Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2013, 16:09:47 PM

Titel: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2013, 16:09:47 PM
BSH340, fd GDG 2483. Fd GDG-bussar var inte särskilt vanliga på expressbusslinjen 830/831.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814931%29.jpg)

OAG053, en Silja-lackad Swebus.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814932%29.jpg)

JBY071.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814933%29.jpg)

LCU722 på den nya linje 4 och således på väg antingen till Almenäs eller Getängsvägen. En gammal Wiima har fått ersätta den ordinarie MaxCin.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814934%29.jpg)

Tre Carrus Region vid Södra torget och Viskans strand: FTB431, FXS941 och FZJ221.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814935%29.jpg)

JEU132, fd Jumbolans och Borås Lokaltrafik, kör nu för Linjebuss på Stina-linjen. Den som följt med vet vid det här laget att Stina-linjen var namnet på sjukreselinjer.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814936%29.jpg)

Titel: SV: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: yngrot skrivet 30 januari 2013, 03:31:39 AM
Trevligt och det var ju bra för mig att sen buss skyltad 4  i en annan tråd kom jag inte ihåg denna linje först  :o    men jag har för mig att 25 021  var en ordinarie på linje 4
Titel: SV: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 08:34:45 AM
Citat från: yngrot skrivet 30 januari 2013, 03:31:39 AM
Trevligt och det var ju bra för mig att sen buss skyltad 4  i en annan tråd kom jag inte ihåg denna linje först  :o    men jag har för mig att 25 021  var en ordinarie på linje 4

Stämmer bra det. Om inte de tre reserverna räckte till tog man först 026 och 027, som skulle gå i högtrafik på linje 6, och sedan 021 för annan tjänstgöring. Först när detta inte räckte sattes gamla Wiima eller möjligen 108-117 (fd 248-257) ut på andra linjer än 4 och 6.

Ordinarie vagnsutsättning vintertidtabellen 1995-1996 var
Linje 1: 006 - 011
Linje 2: 012 - 017
Linje 3: 018 - 020
Linje 4: 021
Linje 5: 022 - 023
Linje 6: 024 - 027
Linje 7/9: 030 - 033
Linje 12: 028
Linje 13: 029
Reserv: 034-036

006-007 Volvo B10BLE Carrus City U
008-017, 034-036 Volvo B10BLE Säffle
018-033 Scania CN113 MaxCi.
Titel: SV: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 januari 2013, 14:49:21 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 08:34:45 AM
Stämmer bra det. Om inte de tre reserverna räckte till tog man först 026 och 027, som skulle gå i högtrafik på linje 6, och sedan 021 för annan tjänstgöring. Först när detta inte räckte sattes gamla Wiima eller möjligen 108-117 (fd 248-257) ut på andra linjer än 4 och 6.

Ordinarie vagnsutsättning vintertidtabellen 1995-1996 var
Linje 1: 006 - 011
Linje 2: 012 - 017
Linje 3: 018 - 020

Bara tre bussar på den ganska långa linje 3?

Blandar jag ihop saker nu, eller var detta alltså under den tiden linje 3 hade halvtimmestrafik med hopplöst kort vändtid vid Sjöbo Torg och alltid var sen ner från Sjöbo, medan man hade väldigt tilltagen vändtid vid Svensgärde? Det bör väl ha gått åt tre bussar till det upplägget. Vid närmare eftertanke blev det väl kanske det här upplägget redan i samband med att linje 12 och 13 startade?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 08:34:45 AM
Linje 4: 021
Linje 5: 022 - 023
Linje 6: 024 - 027
Linje 7/9: 030 - 033
Linje 12: 028
Linje 13: 029
Reserv: 034-036

006-007 Volvo B10BLE Carrus City U
008-017, 034-036 Volvo B10BLE Säffle
018-033 Scania CN113 MaxCi.
Titel: SV: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 14:58:54 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 januari 2013, 14:49:21 PM
Bara tre bussar på den ganska långa linje 3?

Blandar jag ihop saker nu, eller var detta alltså under den tiden linje 3 hade halvtimmestrafik med hopplöst kort vändtid vid Sjöbo Torg och alltid var sen ner från Sjöbo, medan man hade väldigt tilltagen vändtid vid Svensgärde? Det bör väl ha gått åt tre bussar till det upplägget. Vid närmare eftertanke blev det väl kanske det här upplägget redan i samband med att linje 12 och 13 startade?

Javisst var det tre bussar med 90-minutersomlopp. Tiden från Södra torget innan bussen skulle vända vid Sjöbo torg var 13 minuter och sedan var det 17 minuter på återvägen innan den skulle fortsätta från Södra torget. Det var alltså ovanligt att bussen gick i rätt tid från Sjöbo torg. Vändtiden vid Svensgärde var 15 minuter.

Det är alltså väldigt likt dagens linje 3 även om de turer som vänder vid Armbåga vändplats har lite bättre tid. De som vänder vid Almenäs har rätt tuff körtid och det är ovanligt att de kan fortsätta från Södra torget mot Svensgärde i rätt tid.

Titel: SV: Bussar i Borås i oktober 1995, del 3 (av 4)
Skrivet av: yngrot skrivet 30 januari 2013, 18:08:17 PM
Det stämmer ang linje 3 man fick ha väldig tur om man skulle kunna köra i tid.. var man lite sen så kom det ofta folk rusandes som hade tänkta linje 2 fr Sjöbo