Hej,
Ikväll trafikerade Norrortsvagn 8310 (tror det var denna vagn, såg inte så bra i mörkret) (Vo 8900 kortvagn) linje 524 mellan Arninge och Upplands Väsby stn. Det verkar alltså som att Norrort numera trafikerar linje 524 som tillhör trafikområde Märsta/Upplands Väsby/Vallentuna.
Det är högst naturligt under omständigheterna, VDL har också siktats på linje 687 (Vallentuna-Kista).
Citat från: Ted S skrivet 18 januari 2013, 22:04:06 PM
Det är högst naturligt under omständigheterna, VDL har också siktats på linje 687 (Vallentuna-Kista).
8735 i Kista runt 19:40 ikväll.
Paul
VDL har setts på 508 och tror även 156 men där är jag osäker.
Intressant! Tack för era svar. Ja, det låter naturligt att man fördelar tjänsterna över trafikområdena, men då måste alltså även tjänsterna för Råsta och Märsta justerats fr o m den 7/1 (då Arriva blev ny entreprenör för Norrortstrafiken) utan att tidtabellerna för den skull har ändrats.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8309_Arninge_20130119.jpg)
Och idag var Norrortsvagn Arriva 8309 ute på linjen.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7531_Arninge_20130119.jpg)
Turen efter kördes dock av Arriva 7531 (f.d. Keolis 4775), som tillhör trafikområdet Märsta/Upplands Väsby/Vallentuna.
Jag gissar att bussar och tjänster fördelas över området, Okvista har ju vad jag förstått numera slagits ihop så att alla bussar står i den större depån.
Detta gör att det blir enklare att blanda bussar mellan linjerna.
Jag har observerat två-tre Volvobussar i 83xx-serien som stått uppställda i Vallentuna C tidvis, det brukar vara Scanior annars.
Vidare har jag sett Volvokortvagnar på 660 och "MärstaScanior" (fd Swebus/Nobina) på 684 till Täby C.
Det är som Ted säger fullständigt rimligt eftersom Arriva nu har möjlighet att blanda linjer från flera depåer på Norrortstjänster och möjligen även Norrortslinjer på andra depåers tjänster.
Keolis tillämpade denna typ av samarbete mellan Råsta och Norrort, så varför skulle inte Arriva göra detsamma och sedan lägga till Märstalinjer som ändå berörs i Upplands Väsby?
Det ryktades i samband med övertagandet att Arriva hade planer på tjänster med något som skulle kunna liknas vid en triangelkörning, dvs 524 eller 684 till Upplands Väsby, 537 till Kista och sedan en 627 tillbaka till Arninge/Täby.
Det låter vettigt i mina öron eftersom det borde öka effektiviteten på de bussar Arriva redan kör i området och således lär det kanske gå att beskåda VDL även på 537...
Ja VDL har ju setts på 508
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 januari 2013, 13:53:27 PM
Jag gissar att bussar och tjänster fördelas över området, Okvista har ju vad jag förstått numera slagits ihop så att alla bussar står i den större depån.
Detta gör att det blir enklare att blanda bussar mellan linjerna.
Jag har observerat två-tre Volvobussar i 83xx-serien som stått uppställda i Vallentuna C tidvis, det brukar vara Scanior annars.
Vidare har jag sett Volvokortvagnar på 660 och "MärstaScanior" (fd Swebus/Nobina) på 684 till Täby C.
Det är som Ted säger fullständigt rimligt eftersom Arriva nu har möjlighet att blanda linjer från flera depåer på Norrortstjänster och möjligen även Norrortslinjer på andra depåers tjänster.
Keolis tillämpade denna typ av samarbete mellan Råsta och Norrort, så varför skulle inte Arriva göra detsamma och sedan lägga till Märstalinjer som ändå berörs i Upplands Väsby?
Det ryktades i samband med övertagandet att Arriva hade planer på tjänster med något som skulle kunna liknas vid en triangelkörning, dvs 524 eller 684 till Upplands Väsby, 537 till Kista och sedan en 627 tillbaka till Arninge/Täby.
Det låter vettigt i mina öron eftersom det borde öka effektiviteten på de bussar Arriva redan kör i området och således lär det kanske gå att beskåda VDL även på 537...
Tack för intressanta kommentarer och iakttagelser. Då kanske vi får se Scania kortvagn även på 608 och 610 framöver.
Har du info om antal vagnar samt fördelning av vagntyper I Okvistagaraget?
