Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2013, 11:12:57 AM

Titel: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2013, 11:12:57 AM
Nästa stopp på vägen blev Gislaved, där regn och fallande mörker gjorde fotograferingen lite besvärlig. Först MLF412.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814914%29.jpg)

MLR402. Alpus i Swebus-målning tror jag inte var så vanligt. Dessa två är bland dem som levererades till SJ så de hade alltså SJ-lack från början.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814915%29.jpg)

NDG815.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814916%29.jpg)

Så stannade jag till i Svenljunga också. Några av de nya för Buss i Väst syntes. T ex HFU284, som 1999 kom till Ferdinandssons i Ed.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814917%29.jpg)

FYK181.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814918%29.jpg)








Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 januari 2013, 13:26:34 PM
Fotografering är inte besvärligt om man låter bli Auto/Gröna rutan/P-läget.. ;)
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:33:42 PM
Gustafsson Limmared var inte nöjda med varken Volvo eller Scania   men Setra de köpte gillade de bättre    en av dessa finns kvar hos Kjellgrens än idag 45 022    för tillfället gästspel i Gislaved då vagn 30 råkat ut för en olycka  och får lite ny lack och 2 rutor  ..
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2013, 22:21:19 PM
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:33:42 PM
Gustafsson Limmared var inte nöjda med varken Volvo eller Scania   men Setra de köpte gillade de bättre    en av dessa finns kvar hos Kjellgrens än idag 45 022    för tillfället gästspel i Gislaved då vagn 30 råkat ut för en olycka  och får lite ny lack och 2 rutor  ..

De var inte nöjda med sina tre första Setra-bussar heller så Cartes tog tillbaka dem och ersatte med tre nya. Dessa fungerade dock bättre och alla tre kom sedan till Kjellgrens när de köpte Gustafssons linjetrafik. Men det är alltså bara 22 som finns kvar. De tre först inköpta gicks igenom ordentligt av Cartes och såldes sedan till Thygessons i Broby, som på direkt förfrågan uppgav att de var mycket nöjda med dessa bussar.

Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:32:34 AM
Det har jag inte hört om att även Setra var mindre bra ..  men att de 3 som kom till Kjellgrens var de ju nöjda med
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 08:51:52 AM
Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:32:34 AM
Det har jag inte hört om att även Setra var mindre bra ..  men att de 3 som kom till Kjellgrens var de ju nöjda med

Jag får korrigera mig lite. Det rör sig om bara två bussar från 2001 som ersattes. Den tredje Setra S319UL från 1998 såldes direkt till Thygessons och den var det inga större problem med. Således var det också bara två Setra som kom till Kjellgrens, 22 och 23. Den sistnämnda brandskadades i Örby 2006 men reparerades och såldes till Nettbuss. Eller överfördes kanske är mer korrekt när man talar om Kjellgrens, som till 30 procent ägs av Nettbuss. Utöver de två från Gustafssons hade Kjellgrens en S319UL sedan tidigare.





Titel: Sv: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 10:10:19 AM
Jag trodde att Nettbuss ägde mer än 30 % Kellgrens.  Typ 50 eller mer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Sv: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 10:50:57 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 10:10:19 AM
Jag trodde att Nettbuss ägde mer än 30 % Kellgrens.  Typ 50 eller mer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ägandeandelen varierar lite från tid till annan men den är minst 30 procent. Dock inte så mycket som 50 procent.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: yngrot skrivet 27 januari 2013, 20:27:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 08:51:52 AM
Jag får korrigera mig lite. Det rör sig om bara två bussar från 2001 som ersattes. Den tredje Setra S319UL från 1998 såldes direkt till Thygessons och den var det inga större problem med. Således var det också bara två Setra som kom till Kjellgrens, 22 och 23. Den sistnämnda brandskadades i Örby 2006 men reparerades och såldes till Nettbuss. Eller överfördes kanske är mer korrekt när man talar om Kjellgrens, som till 30 procent ägs av Nettbuss. Utöver de två från Gustafssons hade Kjellgrens en S319UL sedan tidigare.


Kjellgrens hade ju själva 45 008    och sen fanns ju 45 021-023   och alla dessa 3 kom väl från Gustafsson ??   Kjellgrens  körde med 4 Setra
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 20:32:07 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 20:27:38 PM
 


Kjellgrens hade ju själva 45 008    och sen fanns ju 45 021-023   och alla dessa 3 kom väl från Gustafsson ??   Kjellgrens  körde med 4 Setra

Jo, det är riktigt. Det var lite roddigt i såväl mina anteckningar som i SBH om detta. Frågan om Gustafsson var missnöjd med två eller alla tre sina Setror S319UL kvarstår dock. Den ena var ett par år äldre än de andra och såldes samtidigt som man fick tre nya bussar.



Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: yngrot skrivet 27 januari 2013, 20:34:34 PM
Vad jag hört från förare som kört hos Gustafsson så var missnöjet mest med Volvo och Scania  det där med Setra  har jag inte hört något om men det kan säkert stämma ändå ..
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 januari 2013, 10:04:45 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 20:32:07 PM
Jo, det är riktigt. Det var lite roddigt i såväl mina anteckningar som i SBH om detta. Frågan om Gustafsson var missnöjd med två eller alla tre sina Setror S319UL kvarstår dock. Den ena var ett par år äldre än de andra och såldes samtidigt som man fick tre nya bussar.
Det var ett viss missnöje och som jag fått uppgift om (kan vara fel) växellådorna.
Den tidigaste Setran 45021 var äldre och mer gediget utförd.
Det skall väl också påpekas här att Gustafsson i Limmared Kb och senare AB körde turistresor åt Hallgrens. Där användes ett antal turist Setra. 
Kjellgrens var missnöjda med sin Setra SPD301. Om jag är rätt underrättad ville Kjellgrens att Setra inte skulle gå på sista turen från Göteborg. Sedan en kilrem gått av på en Setra. Turistsetra byttes sedermera mot Volvo.
Sedan är det faktiskt så att en Setra körs till Vetlanda för service och de är dyrare med detta än Borås Bil AB. Kommer man lite närmare Göteborg och ser på Mark bussar så servas Setra bussar ofta hos Lahall och både Volvo och Scania men även Autosan hos Toweks.
För övrigt underhölls bussar från Göteborg och Landvetter även hos Toweks (i Kinna). (som information).

Kommentar till biderna: HFU284 Linje 375 var en av de linjer som separaratredovisas på skolbarn. Körde Gymnasiet i Skene till Svenljunga-Hillared. Turen fanns inte alltid i tidtabellen utan ordinarie tur på 300 och 302 annonserades. Våren 1996 stod en skrivning på 302 att extratur avgick senare än ord tur. Våren 1996 kördes av Horredstrfiken med Säffle fd SJ 2456.Denna tur gick,delvis oannonserad,Gymnasiet-Hillared och åter Hillared-Örby-Björlanda-Skene.
Gustafsson i Limmared körde denna tur med fd Swebuss 0608 (Sc-vH).
Tur nr 375 var kvar till juni 2006. Vill minnas den kördes enbart Gymnasiet och Svenljunga .
Buss FYK181 bytte radionr 2001 och var reservvagn. 
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2013, 10:40:06 AM
Citat från: S Svensson skrivet 30 januari 2013, 10:04:45 AM
Det var ett viss missnöje och som jag fått uppgift om (kan vara fel) växellådorna.


Visst missnöje är väl ett understatement när man bestämde att bussarna skulle bytas ut efter fyra år. Så vitt jag förstår var dock initiativet lika mycket Setras som Gustafssons och de fick de nya bussarna förmånligt.

Även en annan Gustafsson, nämligen Gustaf G i Jörlanda, råkade ut för tre Setra men den gången S315NF, som hade en massa småkrångel och därför byttes ut efter knappt tre år. De tidigare bussarna fick även där en ordentlig genomgång och såldes sedan till Finland.

Detta betyder inte att Setra generellt skulle vara dåliga bussar utan hänger nog snarare samman med att de vill ha nöjda kunder. Medan många andra tillverkare i sådana här fall negligerar problemen så tar Setra dem på allvar.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: yngrot skrivet 30 januari 2013, 18:13:28 PM
Ang Kjellgrens och kilrem stämmer det att de hade ofta problem med hoppande rem .    därför de inte ville köpa in fler Setra , de fr Gusfatssons mottogs väl inte direkt med klang och jubel vad jag förstått
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:28:47 PM
2672 & 2675 måste väl ha varit ett par av de sista Alpus-vagnarna som tillverkades? Vad jag kommer ihåg så nedlades karosserifabriken i Kungälv 1990!!?? Tacksam för svar av någon som vet fakta om fabrikens nedläggning...
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 18:48:11 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:28:47 PM
2672 & 2675 måste väl ha varit ett par av de sista Alpus-vagnarna som tillverkades? Vad jag kommer ihåg så nedlades karosserifabriken i Kungälv 1990!!?? Tacksam för svar av någon som vet fakta om fabrikens nedläggning...

