Tjenare gott folk!
På torsdagen den 17e Januari provade Skånetrafiken en dubbeldäckare på SkåneExpresslinjerna.
2014 ska de första de första tre dubbeldäckarna börja rulla på Skånetrafikens linjenät.
Tyvärr försämrades bildkvalitén en aning, eftersom jag använder Facebook som uppladdningssida.
Här kommer lite bilder från provturen!
(http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/550621_4654598041817_1189783545_n.jpg)
Här startar vi på Helsingborgs C (Knutpunkten) klockan 08:00. Bussen hyrdes av Autobus Partille och ska sen rulla för Nettbuss.
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/184665_4654598561830_1046410944_n.jpg)
Marginalerna är små. 3 sentimeter var det mellan bussens och Knutpunktens tak. (Knutpunktens tak är 4,25m)
(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/549905_4654596681783_1476838257_n.jpg)
Lite inredning
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/156332_4654597561805_1578407545_n.jpg)
Förarplats. Dessa bilder brukar vara efterfrågade.
(http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/37101_4654597321799_2102277185_n.jpg)
Övre däck
(http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/734296_4654597841812_1515718730_n.jpg)
Bakre trappuppgång
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398984_4654598681833_515232919_n.jpg)
Nedre däck
(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/553408_4654599281848_1274913130_n.jpg)
4-säte med bord
(http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/304288_4654601241897_115286897_n.jpg)
Längst bak på nedre däck
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/560794_4654602881938_1543084373_n.jpg)
Efter lite fotografering angjorde vi våran första hållplats. Örkelljunga Busstation! Här antecknades det en del och därefter rullade vi tillsammans med Bergkvarabuss 534 till Markaryd.
(http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/485999_4654605522004_10551694_n.jpg)
Här då Bergkvara 534 och vår trevliga Astromega! DÅ och NU? Nej. Snarare NU och SEN
(http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/69670_4654605722009_1760869260_n.jpg)
Då fortsätter vi våran väg mot Markaryd Järnvägsstation igenom det nordskånska landskapet.
(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/148938_4654607602056_1578514078_n.jpg)
Nästa. Markaryds Järnvägsstation. Här ska det i december börja rulla pågatåg.
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/735041_4654606882038_1573936841_n.jpg)
Här ännu en bild på Broby busstation. Meningen är att dubbeldäckarna även ska rulla på den nya Pendeln 545 Kristianstad - Osby via Knislinge, Broby
(http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537132_4654608642082_2082008097_n.jpg)
här min kära flickvän och Thygessons 75.
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/424133_4654609082093_1069443207_n.jpg)
Broby busstation som är i mitt tycke en häftig nordskånsk knutpunkt!
(http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537293_4654609402101_626440277_n.jpg)
Lite fika och lunch fick vi självklart också under dagen.
(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/37078_4654609722109_220600349_n.jpg)
Här står vi på Sjöbo busstation. Det blev många intervjuer och kort därefter fortsatte vi vår färd mot Lund C.
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/312491_4654610042117_1585474157_n.jpg)
Lund C!
Tack för mig!
Antonius
Tack för trevliga bilder!
Det är alltså en av de nya bussarna som har beställts för att förstärka linje 100 mellan Borås och Göteborg som användes för detta ändamål. Så den lär väl dyka upp på en bild från Borås så småningom.
Ska Nettbuss köra dem i Skåne? Var exakt ska de rulla? Allt från Broby till Lund här ju.
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 20:09:10 PM
Ska Nettbuss köra dem i Skåne? Var exakt ska de rulla? Allt från Broby till Lund här ju.
Svaren finns i bidragen ovanför. Tonnie har berättat vilken linje dubbeldäckarna planeras för, och Staffan har berättat var Nettbuss ska köra bussen i fråga.
Citat från: Ted S skrivet 20 januari 2013, 20:37:23 PM
Svaren finns i bidragen ovanför. Tonnie har berättat vilken linje dubbeldäckarna planeras för, och Staffan har berättat var Nettbuss ska köra bussen i fråga.
Jo, men det är väl inte helt klart ännu exakt vilka av Skånetrafikens expresslinjer som ska få dubbeldäckare i första läget redan 2014. Dock gjordes väl testkörningar längs alla sträckorna som varit på tal (såvitt jag kan bedöma av bildsvepet), men det är ju givetvis bra att provköra sträckorna ändå även om någon sträcka får vänta lite längre på dubbeldäckare.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 20:40:32 PM
Jo, men det är väl inte helt klart ännu exakt vilka av Skånetrafikens expresslinjer som ska få dubbeldäckare i första läget redan 2014. Dock gjordes väl testkörningar längs alla sträckorna som varit på tal (såvitt jag kan bedöma av bildsvepet), men det är ju givetvis bra att provköra sträckorna ändå även om någon sträcka får vänta lite längre på dubbeldäckare.
