2013, 16:25:16 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 20:45:15 PM
Jag tror det var från nr 1680 som det var ny motor.

Kan det inte ha varit med "demo bussen" 1684 som det kom modifieringar ?
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: yngrot skrivet 22 februari 2013, 19:21:29 PM
Ja det har du rätt i Mats
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 22 februari 2013, 19:30:53 PM
Linje 302 förresten var ju en riktig "mjölklinje" till Marstrand. "Expressen" var väl inte uppfunnen på den tiden. Gick NE-platsen sedan iofs. via Tingstadstunneln direkt ut på E6, som alla Kungälvslinjer och via båda "moten", Backadal & Bäckebol till Eriksdal men sedan via Eriksdal, Kexfabriken, busstationen, Komarken och Ytterby station med uppehåll för inväntande vid både Kuä och Yb för anslutande linjer.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 10:29:35 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 februari 2013, 16:25:16 PM
Kan det inte ha varit med "demo bussen" 1684 som det kom modifieringar ?
Nej, jag tror inte det. Från cirka chassinr 9383 kom B10M Mk II. Serien GDG 1675-1679 hade chassinr 8929-8933 och serien 1680-1685 hade chassinr 9538-9543. Alltså drar jag slutsatsen att den nya starkare motorn kom från nr 1680. Sedan kanske det var så att 1684 var den som var karosserad först i chassinrserien 9583-9543 och på så sätt blev demobuss.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: lycbr skrivet 27 februari 2013, 21:27:21 PM
Vagn 1684 var också en dröm att köra och upplevdes som lite lyxig men det var bara ett annat mörkare tyg och jakarandapanel på sidorna. Passagerarna blev positiva när de klev in bussen eftersom den upplevedes som mer ombonad. 1684 försvann från Kungälv 1988 el 89..???
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: 1896 skrivet 27 februari 2013, 21:45:39 PM
Jakaranda panel ?  ??? Är det samma som var i SJ levererade Alpus, eller är det något annat ändå ?  ??? SJ Levererade var ju mer ombonade med Gardiner och Luftdysor.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: lycbr skrivet 27 februari 2013, 23:51:50 PM
Ja, de kan man säga. Klädseln var nog inte riktigt samma men var väldigt lik, jag minns inte riktigt det var 25 årsedan :P. Hugaliga vad tiden går... Det var inga gardiner eller något annat extra i bussen men kändes så mycket finare.
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:05:13 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 10:29:35 AM
Nej, jag tror inte det. Från cirka chassinr 9383 kom B10M Mk II. Serien GDG 1675-1679 hade chassinr 8929-8933 och serien 1680-1685 hade chassinr 9538-9543. Alltså drar jag slutsatsen att den nay starkare motorn kom frn nr 1680. Sedan kanske det var så att 1684 var den som var karroserad först i chassinrserien 9583-9543 och på så sätt blev demobuss.

Med annan starkare motor vad pratar vi om då?

GDG var ju väldigt snåla vid sina beställningar när det gällde linjevagnar.
Före 1986 fanns ju 242 och 276 hk på B10M, därefter kom ju 276 och den nya 286 hk miljömotorn (från 1988)att finnas parallellt några år men köpte GDG verkligen den senare så tidigt? 1987 kom ju 310 hk som väl aldrig hamnade i någon GDG linjevagn (Spanien vanHool:erna fick den motorn)
Titel: SV: GDG 1651 år 1987
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 februari 2013, 08:01:45 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:05:13 AM
Med annan starkare motor vad pratar vi om då?


Som jag skrev tidigare i tråden, så bytte Volvo motor från THD100DD till THD100ED vid övergången från B10M Mk1 till B10M Mk2. Den hade samma effekt som tidigare (276 hk), men ett högre vridmoment. På så sätt upplevdes den starkare.