Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frippe Fribas skrivet 22 januari 2013, 18:26:13 PM

Titel: Höggolvsorgie del 2
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 22 januari 2013, 18:26:13 PM
Efter att ha varit i Norge förflyttar vi oss nu raskt söderut till kontinenten där vi inleder med några bilder från Luxembourg som åtminstone vid detta tillfälle var rena eldoradot för oss bussintresserade.

I Luxembourg fanns våren 2007 fortfarande några varianter baserade på svensk ingenjörskonst i daglig trafik:

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/CFL_83_2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/CFL_83_1.jpg)
Volvo B10R(?) med kaross från Berkhof

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/CFL_27_2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/CFL_25_1.jpg)
Volvo B10M(?) med traditionell och i mitt tycke snygg kaross från Van Hool.
Titel: SV: Höggolvsorgie del 2
Skrivet av: Bussmupp skrivet 22 januari 2013, 19:18:29 PM
Håller med dig om VanHoolen.
Titel: SV: Höggolvsorgie del 2
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 januari 2013, 19:20:05 PM
Bägge bussarna ser ut att ha mittmotor
Titel: SV: Höggolvsorgie del 2
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 22 januari 2013, 19:42:09 PM
Berkhofen är en B10M medan van Hoolen är ett helbygge, sannolikt med MAN-motor.


Titel: SV: Höggolvsorgie del 2
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 23 januari 2013, 10:02:09 AM
Aha, där ser man, Berkhofen såg jag likadana med Volvoemblem, men bakluckan gjorde mig misstänksam.

Van Hool har ju i många tidigare fall byggt på Volvochassier, därav gissningen även om kylaren verkar sitta på fel sida för att vara en B10:a.