Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikey skrivet 08 februari 2013, 17:46:42 PM

Titel: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikey skrivet 08 februari 2013, 17:46:42 PM
Nobina 7395
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50434-PS.jpg)

Nobina 7605
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50436-PS.jpg)

Och till sist Fridströms UKZ892 som var parkerad på station. Är det redan badväder där ute? :D
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50433-PS.jpg)

Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 februari 2013, 08:04:34 AM
Tack för dessa fina vinterbilder! Ja, Nobina 7605-7608 är väldigt vanliga på 639:an. Även på "kortturer" mellan Stockholm och Rimbo. Alla fyra lär vara stationerade i Hallstavik.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2013, 11:19:18 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 februari 2013, 08:04:34 AM
Tack för dessa fina vinterbilder! Ja, Nobina 7605-7608 är väldigt vanliga på 639:an. Även på "kortturer" mellan Stockholm och Rimbo. Alla fyra lär vara stationerade i Hallstavik.

Ja, de går nästan alltid på 639, men de är ju trots allt bara fyra stycken och försvinner därför oftast in i mängden av den totala vagnparken som dagligen rullar på 639, så det gäller nästan att titta i tidtabellen så att man kan pricka in dem. Om jag räknat rätt snabbt i mitt huvud torde Hallstavikdepån bara köra c:a en fjärdedel av alla 639:or med dessa 4 st, medan resten av avgångarna körs med de 13 st Rimbobaserade bussarna. Kortturerna Stockholm-Rimbo som körs av 760x-bussar är lätträknade på ena handens fingrar. Någon vända på morgonen, och någon på eftermiddagen.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikey skrivet 10 februari 2013, 11:48:05 AM
Då hade jag väl lite tur då eftersom jag inte hade kollat upp någonting i förväg, för 7605 gick på en av kortturerna när jag fotade den. :)

En mötande 8900 mot Hallstavik missade jag nästan samtidigt som jag fångade 7605, och en tredje stod på Fridströms garageplan.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 februari 2013, 17:17:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2013, 11:19:18 AM
Ja, de går nästan alltid på 639, men de är ju trots allt bara fyra stycken och försvinner därför oftast in i mängden av den totala vagnparken som dagligen rullar på 639, så det gäller nästan att titta i tidtabellen så att man kan pricka in dem. Om jag räknat rätt snabbt i mitt huvud torde Hallstavikdepån bara köra c:a en fjärdedel av alla 639:or med dessa 4 st, medan resten av avgångarna körs med de 13 st Rimbobaserade bussarna. Kortturerna Stockholm-Rimbo som körs av 760x-bussar är lätträknade på ena handens fingrar. Någon vända på morgonen, och någon på eftermiddagen.

Ja, boggievagnarna i 55xx-serien är ännu vanligare på 639:an, i alla fall på vardagar.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2013, 10:36:13 AM
Citat från: Mikey skrivet 08 februari 2013, 17:46:42 PM
Och till sist Fridströms UKZ892 som var parkerad på station. Är det redan badväder där ute? :D

En ledtråd är ju att kommunens största och modernaste badhus ligger sisådär 20 meter till vänster i bild... ;)
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Tonniiie skrivet 12 februari 2013, 19:33:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2013, 10:36:13 AM
En ledtråd är ju att kommunens största och modernaste badhus ligger sisådär 20 meter till vänster i bild... ;)

Finns det något annat i den hålan förutom ett badhus och Subway? Tycker det är mer dött en levande där  :P
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2013, 19:53:19 PM
Citat från: Tonnie skrivet 12 februari 2013, 19:33:42 PM
Finns det något annat i den hålan förutom ett badhus och Subway? Tycker det är mer dött en levande där  :P

Sverige är ju centraliseringens förlovade land, där en kommun endast "får" ha en enda tätort som centrum, och där det finns en generell syn att "allt" ska samlas i denna enda tätort, medan resten av kommunen mest är en belastning. Detta märks tydligt på flera håll i landet där flera kommuner slagits samman till en enda storkommun under den senaste reformen 1971.
Det fanns en gång i tiden flera företag som ville etablera sig i Rimbo, men kommunen ställde kravet "Görla industriområde eller inget". Så flera av dessa företag etablerade sig då i Rosersberg istället, då de ansåg Norrtälje tätort ligga för avsides.

Bussmässigt märks ju detta tydligt då de röda bussarna på 639 de senaste decennierna varit i snitt c:a 10 år äldre än blåbussarna på 676, oavsett operatör.

