Idag har rapporten från haverikommissionen från bussbranden i Helsingborg 14 feb 2012 presenterats.
Det var olyckan där 2 gasbussar körde ihop och båda brann upp.
Länk till rapporten hos Statens haverikommission (http://www.havkom.se/virtupload/reports/RO2013_01.pdf) (pdf)
Här är det mycket intressant läsning!
Det står även om rapporten i HD.se (http://hd.se/helsingborg/2013/02/14/bristande-i-tillsyn-och-underhall/)
Tråden om branden för ett år sedan (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51145.msg371713#msg371713)
en tanke som slog mig var att HavKom skrev:
CitatFör utrymning av bussar finns det alltid reglage på förarplatsen där föraren kan öppna samtliga dörrar manuellt. Utformningen kan vara i form av ett vred eller tryckknappar. På de allra flesta bussar finns det även ett vred där föraren kan släppa ut luften i systemet för dörrarna vilket frilägger samtliga dörrar i bussen. Vid en friläggning öppnas inte dörrarna med automatik men dörrarna kan lätt tryckas upp av resenärerna. Vredet kan sitta ovanför föraren eller på instrumentbrädan som löper utmed vänster sidoruta vid
förarplatsen, i regel längst bak.
Vad jag vet saknar VDL bussarna som går i Norrort nödöppningsfunktion från förarplatsen. Vore tacksam att veta om det är någon som vet om det finns (det gäller även Nobinas VDL dubbeldäckare).
Även en liten krock riskerar ju att slå ut släcksystemet i motorrummet .. Då den lilla krock i ca 10km/h gjorde rätt stora skador..
På sidan 56 i rapporten har man lyckats få in ett lustigt skrivfel: "En brand i en buss kan uppkomma av en mängd olika orsaker. Även om man inte ska lämna någon möda osparad för att på olika sätt söka förhindra uppkomsten av bränder, är det i praktiken orealistiskt att tro att man helt kan förhindra dem."
Men annars är det en mycket intressant och läsvärd rapport! :)
Känns ju bra att man är utbildad i brandsäkerhet och utrymning av buss (av räddningstjänsten) men det är snart fem år sedan så uppdatering vore onekligen på sin plats...