Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jacob skrivet 30 januari 2013, 00:03:49 AM

Titel: Från och med 1/2..
Skrivet av: Jacob skrivet 30 januari 2013, 00:03:49 AM
Hej! Idag när jag satt på bussen hemåt hörde jag en intressant diskussion mellan busschauffören, en väktare och en annan chaufför påväg hem från arbetet.

Det jag uppfattade var att man som bussförare är skyldig att betala för sina resor till och från jobbet. Att sakna biljett som uniformerad bussförare påväg till/från jobbet innebär kontrollavgift på 1200:- som för alla andra. Undantaget är om man har en rast på max 29 minuter. Då räknas det som rast och då har man rätt att åka gratis. Är däremot rasten 30+ minuter räknas tiden som fritid och då är man tvungen att betala för sin resa mellan t.ex avlösningen på Stadshuset och GUB-garaget.

Hörde även att väktarna ska behöva betala biljett efter 1/2. (Märkligt, eftersom det är G4S som både kontrollerar biljetter och agerar väktare..)

Stämmer detta?

Jag tycker att man som bussförare ska få åka gratis till och från jobbet samt under tiden man är i tjänst. Är man däremot ledig är det en helt annan sak, då tycker jag att man ska betala för sig.

//Jacob
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2013, 00:08:02 AM
Citat från: Jacob skrivet 30 januari 2013, 00:03:49 AM
Hej! Idag när jag satt på bussen hemåt hörde jag en intressant diskussion mellan busschauffören, en väktare och en annan chaufför påväg hem från arbetet.

Det jag uppfattade var att man som bussförare är skyldig att betala för sina resor till och från jobbet. Att sakna biljett som uniformerad bussförare påväg till/från jobbet innebär kontrollavgift på 1200:- som för alla andra. Undantaget är om man har en rast på max 29 minuter. Då räknas det som rast och då har man rätt att åka gratis. Är däremot rasten 30+ minuter räknas tiden som fritid och då är man tvungen att betala för sin resa mellan t.ex avlösningen på Stadshuset och GUB-garaget.

Hörde även att väktarna ska behöva betala biljett efter 1/2. (Märkligt, eftersom det är G4S som både kontrollerar biljetter och agerar väktare..)

Stämmer detta?

Jag tycker att man som bussförare ska få åka gratis till och från jobbet samt under tiden man är i tjänst. Är man däremot ledig är det en helt annan sak, då tycker jag att man ska betala för sig.

//Jacob

Resa till o från jobbet är en privatresa och ingen resa i tjänsten, den blir alltså en skattepliktig förmån som beräknas efter vad ett årskort skulle kosta - en rimlig rabatt, säg 15% max.

Detta vill säkerligen Uppsalabuss undvika att behöva hantera så då är det enklare att endast tillåta resa i tjänsten på samma sätt som skett för många år sedan i SL området mfl.
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: en_dalmas skrivet 30 januari 2013, 11:45:58 AM
Var stort rabalder om detta här i ett par dagar för ett drygt år sen eller nåt sånt då en kollega vad jag förstått fick böter för en privatresa. 
Och här ses det ju förstås likadant, att till/från jobbet räknas som privatresa och när man jobbar så är det tjänsteresa.
Men kollegans bot förstorades så många trodde att man inte fick åka gratis överhuvudtaget längre, ens i tjänsten.

Men alla vad jag vet som åker buss till/från jobbet, även jag även om det egentligen ses om en skattepliktig förmån. Ser det som att även om man åker till/från jobbet i uniform så borde man få åka som tjänsteresa. Så här åker alla som tjänsteresa även till/från jobbet
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: BSB101 skrivet 30 januari 2013, 12:13:12 PM
 Varför skulle just bussförarna vara undantagen gällande lagstiftning? De allra flesta för betala sina resor till/från jobbet själva och de som får betalt får skatta  för detta.
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Jacob skrivet 30 januari 2013, 13:39:55 PM
Men det är ju GUB som kör bussarna, och busschaufförerna är anställda av samma bolag. Borde inte GUB själva välja om de vill släppa på bussförare gratis, eller har UL så pass mycket makt??

Och hur kan det vara olagligt att som företag släppa på anställda gratis?

Vad är det egentliga lagförslaget? Måste erkänna att jag missat det..

//Jacob
Titel: Från och med 1/2..
Skrivet av: Björn Ax skrivet 30 januari 2013, 14:08:52 PM
Citat från: Jacob skrivet 30 januari 2013, 13:39:55 PM
Men det är ju GUB som kör bussarna, och busschaufförerna är anställda av samma bolag. Borde inte GUB själva välja om de vill släppa på bussförare gratis, eller har UL så pass mycket makt??

Och hur kan det vara olagligt att som företag släppa på anställda gratis?

Vad är det egentliga lagförslaget? Måste erkänna att jag missat det..