Några optimistiska föreningar som tycker att en ort 55 km från Sergels torg borde kunna få leva upp finns det dock:
www.rimboframtid.se
www.rimbobanan.se
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikey skrivet 12 februari 2013, 21:10:10 PM
Citat från: Tonnie skrivet 12 februari 2013, 19:33:42 PM
Finns det något annat i den hålan förutom ett badhus och Subway? Tycker det är mer dött en levande där  :P

Jag håller med! Jag har nog aldrig känt mig så ensam som jag gjorde denna gång. Det gick väl 6 bussar eller något under en timme, och det var fler bussar än vad jag såg människor ute. Och det gick inte heller att göra något mellan bussarna, för alla butiker var stängda fast klockan var runt 10, och några bilar fanns knappt heller ute. Jag kunde inte ens hitta någon linjekarta på stationen att underhålla mig med, så jag lämnade rätt fort som enda påstigande resenär i Rimbo på en 677a... :P

Nästa gång får jag åka dit i rusningen, då kanske det är lite mer liv.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2013, 21:25:54 PM
Missade du helt mitt inlägg, Mikey? Rimbo tätort är precis som kommunpolitikerna vill ha den. Dvs på sparlåga för att inte kunna vara ett hot mot "den andra byn", som Norrtälje kallas. Men ni kan ju alltid jämföra med Hallstavik om ni vill få ännu mer perspektiv på tillvaron.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Tonniiie skrivet 12 februari 2013, 21:41:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 21:25:54 PM
Missade du helt mitt inlägg, Mikey? Rimbo tätort är precis som kommunpolitikerna vill ha den. Dvs på sparlåga för att inte kunna vara ett hot mot "den andra byn", som Norrtälje kallas. Men ni kan ju alltid jämföra med Hallstavik om ni vill få ännu mer perspektiv på tillvaron.

Fast Halstavik är ju ännu värre! xD En pizzeria och en bensinmack. Vill man gömma sig från världen omkring är dessa nog de perfekta orterna  ;D  Haha. börjar kanske bli för mycket OT nu.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Mikey skrivet 12 februari 2013, 21:56:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 21:25:54 PM
Missade du helt mitt inlägg, Mikey? Rimbo tätort är precis som kommunpolitikerna vill ha den. Dvs på sparlåga för att inte kunna vara ett hot mot "den andra byn", som Norrtälje kallas. Men ni kan ju alltid jämföra med Hallstavik om ni vill få ännu mer perspektiv på tillvaron.

Jag var lite otydlig, men jag syftade på att för att vara en ort på nästan 5000 invånare så fick jag känslan att det fortfarande var väldigt dött jämfört med andra orter i samma storlek. Efter klockan 10 var fortfarande allt utom Konsum stängt och hela centrumet folktomt, och då finns det ändå en hel del butiker och småföretag i och runt centrum som man tycker borde vara öppet en vardag. Kanske är Rimbos läge nära Stockholm och Uppsala också dess största nackdel - att alla invånare lämnar orten åt sitt öde varje morgon. Hade det inte funnits pendlingsmöjligheter hade det nog varit mer liv i orten. Men nu börjar det som Tonnie säger bli väldigt OT, denna diskussion skulle kunna hålla på hur länge som helst.
Titel: SV: Tre väldigt vardagliga vagnar i Rimbobullarnas stad
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2013, 22:34:23 PM
Tja, klockan 10 en kall snöig vardag är ju alla barn i skolan och alla arbetsföra på sina arbeten, som oftast är småföretagare (hantverkare, reparatörer, lantbrukare), eller arbeten på andra orter (se förklaring på kommunledningens företagspolitik ovan). Det tyder ju snarare på friskhet att det inte hänger en massa dagdrivare runtom torget under förmiddagarna. ;)
Fast rent traditionellt har Rimbo alltid haft en slags "sovmorgon" fram till att första Stockholmståget rullade in på stationen kring 10:15-10:30, och märkligt nog verkar detta leva kvar än idag. Detta enligt många äldre bybor som även de noterat detta lite speciella sociala fenomen.

Och inte heller i Norrtälje och Nynäshamn brukar det ju vara speciellt livat kring kl 10 på vintervardagar. Visst är affärerna öppna, men de är oftast ganska folktomma fram tills eftermiddagarna då folk slutat arbeta. Jag brukar ofta passa på att handla i Norrtälje kring 9-10 på förmiddagen då man får alla de stora butikerna nästan helt för sig själv. :)

OT tycker jag inte alls att tråden är. Ni tog upp ämnet och därmed försökte jag ge svar på vilka faktorer som blivit behandlade beroende på olika samhällsplaner, eller snarare brist på planer. Samhällsplanering är varken enkel, slumpmässig eller svartvit.