Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 12 februari 2013, 16:52:19 PM

Titel: Mot sista vilan
Skrivet av: Fredde skrivet 12 februari 2013, 16:52:19 PM
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Bilder6015_zps3783edcb.jpg)
Keolis 5159 närmar sig AB Demonteringar, Hölö 2013-02-12.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 12 februari 2013, 16:53:49 PM
Ja, märkte att den inte stod kvar på garageplan imorse... R.I.P. :( Men syskonet 5158 lever kvar och syntes i trafik på linje 830 idag.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2013, 18:21:38 PM
På 1900-talet kunde vi bygga hyggliga bussar i Sverige. Men när alltför många år gått är det till slut över för de sista 1900-talskonstruktionerna. Ajöss, och tack för trogna år, Scania "stridsvagnen" MaxCi! Dess efterföljare OmniCity/Link (samt Volvo 8500) har ju knappt halva MaxCins livslängd och slitstyrka, och de har ju därför redan börjat skrotas ut, parallellt med MaxCin.

Hatten av för denna tysta, bekväma och rejäla lågentrébuss som dessutom faktiskt hade riktigt bra vinteregenskaper.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: yngrot skrivet 12 februari 2013, 20:01:19 PM
Ja MaxCi var en väldigt bra stadsbuss. Körde man bara med lite eftertanke på vinterväglag så tog man sig fram för det mesta .. och värmen var bra i dessa ..
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 februari 2013, 21:01:06 PM
Vacker vinterbild
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 14 februari 2013, 19:19:26 PM
5159 hämtas.

(http://ludde306.ownit.nu/DSC03081%20-%20Kopia.JPG)

(http://ludde306.ownit.nu/DSC03085%20-%20Kopia.JPG)

Även 5166 har åkt med bärgaren till Hölö. 5159 i tisdags, 5166 igår onsdag

// Anders
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: AO skrivet 14 februari 2013, 21:48:56 PM
Vad var det för stolar i 5159? Tycker mig skymta höga stollsryggar men kanske ser fel:p
Titel: Sv: Mot sista vilan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 februari 2013, 22:23:46 PM
Yesssss nu händer det grejer

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Sv: Mot sista vilan
Skrivet av: Ersa skrivet 15 februari 2013, 10:23:27 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 februari 2013, 22:23:46 PM
Yesssss nu händer det grejer

Ja, äntligen får du kvalitetssänkning och fler missnöjda förare. Bort med de sista konstruktionerna som fungerade bra.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Matte skrivet 15 februari 2013, 11:12:04 AM
Kan vara jag som körde 5159 i linje trafik som sista förare. För nån dag efter 9 December så körde jag den vagnen och i Västerhaninge Stn så tappade den all kylarvätska å fick åka bärgare till Handen. Sedandess har den stått på garageplan och nu till skrot.
Trevlig vagn med landsvägs låda lite extra lull lull som komforthöjande för passagerare.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Kristian skrivet 15 februari 2013, 11:24:55 AM
Citat från: AO skrivet 14 februari 2013, 21:48:56 PM
Vad var det för stolar i 5159? Tycker mig skymta höga stollsryggar men kanske ser fel:p
Stämmer, 5158 och 5159 gick på "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset i slutet av 90-talet och fick huvudstöd. När Kamomillen lades ned gick de på Ösmos vanliga linjer så jag fick åka med dem från skolan många gånger.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 15 februari 2013, 11:28:28 AM
Citat från: Matte skrivet 15 februari 2013, 11:12:04 AM
Kan vara jag som körde 5159 i linje trafik som sista förare. För nån dag efter 9 December så körde jag den vagnen och i Västerhaninge Stn så tappade den all kylarvätska å fick åka bärgare till Handen. Sedandess har den stått på garageplan och nu till skrot.
Trevlig vagn med landsvägs låda lite extra lull lull som komforthöjande för passagerare.

Nej, du var inte sista förare på den vagnen. 5159 rullade några dagar till innan den ställdes av för gott.

