Idag blev det ett kort impulsbesök i Västerås när jag hade lite tid över.
Den trevligaste vagnen var också den första jag fick syn på, VL 261 mot Skultuna. Kul att dom (den...?) fortfarande lever, över 16 år efter att den sattes i trafik!
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50278-PS.jpg)
VL 826 var den enda normalgolvsvagnen utöver 261 som syntes under den stunden jag var på plats. Flera av dess syskon har också ställts av, är det någon som vet hur länge till dessa eller denna finns kvar?
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50285-PS.jpg)
/ Mikey
Det var som F*n, har inte sett någon CN113 i trafik sedan i våras.
Jag trodde själv aldrig jag skulle få en. Idag gick den 13.40 från Centralstation om du är intresserad.
En Scania sliter man inte ut så fort . Kul se den används fortfarande och inte hamnnat österut..
Inte ett dugg märkligt att de rullar. 15 år är väl en lagom snittålder på en äkta Scania CN? Först 15 år i Sverige, och därefter ytterligare 15 år i någon öststat är inget som förvånar. Detta gäller ju i viss mån även gamla Volvo B10M, förutsatt att de är tillverkade före år 2001 vill säga.
Från och med 2000-talets början fick både Scanias och Volvos bussar så mycket elektronik och bräckliga motorer att deras maxlivslängd sjönk till nära nog under hälften. Dvs direkt till skrot efter 12-14 års tjänst om man har tur. Men visst är det kul att minnas att vi en gång i tiden kunde bygga bra bussar i Sverige, innan millennieskiftet.
Det är ju i mycket en underhållsfråga hur länge bussen fungerar och det är ekonomiskt vettigt att fortsätta ha den i trafik.
Dagens ålderskrav medverkar till att många väljer att helt strunta i förebyggande underhåll och enbart reparerar stoppande fel till dess det inte längre är någon ekonomi att fortsätta med detta.
Eller att depå A helt struntar i att underhålla vagnparken trots att bussarna skall fortsätta användas i flera år på depå B inom samma firma senare. Detta i kombination med riktigt dåligt byggda bussar är inte direkt optimal. Ibland känns det som att jag redan nu mer än 30 år kvar till pensionen har material till memoarer om detta ämne. :-\
Citat från: yngrot skrivet 08 februari 2013, 09:52:34 AM
En Scania sliter man inte ut så fort . Kul se den används fortfarande och inte hamnnat österut..
Undrar hur en omniexpress skulle se ut efter 15 år,det lär vi aldrig få se ;)
VL sitter dessutom i en gynnsam sits då man till dags dato ännu inte behövt bekymra sig över upphandlingar, och kan då investera mer i underhåll och skötsel av sina fordon - något som förstås har en långtgående positiv effekt... :)
Vid koll för några veckor sedan fanns följande normalgolvade bussar kvar i trafik (enligt CBR)
Scania 257, 261
Volvo 642, 643
Volvo led 825-827
Scania Omniexpress 659-666
Scania övningsvagn 260, 265
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 februari 2013, 16:36:00 PM
Vid koll för några veckor sedan fanns följande normalgolvade bussar kvar i trafik (enligt CBR)
Scania 257, 261
Volvo 642, 643
Volvo led 825-827
Scania Omniexpress 659-666
Scania övningsvagn 260, 265
// Anders
257 är numera avställd. Är det inte fler än 825-827 i trafik? Har för mig att det är någon av 822-24 som är kvar också, men kanske minns fel.
Citat från: j-a skrivet 08 februari 2013, 22:48:36 PM
Undrar hur en omniexpress skulle se ut efter 15 år,det lär vi aldrig få se ;)
Nej du det lär vi till nästan 100% inte få uppleva skulle det hända är det läge att köpa sig en triss eller 2 ;D ;D