Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 16 februari 2013, 21:30:33 PM

Titel: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 februari 2013, 21:30:33 PM
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=709179

Vet inte om det stått om detta nyligen. Det skrevs om detta i början av 2012.

Veolia i Sverige ekonomi se
http://www.121.nu/onetoone/sokresultat.aspx?typeofsearch=standard&sokord=veolia%20Transport%20ab&lokaldel=&ort=
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Cugel skrivet 19 februari 2013, 22:19:51 PM
Det är hög tid nu!  ;D

Stycka upp och sälj.
Att moderbolaget i Frankrike lyckas sälja av hela den svenska verksamheten i sin helhet ser jag som
en omöjlighet.
Vem är intresserad av diverse små trafikområden spridda vind för våg som visar urdåligt resultat??

Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: yngrot skrivet 20 februari 2013, 12:14:11 PM
Finns nog en del som vill  köpa det som finns .. Om det styckas upp vill säga..
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2013, 13:27:54 PM
Vem köper rätten till namnet "Linjebuss" inkl loggan med pilen? :)
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 09 mars 2013, 20:50:02 PM
En väldigt talande bild:

www.fotobus.msk.ru/photo/842100/
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2013, 21:10:32 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 mars 2013, 20:50:02 PM
En väldigt talande bild:

www.fotobus.msk.ru/photo/842100/

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Jan skrivet 10 mars 2013, 19:02:16 PM
Delar av sydöstra Skåneförsvinner som Veolia fäste snart, samma i Kronobergslän. Upphandling pågår i Västernorrland och Malmö stad som är Veolia trafikerat. Det är väl bara Norrlandskusten, Lomma och i Västragötaland som finns kvar sedan.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Walter skrivet 10 mars 2013, 19:36:09 PM
Citat från: Jan skrivet 10 mars 2013, 19:02:16 PM
Delar av sydöstra Skåneförsvinner som Veolia fäste snart, samma i Kronobergslän. Upphandling pågår i Västernorrland och Malmö stad som är Veolia trafikerat. Det är väl bara Norrlandskusten, Lomma och i Västragötaland som finns kvar sedan.

Och Östergötand.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 mars 2013, 20:33:55 PM
...å inte minst Eskilstuna
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 mars 2013, 20:59:43 PM
sen är ju frågan om man delar upp Veolia sverige i olika delar eller typ tåg, båt o buss
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 21:05:45 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 mars 2013, 20:33:55 PM
...å inte minst Eskilstuna

Och FAC inte att förglömma

Veoliakoncernen är fortfarande en stor aktör inom trafiken till sjöss, på räls och väg i landet.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 mars 2013, 21:22:57 PM
Dotterbolagen People Travel Group, Taxi Stor&Liten, Granbergs Buss, Värmlandsbuss och Styrsöbolaget(något fler?) får förstås räknas med. På tågsidan har man ju dessutom nyligen vunnit en upphandling och på bussidan är det väl ingenting som säger att man inte kommer att vara med i årets upphandlingar, t ex Västernorrland och Dalarna.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2013, 21:38:03 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2013, 21:22:57 PM
Dotterbolagen People Travel Group, Taxi Stor&Liten, Granbergs Buss, Värmlandsbuss och Styrsöbolaget(något fler?) får förstås räknas med. På tågsidan har man ju dessutom nyligen vunnit en upphandling och på bussidan är det väl ingenting som säger att man inte kommer att vara med i årets upphandlingar, t ex Västernorrland och Dalarna.

Ja, nu när KR Trafik och Mittbuss/Together fått gemensamma delägare (och därmed gemensamma intressen) kan man ju förmoda att de inte kommer att lägga konkurrerande bud för varandra i Västernorrland och Dalarna.
KR+Together kan visserligen bli starkare, men samtidigt blir det bara ett enda motbud från "smååkarna" för t.ex Nobina (Dalarna, Härnösand), Veolia (Örnsköldsvik), och Keolis (Sundsvall) att matcha.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2013, 22:11:01 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Ramkvillabuss är  visserligen sålt till Nilsbuss men det ingick i People Travel Group.