// Niclas
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: AO skrivet 15 februari 2013, 12:01:53 PM
Intressant. Finns det möjligen några interiörbilder från 5158 eller 5159? :)
Titel: SV: Sv: Mot sista vilan
Skrivet av: yngrot skrivet 15 februari 2013, 14:04:42 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 februari 2013, 22:23:46 PM
Yesssss nu händer det grejer

//Bussmicke
www.bussmicke.se




Suck ...  dessa var de sista riktiga bussar för stadstrafik, alla nya har hittills inte vart bättre..
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 15 februari 2013, 19:54:37 PM
Citat från: AO skrivet 15 februari 2013, 12:01:53 PM
Intressant. Finns det möjligen några interiörbilder från 5158 eller 5159? :)

Njää, på min bild ser man också igenom lite, men inte bättre än redan visade bilder. Kan dock kanske knäppa någon i 5158 om jag ser den, som bör vara kvar i trafik. :)

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/undefined/DSC_0689.JPG)
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Mikey skrivet 15 februari 2013, 20:01:10 PM
Även denna (http://www.youtube.com/watch?v=zBH0bnxvsNM) kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: OrientExpress skrivet 15 februari 2013, 20:36:04 PM
Citat från: Mikey skrivet 15 februari 2013, 20:01:10 PM
Även denna (http://www.youtube.com/watch?v=zBH0bnxvsNM) kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)

Men snälla, vad är det som är fel på den videon? den som filmar konstaterar att skicket på många av dom bussar som rullar i SL-trafik är under all kritik, vilket ju i verkligheten är sant.

Dom som beklagar sig över att Maxci bussar rensas ut borde kanske istället ifrågasätta varför bussarna är så pass sunkiga. Om man istället skötte underhållet på bussarna så skulle dom ju utan problem kunna rulla i trafik ytterliggare ett par år.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 februari 2013, 22:31:09 PM
Men snälla....jag sett betydligt yngre bussar i SL-trafik i mycket värre skick.  Varför ska folk haka upp sig på just MaxCi? Det här börjar ju bli löjligt. Killen som filmat bussen kan inte ha åkt många bussar i Stockholm överhuvudtaget. Troligen någon superlantis som tagit en enda tur med buss i Sthlm.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: J0han skrivet 15 februari 2013, 22:50:31 PM
Citat från: Mikey skrivet 15 februari 2013, 20:01:10 PM
Även denna (http://www.youtube.com/watch?v=zBH0bnxvsNM) kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)
Haha, Ja tyckte den var hur fräsch som helst i jämförelse med City MaxCi!
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Nico skrivet 15 februari 2013, 22:56:44 PM
Såg inte heller något jag direkt ryckte på. Handen är ju dessutom det garage som är känt för att ha bäst stuns och puts på sina vagnar.

Sen så visst är vagnen sliten, men det är å andra sidan ganska naturligt när den kanske rullat i 13-14 år. Antar att filmaren kommer från ett område med mycket kortare maxålder på bussarna och då är det klart att det är lätt att förfasa sig över skicket på våra bussar här.

Undrar dock om SL skulle ha råd att kräva samma låga ålder som krävs på andra håll i landet?
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Jo skrivet 16 februari 2013, 14:03:40 PM
Ser väl ut att vara vanliga Vogelstadsbusstolar man förlängt för att få högt ryggstöd.

Nu tycker jag inte bussen ser så särskilt hemsk ut men annars är den aktuella klädseln som blir lite skitig i huvudhöjd. Idag har ju de flesta stora  operatörer andra klädslar där smutsen inte syns lika lätt. Har inte en stor del av kvarvarande Maxci fått klädseln utbytt till Kelios nuvarande mörka flerfärgade?
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: yngrot skrivet 16 februari 2013, 14:08:56 PM
Även de lite mer mörka klädslar blir ju precis lika skitiga..  men man ser det inte ..
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 16 februari 2013, 14:09:23 PM
Citat från: Jo skrivet 16 februari 2013, 14:03:40 PM
Ser väl ut att vara vanliga Vogelstadsbusstolar man förlängt för att få högt ryggstöd.