//Jacob

Det har inget med varken gub eller UL att göra. Det är skattemyndigheten som har bestämt så.

Det har alltid varit så. Bara för att kontrollanterna inte brytt sig förut ändrar inget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 14:19:44 PM
Citat från: Jacob skrivet 30 januari 2013, 13:39:55 PM
Men det är ju GUB som kör bussarna, och busschaufförerna är anställda av samma bolag. Borde inte GUB själva välja om de vill släppa på bussförare gratis, eller har UL så pass mycket makt??

Och hur kan det vara olagligt att som företag släppa på anställda gratis?

Vad är det egentliga lagförslaget? Måste erkänna att jag missat det..

//Jacob

Men läs vad Lars-Håkan_E skrev. Resa till och från arbetet är alltså en privatsak och om man får fria resor till och från arbetet så blir det en skattepliktig förmån. Det står att läsa i skattelagstiftningen och det är absolut inte något nytt.

Många företag lägger inte ner någon större möda på att kontrollera detta utan ser genom fingrarna. Det kan straffa sig för den enskilde anställde som kan bli eftertaxerad för den förmånen om han/hon inte tagit upp den i sin självdeklaration (och vem gör det). Om vi antar att en enkelresa kostar 20 kronor och det görs två sådana per dag blir det cirka 4 400 kronor på ett år som förmån. Med 33 procents skattesats är det drygt 1 450 kronor per år i utebliven skatt. Det är tillräckligt för att man kan bli lagförd, alltså kunna straffas för vårdslös deklaration. Det lär väl stanna vid dagsböter, åtminstone första året men ändå.

Det är alltså inte själva gratisresan som är olaglig utan undanhållandet av skatt. Det är inte UL som har bestämt detta utan skattemyndigheterna. Varken UL eller GUB har förstås rätt att sätta sig över deras beslut. Och samma sak gäller alla som reser till och från jobbet med vissa undantag som dock inte är tillämpliga här.

Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 januari 2013, 14:32:04 PM
Citat från: Jacob skrivet 30 januari 2013, 13:39:55 PM
Men det är ju GUB som kör bussarna, och busschaufförerna är anställda av samma bolag. Borde inte GUB själva välja om de vill släppa på bussförare gratis, eller har UL så pass mycket makt??

Och hur kan det vara olagligt att som företag släppa på anställda gratis?

Det är, som andra också förklarat, inte olagligt på det sättet. Men om GUB låter sina anställda åka med gratis räknas det som förmån. Om en arbetsgivare säljer något till andra, men ger bort samma sak gratis till sina anställda, är det ett väldigt tydligt exempel på förmån. För en sådan förmån ska arbetsgivaren betala abetsgivaravgifter och det ska betalas preliminär inkomstskatt. Det här beräknas generellt på värdet av förmånen, i det här fallet t ex ett månadskort eller liknande. För vissa saker finns det speciella regler för hur förmånen ska värderas och beskattas, t ex tjänstebilar och telefoner. För andra saker medger reglerna skattefri förmån, t ex någon kopp kaffe på jobbet. I övrigt gäller alltså att en förmån ska värderas enligt vad den hade kostat att köpa på öppen marknad.

För att nu GUB och anställda ska undvika att få Skatteverket efter sig för att man inte har betalat arbetsgivaravgifter och preliminär skatt för den här förmånen väljer man helt enkelt att ha en policy som innebär att anställda måste betala för privata resor precis som andra resenärer. Detta måste man visa att man inte bara har som skriven policy utan också efterlever, annars kan Skatteverket anse att policyn bara finns för att försvåra och vilseleda skattekontroll.

Ett annat alternativ man kan tänka sig vore okej, är att man tillåter anställda att göra privata resor gratis, men på något vis registrerar varje privat resa som anställd gör. Då kan man beräkna ett exakt värde av de här resorna och enbart betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt just för de här resorna. På det sättet kan man slippa undan "schablonvärdet" av ett helt månadskort för varje anställd. Men det förutsätter i praktiken ett elektroniskt biljettsystem där underlag kan tas fram automatiskt, annars blir det alldeles orimlig administration. Men jag har varit med om att bygga sådana här system i många olika sammanhang för att arbetsgivare och anställda inte ska behöva betala skatt på stora schablonbelopp för förmåner som dom kanske ändå inte använder. Det kan t ex röra sig om personalparkeringar och lunch som arbetsgivaren betalar en del av eller liknande saker som går att registrera så att det går att ta fram exakt underlag elektroniskt.
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Jacob skrivet 30 januari 2013, 14:51:05 PM
Jaha ja, då är jag med på vad saken gäller.

Staffan: Jag läste vad Lars-Håkan_E skrev innan du bad mig göra det..