Vad finns det för anledning för den svenska staten att köpa Veolia av den franska staten??? Och vilka statliga bolag är lämpliga att bedriva Veolias busstrafik? Så vitt jag vet äger svenska staten sedan 1995 inte något bussbolag vare sig direkt eller genom något dotterbolag som t ex SJ AB.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Walter skrivet 10 mars 2013, 22:12:14 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Varför skulle staten lägga sig i och köpa delar av privata bolag? Det är ju som att gå tillbaka i tiden.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: MrH skrivet 10 mars 2013, 22:14:40 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Staten har väl förhoppningsvis vettigare saker att fördela skattepengar på än att äga bussbolag..... finns ingen som helst anledning!

/MrH
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2013, 22:17:44 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Majoriteten av partierna verkar vara överens att det inte är statens uppgift att lösa problem på den privata marknaden. Staten skulle kunna rycka in om t.ex massarbetslöshet hotar specifika orter, men sådant existerar ju inte alls i kollektivtrafikbranschen. Går ett bolag tillbaka eller i konkurs, så tar ett annat bolag över och kör vidare efter upphandling. Så antalet arbetstagare förblir i ungefär samma antal oavsett vilken operatör som kör, och vem som äger operatören.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 22:27:48 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Försäljningen av just Ramkvilla var ju strategisk eftersom man enbart har kvar ett par beställningsbussar i Kronoberg efter upphandlingen, Nilsbuss är en bättre ägare då och själva varumärket var värt en hel del.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 11 mars 2013, 08:18:52 AM
Hade jag skrivit Nobina, så hade ni protesterat mot det också.  ;D

Både Telia och Vattenfall tycks ju vara bra på att göra dåliga affärer, så varför skulle inte Vattenfall kunna köpa Veolias Sverige del, och sedan föra över trafikdivisionen till SJ, men det kanske bara är trafikdelen som är till salu ? Då får väl SJ investera direkt då. Allt bussfolk i Sverige verkar ju vara emot den offentliga kakan, vad gäller busstrafik, kan inga procentsatser, men det finns ju bara ett fåtal kommunala bussbolag kvar, vore det då så fel om staten hade en liten del igen ? Tror nog att det kunde vara bra för utvecklingen.  :)
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Walter skrivet 11 mars 2013, 10:23:36 AM
Varken SJ eller i synnerhet Vattenfall skall äga bolag som konkurrerar på andra områden än de själva hanterar.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 11 mars 2013, 14:34:33 PM
Citat från: Walter skrivet 11 mars 2013, 10:23:36 AM
Varken SJ eller i synnerhet Vattenfall skall äga bolag som konkurrerar på andra områden än de själva hanterar.

SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2013, 14:46:45 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 14:34:33 PM
SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???

SJ AB:s uppdrag är att ägna sig åt persontransporter på järnväg. SJ AB har aldrig ägt något bussbolag. Gamla affärsverket Statens järnvägar gjorde det (förutom egen busstrafik även GDG och majoriteten av Billingens Trafik AB) men detta upphörde från och med 1 januari 2001. SJ AB är bara ett av de sex aktiebolag och ett affärsverk som utkristalliserades ur gamla affärsverket.

Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: homer skrivet 11 mars 2013, 16:05:08 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 14:34:33 PM
SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???

Det roliga är inte att du föreslår de utan att du på allvar verkar tro att de skulle vara realistiskt
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: yngrot skrivet 11 mars 2013, 16:59:09 PM
Jisses amalia vilka ideer som dyker upp..  Däremot är det ju andra statliga ägare inblandade i Sverige  ex Nettbuss   , DB  som väl oxå ägs av Tyska staten om jag inte är helt ute och cyklar??   Nobina har väl oxå statliga ägare ??

I Sverige finns snart inga svenska bolag kvar de försvinner upp i de stora drakarna som lägger bud överallt.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2013, 17:19:41 PM
Nettbuss, Arriva, Keolia och Veolia har alla statliga ägare mer eller mindre långt bakom sig.

