DYU237, nästan ny vid fototillfället.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815016%29.jpg)
DZU137 är förstås lika ny.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815017%29.jpg)
FMR665, en inte alltför vanlig insats på linje 830.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815018%29.jpg)
HCW336, den återstående bussen som kom i augusti 1995 som återstår att redovisa.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815019%29.jpg)
PAG684 är fd Malmö Lokaltrafik 514. Jag antar att den sedan flyttades till Lund och då fick Linjebuss-lacken. Skall gå linje 158 som gick till Viskafors-Bogryd. 45 minuter att åka i Ontario torde varit något som bäst passade en fakir men det var knappast någon som åkte hela vägen, då linje 155 fanns som ett alternativ och den tog 25-30 minuter.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815020%29.jpg)
Inget vidare att kör Ontario så långt heller.. var ingen bra buss i högre farter..
Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2013, 08:26:16 AM
Inget vidare att kör Ontario så långt heller.. var ingen bra buss i högre farter..
Linje 158 medgav ju inte precis några högra hastigheter. Det var på den tiden en kortare 90-sträcka, i övrigt 50 eller 70 som gällde hela vägen. Men annars håller jag helt med om att Ontario över 70 km/tim var en veritabel plåga för såväl förare som passagerare.
Linje 158 kördes oftast av samma förare och han tycktes trivas med uppdraget. Eller också var han bara solidarisk mot arbetsgivaren. Denne förare är för övrigt i dag en av de fasta på linje 100 mellan Borås och Göteborg. Så man kan kanske säga att han bytt upp sig i storlek på bussen. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2013, 09:07:14 AM
Linje 158 medgav ju inte precis några högra hastigheter. Det var på den tiden en kortare 90-sträcka, i övrigt 50 eller 70 som gällde hela vägen. Men annars håller jag helt med om att Ontario över 70 km/tim var en veritabel plåga för såväl förare som passagerare.
Linje 158 kördes oftast av samma förare och han tycktes trivas med uppdraget. Eller också var han bara solidarisk mot arbetsgivaren.
Det var samma sak på BL-tiden med linje 80 till Brämhult som i stort sett hela tiden kördes av samma förare. Sista trafikdagen innan BL förlorade linjen till Linjebuss bjöd han till och med oss "stammisar" på ett stycke sockerkaka. Där kunde man verkligen vara säker på en som trivdes med uppdraget! :)
Vad gäller Swebus 2931 så vill jag nog så vitt minnet medger, minnas att den mycket ofta kunde ses på expresslinjer. Jag vet inte till vilken linjetrafik den avskaffades men den målades aldrig i JLT färg såsom många andra bussar i 28/29 serien tillhörande Jönköping.
Citat från: Walter skrivet 07 februari 2013, 10:14:07 AM
Vad gäller Swebus 2931 så vill jag nog så vitt minnet medger, minnas att den mycket ofta kunde ses på expresslinjer. Jag vet inte till vilken linjetrafik den avskaffades men den målades aldrig i JLT färg såsom många andra bussar i 28/29 serien tillhörande Jönköping.
Fast inte så ofta till Göteborg. Däremot förekom Borås-baserade Säffle-bussar ofta på linje 830. Jag som åkte på linje 830 mellan Borås och Göteborg eller vice versa ett par gångar i veckan under åren 1995-1997 på alla möjliga tider råkade bara ut för den tre gånger. Så jag vill nog påstå att det finns fog för påståendet "inte alltför vanlig insats".
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2013, 11:11:00 AM
Fast inte så ofta till Göteborg. Däremot förekom Borås-baserade Säffle-bussar ofta på linje 830. Jag som åkte på linje 830 mellan Borås och Göteborg eller vice versa ett par gångar i veckan under åren 1995-1997 på alla möjliga tider råkade bara ut för den tre gånger. Så jag vill nog påstå att det finns fog för påståendet "inte alltför vanlig insats".
Ja håller vi oss till sträckan G-Bs så ska jag inte säga emot dig. Det fanns turer på linje 830/831 som gick Jö-Nr där 2931 och sedermera 3276 och 3277 ofta förekom. Kunde också ses på linje 862 på veckosluten.
Citat från: Walter skrivet 07 februari 2013, 12:01:19 PM
Ja håller vi oss till sträckan G-Bs så ska jag inte säga emot dig. Det fanns turer på linje 830/831 som gick Jö-Nr där 2931 och sedermera 3276 och 3277 ofta förekom. Kunde också ses på linje 862 på veckosluten.
2931 gick mycket sporadiskt på Göteborg. Den var tursatt Jönköping-Västervik. Linjen hade troligen nr 325 (825?)- En av Jönköpings Säffle var reserv där. Troligen 2363 som var dekalad KLT och JLT,även om den ibland gick till Göteborg över Tranemo.
2933 har även gått utanför sina trakter. Bla på Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gislaved- Den var inte lika 2931.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2013, 09:07:14 AM
Linje 158 medgav ju inte precis några högra hastigheter. Det var på den tiden en kortare 90-sträcka, i övrigt 50 eller 70 som gällde hela vägen. Men annars håller jag helt med om att Ontario över 70 km/tim var en veritabel plåga för såväl förare som passagerare.
Linje 158 kördes oftast av samma förare och han tycktes trivas med uppdraget. Eller också var han bara solidarisk mot arbetsgivaren. Denne förare är för övrigt i dag en av de fasta på linje 100 mellan Borås och Göteborg. Så man kan kanske säga att han bytt upp sig i storlek på bussen. :)
Linje 158 kördes 1995-1998 av servicepersonalen
det var undertecknad och nu bortgångne " Bagarn" som delade på service en vecka och linje 158 en vecka. varje dag var vi på vårdcentralen i Viskafors 16 gånger....
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 februari 2013, 09:07:57 AM
Linje 158 kördes 1995-1998 av servicepersonalen
det var undertecknad och nu bortgångne " Bagarn" som delade på service en vecka och linje 158 en vecka. varje dag var vi på vårdcentralen i Viskafors 16 gånger....
Då var det nog lite senare som den förare jag tänker på körde den här linjen.
Kan stämma Staffan . Måste tacka för mycket trevliga bilder du lägger ut ...
Har för mej att 9334 var den vagnen som rullade mest på 158an