Nu tycker jag inte bussen ser så särskilt hemsk ut men annars är den aktuella klädseln som blir lite skitig i huvudhöjd. Idag har ju de flesta stora  operatörer andra klädslar där smutsen inte syns lika lätt. Har inte en stor del av kvarvarande Maxci fått klädseln utbytt till Kelios nuvarande mörka flerfärgade?

Nja, jag har för mig att 5100 eller 5101 hade det mörkare tyget, men är numera slopad. Annars har jag bara sett maxcibussar med det gamla Busslinktyget den senaste tiden i Stockholm.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: OrientExpress skrivet 16 februari 2013, 16:39:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 februari 2013, 22:31:09 PM
Men snälla....jag sett betydligt yngre bussar i SL-trafik i mycket värre skick.  Varför ska folk haka upp sig på just MaxCi? Det här börjar ju bli löjligt. Killen som filmat bussen kan inte ha åkt många bussar i Stockholm överhuvudtaget. Troligen någon superlantis som tagit en enda tur med buss i Sthlm.

Förstår inte hur du resonerar egentligen, bara för att det finns nyare bussar i SL trafik som är risigare betyder ju inte det automatiskt att skicket på Maxci bussarna är okej. Är ju bara ytterligare ett bevis på fordons standarden inom SL trafiken.

Skulle ju också vara intressant om du kunde definiera vad en superlantis är? betyder det att man inte bor inom 5 mil ifrån Stockholm city? med den attityden är det inte så konstigt att en stor del av befolkningen i resten av Sverige är ganska less på Stockholmare.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 16:49:52 PM
Citat från: OrientExpress skrivet 16 februari 2013, 16:39:59 PM
Förstår inte hur du resonerar egentligen, bara för att det finns nyare bussar i SL trafik som är risigare betyder ju inte det automatiskt att skicket på Maxci bussarna är okej. Är ju bara ytterligare ett bevis på fordons standarden inom SL trafiken.

Skulle ju också vara intressant om du kunde definiera vad en superlantis är? betyder det att man inte bor inom 5 mil ifrån Stockholm city? med den attityden är det inte så konstigt att en stor del av befolkningen i resten av Sverige är ganska less på Stockholmare.



Förstår inte hur du resonerar heller, om du är väldigt ung eller bara okunnig.

Bussen på bilden är från 1997 och har rullat runt 100 tusen mil. Den skulle gått till skrot i år iaf eftersom det finns en åldersgräns.

Bussen är inte misskött, men däremot syns givetvis spåren efter intensiv användning under många år. Dagens system med upphandling har gjort att det inte finns någon ekonomisk  möjlighet att hålla allt i kosmetiskt toppskick. Det ska nämligen finansieras via skattsedeln och intäkter från resande, ingendera gillar höjningar.

Jag vidhåller att den som filmat i bussen knappast åkt någon annan buss i Stockholm, för skicket är på inget vis märkligt för en 15 - årig buss.

Ditt snack om stockholmare kan du skippa om du vill vara kvar på detta forum.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 16 februari 2013, 18:17:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 16:49:52 PM


Förstår inte hur du resonerar heller, om du är väldigt ung eller bara okunnig.

Bussen på bilden är från 1997 och har rullat runt 100 tusen mil. Den skulle gått till skrot i år iaf eftersom det finns en åldersgräns.

Bussen är inte misskött, men däremot syns givetvis spåren efter intensiv användning under många år. Dagens system med upphandling har gjort att det inte finns någon ekonomisk  möjlighet att hålla allt i kosmetiskt toppskick. Det ska nämligen finansieras via skattsedeln och intäkter från resande, ingendera gillar höjningar.

Jag vidhåller att den som filmat i bussen knappast åkt någon annan buss i Stockholm, för skicket är på inget vis märkligt för en 15 - årig buss.

