Nu när dispensen gått ut var en omlack nödvändig.
2012-08-10
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0187-1.jpg)
och 2013-02-11
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/KopiaavIMG_9491_zpsb8f1426b.jpg)
Personligen tycker jag den är snyggare nu, synd dock att inte UL-loggan i fronten sitter i mitten som Scaniamärket gjorde :)
//Jacob
Trevligt! :)
Nog har den blivit lite snyggare, men precis som med alla VDL i Enköping kan jag inte för allt i världen förstå varför man lägger så mycket pengar på att lackera om nya bussar från gul till gul. Totalt onödigt i mina ögon. KR Trafik har ju annan gul nyans på sina bussar, så då kan man väl lika gärna låta Danielssons och Björks ha det också?
KR:s gula gäller ju för firmalackade bussar, här är det en buss som ska vara länslackad där man från början avtalat om en viss färg.
Så för KR trafik är det helt okej att köra firmalackerade bussar med KR-loggor på alla sina linjer i UL-trafiken (107, 880, 180 osv), men alla andra måste ha bussar i precis rätt gula nyans? Då hänger jag med... :)
Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2013, 20:13:19 PM
Så för KR trafik är det helt okej att köra firmalackerade bussar med KR-loggor på alla sina linjer i UL-trafiken (107, 880, 180 osv), men alla andra måste ha bussar i precis rätt gula nyans? Då hänger jag med... :)
"Skol" avtalet som KR kör upphandlades med firmalackade bussar, däremot kräver hela Nobinas avtal UL färg (och därmed också alla underentreprenörers bussar)
Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2013, 20:13:19 PM
Så för KR trafik är det helt okej att köra firmalackerade bussar med KR-loggor på alla sina linjer i UL-trafiken (107, 880, 180 osv), men alla andra måste ha bussar i precis rätt gula nyans? Då hänger jag med... :)
KR Trafik kör inte linje 107, den tillhör Nobina ;)
Precis som Lars-Håkan_E skriver så har UL godkänt KRs firmalackade bussar.
Nu har för övrigt även Björks bussar i Enköping börjat få UL-loggor!
//Jacob
Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2013, 20:03:55 PM
men kan jag inte för allt i världen förstå varför man lägger så mycket pengar på att lackera om nya bussar från gul till gul. Totalt onödigt i mina ögon.
För att i UL:s värld är uppenbarligen pengar inget bekymmer. Trots att UL knappast har gott om pengar efter skandalupphandlingarna och efterföljande juridiska tvister, så är det fortfarande ordning och reda, passagerarkomfort, allmän hög kvalitet samt uppskattning av underentreprenörer som gäller i Uppsala län. Till skillnad från vissa av grannlänen.
Kan tilläggas då också att dubbeldäckarna samt Danielssons Vilma och Vera har en lite ljusare nyans än den riktiga UL-gula. Men UL verkar inte ha klagat ;)
Dock skiljer den såpass lite att man nästan inte märker det.
//Jacob
Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 00:15:38 AM
För att i UL:s värld är uppenbarligen pengar inget bekymmer. Trots att UL knappast har gott om pengar efter skandalupphandlingarna och efterföljande juridiska tvister, så är det fortfarande ordning och reda, passagerarkomfort, allmän hög kvalitet samt uppskattning av underentreprenörer som gäller i Uppsala län. Till skillnad från vissa av grannlänen.
Nu betalar ju inte UL en krona för denna omlackering, man har ju redan genom avtalet betalt för att bussarna ska ha en viss lackering och då kan man ju inte låta bli att följa detta som entreprenör.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 februari 2013, 14:41:23 PM
Nu betalar ju inte UL en krona för denna omlackering, man har ju redan genom avtalet betalt för att bussarna ska ha en viss lackering och då kan man ju inte låta bli att följa detta som entreprenör.
Visst, men oavsett ansvarsfrågan är det ändå högre kvalitetskrav på UL:s trafik än annan angränsande trafik. Se bara hur rena och skadefria de gula bussarna är. Och de kan starta varje morgon utan en ineffektiv dieseldriven glykolramp. Märkligt...