Den 18 juli 1996 åkte jag en tokresa inom Älvsborgs och Skaraborgs län med hjälp av mitt Scanpoint värdekort. Regionen runt 24 timmar var ännu inte uppfunnet. Först utnyttjade jag dock mitt privatresekort som SJ-anställd och åkte tåg Borås-Grästorp. Sedan såg resrutten ut så här (ägareföretag, linje, påstigningsort, klockslag, avstigningsort, bussens inventarienummer och sist dess fabrikat):
Söne Trafik AB 100 Grästorp 07:55 Lidköping v V 107 Volvo B10M Aabenraa
Swebus 106 Lidköping v V 09:30 Götene 3797 Volvo B10M Säffle 2000
Larssons Busstrafik, Främmestad 202 Götene 10:05 Mariestad 25 Scania K113TL Aabenraa
Swebus 504 Mariestad 11:40 Töreboda 3798 Volvo B10M Säffle 2000
Swebus 530 Töreboda 12:50 Halna 0358 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus 530 Halna 13:10 Sätra 2692 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus 420 Sätra 13:25 Karlsborg 2692 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus 400 Karlsborg 14:15 Skövde 3514 Scania L113 Carrus Fifty
Swebus 1 Skövde 16:20 Skara 3452 Volvo B10M Carrus Fifty bo
Swebus 4 Skara 18:28 Falköping 84 Volvo B10M Lahti
(Kommentarer: Lidköping v V står för Lidköping vid Vänern som ett kort tag var stadens officiella namn. Observera också att jag fick byta buss i Halna trots samma linjenummer men jag slapp byta i Sätra trots olika linjenummer.)
Falköping-Herrljunga-Borås blev det tåg igen.
Först EUW715, som förde mig Grästorp-Lidköping.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815025%29.jpg)
PZS749.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815026%29.jpg)
BGH811.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815027%29.jpg)
FZP188, med vilken jag åkte till Götene.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815028%29.jpg)
Tokresa var ordet! Blir nyfiken på sista bussen du åkte, Swebus 84 en Lahti? Swebus 0084 på nittiotalet bör ha varit fd GDG
eller?
Citat från: Walter skrivet 09 februari 2013, 17:44:10 PM
Tokresa var ordet! Blir nyfiken på sista bussen du åkte, Swebus 84 en Lahti? Swebus 0084 på nittiotalet bör ha varit fd GDG
eller?
Det skall vara Swebus 5384, alltså fd Billingens Trafik AB 84. BTA köptes av Swebus i början av 1996 och just denna buss hade inte hunnit märkas om med Swebus-numret. Därför blev det 84 i noteringarna, som jag gjorde under resan.
3514 är det också Swebus ? Den gick väl i Edsbyn i Wasa färger ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2013, 20:48:43 PM
3514 är det också Swebus ? Den gick väl i Edsbyn i Wasa färger ?
3514 är AKY310. Så vitt jag vet kom den som ny till Swebus Skövde och var Skaraborgslackad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2013, 21:16:09 PM
3514 är AKY310. Så vitt jag vet kom den som ny till Swebus Skövde och var Skaraborgslackad.
Måste vara samma buss, undrar när den kom till Edsbyn ? 3512-13, två Volvo Säffle kom ju till Dalarna vid denna tidpunkt också.
Lite tokresa ja ;) imponerad att du hann med så många och dessutom dokumenterat det inte illa :D
Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2013, 12:20:14 PM
Lite tokresa ja ;) imponerad att du hann med så många och dessutom dokumenterat det inte illa :D
Ännu mer imponerande var det att jag lyckades fånga förbindelsen Töreboda-Halna-Sätra-Karlsborg. Fram till Sätra går den nämligen bara torsdagar under sommaren. På vintern finns en förbindelse i motsvarande tid med taxi - och det är ju inte lika roligt. Det blev ju också två Alpusar i olika utförande. Ingen tvekan om att SJ-varianten gav ett betydligt gedignare intryck än GDG-varianten.
Bilder på Alpus:arna ? ???
Mer bilder på den Kutter Continental som var i bakgrunden?