Ditt snack om stockholmare kan du skippa om du vill vara kvar på detta forum.
Den som filmat i bussen är "Årskortguld SJ" som bor i Stockholm, och han åker väl alltid buss till Handen's pendeltågsstation när han åker ut på sina äventyr. Så att han inte brukar åka buss i Stockholm köper iaf inte jag.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:29:32 PM
Märkligt då att han ffg haft ögonen öppna och kameran framme i en buss  och det i en MaxCi. Kanske efter Metros insomnade kampanj. Åker han buss lika ofta som jag borde han hitta något varje dag. I betydligt yngre bussar också.
Jag har ibland följt hans inlägg i andra forum och han har väldigt mycket åsikter om mycket, vilket han gärna tar upp titt som tätt.

Oavsett det finns det ingen anledning att anklaga berörd personal för dåligt jobb, och bussen får inte heller rulla längre än 16 år oavsett om man byter klädsel och lackar om den.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 18:42:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:29:32 PM
Märkligt då att han ffg haft ögonen öppna och kameran framme i en buss  och det i en MaxCi. Kanske efter Metros insomnade kampanj. Åker han buss lika ofta som jag borde han hitta något varje dag. I betydligt yngre bussar också.
Jag har ibland följt hans inlägg i andra forum och han har väldigt mycket åsikter om mycket, vilket han gärna tar upp titt som tätt.

Oavsett det finns det ingen anledning att anklaga berörd personal för dåligt jobb, och bussen får inte heller rulla längre än 16 år oavsett om man byter klädsel och lackar om den.

Filmen lades ut 2011-06-28. Nu råkar jag veta att han en längre  tid irriterat sig på skicket i några av bussarna i Handen. Det gällde vad jag förstör till stor del bussar som då nyligen flyttats till Handen. Att det råkade bli just en MaxCi  som filmades var nog mer en slump. Var anklagar han berörd personal för att göra ett dåligt jobb?

Visst har han åsikter om mycket när det gäller resor men han är definitivt ingen gnällmåns.
http://arskortguldsj.wordpress.com/

Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:51:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 18:42:59 PM
Filmen lades ut 2011-06-28. Nu råkar jag veta att han en längre  tid irriterat sig på skicket i några av bussarna i Handen. Det gällde vad jag förstör till stor del bussar som då nyligen flyttats till Handen. Att det råkade bli just en MaxCi  som filmades var nog mer en slump. Var anklagar han berörd personal för att göra ett dåligt jobb?

Visst har han åsikter om mycket när det gäller resor men han är definitivt ingen gnällmåns.
http://arskortguldsj.wordpress.com/

Har inte skrivit någonstans att han är en gnällmåns. Åsikter kan man ha utan att gnälla.
"dåligt jobb" gällde Orientexpress inlägg, se ovan.
Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas bussar av olika ålder, och att en del av dem med tiden blir slitna. Med dagens villkor går det inte att hålla allt nytt o fräscht när det kostar också.
Jag sitter dagligen, utan att göra någon affär av det, på skitiga ingrodda säten på pendeln.
Jag gör mig inga illusioner om att någonsin få uppleva kollektivtrafikfordon i 100% välstädat och välputsat toppskick i stockholmsmiljö, och det borde alla som bor i länet också ha förstått.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 19:00:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:51:02 PM
Har inte skrivit någonstans att han är en gnällmåns. Åsikter kan man ha utan att gnälla.
"dåligt jobb" gällde Orientexpress inlägg, se ovan.
Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas bussar av olika ålder, och att en del av dem med tiden blir slitna. Med dagens villkor går det inte att hålla allt nytt o fräscht när det kostar också.
Jag sitter dagligen på skitiga ingrodda säten på pendeln, men det är något man får ta när alternativet är att åka bil.

Jag skrev inte att du skrivit att han var en gnällmåns utan det var ett förtydligande jag själv gjorde. Och jag kan inte se att Orientexpress skrev något om dåligt jobb.

Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 19:04:37 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 19:00:59 PM
Jag skrev inte att du skrivit att han var en gnällmåns utan det var ett förtydligande jag själv gjorde. Och jag kan inte se att Orientexpress skrev något om dåligt jobb.

Om man "inte skötte underhållet..." gör man väl ett dåligt jobb?
Ett förtydligande jag gjorde....
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:16:03 PM
Oavsett hur denne "Årskortguld SJ" åker eller inte så framkommer det (beroende på hur man tolkar det) i texten till klippet på YouTube ändå något som nog kan sägas vara indirekt kritik mot det jobb som görs i Handengaraget. Jämförelsen med vad som sedan troligen är någon form av regiontrafik i Kalmar blir oxå lite att jämföra äpplen med päron så jag stödjer Björns åsikt om att vederbörande nog ändå inte har så stor pejl på de förhållanden som tyvärr råder i stora delar av SL-land där många fordon är betydligt värre däran. På bussarna vågar jag fortfarande oftast sitta, men på pendeln och i tunnelbanan föredrar jag att stå då de sätena inte ens verkar plockas loss alls för rengöring numera.  Citatet från YouTube-texten nedan...


"Jag har under en längre tid funderat på varför bussarna i Handen är så slitna.

Ingenstans har jag åkt med så slitna bussar vare sig i Sverige eller utlandet.

Tex när jag åker till mina barnbarn söder om Kalmar reser jag i en fräsch och bekväm buss med fungerande luftkonditionering och videounderhållning.

Men många av bussarna i Handen ser ut att vara i samma klass som raggarvraken vid sommarmötet i Vega.

Varför skall just Handen ha så slitna bussar ?"
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: JDS skrivet 16 februari 2013, 19:17:48 PM
Observera att ÅrskortguldSJ faktiskt BOR i Haninge så han bör ju i någon mening kunna anses veta vad han talar om...
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:19:37 PM
Visst, men hur mycket jämför han med likaratade bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar på alla vis.

Att säga att Handens vagnar är slitna och jämföra med en sprillans ny halvturistare i regiontrafik blir ganska snett.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 19:26:42 PM
Citat från: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:19:37 PM
Visst, men hur mycket jämför han med bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar.

Exakt, jag åker buss både norr och söder om stan, samt i innerstaden. Slitage, smuts  och skador finns överallt, och så är det i en storstad där anonymitet råder och många inte drar sig för att skita ner och förstöra.
Lösa stolsryggar, ledstänger som skakat loss, trasiga stoppknappar, skrammel, rostiga ventilatonsgaller vid golvet, immiga rutor....
Det är politikerna som bestämt dagordningen och frågan är vad resenärerna vill betala? Höjda taxor? Höjd skatt?
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 16 februari 2013, 19:29:07 PM
Även jag som åker Handens bussar flera gånger dagligen, och har gjort det i många år, kan konstatera att våra bussar allt som oftast är i fint och rent skick. Det är väldigt sällan jag ser nedkladdade eller tillpucklade säten, avflagade stångar eller liknande. Så jag tycker att Handenpersonalen gör ett strålande jobb med bussarna.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: JDS skrivet 16 februari 2013, 19:31:43 PM
Citat från: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:19:37 PM
Visst, men hur mycket jämför han med likaratade bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar på alla vis.

Att säga att Handens vagnar är slitna och jämföra med en sprillans ny halvturistare i regiontrafik blir ganska snett.

Jag tror (obs) inte att han jämför så mycket med andra SL-garage utan snarare jämför han då SL-land (som får representeras av Handen) med övriga Sverige. Om nu Handen är förhållandevis välskött så innebär det alltså att SL-bussarna generellt egentligen är ännu sämre än han tror...

