Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 03 februari 2013, 19:48:35 PM

Titel: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Calle skrivet 03 februari 2013, 19:48:35 PM
På en del bussar kan man se att det sitter motorplåtar, må kalla det "ljudisolering"... Men, vad jag upptäckt, är att på t.ex. Volvo 8500 dämpas inte ljudet märkbart om man jämför med en buss utan motorplåtar. Det är samma "knackiga" ljud, vet ej om detta kommer från sidan eller ej? Scania Scala har en hel plåt under motorrummet, och dessa upplevs som tystare.

Vad är Er erfarenhet av motorplåtar/ljudisolering? Hur ser egentligen en "ny" plåt ut? Svåra att montera?

Obs, detta är ingen kritik.
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Erling.L skrivet 03 februari 2013, 20:43:11 PM
att kalla dem ljudisolering är nog fel

vill minnas deras uppgift mest är hindra skit o komma upp på motorn o lägga sig som en film med smuts
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2013, 22:54:48 PM
Vad jag lärt mig är dessa plåtar främst till för två saker:
1: Skydda motorn från vatten och smuts som Erling skriver. Vissa bussar (t.ex det ständiga exemplet Volvo 8500) kan få generator- och andra elfel om de får en vanlig underspolning i en tvätthall, om plåtarna under motorn är borttagna.
2: Förlänga utrymningstiden vid motorbrand. Om plåtarna är borttagna kommer en buss med brinnande motor att bli övertänd mycket snabbare än den blivit om plåtarna suttit kvar. Och denna tid kan ju vara bra att ha med tanke på alla rullatorer, barnvagnar och rullstolar som ska åka buss numera, och som ju också måste kunna hinna komma av bussen snabbt vid brand.

Ljudisolering har jag aldrig hört att plåtarna ska vara till för, men visst kan det ha råkat bli en bonusfunktion. Volvobussar från 2002 års modeller med 12- och 9-litersmotorer är det dock svårt att isolera bort det kraftiga motorljudet från hur man än gör.
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 februari 2013, 07:26:01 AM
Från början var väl plåtarna till för att enbart ljudisolera motorrummet. Så angavs det i varje fall för Scania CR111M när den kom 1971. Tyvärr räckte inte ventilationen till att hålla rätt temperatur i det inneslutna motorrummet, varför många tog bort dessa plåtar, vilket gav bussarna högre ljudnivå än tänkt. 
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: yngrot skrivet 04 februari 2013, 08:09:59 AM
En lite dämpnig av ljud gör de ju ..   jämför de hemska B9S  med ingen plåt under motor    de låter högt ..  Tyvärr låter ju B9 högt även när motorn är därbak..
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 februari 2013, 11:55:09 AM
Kanske ett sidospår, men vem är det som har utvecklat den bullriga 9-litersmotorn som Volvo använder? Är det Volvo själva eller är det Renault? Volvo har ju kämpat med att få sina 12- och 16-litersmotorer så tysta som möjligt genom att designa motorblocken för lägsta ljudemission. Min fd kollega hade ett förflutet på Volvo och räknade på detta. När det gäller 9-litersmotorn verkar ingen emissionsoptimering ha skett, varför jag undrar om det i botten är en Reanult-konstruktion.
Titel: SV: Motorplåtar/ljudisolering under motorrummet
Skrivet av: Calle skrivet 04 februari 2013, 17:28:29 PM
Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2013, 08:09:59 AM
En lite dämpnig av ljud gör de ju ..   jämför de hemska B9S  med ingen plåt under motor    de låter högt ..  Tyvärr låter ju B9 högt även när motorn är därbak..

Här i Göteborg har vi Volvo 8700 (som försvinner i juni), och på dessa dämpar plåten motorljudet betydligt. Någon som är mer tekniskt insatt får gärna förklarar ytterligare, hur dessa är att montera, material, etc. Tack på förhand!  :)