Nymans Bussar i Stockholm köptes i mitten av 1980-talet av GDG. Så småningom kom det att uppgå i Interbus.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/272_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/272_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/272_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/272_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/272_e.JPG)
Intressant, Drögmöller:n har jag aldrig sett förut, bara i min vagnlista. Jumbon är 2639, Setran någon av 2265 eller 66, Scanian är en av två som köptes -84, och ytterligare 2 köptes -88, totalt hade GDG bara 4 st Scania Vanhool:er. 2450-51 och 2850-51.
Trevligt!
Den tredje bussen ser ut som GDG-färg, kan man ha köpt den från GDG?
Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2007, 17:37:47 PM
Trevligt!
Den tredje bussen ser ut som GDG-färg, kan man ha köpt den från GDG?
Den köptes sedan GDG köpt Nymans och fick färför GDG:s färger.
Intressant logotyp på den GDG färgade. Annars var väl logotypen den samma även efter ägarbytet, eller har jag missat något? :)
Namnet fanns kvar, men bussarna blev oranga, men just den designen på bilden har jag aldrig sett, vad jag kan minnas.
Setran är 2265
Du Staffan som är i skrivartagen. Jag vill minnas att Drögmöllern var förvärvad från Linjebuss och dess dotterbolag Bröderna Lindström i Husum .Troligen var det ett reportage i Sv Omnibustidning om denna. Kan ha LB nr 309. Fö kommer jag ihåg denna buss. Såg den några fredagar på RV 40 på färjeturen från Stockholm till Göteborg. Denna färjetur körs fortfarande i Sv Buss regi av Nils Fransson Nilsbuss med i stort sett samma tider.
Setran 2265 var i diktet,välte, på E3 när Agneta Fältskog var med.
Nymans togs över 1982. Som jag skrev tidigare så är det oklart när svenska staten tog över detta. Det mesta pekar på att staten gjorde det då Uddevallavarvet (staten) köpte Eriksbergs varv. Sedan fanns det en del svindlande affärer med att bla flygplan belånades av Eriksberg. Nymans bussar hette tidigare Nordisk Resebureau Nyman &Schultz och är ganska gammalt.Nyman var föreståndare för Tirfings resebyrå i slutet av 1800 talet.
Det finns fö en anknytning till dagens Strömma Kanal för de kör utflyktsbåtar. Detta gjorde Nymans bussar också en gång i tiden. Ca 1953 gick fam Högbergs in som ägare. De var delägare i bla Siljaline på en tiden.
Hur många och vilka bussar köptes/övertogs från Nymans av GDG?
En snabbtitt i gamla kladdiga noteringar säger detta:
GDG 1817 M-B 307D 1978 BGC 955 > Swebus 0096
GDG 2076 Vo B58-VH 1980 AUL 160 > Swebus 0151
GDG 2265 Setra S215HD 1982 EPL 546 > Swebus 0203
GDG 2266 Setra S215HD 1982 ELX 866 > Swebus 0204
GDG 2639 Vo B58-VH 1976 DAB 766 > Swebus 0075
GDG 2717 MB O303-Drög 1977 JXY 261
GDG 2831 Vo B58-VH 1978 ALO 086
GDG 2915 Setra S215HD 1979 AEE 845 > Swebus 0124
Vad säger Du Staffan? Kan Du bygga på?
Nils-Henrik
Jag har en anteckning att det var 18 st fordon som var med vid GDG övertagande.
Det fanns en 2015, var det en mercedes tro ? Denna finns kvar, men mitt minne....
Också hade vi 2600, en Scania Joncheree, den finns också kvar, den och 2639 hade nån historia med något bolag i Norrland som nu köpt tillbaka 2600.
Det fanns säkert en del mindre fordon bland dessa 18, förutom då 1817, Finns en hel del omnämda i fordonslistor från -70 talet, som måste härledas till Nymans och Surahammars....
Finns bland annat en spännande buss i var det Ed ? En liten Mercedes Lier som GDG övertog i samband med något företags köp, hette den 1117 ? Inte för att det har med ovanstående att göra, men kul ändå....
Båda företagen som omnämns övertogs 1982 och inte på 70 talet.
Jag har inte något riktigt synligt minne av en liten buss MB-Lier, men jag minns att när GDG förvärvade ett företag i Tösse 1983 så var det med en liten MB och en stor Scania BF.
Just nu har jag inte nr tillgängligt. Jag har dock skrivit om det hela själv bl a i samband med köpet.
2015 CDR 258 Mercedes/?
2600 JEG 875 Scania/Joncheere
Båda dessa står på Nymans i GDGs vagnlista från 84
Jag menade att fordonen var av årsmodell från -70 talet....
Visst fanns det hos Surahammars nån 2400-01 också ? Alltså Scanior, vad användes dessa till ? Reg nr ?
Han som äger 1117 idag var en trevlig prick, vi pratade om bussen på telefon hur länge som helst....
Scanian måste ju vara 1705, som numera ägs av Hjortnäsbrygga kamratförening i Leksand.
2600 ägs av "bröderna Falck i Gällivare", och är avst/körförbud.
2400 HCB 265 Scania/?
2401 GZU 595 Scania/?
båda dessa fanns hos Surahammars,vet inte vad dom hade för kaross.Finns det ingen här som har bild på alla dessa udda vagnar som GDG hade utspridda i landet?
Ja, det vore kul....
Fler fordon som bör härstamma från förvärvet av Nymans är Mercedes limousinerna 0915 och 0265-66.
Jag har gått igenom lite GDG uppgifter och lite annat i helgen,Men hittade inte mitt häsfte från 80 talets början där uppgifter skrevs in.
Har hittat 16 bussar och några personbilar.
2266 är en Setra 215HD och kom intefrån Nymans.
Vidare levererades till HDG efter övertagandet en hel bussar,varav några nylev placerades på Nymans,tex 2450 och 2451. Däremot så var 2850 och 2851 inte placerade hos GDG i Älvsjö utan de var avsedda för beställning där man behövde Saab-Scania tillverkat fordon,som t ex i Skåne (2850) och Trollhättan (2851).
Om intresse finns kan jag ta med övertagna bussar senare.