(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A6639.jpg)
Hej !
En bild från en svunnen tid, bussen är 1655 fotograferad i Sandviken på 70-talets andra hälft !
Sug i er alla diggare av GDG.bussar !
Mvh Peter Ö
Appropå Sandvikens BF:are, så vart 2876 (Vanhool) och 1783 avreggade först -93, kan dessa ha varit påtänkta att bevara eftersom man sparade dom så länge ?
En annan intressant upptäckt jag gjort är att Sandvikens släpvagn, 4400, blev inreggad -74, men var av årsmodell -70, och fick alltså ett intern nr som antyder att det var årsmodell -74. :)
Härlig bild också Peter, men det behöver jag väl inte skriva ?
Trevligt :) 1655 flyttade sedan till dalarna och Malung :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2013, 20:58:13 PM
En annan intressant upptäckt jag gjort är att Sandvikens släpvagn, 4400, blev inreggad -74, men var av årsmodell -70, och fick alltså ett intern nr som antyder att det var årsmodell -74. :)
Härlig bild också Peter, men det behöver jag väl inte skriva ?
Vad har du för reg.nr. på det släpet och tillverkare Nicklas?
Varför jag frågar är att 1974 så är tre släp stationerade i Malung och Vansbro trf.område ( 4750/67:a, 4200/72:a och 4400/74:a)
Om vi svävar lite så fanns 1970 ett släp i Kungälv med int.nr. 4400/54:a och med S-regnr.
Utan att ha pappren framför mig så var det en Hägglund & Söner med reg nr HGS 335, men jag ska kolla lite nogrannare.
(Fanns ju bild på den på Wasatrafik.se, när den sidan existerade.)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 februari 2013, 15:55:49 PM
Utan att ha pappren framför mig så var det en Hägglund & Söner med reg nr HGS 335, men jag ska kolla lite nogrannare.
(Fanns ju bild på den på Wasatrafik.se, när den sidan existerade.)
Ja då var det samma vagn, det jag har hittat så står den som en 74:a. Har du nåt reg.bevis som man kan bli hjälpt utav.
Släpvagnarna till bussarna finns det väldigt lite att gå på bland alla pappren, de bara dyker upp
Har kollat lite och hittade följande:
4100 Borlänge årsmodell -70 inreggad -71 tillverkningsnr 8707 (ADM265)
4200 Malung årsmodell -70 inreggad -72 tillverkningsnr 8706 (GKN228)
4400 Sandviken årsmodell -70 inreggad -74 tillverkningsnr 8736 (HGS335)
När lade Hägglund & Söner ned tillverkningen av Släpvagnar ? GDG kan ju ha köpt in dessa -70, fast man inte tog dom i bruk förrens behov uppstod ? 4100 och 4200 står Vikströms buss som första ägare på.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 februari 2013, 19:37:29 PM
Har kollat lite och hittade följande:
4100 Borlänge årsmodell -70 inreggad -71 tillverkningsnr 8707 (ADM265)
4200 Malung årsmodell -70 inreggad -72 tillverkningsnr 8706 (GKN228)
4400 Sandviken årsmodell -70 inreggad -74 tillverkningsnr 8736 (HGS335)
När lade Hägglund & Söner ned tillverkningen av Släpvagnar ? GDG kan ju ha köpt in dessa -70, fast man inte tog dom i bruk förrens behov uppstod ? 4100 och 4200 står Vikströms buss som första ägare på.
Det fanns ytterligare 2 släp inköpta 71/72 nämligen 4101 och 4201, det har kommit flertal kommentarer under årens lopp att GDG:s bussar/fordon har varit av annan årsmodell än vad som antytts genom inventarienumret. Fordonen fick int.nr. efter det år de togs i bruk/trafik
lite enkelt förklarat. Vikströms buss var ett dotterbolag inom koncernen, men det vet du sen tidigare. Under årens lopp så har ett flertal inköpta/övertagna bolag fungerat som investeringsbolag vid inköp av materiel till bolaget. Hoppas jag inte har krånglat till det, kanske nån annan kan lägga till mer
Hej!
Även SJ hade flera släpvagnar fr H&S, som var tillverkade 1970 o -70 års modell, mewn inreggade först 1974,
så det verkar ha funnits släpvagnar tillverkade på "lager" s a s.
Mvh
Christian
Citat från: Peter Öden skrivet 09 februari 2013, 16:57:33 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A6639.jpg)
Hej !
En bild från en svunnen tid, bussen är 1655 fotograferad i Sandviken på 70-talets andra hälft !
Sug i er alla diggare av GDG.bussar !
Mvh Peter Ö
Fin färgsättning. Dessutom ser jag att färgerna är intakta och inte blivit missfärgade. Har Du negativen i kyl ?
Bussen tycks ha blivit nyligen omlackad. Inte en skråma på stötfångaren och på sidorna blänker det vilket det inte gjorde efter en tids körning i tvättmaskin.
Mvh Jan G
...bara såå GDG-vacker som en buss kan vara i rätt utförande! ;)
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 februari 2013, 21:31:08 PM
Det fanns ytterligare 2 släp inköpta 71/72 nämligen 4101 och 4201, det har kommit flertal kommentarer under årens lopp att GDG:s bussar/fordon har varit av annan årsmodell än vad som antytts genom inventarienumret. Fordonen fick int.nr. efter det år de togs i bruk/trafik
Och när många bussar köptes in på en gång i mitten av 80-talet räckte inte ens årsmodellssiffrorna till, så man fick börja ta av nästa års nummerserie...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2013, 00:07:41 AM
Och när många bussar köptes in på en gång i mitten av 80-talet räckte inte ens årsmodellssiffrorna till, så man fick börja ta av nästa års nummerserie...
//Jonas G
Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 18:03:19 PM
Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse. :)
FAC (Flygbussarna) använder väl en variant av detta system, liksom Helsingin Bussiliikenne (eller hur det nu stavas)
//Jonas
Att siffra 2 är årsmodell eller årtal för ibruktagning förstår jag, men kan någon förklara resten av denna modell?
Citat från: Walter skrivet 21 februari 2013, 19:52:36 PM
Att siffra 2 är årsmodell eller årtal för ibruktagning förstår jag, men kan någon förklara resten av denna modell?
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.
1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966
Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 18:03:19 PM
Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse. :)
Om man har ett väldigt begränsat antal bussar ja
Det blir krångligt när man köper ett par hundra bussar om året, då måste man ha prefix för allt möjligt, inte bara för linje, beställning och kombi.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 februari 2013, 21:14:12 PM
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.
1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966
Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar
Du glömde Personbil (0) och sedan hade ju GDG Släpvagnar och Lastbilar med sifferkoder. :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 februari 2013, 22:11:07 PM
Om man har ett väldigt begränsat antal bussar ja
Det blir krångligt när man köper ett par hundra bussar om året, då måste man ha prefix för allt möjligt, inte bara för linje, beställning och kombi.
Behöver ju inte bli krångligare än man gör det, men man kanske blir tvungen att lägga till en siffra. :)
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 februari 2013, 21:14:12 PM
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.
1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966
Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar
Tackar för klargörandet. Max antal bussar per år var alltså 50st per typ och om det skulle fungera var man tvungen att köpa 50% Scania och 50% Volvo.