Tanken är att man ska sätta de i trafik på de SkåneExpresser som upphandlas 2014 eller senare. SkåneExpress 7 försvinner och ersätts med Pendeln 545 till Osby. 1an, 2an, 3an, 4an, 5an och 10an ska bli SkåneExpresser och från 2017 planeras även Malmö-Lund, Helsingborg - Höganäs och Malmö - Vellinge - Skanör få dubbeldäckare. Detta är som sagt en testkörning för att se om det går att köra dubbeldäckare på dessa linjer. Vi har provat de flesta linjerna.
Citat från: Ted S skrivet 20 januari 2013, 20:37:23 PM
Svaren finns i bidragen ovanför. Tonnie har berättat vilken linje dubbeldäckarna planeras för, och Staffan har berättat var Nettbuss ska köra bussen i fråga.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 19:10:33 PM
Tack för trevliga bilder!
Det är alltså en av de nya bussarna som har beställts för att förstärka linje 100 mellan Borås och Göteborg som användes för detta ändamål. Så den lär väl dyka upp på en bild från Borås så småningom.
Ligger Borås och Göteborg
i Skåne?
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 21:55:37 PM
Ligger Borås och Göteborg i Skåne?
Nej, men bussen på bilderna kommer att gå mellan Borås och Göteborg. Var andra bussar av denna modell kommer att gå är en annan fråga och jag antar att det blev något missförstånd någonstans. Men jag tror att jag förstod att du menade att fråga vilka linjer i Skåne som var aktuella för dubbeldäckare. Inte lätt detta ibland. ;)
Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2013, 21:29:54 PM
Tanken är att man ska sätta de i trafik på de SkåneExpresser som upphandlas 2014 eller senare. SkåneExpress 7 försvinner och ersätts med Pendeln 545 till Osby. 1an, 2an, 3an, 4an, 5an och 10an ska bli SkåneExpresser och från 2017 planeras även Malmö-Lund, Helsingborg - Höganäs och Malmö - Vellinge - Skanör få dubbeldäckare. Detta är som sagt en testkörning för att se om det går att köra dubbeldäckare på dessa linjer. Vi har provat de flesta linjerna.
Vänta nu... Nu går det för fort här... 1:an (Malmö <-> Kristianstad), 3:an (Simrishamn <-> Kristianstad), 4:an (Ystad <-> Kristianstad), 5:an (Lund <-> Simrishamn) och 10:an (som jag inte minns nu exakt, men är det inte Helsingborg <-> Perstorp?) är väl redan SkåneExpresser? Det var de i alla fall då jag bodde i Skåne. 2:an försvann väl som expresslinje?
Varför planeras det expresslinjer där det idag rullar Pågatåg? Malmö, Lund Helsingborg och så vidare. Visserligen har jag efterlyst det nästan hela mitt liv, men Länstrafiken Malmöhus propagerade ju så för sina Pågatåg.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 22:10:10 PM
Nej, men bussen på bilderna kommer att gå mellan Borås och Göteborg. Var andra bussar av denna modell kommer att gå är en annan fråga och jag antar att det blev något missförstånd någonstans. Men jag tror att jag förstod att du menade att fråga vilka linjer i Skåne som var aktuella för dubbeldäckare. Inte lätt detta ibland. ;)
Ja, Ted påstod att jag fått svar som inte blev skrivna, men det var så som Du förstod det. :)
2an Lund - Hörby. 10an ska bara gå till Örkelljunga och mellan Malmö Lund går ju fler linjer än bara till stationerna, som t.ex. norra fäladen.
Till Höganäs och skanör går inga tåg.
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 22:40:20 PM
Vänta nu... Nu går det för fort här... 1:an (Malmö <-> Kristianstad), 3:an (Simrishamn <-> Kristianstad), 4:an (Ystad <-> Kristianstad), 5:an (Lund <-> Simrishamn) och 10:an (som jag inte minns nu exakt, men är det inte Helsingborg <-> Perstorp?) är väl redan SkåneExpresser? Det var de i alla fall då jag bodde i Skåne. 2:an försvann väl som expresslinje?