För övrigt håller jag med! I övriga Sverige är bussarna nästan alltid finare än SL:s. Det gäller såväl i landsortstrafik som i stadstrafik, och både upphandlade och kommunala garage. Det är bara i Göteborg som jag tycker att bussarna är risigare än i Stockholm...
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 19:43:13 PM
Citat från: JDS skrivet 16 februari 2013, 19:31:43 PM
Jag tror (obs) inte att han jämför så mycket med andra SL-garage utan snarare jämför han då SL-land (som får representeras av Handen) med övriga Sverige. Om nu Handen är förhållandevis välskött så innebär det alltså att SL-bussarna generellt egentligen är ännu sämre än han tror...

För övrigt håller jag med! I övriga Sverige är bussarna nästan alltid finare än SL:s. Det gäller såväl i landsortstrafik som i stadstrafik, och både upphandlade och kommunala garage. Det är bara i Göteborg som jag tycker att bussarna är risigare än i Stockholm...

Och då har Göteborg bara 8 år som gräns...
Det går inte att jämföra en våldsamt växande storstads enorma busstrafik med landet i övrigt. Anonymitet, sociala problem, droger, psykiska problem, nattliv, tung belastning, stor personalomsättning, köer, stress, snäva körtider...
Olsson Buss i Fagerhult med farbror Sven bakom ratten på sin välskötta buss, han som kan namnet på alla skolungar, han kan aldrig jämföras med SL-föraren Ali som måste köra buss i Stockholm eftersom han inte får jobb inom sitt kompetensområde....(påhittade namn, men ni förstår skillnaden...)
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2013, 23:13:47 PM
Sen ska man ju också inte glömma att Stockholmaren har det rätt gött idag. SL har ju faktiskt rikets näst billigaste månadskort, i kombination med ett av rikets allra bästa trafikutbud. Dessutom finns heller inga pristillägg på nätter och expressbussar, som finns i många andra län.
Utöver dagens stora utbud vill ju även SL-resenären i gemen även gärna ha en utbyggd tunnelbana. Men detta utan att vare sig landstingsskatt eller biljettpriserna går upp. Helst vill man resa "gratis", och trots detta ha renare finare bussar.

SL-resenären i gemen får dessvärre lov att göra avkall på något önskemål...
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 februari 2013, 09:11:11 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2013, 23:13:47 PM
Sen ska man ju också inte glömma att Stockholmaren har det rätt gött idag. SL har ju faktiskt rikets näst billigaste månadskort, i kombination med ett av rikets allra bästa trafikutbud. Dessutom finns heller inga pristillägg på nätter och expressbussar, som finns i många andra län.
Utöver dagens stora utbud vill ju även SL-resenären i gemen även gärna ha en utbyggd tunnelbana. Men detta utan att vare sig landstingsskatt eller biljettpriserna går upp. Helst vill man resa "gratis", och trots detta ha renare finare bussar.

SL-resenären i gemen får dessvärre lov att göra avkall på något önskemål...

SL resor är billigt om man åker på månadskort. Och jag åker gärna med en gammal MaxCi. :-)  Det som inte är gött är bostadsbrist och vansinniga priser på bostäder. De billiga kollektivresorna balanseras med råge av de dyra boendekostnaderna.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: bisquit skrivet 18 februari 2013, 10:04:36 AM
Bussarna i Storstäderna slits ju som bekant mer än i mindre städer. Speciellt med tanke på mängden av genomströmmande resenärer och givetvis mängden av olika bussförare/ buss. Sen så är det ju allmänt känt att det inte finns några pengar att hämta i Branschen. Varpå Service och underhåll blir lidande. T.ex. i Örebro så har det varit taskig service länge på bussarna. Å då pratar vi inte om bara ngt år utan under minst 10 års tid. Det är ju så att ju mindre garage, med ju mindre omsättning av förare per buss. Ju bättre hålls skicket på dem. Sen så borde operatörerna vara lite duktigare på att damma, dammsuga och skura golvet. Samt Bona golvet och stolstvätta, lite oftare. Sen så snacket om "Lantis eller 08:a" Kan vi stryka.  Faktum är att många så kallade 08:or är inflyttade lantisar. Själv är jag född 08:a som tack och lov blivit en så kallad lantis..  Dock så tror många 08:or att de är förmer än andra. Samtidigt som det är många i Övriga Sverige som ser ner på en Storstadsbo. Personligen tycker jag vi alla är lika bra..
8) //Birger.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2013, 11:15:04 AM
Dessutom går ju trenden i Stockholms län mot större och större trafikområden, där bara de tre-fyra största multinationella storbolagen kan vara med och tävla om. Detta i kombination med vinsten alltid tilldelas till den som lagt det lägsta budet. Men kanske har detta arbetssätt nu kulminerat i och med E20 och dess efterföljder för resenärerna i Solna, Täby, Vallentuna och Åkersberga? Eller fortsätter SL med dagens arbetssätt även under resten av 2010-talet samt 2020-talet? Vi får väl se.