T ex 12 från trafikområde Märsta et c + 3 kortvagnar Norrort + x st boggievagnar + x st ledvagnar?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 januari 2013, 17:09:30 PM
---
Då kanske vi får se Scania kortvagn även på 608 och 610 framöver.
---
Det hoppas jag vi slipper, har redan råkat ut för kortvagn (Volvo) på 610:an, i den sena eftermiddagsrusningen, och med en inställd avgång före oss (förlåt, försenad heter det hos Arriva).
Att man som sagt "blandar" och delar på bussreserv i Okvista är ju helt rimligt. Däremot har jag förstått att man undviker att blanda linjer mellan avtalsområdena för närvarande. Man har väl sagt att det kan vara aktuellt längre fram. Det är ju nog nu att man "blandar" Täby och Åkersberga i större grad än vad jag förstått att Keolis gjorde.
508 och 687 körs ju dock beviserligen av Norrort (delvis/helt?)
687 körs både av Märsta och Norrort. Brukar vara två vagnar från Norrort och en från Märsta på den linjen.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 januari 2013, 16:41:26 PM
Ja VDL har ju setts på 508
Inte alls konstigt eftersom vi kör den relativt ofta numera.
Och på vägen hem idag mötte jag en ex Keolis 37xx (numera Arriva 78xx?) på 524 mot Upplands Väsby.
Kanske ingen större sensation med en Märstabuss på en Märsta/Vallentunalinje, men det hör ju inte till vanligheterna med ledvagn på denna linje.
Jag har tidigare observerat en ledbuss på 524 i Täby Kyrkby, så jag kan tänka mig att Märsta kör någon avgång på eftermiddagen?
Citat från: Omnilasse skrivet 20 januari 2013, 19:47:20 PM
Att man som sagt "blandar" och delar på bussreserv i Okvista är ju helt rimligt. Däremot har jag förstått att man undviker att blanda linjer mellan avtalsområdena för närvarande. Man har väl sagt att det kan vara aktuellt längre fram. Det är ju nog nu att man "blandar" Täby och Åkersberga i större grad än vad jag förstått att Keolis gjorde.
508 och 687 körs ju dock beviserligen av Norrort (delvis/helt?)
Jag vill minnas att förarna talade om att de även fått enstaka körningar på 156:an.
På Keolis tid körde Norrort enstaka avgångar på 155, 156, 508 och 509 åt Råsta som i gengäld bla körde en del på 178:an åt Norrort.
Det klagades en del på att det var många resor i Åkersbergatjänsterna i samband med Arrivas övertagande, består detta "problem"?
Tack för era intressanta svar. Nu ikväll hade en av Arriva Okvistas Scania Omnilink-kortvagnar, 7064, letat sig ner till Danderyd och trafikerade Danderydslinje 602V.
Är det någon som vet om Märsta över huvudtaget har något att göra med Vallentuna längre, eller har man klippt av banden helt? Det verkar onekligen som alla vagnar i Vallentuna tillhör Täby nu, och inte i Märsta längre då de både syns på depån där och går i trafik i Täby. Sist jag passerade Märstadepån hade man dessutom ställt andra fordon på de platser Vallentunabussarna brukade ha när de var på besök...
Går 75xx enbart i Upplands Väsby nu och 78xx-led i Märsta?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 januari 2013, 19:47:19 PM
Tack för era intressanta svar. Nu ikväll hade en av Arriva Okvistas Scania Omnilink-kortvagnar, 7064, letat sig ner till Danderyd och trafikerade Danderydslinje 602V.
Jag körde 7067 igår också.
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2013, 10:12:38 AM
Jag körde 7067 igår också.
Tack för info. Är det Täby- eller Vallentunatjänster du kört?
Är 7064-7068 kvar i Okvista/Vallentuna eller finns de numera i själva Täbydepån?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 januari 2013, 16:50:33 PM
Tack för info. Är det Täby- eller Vallentunatjänster du kört?
Är 7064-7068 kvar i Okvista/Vallentuna eller finns de numera i själva Täbydepån?
Täby. Men vi har tydligen rätt stor vagnbrist nu, så vagnarna kanske flyttas runt p.g.a det just nu.
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2013, 17:42:16 PM
Täby. Men vi har tydligen rätt stor vagnbrist nu, så vagnarna kanske flyttas runt p.g.a det just nu.
Aha, tack för info. Då förklarar det varför en del kortvagnar i 70xx-serien förekommer i trafiken kring Danderyd just nu.