Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: gurran87 skrivet 23 januari 2013, 21:54:51 PM

Titel: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: gurran87 skrivet 23 januari 2013, 21:54:51 PM
Här i Göteborg har vi ju bekant också Volvo 7700 hybrider. Har märkt på flera att webaston inte verkar fungera särskilt bra med RME eftersom allt läcker in i bussen och att man som passagerare går in i en rökvägg som passagerare,,inte fullt så trevligt. Har ni samma problem i Stockholm?
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: Cyklisten skrivet 23 januari 2013, 23:45:45 PM
Konstigt, borde inte bero på bränslet utan monteringen... kan RME-avgaser täppa till utsugsledningen?
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 12:50:08 PM
Tja, det ryker ju på utsidan oxå så pass mycket att bilister och andra stoppar mig som förare och skriker DIN BUSS BRINNER!!!! Va´fasen är det frågan om? Nu har det ju varit såhär ett tag, varför kan inte Volvo göra något åt det hela?? ???
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: chanel skrivet 26 januari 2013, 20:03:52 PM
Har samma fenomen att värmaren i personbilen ryker mer av en del bränslen än av andra.
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:36:22 AM
Såg en av Nettbuss  8500 i Tranemo när värmaren drog i gång jisses vad det rök och uppenbarligen beroer det på RME  . De vi har ryker inget men vi kör på vanlig diesel.
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 30 januari 2013, 00:17:52 AM
Ibland har jag känt att det luktar bränt, både in- och utvändigt, på dom nya hybridbussarna här i Götet. Det luktar typ bränd rapsolja eller "grill-os" som jag brukar säja men då vet man ju vad det beror på och behöver därför inte undra längre.
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2013, 00:23:14 AM
Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:36:22 AM
Såg en av Nettbuss  8500 i Tranemo när värmaren drog i gång jisses vad det rök och uppenbarligen beroer det på RME  . De vi har ryker inget men vi kör på vanlig diesel.

Värmarna tål inte att köras på RME därför har RME bussar eller sådana som är förberedda för RME separata tankar för värmaren där diesel ska tankas.
Titel: SV: Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2013, 15:36:06 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2013, 00:23:14 AM
Värmarna tål inte att köras på RME därför har RME bussar eller sådana som är förberedda för RME separata tankar för värmaren där diesel ska tankas.

Våra Scania Omnilink som går på RME har sepparat tank för Webaston som tankas på Diesel, men ska byggas om snart. Medans våra 8900 har dom byggt om så att Webaston går på den vanliga tanken, dvs på RME och det har fungerat ypperligt i ca 8000 mil.
Vad det gäller våra äldre B9S resp Omnicity som går på RME, har ingen separat tank för Webaton, och det fungerar också bra.