(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8507_Humlegarden_20130201_zps759fcf46.jpg)
Här kommer några bilder på de fyra Norrortslinjerna som utgår ifrån Humlegården i högtrafik.
Först linje 608 mot Vallentuna, här med en VDL i 85xx-serien.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7792_Humlegarden_20130201_zpsbb15268c.jpg)
Sedan linje 624C mot Åkersberga stn. Turen trafikerades av en f.d. Keolisvagn, numera Arriva 7792.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8717_Humlegarden_20130201_zpsb2d8b583.jpg)
Därefter linje 628C mot Margretelunds centrum. En annan VDL-vagn, men nu i 87xx-serien. Är det egentligen någon skillnad utseendemässigt vad gäller exteriören mellan 85xx- och 87xx-vagnarna?
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8307_Humlegarden_20130201_zpsbdc7c33e.jpg)
Och sist linje 680 mot Resarö (Vaxholm). Det är första gången jag ser kortvagn på denna linje.
Det som skiljer 85-serien från 87-serien är väl en meter i längd? :)
Citat från: Mikey skrivet 01 februari 2013, 19:24:29 PM
Det som skiljer 85-serien från 87-serien är väl en meter i längd? :)
Tack för uppgiften! Trodde det handlade om motorn. :)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2013, 07:56:23 AM
Tack för uppgiften! Trodde det handlade om motorn. :)
Nej, jag tror det var 70 cm det handlar om. Alltså att 85-serien är 70 cm kortare än 87-serien.
Intressanta bilder! Kortvagn på linje 680, det har jag aldrig heller sett förr. De två första bussarna har nästan samma bokstäver och siffror i reg-numret. Bara första bokstaven och sista siffran som skiljer ;)
Citat från: P.Ek skrivet 02 februari 2013, 12:16:43 PM
Kortvagn på linje 680, det har jag aldrig heller sett förr.
Nej, det är väl heller inte tänkt att det ska vara kortvagn där heller...
Det är väl så att 'man tager vad man haver'... och hellre en normalvagn än inget fordon alls så att man i alla fall får fart på turen.
Sen verkar det inte vara någon katastrof med normalvagn på 680, vad jag ser är bussen knappt halvfull... Sen om den ligger på ett omlopp med fler passagerare är en annan femma. :)
Kruxet är väl att 680 har några stopp till längs med vägen. När man väl kommit till Danderyds sjukhus så kan det nog vara trängre och då hade sannolikt en led- eller boggivagn varit att föredra framför en normalvagn... men som sagt... hellre ett fordon som rullar (om inte annat så för att avlasta nästa tur) än en ställd tur.
På Arrivas linjer får man räkna med att vilken buss som helst kan dyka upp...
Tack för trevliga och intressanta kommentarer! Det kan ha handlat om en ren tillfällighet med kortvagn på linje 680. Av Humlegårdslinjerna förekommer annars kortvagn frekvent på linje 608. Vad gäller kortvagnar på 608:an har jag under Keolistiden endast sett Frihamnens Omnilink kortvagnar på denna linje.
"Tillfällighet"? Jag vet inte om resenärerna i Norrort riktigt håller med om det.
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2013, 15:34:06 PM
"Tillfällighet"? Jag vet inte om resenärerna i Norrort riktigt håller med om det.
Nej, det är fortfarande en del saker som inte är i fas än hos Arriva Norrort. Men en positiv sak för resenärerna är i alla fall alla nya bussar som satts i trafik.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2013, 10:42:01 AM
Men en positiv sak för resenärerna är i alla fall alla nya bussar som satts i trafik.
Nej, det är många på SL kundforum som vill ha tillbaka de gamla bussarna.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 februari 2013, 21:08:11 PM
Nej, det är många på SL kundforum som vill ha tillbaka de gamla bussarna.
Intressant! Åkte med en f.d. Holländare (Scania) i 77xx-serien och varken skyltning, stopknapp eller utgångsdörr i mitten fungerade. Några resenärer ondgjorde sig över detta och vissa trodde att det var en ny buss som inte fungerade.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2013, 10:42:01 AM
Nej, det är fortfarande en del saker som inte är i fas än hos Arriva Norrort. Men en positiv sak för resenärerna är i alla fall alla nya bussar som satts i trafik.
Inte minst vill man ha tillbaka den långa dragspelsbussarna, som tar fler sittande passagerare ;)
Och det kan ju behövas när många bussar är inställda efter varandra
Citat från: Olle skrivet 05 februari 2013, 14:31:48 PM
Inte minst vill man ha tillbaka den långa dragspelsbussarna, som tar fler sittande passagerare ;)
Och det kan ju behövas när många bussar är inställda efter varandra
Ja, passagerarkapaciteten var ju bäst i de gamla Volvo B10M/Säffle-ledvagnarna som rullade i Norrort fram till 6 januari i år.