Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 05 februari 2013, 22:07:04 PM

Titel: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Fredde skrivet 05 februari 2013, 22:07:04 PM
Dörrställning 1-0-1 samt ett par rejäla extraljus på bussen till höger.

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Bilder5027_zps7afa17cd.jpg)
Okända Nettbuss express hos Volvo, Huddinge 2012-02-05.

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Bilder5029_zps3366bf63.jpg)
Okända Nettbuss express hos Volvo, Huddinge 2012-02-05.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Jacob skrivet 05 februari 2013, 22:19:10 PM
Trevligt! Måste dock säga att den gamla röda lacken var otroligt mycket syggare! Gäller även Bus4You.

//Jacob
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 05 februari 2013, 22:49:20 PM
Gillade inte alls den röda lacken innan GoBybus hade denna lacken mycket snyggare.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Tommy E skrivet 05 februari 2013, 23:26:53 PM
Där ser man, bara några timmar senare var även undertecknad där och sprang. :P Bilder kanske kommer lite senare.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Daniel T skrivet 29 mars 2013, 12:37:31 PM
Är det någon som vet registreringsnummer på dessa 3 bussar? Karossnummer: 1271-1, 1271-2, 1271-3.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 21:42:19 PM
Den med extraljusen på går fast på linje 700 Ludvika-Stockholm
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: homer skrivet 29 mars 2013, 22:14:35 PM
Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2013, 22:17:34 PM
Citat från: homer skrivet 29 mars 2013, 22:14:35 PM
Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??

Tillgängligheten till toaletten
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 22:18:39 PM
Citat från: homer skrivet 29 mars 2013, 22:14:35 PM
Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??

Du får en mer lättåkomlig och rymligare toalett. Och dessutom vill man ha dörrställning 1-0-1, minns jag inte fel finns det trots det 57 platser på dessa bussar..
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Tommy E skrivet 29 mars 2013, 23:49:20 PM
Kan det vara så att CYM495 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=59484 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=59484)) är 1271-3? Den är i alla fall inte någon av de andra två.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Jan skrivet 30 mars 2013, 10:45:03 AM
I Finland går istortsett alla expressbussar med denna dörrställning. Den är perfekt för bagage och antal sittplatser. Swebus 70xx har samma.
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Jan skrivet 30 mars 2013, 10:57:24 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 22:18:39 PM
Du får en mer lättåkomlig och rymligare toalett. Och dessutom vill man ha dörrställning 1-0-1, minns jag inte fel finns det trots det 57 platser på dessa bussar..
1 till totalt 58 PAX
Titel: SV: Nytt till Nettbuss express
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2013, 10:59:30 AM
Även i Norge är dörrställningen 1-0-1 rätt populär.

Swebus OmniExpresser i 70xx-serien med denna dörrställning krävde ett visst mått av omställning för företagets resenärer till en början, men sedan de fått in vanan gick det bättre. I början fick man som förare regelbundet berätta i mikrofonen för alla resenärer att det fanns en bakdörr, innan varenda stopp längs vägen, för annars gick 95% av de avstigande ut genom framdörren.
Riktigt populär blev den av alla som lastade bagage i dem, allt från busschaufförer, resenärer, terminalvärdar och personalen på Bussgods. Här har den stora fördelar jämfört med de mer svårlastade mittmotorbussarna, där Swebusresenärerna ofta tappade bort sina väskor, då de ofta glömde bort om de lastat sina väskor i utrymmet mittpå eller bak.

Jag gillar dörrställningen mycket, och är glad över att den blir allt vanligare i svensk expressbusstrafik. Dörrställningen är även smidig både på 12- och 10-metersbussar, som t.ex Setra och Mercedes tillverkar.