(http://www.phbuss.se/upl/Signvard/Buss%20033.jpg)
Annorlunda med Volvo 140-seriens stolar i en buss.
Det här är väl en mycket tidig bussen "Pigg" F4-chassie, med Skandiakaross från Markaryd ???
Rätta mig gärna om jag har fel...
Jodå, det här är föregångaren till F4:an, en F83S! Rejält kantig byggnation f ö.
Var och när är bilden tagen? Jag har en notering om att den här bussen ska ha gått som "Ringbuss" i Borås en kortare(?) period.
/GL
Denna buss gick i en internbusslinje emellan Sörred och Spetsbågen,Eketrägatan. I Göteborg .Dessutom användes en BB54 i samma trafik.
Men en av Skandia(Hellmark) byggd efterföljare var tre st till GS för linje 22 bl a. Hade sk starholk för linjenr. Ersatte två äldre små bussar (dock bussar).
Apropå B54. Ulf S frågade en gång om jag sett en B54 i Kinna som tillhört Folkebrandt i Västerås. Jodå denna hade jag sett men jag visste inte att det varit en buss. Helt ombyggd till lastbil.
Benämningen "bussen pigg" får nog reserveras för de mindre bussarna på F408. En föregångare till denna var AjoKii en liten byggd i ca 40 ex för ELG av kiitokory.
Behovet av liten buss finns fortfarande. Volvo-England hade B6B som såldes i något exemplar till Sverige och bla i Kungsbacka fanns 2 st,en Fjäråsbussar och en KES. Det är svårt att få fram eftrföljare till Hino och det mesta stupar på kostnadsbilden. Det bör vara en buss man bygger på. Personbilar omyggda till bussar är avsevärt sämre genom att komponenter är underdimensionerade. Sören S
Bilden är tagen från Inrikesterminalen på Arlanda någon gång 1979-81. Det finns en logotyp på sidan av bussen som jag känner igen, men inte kan tyda. Minnet kan svikta men jag tror den gick mellan terminalerna ...
Spännande buss. Formerna känns igen från de betydligt större möbelbussarna som åtminstone jag förknippar skandiakarosser med. :)
Bilden är INTE tagen på någon flygterminal på Arlanda. Den är tagen i Göteborg,på det som i dagligt tal kallas för Torslanda. Vad jag kan se är det skogen bakom mot Sörredsvägen . Parkeringen är personalparkeringen och fabriken tillverkade en gång i tiden 140 bilar.
Nu är bilden något suddig och det är svårt att se riktigt. När skulle berörd buss fö gått i Arlanda ?. Tore Brynielsson provade bussen i Borås med sk anropsstyrd telefon. Provade han den någon annanstans ?
Fn användes ett antal Ford Transit.
Citat från: S Svensson skrivet 29 oktober 2007, 20:14:20 PM
Bilden är INTE tagen på någon flygterminal på Arlanda. Den är tagen i Göteborg,på det som i dagligt tal kallas för Torslanda. Vad jag kan se är det skogen bakom mot Sörredsvägen . Parkeringen är personalparkeringen och fabriken tillverkade en gång i tiden 140 bilar.
Nu är bilden något suddig och det är svårt att se riktigt. När skulle berörd buss fö gått i Arlanda ?. Tore Brynielsson provade bussen i Borås med sk anropsstyrd telefon. Provade han den någon annanstans ?
Fn användes ett antal Ford Transit.
Så Ni anser att jag inte är kapabel att memorera mina fotoplatser ?
Bildrutan framför är denna bild (http://www.phbuss.se/upl/Signvard/Buss%20034.jpg) och den rampen finns kanske också i Torslanda.
Det skulle dessutom vara ett äventyr av en sjundeklassare att fara ensam från norra delarna av Uppland (Örbyhus) på ett skolkort med extra giltighet till Torslanda...
Wow, den resan skulle jag gärna gjort...
...men tyvärr räckte endast bussbiljetten till att åka linje 801 till Arlanda.
Parkeringshuset i bakgrunden finns fortfarande kvar, och reklamskylten står det Technics på...
Ja må då ända säga att det liknade Torslanda. Fastän jag litar på Dig.
Tack ändå för en bra bild. Bussar jag sett kan tydligen ha gått lite varstans.
Jo, i det här fallet är jag faktiskt ett sanningsvittne ;)
Bilden är från 1979 eller 1980 och är plåtad med en Canon Demi (halvformat) 135.
Dessutom med 400 ASA film som är framkallad i skolans fotolabb.
Kvaliten lämnar nog därför lite i övrigt att önska.
På skyltarna i sidorutorna står det Transfer och Utrikes, men visst Jag kan hålla med om att Arlanda blivit lite ombyggt sedan bilderna togs :)
Kan den ha ägts av Arlanda Buss när den gick där då? För det var väl dom som skötte trafiken mellan terminelarna vid den här tiden. Bussen såldes i oktober 1980 till en privatperson i Ängelholm och då torde den aktiva tiden som buss ha varit över. Innan dess var det bara två ägare enligt bilregistret och den första var kanske Volvo eftersom det verkar ha varit någon form av provbuss . Enligt Sörens resonemang verkar min notering om Ringbuss i Borås också att stämma, finns det möjligen någon som har något mer att berätta om den verksamheten?
Mvh Greger L
I boken "Alla våra bussar" finns en bild från Borås, det syns att det är en liknande buss på bildenäven om bilden inte ger någon identifieringsmöjlighet till om det var samma individ.
Hur många ringbussar gick det i Borås under försöket ?
Jag vill minnas någonting om att det också fanns en VW-buss i den trafiken.
Citat från: Signvard skrivet 31 oktober 2007, 19:10:49 PM
I boken "Alla våra bussar" finns en bild från Borås, det syns att det är en liknande buss på bildenäven om bilden inte ger någon identifieringsmöjlighet till om det var samma individ.
Hur många ringbussar gick det i Borås under försöket ?
Jag vill minnas någonting om att det också fanns en VW-buss i den trafiken.
Jag har bara svaga minnen från detta försök - men jag har läst om det någonstans en gång i tiden i alla fall. Bussen på bilden i denna tråd stämmer väl med det lilla jag minns/vet om det. Tror bara det var en buss inblandad, har inget minne av någon VW-buss. Vore trevligt om någon kunde berätta mer om det.