Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2013, 17:49:19 PM

Titel: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2013, 17:49:19 PM
Näckrosbuss tog från sommaren 1996 hem trafiken på stomlinjerna i Jönköping och anskaffade för detta 20 Neoplan ledbussar. Bussarna flyttades sedan till SL-området och placerades i Söderort. ALY651 i Huskvarna.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815106%29.jpg)

Linjebuss körde övrig tätortstrafik. PSH286.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815107%29.jpg)


NSW003 var från början Jönköpings Kommuntrafik 151.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815108%29.jpg)


MAA028 är fd JKT 137.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815109%29.jpg)


ALX791.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815110%29.jpg)


ALZ871. Hållplats Djurläkaretorget bytte sedan namn till Juneporten. Vad jag förstår är Juneporten den gång som går till centralstationen och som i folkmun kallas Pärleporten.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815111%29.jpg)

Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 18 februari 2013, 19:07:15 PM
Tack för dessa bilderna Staffan.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Bingoberra skrivet 18 februari 2013, 23:56:00 PM
Hatten av! Underbart.
Är i stort sett uppväxt på dessa bussar. :D
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Walter skrivet 19 februari 2013, 09:21:02 AM
Särskilt populära var de ej, ofta stoppade av polisen i början och driftsäkerheten i början av avtalet var mycket låg. Dock fick man väl efter ett tag rätt på det hela. Två stycken bussar av samma modell anskaffades efter ett tag, skillnaden var att de senare hade dörrar 2-2-2-2.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 februari 2013, 13:02:26 PM
Citat från: Walter skrivet 19 februari 2013, 09:21:02 AM
Särskilt populära var de ej, ofta stoppade av polisen i början och driftsäkerheten i början av avtalet var mycket låg. Dock fick man väl efter ett tag rätt på det hela. Två stycken bussar av samma modell anskaffades efter ett tag, skillnaden var att de senare hade dörrar 2-2-2-2.

Och saknade puckeln på taket vid leden..
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:25:03 AM
Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2013, 10:00:22 AM
Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:25:03 AM
Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..

De gick på alla tre stomlinjerna 1, 2 och 3. Vid tillfällig brist på ledbussar var det dock i första hand linje 1:s behov som tillgodosågs.

Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: ML-buss skrivet 23 februari 2013, 09:02:23 AM
Linje 3 fanns inte när Neoplan gick där .
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Bingoberra skrivet 23 februari 2013, 13:34:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2013, 10:00:22 AM
De gick på alla tre stomlinjerna 1, 2 och 3. Vid tillfällig brist på ledbussar var det dock i första hand linje 1:s behov som tillgodosågs.

Stämmer bortsett från att 3 inte fanns på den tiden. Linje 1 har mycket mer resenärer än 2 och därför såg (ser) man alltid till att i första hand förse denna med ledbussar.
I dagsläget har linje 1 absolut flest resenärer, därefter kommer 2 som har marginellt mer resenärer än 3.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Jens skrivet 03 mars 2013, 07:21:29 AM
Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:25:03 AM
Neoplan  gick väl mest på linje 1 ????    Snyggt med röd text iaf..    Vad jag hört var de inte så trevliga i vinterväglag  heller då leden ofta vek sig..

Jag har också hört om ett annat problem vintertid - att motorn var överdimensionerad i förhållande till bakaxeln. Så om det slirade för mycket och plötsligt fick fullt grepp lite för fort rasade hela axeln.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1996, del 1 (av 4)
Skrivet av: Bingoberra skrivet 03 mars 2013, 14:11:39 PM
Citat från: Jens skrivet 03 mars 2013, 07:21:29 AM
Jag har också hört om ett annat problem vintertid - att motorn var överdimensionerad i förhållande till bakaxeln. Så om det slirade för mycket och plötsligt fick fullt grepp lite för fort rasade hela axeln.

Var det inte någon av dessa som kraschade på E4 1999 p.g.a vobblande led? Har för mig att det var så.