http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33904.msg250166#msg250166
H17B var mycket riktigt "Fågel Blå", enligt vad jag hört från Ulf Essén. Dock blev den senare SS-röd och bytte även reg-nr, från A608 till A75004. Enligt SBH avställd -57 och avreggad 1960.
H17D och H17E gick "hand i hand", båda avställda 630429 och avregistrerade 670524.
Om Gunnar vill visa bilden igen vore det kul.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H17DHh18aug63ter.jpg)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 januari 2013, 20:36:03 PM
H17B var mycket riktigt "Fågel Blå", enligt vad jag hört från Ulf Essén. Dock blev den senare SS-röd och bytte även reg-nr, från A608 till A75004. Enligt SBH avställd -57 och avreggad 1960.
H17D och H17E gick "hand i hand", båda avställda 630429 och avregistrerade 670524.
Om Gunnar vill visa bilden igen vore det kul.
Visst! Varsågod!
Mvh Gunnar
Hej !
Har H 17A och H 17C funnits ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 09 februari 2013, 16:36:09 PM
Hej !
Har H 17A och H 17C funnits ??
Mvh Peter Ö
Ja, H17(A) var den amerikanska Mackbussen som var förebild för de 200 Metropolbussarna. H17C var de två Volvo/Hägglund som var inlånade från Göteborg i utbyte mot två Metropoler 1954-?.
Mvh Gunnar
(http://farm9.staticflickr.com/8513/8461089340_c46e420206_c.jpg)
Fågel Röd? H17B A75004 i Hornsbergshallen, fotad av Ulf Essén.
(http://farm9.staticflickr.com/8093/8459989235_4670b45291_c.jpg)
H17E A75005. Leveransfoto från ASJ. Taket ser vitt ut men tittar man på andra bilder verkar det sedan ha blivit gråmålat.
Lite konstigt kan tyckas är att man har kostat på provvagnen en omlackering, men inte verkar haft råd att anpassa skyltningen på ett bättre sätt.
****
Intressant med dessa vagnar, som jag inte kände till förrän nu.
Snygga bilder :)
HJP
Gunnar D: Du har väl en bild på H17E tagen bakifrån i Hornsberg? Om du kan visa den och kanske säga ifall vagnen hade, med andra ord fick, grått tak eller inte?
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H17E75005HbhVr63Ph_zpsdb6eb067.jpg)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 februari 2013, 16:18:02 PM
Gunnar D: Du har väl en bild på H17E tagen bakifrån i Hornsberg? Om du kan visa den och kanske säga ifall vagnen hade, med andra ord fick, grått tak eller inte?
Här var den med H17E och H17D avställda 1963. H17E verkar väl knappast ha grått tak iaf jfr med H17D till höger (en liten flik tittar fram ovan backlyktan).
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 10 februari 2013, 19:26:16 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H17E75005HbhVr63Ph_zpsdb6eb067.jpg)
Här var den med H17E och H17D avställda 1963. H17E verkar väl knappast ha grått tak iaf jfr med H17D till höger (en liten flik tittar fram ovan backlyktan).
/Gunnar
Det jag syftar på är ju att taket har en annan nyans än det vita runt fönstren. Men det kanske bara är smuts?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 februari 2013, 19:45:30 PM
Det jag syftar på är ju att taket har en annan nyans än det vita runt fönstren. Men det kanske bara är smuts?
Ja, kanske det. Jag vet faktiskt inte.
/Gunnar
Hej !
En lite följdfråga till H17-provbussarna, vad hade de olika bussarna för motorer resp. växellådor ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 14 februari 2013, 18:23:19 PM
Hej !
En lite följdfråga till H17-provbussarna, vad hade de olika bussarna för motorer resp. växellådor ??
Mvh Peter Ö
Hej!
Utdrag ur en sammanställning av Ulf Essén med uppgifter om H17-vagnarna:
Litt Regnr Chassie Kaross Motor Växellåda
H17B A75004 Volvo B646 ASJ VDF SRM
H17C O824, 837 Volvo B658 H&S D96AL Wilson med förväljare
H17D A75206 Volvo B657 H&S D96AL H30B
H17E A75005 Volvo B646 ASJ VDF SRM
mvh K R
Hej !
Tack för uppgifterna !
Mvh Peter Ö