Bland de kvarstående Svenskägda bolagen är det ju Bergkvarabuss och Björksgruppen/KR Trafik som är hyfsat stora.

Nobina har till stor del utländskt ägande men inga stater med ägarinflytande.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 11 mars 2013, 20:25:03 PM
Vet inte vad som är mest skrämmande, att ni inte vill se en statlig aktör, eller att ni har accepterat upphandlingssystemet med den/dom försämringar/privatiseringar det medfört.

Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2013, 20:35:58 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 20:25:03 PM
Vet inte vad som är mest skrämmande, att ni inte vill se en statlig aktör, eller att ni har accepterat upphandlingssystemet med den/dom försämringar/privatiseringar det medfört.

Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)

En statlig ägd aktör och upphandlingssystemet är ju två helt skilda saker. Även om det funnits ett statligt bussbolag hade detta bolag ändå inte kunnat upphandlat sig in i t.ex Skellefteå, Uppsala eller Västmanlands län där kommunala och landstingsägda bolag kör i egen regi.

Saken är även den att du inte vill se några brister med trafik i egen regi, utan du väljer bara att se bristerna i upphandlingssystemet. Men båda system har för- och nackdelar. De största nackdelarna med trafik i egen regi är att verksamheten är svår att få kostnadseffektiv, samt att bolagen tvingas upphandla t.ex sina fordonsköp till lägsta pris. T.ex tvingas köpa Neoplan...
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: BSB101 skrivet 12 mars 2013, 13:42:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2013, 20:35:58 PM
En statlig ägd aktör och upphandlingssystemet är ju två helt skilda saker. Även om det funnits ett statligt bussbolag hade detta bolag ändå inte kunnat upphandlat sig in i t.ex Skellefteå, Uppsala eller Västmanlands län där kommunala och landstingsägda bolag kör i egen regi.

Saken är även den att du inte vill se några brister med trafik i egen regi, utan du väljer bara att se bristerna i upphandlingssystemet. Men båda system har för- och nackdelar. De största nackdelarna med trafik i egen regi är att verksamheten är svår att få kostnadseffektiv, samt att bolagen tvingas upphandla t.ex sina fordonsköp till lägsta pris. T.ex tvingas köpa Neoplan...

Finns inget som tvingar kommunerna eller deras bolag att upphandla till lägsta pris utan det är något man väljer när man skriver förfrågningsunderlaget.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2013, 14:12:19 PM
Citat från: BSB101 skrivet 12 mars 2013, 13:42:33 PM
Finns inget som tvingar kommunerna eller deras bolag att upphandla till lägsta pris utan det är något man väljer när man skriver förfrågningsunderlaget.

Vill man väga in kvalitet i upphandlingen måste man tydligt ange hur denna beräknas. Det är svårt att göra så därför blir det tyvärr alltför ofta så att det bara är priset som är avgörande. Men det är precis som du skriver inget som tvingar den som gör en offentlig upphandling att göra så.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 mars 2013, 21:51:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2013, 14:12:19 PM
Vill man väga in kvalitet i upphandlingen måste man tydligt ange hur denna beräknas. Det är svårt att göra så därför blir det tyvärr alltför ofta så att det bara är priset som är avgörande. Men det är precis som du skriver inget som tvingar den som gör en offentlig upphandling att göra så.

Fast i den här branschen tror jag inte så mycket på kvalitetsavtal - i bemärkelsen att anbudsgivaren ska lova saker till höger och vänster och att man ska välja anbud efter det. Bättre att ha kvalitetskraven i avtalet (men att man får relativt stor frihet hur exakt man löser vissa saker) och sedan ha ganska kraftiga incitament för ökat resande, respektive viten för bristande kundnöjdhet, punktlighet och inställda turer etc. Egentligen precis som den hårt kritiserade upphandlingen i Stockholm nyligen (E20). Möjligen kunde man ha kompletterat med lite högre krav på fordonen.