Varför planeras det expresslinjer där det idag rullar Pågatåg? Malmö, Lund Helsingborg och så vidare. Visserligen har jag efterlyst det nästan hela mitt liv, men Länstrafiken Malmöhus propagerade ju så för sina Pågatåg.
Ja, Ted påstod att jag fått svar som inte blev skrivna, men det var så som Du förstod det. :)
Varifrån fick du att Västtrafik-målade bussar skall gå som expressbussar körda av Nettbuss i Skåne utifrån det jag skrev.
>:(
Tveksamt om det är tillåtet att göra denna turné med grön skylt.
Om man kör med grön skylt så är fordonet inte påställt.
//eomer
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 23:04:16 PM
Varifrån fick du att Västtrafik-målade bussar skall gå som expressbussar körda av Nettbuss i Skåne utifrån det jag skrev.
>:(
Absolut ingenstans och har aldrig påstått så heller.
Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2013, 23:03:15 PM
2an Lund - Hörby. 10an ska bara gå till Örkelljunga och mellan Malmö Lund går ju fler linjer än bara till stationerna, som t.ex. norra fäladen.
Till Höganäs och skanör går inga tåg.
Nu blev det luddigt. Nu tar vi detta från början. Jag frågade om det var Nettbuss som skulle köra de blivande dubbeldäckarna i Skåne, men vad jag förstod nu, så ska de gå på olika paket.
Skall det rulla dubbeldäckare mellan Lund och Hörby? Det går väl inga expressbussar till Norra Fäladen?
Man testar en busstyp dubbeldäckare, som inte rullat i linjetrafik de senaste 10 åren i Skåne. Upphandling på olika Skåneexpresslinjer är under behandling just nu, de har trafikstart hösten 2014. Om det blir DD är inte säkert.
Citat från: Svemicke skrivet 22 januari 2013, 00:51:27 AM
Nu blev det luddigt. Nu tar vi detta från början. Jag frågade om det var Nettbuss som skulle köra de blivande dubbeldäckarna i Skåne, men vad jag förstod nu, så ska de gå på olika paket.
Skall det rulla dubbeldäckare mellan Lund och Hörby? Det går väl inga expressbussar till Norra Fäladen?
Kan hålla med om att Skånetrafiken är lite luddig i sin information. Helt riktigt går det inga expressbussar till Norra Fäladen, men tydligen överväger man dubbeldäckare
både på SkåneExpressen och vissa Pendel-linjer. I första hand på 220 mellan Höganäs och Helsingborg (om jag fattat rätt), men även på linjerna mellan Lund och Malmö, där linje 171 går till Norra Fäladen i Lund och har haft kapacitetsproblem länge. Samt tydligen linje 545 Kristianstad - Broby enligt denna tråd.
Lite "roligt" att denna typ av fordon helt plötsligt (!?) verkar uppfylla både SkåneExpressens och Pendelns krav på fordon, men dubbeldäckaren framställs som den ultimata kompromissen med lågt insteg på bottenvåningen och samtidigt hög kapacitet. Och toalett då...
Undrar om de kommer att vara så bra till Pendel-linjerna egentligen, men det får väl tiden utvisa. Synd att ledvagnar är uteslutet.
Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2013, 08:31:15 AM
Kan hålla med om att Skånetrafiken är lite luddig i sin information. Helt riktigt går det inga expressbussar till Norra Fäladen, men tydligen överväger man dubbeldäckare både på SkåneExpressen och vissa Pendel-linjer. I första hand på 220 mellan Höganäs och Helsingborg (om jag fattat rätt), men även på linjerna mellan Lund och Malmö, där linje 171 går till Norra Fäladen i Lund och har haft kapacitetsproblem länge. Samt tydligen linje 545 Kristianstad - Broby enligt denna tråd.
Lite "roligt" att denna typ av fordon helt plötsligt (!?) verkar uppfylla både SkåneExpressens och Pendelns krav på fordon, men dubbeldäckaren framställs som den ultimata kompromissen med lågt insteg på bottenvåningen och samtidigt hög kapacitet. Och toalett då...
Undrar om de kommer att vara så bra till Pendel-linjerna egentligen, men det får väl tiden utvisa. Synd att ledvagnar är uteslutet.
Nu fick vi alltihop utrett. Nu är jag med och fattar alltihop. Kom ihåg att Länstrafiken Malmöhus på sin tid körde dubbeldäckare med en jädrarns massa hjulaxlar på linje 146. Tillbaka till framtiden?