2672 och 2675 är från 1986 så de är inte bland de sista. Däremot är det korrekt att Alpus lade ned karosstillverkningen år 1990.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Peppen skrivet 31 januari 2013, 18:48:46 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:28:47 PM
2672 & 2675 måste väl ha varit ett par av de sista Alpus-vagnarna som tillverkades? Vad jag kommer ihåg så nedlades karosserifabriken i Kungälv 1990!!?? Tacksam för svar av någon som vet fakta om fabrikens nedläggning...

Nej, 26-serien är från 1986, alltså ett par av SJ:s första Alpus-vagnar. Började levereras i juli 86 och de sista kom i mars 87.
28-serien är från 87/88, 29-serien från 88 och 30-serien från 90.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:55:44 PM
Jaja, så var det ju med nummerserien, blev dessutom lite förvillad av att se så välbevarade linjevagnar med 9 - 10 år på nacken!!! Snygga bussar iaf. att se på!!! Tack för infon iaf... :)
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: S Svensson skrivet 01 februari 2013, 22:40:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 18:48:11 PM
2672 och 2675 är från 1986 så de är inte bland de sista. Däremot är det korrekt att Alpus lade ned karosstillverkningen år 1990.
2672 och även 2671 var de första till SJ och de kom ut i trafik omkring juni/juli. Första veckoslut 2672 gick i trafik gick den till Göteborg.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Kent T skrivet 02 februari 2013, 13:18:04 PM
2672 och systervagnen 2673 körde jag en hel del när jag jobbade i Gislaved.
Den något märkliga skillnaden mellan dessa för övrigt identiska vagnar var att 2672 hade 4,25:1 och drygt 1500 rpm vid 90 km/h och 2673 hade 4,87:1 och 1800 rpm vid 90 km/h. Det är nog ingen som vet varför det blev på det viset. Alpus-karossen var ganska snygg i förhållande till Säfflen, tyckte jag. Däremot var ju Alpusen om möjligt ännu sämre i kvaliteten än Säfflekarosserna från samma tidpunkt. Varma och dålig ventilation på sommaren och dålig isolering och kalla på vintern.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: 1896 skrivet 06 mars 2013, 23:16:01 PM
Citat från: Kent T skrivet 02 februari 2013, 13:18:04 PM
2672 och systervagnen 2673 körde jag en hel del när jag jobbade i Gislaved.
Den något märkliga skillnaden mellan dessa för övrigt identiska vagnar var att 2672 hade 4,25:1 och drygt 1500 rpm vid 90 km/h och 2673 hade 4,87:1 och 1800 rpm vid 90 km/h. Det är nog ingen som vet varför det blev på det viset. Alpus-karossen var ganska snygg i förhållande till Säfflen, tyckte jag. Däremot var ju Alpusen om möjligt ännu sämre i kvaliteten än Säfflekarosserna från samma tidpunkt. Varma och dålig ventilation på sommaren och dålig isolering och kalla på vintern.

Det var ju relativt enkla reglage till Värme och kall-luft i Alpus, men som jag minns det fungerade det bra, det var ju bara att vrida på fullt ös med kranen till elementen på vintern, och tvärtom, vrida av på sommaren.  :)

Däremot hade jag ett kopplingsschema till elen i Alpus, som sa att SJ levererade bussar hade fotoceller vid bakdörrarna, det har jag dock aldrig sett i dom SJ Alpus jag varit in i, så jag undrar om det inte var specifikt för dom två som levererades till Varberg eller Ö-vik ?
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Kent T skrivet 07 mars 2013, 08:21:57 AM
Nu kanske jag minns fel, har inte kört Alpus sedan 1993. Men som jag minns det var det ett skjutreglage till förarvärmen och vajerstyrningen kärvade ofta vilket ledde till att det inte gick stänga av värmen. Passagerarvärmen var någon slags Mobitec-historia vill jag minnas och regleringen till den var det nog inga större fel på. Dock gjorde karossens dåliga isolering att värmen inte stannade kvar i bussen när det var kallt utan gick ut genom karossens väggar.
På de bussar vi hade i Gislaved fanns inte några friskluftsdysor vilket gjorde att takventilationen var näst intill obefintlig, friskluften fick komma genom öppna takluckor istället. Detta är ju förstås en specificeringsfråga, bussarna gick ju att få med friskluftsdysor.
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: 1896 skrivet 07 mars 2013, 16:54:58 PM
Vilka var dom första SJ Alpus som fick luft dysor ? Var det 28xx vagnarna ?  ???
Titel: SV: Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995
Skrivet av: Kent T skrivet 07 mars 2013, 19:55:23 PM
Kan bara svara för Jönköpingsvagnarna, men 2701 och 2702 hade serviceset över varje stolspar med läslampor och friskluftsdysor. Minns jag rätt var de stationerade i Eksjö när jag jobbade i Gislaved fram till 1993.