//Jacob
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:42:48 PM
...sen kan man ju fråga sig varför mitt företag, som jag arbetar för, delar ut "Tjänstekort" varje år, för vilket syfte? När vi ju ändå bär uniform i tjänsten vid resa , när vi ju ändå måste betala för oss i övrigt???  ???
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 18:51:20 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:42:48 PM
...sen kan man ju fråga sig varför mitt företag, som jag arbetar för, delar ut "Tjänstekort" varje år, för vilket syfte? När vi ju ändå bär uniform i tjänsten vid resa , när vi ju ändå måste betala för oss i övrigt???  ???

Uniform gäller för resa i tjänsten endast med det företag där man är anställd. Tjänstekort gäller för resor i tjänsten på alla företag som kör  för Västtrafik. Dessutom finns det en del person som inte är skyldiga att ha uniform som får tjänstekort.

Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Jo skrivet 31 januari 2013, 19:54:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 18:51:20 PM
Uniform gäller för resa i tjänsten endast med det företag där man är anställd. Tjänstekort gäller för resor i tjänsten på alla företag som kör  för Västtrafik. Dessutom finns det en del person som inte är skyldiga att ha uniform som får tjänstekort.

Det är väl inte ens säkert att den gör det. I princip bestämmer väl oftast huvudmannen prissättning och biljettgranskningspolicy och huvudmannen kan ju därför kräva att alla resenärer på bussen ska giltigt färdbevis.
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: MrH skrivet 31 januari 2013, 20:21:18 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:42:48 PM
...sen kan man ju fråga sig varför mitt företag, som jag arbetar för, delar ut "Tjänstekort" varje år, för vilket syfte? När vi ju ändå bär uniform i tjänsten vid resa , när vi ju ändå måste betala för oss i övrigt???  ???

Men alltså, jag vet inte hur det funkar inom Västtrafik, men där jag har jobbat så kan det ju hända att man ska transportera sig själv på flera olika bussar och/eller tåg för att uträtta ett tjänsteärende. Då använder man sitt tjänstekort för den resan. Dels kanske det är olika operatörer som kör linjerna/tågen och de behöver inte nödvändigvis känna igen uniformen (hm, nåja, det gör dem säkert,  men min poäng är att det kan vara olika uniformer).

Det kan också vara så att man jobbar i en helt annan del av landet men hos samma arbetsgivare = man har samma uniform. Då är tjänstekortet bra eftersom man kan styrka att man arbetar inom området/länstrafiken. Finns ju också en aspekt på att det ser snyggt och redigt ut inför passagerarna att man viserar sitt (tjänste)kort som vem som helst och inte bara glider förbi.

Jag gjorde faktiskt ett test en gång, jag reste i tjänsten för min dåvarande ordinarie arbetsgivare (ej i bussbranschen alls), jag flög från Bromma till Landvetter. Jag hade tillfälligt klätt på mig min Swebusuniform från mitt extrajobb på Swebus. Det var inga som helst problem att åka flygbussen in till stan utan att betala!  ;D  Så den gången hade jag inte haft något tjänstekort att visa upp, förmodligen hade jag åkt fast så det rök om det vid en kontroll, men så skedde alltså inte. (Detta är så pass länge sedan så det får anses preskiberat nu, men fy på mig!)

Där jag jobbar nu så tror jag det står i förarhandboken att man visserligen inte får resa på Tjänstekortet privat men att kontrollpersonal heller "icke kan avgöra om resa sker i tjänsten eller privat"... dvs ingen åker fast. Nu tror jag i och för sig att om någon reser väldigt mycket med sitt tjänstekort så kan det nog hända att man upptäcker det vid ett stickprov...

/MrH
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 21:17:11 PM
Citat från: Jo skrivet 31 januari 2013, 19:54:12 PM
Det är väl inte ens säkert att den gör det. I princip bestämmer väl oftast huvudmannen prissättning och biljettgranskningspolicy och huvudmannen kan ju därför kräva att alla resenärer på bussen ska giltigt färdbevis.

Nu var jag rätt tydlig med att det är vad som gäller inom Västtrafik. Men andra huvudmän kan ha andra bestämmelser.

Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Tonniiie skrivet 03 februari 2013, 22:01:54 PM
Haha! Ser dialogen framför mig.

1. - Tjena kollega! Ska du hem eller?
2. - Ja. Slut för idag.
2. - En vuxen inom stan.
1. - Nej, sätt du dig. Varsågod!
1. - Nej. Jag måste betala för jag ska hem och jag är skattepliktig.
2. - Whoooottt? Jaja gör som du vill (sur)
1. - Ne men det är lugnt. Jag får faktiskt 15% rabatt som alla andra.

Bara jag som garvar åt detta "Nu ska vi vara duktiga och tänka innanför ramen" xD
Titel: SV: Från och med 1/2..
Skrivet av: Nico skrivet 04 februari 2013, 05:18:52 AM
Tja, ifall det fungerar på andra håll i landet så bör det väl nog fungera även i Uppsala?

Sen, om man inte gör det till ett problem så lär det sannolikt inte heller bli ett problem.