Upphandlingssystem kan nog aldrig garderas sig för att en operatör misslyckas vid trafikstart, eller missköter avtalen. Men man kan som i E20 göra det omöjligt att fortsätta bedriva avtalet i längden utan att uppnå vissa kvalitetskrav.

Vad man däremot kan göra är väl att ställa höga krav och att ha god kontroll på att det bolag som ska ta över ett trafikområde verkligen har koll på allt innan trafikstart.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 13 mars 2013, 09:50:10 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 20:25:03 PM
Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)

Låt oss hypotetiskt säga att ditt önskescenario inträffar.
Svenska staten lägger stora skattemedel på att köpa upp hela Nobinakoncernen, Veolia Transport Sverige AB samt People Travel Group AB och integrerar all verksamhet. Därefter försöker detta statliga bolag att lägga anbud på linjetrafik runtom Norden, samt långväga trafik i egen regi med varumärket Swebus, samt kanske beställningstrafik genom att låta FACC byta namn till AB Linjebuss.

Därefter läser du noga igenom denna artikel från gårdagens SvD Näringsliv?
http://www.svd.se/naringsliv/giganterna-som-styr-sveriges-kollektivtrafik_7985768.svd

Hur ska "ditt" nya Nobina med sin statliga ägarbild på något seriöst vis kunna konkurrera med norska Nettbuss, tyska Arriva och franska Keolis varav några av dem gärna lägger underbud? Den svenska staten kan helt enkelt inte matcha dessa andra rika staters ekonomi, för den svenska staten (läs: de svenska skattebetalarna) har inte råd att skjuta till kapital till avtal som vunnits pga för låg anbudsnivå, likt SL:s E20.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 13 mars 2013, 10:53:14 AM
Svaret är lika enkelt som självklart, Scenariot förutsätter att det blir slut på dessa pajasfasoner med upphandlingar.  :)

(Gud förbjude att namnet Linjebuss återanvänds.)  8)
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Ersa skrivet 13 mars 2013, 12:03:29 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 10:53:14 AM
Svaret är lika enkelt som självklart, Scenariot förutsätter att det blir slut på dessa pajasfasoner med upphandlingar.  :)

(Gud förbjude att namnet Linjebuss återanvänds.)  8)

1: Hur de Regionala Kollektrafikmyndigheterna väljer att upphandla eller köra i egen regi har ju staten inget med att göra. Det beslutas på landstingsnivå.

2: Nej, just ja. Ditt scenario gällde ju enbart SJ Buss/Swebus/Nobina. Inga andra större svenska företag fick väl lov att existera...
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: 1896 skrivet 13 mars 2013, 17:41:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2013, 12:03:29 PM
1: Hur de Regionala Kollektrafikmyndigheterna väljer att upphandla eller köra i egen regi har ju staten inget med att göra. Det beslutas på landstingsnivå.

2: Nej, just ja. Ditt scenario gällde ju enbart SJ Buss/Swebus/Nobina. Inga andra större svenska företag fick väl lov att existera...


Det måste till riksdagsbeslut om hur framtidens kollektivtrafik ska förändras och bedrivas utan upphandlingar.

Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2013, 18:08:52 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 17:41:16 PM

Det måste till riksdagsbeslut om hur framtidens kollektivtrafik ska förändras och bedrivas utan upphandlingar.

Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.

Och idag är ju inte ens Vänstern för återgång till denna modell
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: Walter skrivet 13 mars 2013, 19:44:28 PM
Och det krävs väl beslut på EU nivå då upphandlingsreglerna väl är EU-direktiv?
Titel: SV: Veolia Transport försäljning
Skrivet av: admin skrivet 13 mars 2013, 20:55:33 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 17:41:16 PM
Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.

Det där var nog en ny lägstanivå vi inte sett till på länge, och då tråden redan glidit från sitt ursprungliga ämne låses den härmed. Nya trådar i ämnet får givetvis öppnas i i framtiden om det sker förändringar med t.ex Veolias svenska kollektivtrafikverksamhet.