Jag har plockat ut en av mina arbetsveckor här på Bergkvarabuss i Karlskrona. Jag brukar försöka ta en liten Siesta när jag kommer hem efter dom långa dagarna för jag känner att det gör gott o det blir lättare och orka med. Samtidigt behöver jag inte gå o lägga mej så tidigt då.
Så här ser det ut:
Måndag 0525-1625 Rast 0758-0831, Rast 1049-1146. Ramtid 1100 och betalt 0936
Tisdag 0606-1740 Rast 0849-0919, Rast 1244-1328. Ramtid 1134 och betalt 1020
Onsdag 0524-1523 Rast 0958-1045 Ramtid 0959 och betalt 0918
Torsdag 0459-1405 Rast 0906-1002 Ramtid 0906 och betalt 0820
Fredag 0559-0910 Ramtid 0311 och betalt 0311
Vi har 31 Pass som har ramtid över 11 timmar av ca 140 st. Av dessa är det 8 st pass som är delade enligt 17% regeln. Övriga är 3 delade dvs med 2 st obetalda raster på totalt max 90 min.
Vore trevligt om någon annan kan redovisa något liknande
//Pär
Vad fjolligt det har blivit när det ska räknas minuttal hit och dit, snart ska det säkert börja räknas sekunder....
Då är det väl mer rekordeligt att säga att det ska vara 20 minuters inställelsetid när man hämtar en buss på morgonen, och 10 minuter in och avställelsetid vid rast och en kvart vid avslutad tjänst. ::)
Vem tror du vill betala för all den tiden???
Citat från: yngrot skrivet 17 februari 2013, 16:37:44 PM
Vem tror du vill betala för all den tiden???
Det är väl inte mitt problem, men jag ska ju ha betalt när jag arbetar. Finns absolut ingen som helst anledning att acceptera försämringar bara föra att någon på en högre nivå vill driva trafiken billigare. I ett yrke med hög status har man betalt när man arbetar. :P
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 februari 2013, 09:55:17 AM
Då är det väl mer rekordeligt att säga att det ska vara 20 minuters inställelsetid när man hämtar en buss på morgonen, och 10 minuter in och avställelsetid vid rast och en kvart vid avslutad tjänst. ::)
Om du verkligen tänker efter, behövs verkligen allt det?
Citat från: Carl Eric skrivet 17 februari 2013, 17:35:57 PM
Om du verkligen tänker efter, behövs verkligen allt det?
Det kan säkert variera från depå till depå, men den tiden vill jag ha i Dalarna. :)
Citat från: preacher skrivet 15 februari 2013, 10:26:21 AM
Jag har plockat ut en av mina arbetsveckor här på Bergkvarabuss i Karlskrona...
Så här ser det ut:
Måndag 0525-1625 Rast 0758-0831, Rast 1049-1146. Ramtid 1100 och betalt 0936
Tisdag 0606-1740 Rast 0849-0919, Rast 1244-1328. Ramtid 1134 och betalt 1020
Onsdag 0524-1523 Rast 0958-1045 Ramtid 0959 och betalt 0918
Torsdag 0459-1405 Rast 0906-1002 Ramtid 0906 och betalt 0820
Fredag 0559-0910 Ramtid 0311 och betalt 0311
//Pär
Långa dagar,men vissa av turerna är väl uppblandade med landsbygdslinjerna i 15x-och 17x-serien och inte enbart ren stadstrafik varje pass?/Ulf
Citat från: Carl Eric skrivet 17 februari 2013, 17:35:57 PM
Om du verkligen tänker efter, behövs verkligen allt det?
Totalt 55 min i för o eftertider?
Hur mkt tid som behövs beror ju först på vad föraren förväntas göra?
Ska han/hon bara koppla loss en handske och åka iväg är 5-10 minuter helt tillräckligt
20 vid rast med "egen buss" är lite väl tilltaget om det inte rör sig om långa gångavstånd men sådan tid ska läggas som gångtid istället.
15 min vid avslut kan man ha om föraren ska göra mer än att bara lämna bussen och gå.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2013, 23:41:52 PM
Totalt 55 min i för o eftertider?
Hur mkt tid som behövs beror ju först på vad föraren förväntas göra?
Ska han/hon bara koppla loss en handske och åka iväg är 5-10 minuter helt tillräckligt
20 vid rast med "egen buss" är lite väl tilltaget om det inte rör sig om långa gångavstånd men sådan tid ska läggas som gångtid istället.
15 min vid avslut kan man ha om föraren ska göra mer än att bara lämna bussen och gå.
Jo självfallet!
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2013, 23:41:52 PM
Totalt 55 min i för o eftertider?
Hur mkt tid som behövs beror ju först på vad föraren förväntas göra?
Ska han/hon bara koppla loss en handske och åka iväg är 5-10 minuter helt tillräckligt
20 vid rast med "egen buss" är lite väl tilltaget om det inte rör sig om långa gångavstånd men sådan tid ska läggas som gångtid istället.
15 min vid avslut kan man ha om föraren ska göra mer än att bara lämna bussen och gå.
Citat från: Carl Eric skrivet 18 februari 2013, 08:37:25 AM
Jo självfallet!
Illojala åsikter, bussförar yrket är mer än att bara köra en buss fram och tillbaka, och varför ska det accepteras att det är sämre nu än vad det var för 20-30 år sedan ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 februari 2013, 13:57:45 PM
Illojala åsikter, bussförar yrket är mer än att bara köra en buss fram och tillbaka, och varför ska det accepteras att det är sämre nu än vad det var för 20-30 år sedan ?
Idag är ju det vad man gör på många håll, städ, tvätt, tank, säkerhetskontroll etc sköter andra om, därav har ju tiderna dragits ned.
Självklart ska man ha betalt om det ingår att man ska utföra vissa sysslor, plockstädning t.ex men sådant ska man lägga in som en syssla och inte som eftertid, ska man däremot hämta bussen från plats a och lämna den på plats b efter körningen utan att göra annat än att kliva ur stolen så är det svårt att motivera 55 min för detta.
Om jag talar för mig själv, så vill jag veta vad det är för skick på grejerna jag tar ut på morgonen, och jag vill veta vad det är för skick på grejerna jag lämnar ifrån mig på kvällen, dessutom vill jag att mina resenärer ska känna det förtroendet för mig, att har dom tappat något på bussen, så har jag som förare hittat det, men om arbetsgivaren skiter i sådant, så får man ju en sådan förarkår också. >:(
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 februari 2013, 21:37:07 PM
Långa dagar,men vissa av turerna är väl uppblandade med landsbygdslinjerna i 15x-och 17x-serien och inte enbart ren stadstrafik varje pass?/Ulf
Ibland är det förstås landsbygdslinjer men inte alltid. Har själv inte upplevt att det fattas tid på morgonen eller vid depåslut. Oftast har vi en avlösningsbil in till depån, eller ut till linje.
Jag minns för länge sedan när swebus hade trafiken här, då kortade dom ner klargöringen innan passtart för dom lade märke till att chaufförerna(inte alla) oftast satt kvar o fikade till absolut sista sekund innan dom gav sig iväg. Facket var även med o räknade på tiderna så det var godkänt därifrån också.