Utanför Stockholms län är trafikområdena mindre till storleken, och kan därför vinnas av mindre bolag som har bättre möjligheter att satsa på yngre välskötta fordon, punktlighet, säkerhet och kvalitet. Både tack vare företagens lokalkännedom, samt den lägre belastningen på fordonen.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Camilla skrivet 18 februari 2013, 21:15:38 PM
Här har vi några bra exempel på att en 12 årig buss kan se värre ut
http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030412.JPG (http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030412.JPG)

http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030423.JPG (http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030423.JPG)

http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030419.JPG (http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030419.JPG)

http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030413.JPG (http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030413.JPG)
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2013, 01:04:24 AM
För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 19 februari 2013, 08:05:08 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2013, 01:04:24 AM
För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.

Keolis har fått många övertaliga fordon sedan de förlorat många trafikområden, som Råsta och Norrort t.ex. Då är det normalt de äldsta fordonen som får ge vika. Långt ifrån alla SL-bussar får uppleva sina 15-årsdagar.

För övrigt misstänker jag att även 5158 fått säga adjö, då den stod mitt på garageplan igår morse och verkade trasig.

EDIT: 5158 sågs i trafik även idag vid Haninge C på okänd linje.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Matte skrivet 19 februari 2013, 13:49:17 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2013, 01:04:24 AM
För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.

När jag jag fick den på vagnbyte så va det fel på kylaren som pissade ut allt vatten. Nån eller några dagar senare såg jag den avställd på garaget utan kylare och intercooler.
Men brand kan uteslutas med tanke på hur den såg ut både inne och ute när den stod på rampen. Måste vart nått annat med den.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 20 februari 2013, 01:24:58 AM
Jag syftade på en motorbrand och som om den släcks snabbt kan begränsas till bara motorn medan resten av bussen förblir intakt. Enligt Nicklas Wennerlid så rullade bussen i ytterligare några dagar innan den utrangerades. Kan det inte vara så att motorn eller växellådan helt enkelt skurit ihop av någon anledning och att detta blivit spiken i kistan?
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Matte skrivet 22 februari 2013, 10:49:54 AM
Jo nått hade hänt iallafall med den. Men brorsan 5158 rullar på fortfarande iallafall.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2013, 01:23:21 AM
Hur många dieseldrivna MaxCi finns det kvar i SL-trafiken?
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 februari 2013, 01:54:44 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2013, 01:23:21 AM
Hur många dieseldrivna MaxCi finns det kvar i SL-trafiken?
Keolis har 5158 och 5165 i Handen, 5167 i Nyboda, och så 4820 hos underentreprenören på Möja.
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 februari 2013, 02:25:36 AM
Samt Hornsberg, med cirka 45 vagnar. Icke att förglömma. ;D

/Peter
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: DEB skrivet 23 februari 2013, 08:19:37 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 23 februari 2013, 02:25:36 AM
Samt Hornsberg, med cirka 45 vagnar. Icke att förglömma. ;D

/Peter

Fast dessa går väl på etanol, och det var dieselvagnar som efterfrågades. :)
Titel: SV: Mot sista vilan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 februari 2013, 11:10:21 AM
Det var ju tal om att SSS skulle bevara en MaxCi (diesel antar jag). Hoppas det blir så.