Det skrtvs mycket om nya tågen som inte fungerar för att det är vinter, min ufattning är att tåg skall dras av lok med vagnar för det fungerar hos SJ:nattåg, godstågen, malmtågen.
Allt om detta här är bästa repotaget med levande bilder.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/tagbussar-istallet-for-tag?&_suid=135823590851509876146875253813
Bra reportage.
Har GranbergsBuss en viss"reserv"i avtal med ex Arriva ståendes förrutom
dom möjligheterna som finns att merutnyttja bussar/förare under"mellanskoltid"./Ulf
ja jisses man tar sig för pannan.. Köpa tåg som inte klarar vintern och trots insatser sket det sig igen :P
30 år gamla tåg som rullat i de skånska Pågatågen ska hjälpa till att lösa de svåra problem som Norrtåg drabbats av.
http://www.vk.se/780357/30-ar-gamla-skanetag-skickas-norrut
Vad jag vet har det redan rullat två pågatåg här under något år. Dessa är dock fortfarande lackade i Skånes lila färg.
Citat från: bussgrabben skrivet 15 januari 2013, 21:30:43 PM
30 år gamla tåg som rullat i de skånska Pågatågen ska hjälpa till att lösa de svåra problem som Norrtåg drabbats av.
http://www.vk.se/780357/30-ar-gamla-skanetag-skickas-norrut
Vad jag vet har det redan rullat två pågatåg här under något år. Dessa är dock fortfarande lackade i Skånes lila färg.
Tre tågsätt till och med. Och nu verkar det vara ytterligare tre på gång.
Det är väl bra om man kan lösa en del av problemen på det här sättet. Jag måste säga att VK:s rubriksättning är överdrivet negativ.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 22:18:39 PM
Jag måste säga att VK:s rubriksättning är överdrivet negativ.
Jaså, tidningen VK börjar så smått att utveckla egna åsikter? Det var länge sedan sist denna tidning vågade ha några åsikter alls, men när det väl händer så är det negativt mot tåg...
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 januari 2013, 17:41:24 PM
Bra reportage.
Har GranbergsBuss en viss"reserv"i avtal med ex Arriva ståendes förrutom
dom möjligheterna som finns att merutnyttja bussar/förare under"mellanskoltid"./Ulf
Uppdraget lär passa Granbergs "som hand i handske" eftersom man har ett visst överskott av bussar sedan 12:e december, då man lämnade över ett antal linjer till Centrala Buss. Förare har man kanske inte lika gott om, många har säkerligen gått över till de nya trafikutövarna, men det finns väl kvar ett kontaktnät till timtidare och andra som kan ställa upp.
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 22:29:02 PM
Jaså, tidningen VK börjar så smått att utveckla egna åsikter? Det var länge sedan sist denna tidning vågade ha några åsikter alls, men när det väl händer så är det negativt mot tåg...
Notisen i VK kommer från TT - kanske även rubriken. Det verkar vara Östersunds-Posten som skrivit om det från början. Enligt de besked vi inom Krösatågstrafiken, som också kör med några begagnade Pågatåg, fått är upprustningen av dessa uppskjuten ca ett halvår. Den skulle startat ungefär vid årsskiftet men nu blir det förhoppningsvis framåt sommaren.
ÖP:s artikel (http://op.se/lanet/ostersund/1.5484413-30-ar-gamla-tag-ska-ordna-trafiken-i-norr)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 januari 2013, 23:47:17 PM
Notisen i VK kommer från TT - kanske även rubriken. Det verkar vara Östersunds-Posten som skrivit om det från början.
Ah, det förklarar saken! ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 22:18:39 PM
Tre tågsätt till och med. Och nu verkar det vara ytterligare tre på gång.
Enligt vanligtvis väl initierade skribenter i Postvagnen (det finns faktiskt ett par sådana) rör det sig om de tre tågsätt som redan finns på plats - eller möjligen tre andra. Det är alltså inköp det rör sig om och inte fortsatt inhyrning från Transitio.
Alltså en pseudonyhet dessutom.
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2013, 22:29:35 PM
Uppdraget lär passa Granbergs "som hand i handske" eftersom man har ett visst överskott av bussar sedan 12:e december, då man lämnade över ett antal linjer till Centrala Buss. Förare har man kanske inte lika gott om, många har säkerligen gått över till de nya trafikutövarna, men det finns väl kvar ett kontaktnät till timtidare och andra som kan ställa upp.
Tackar för det svaret.
Lite"tur i oturen"för båda parter alltså.../Ulf
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 08:54:33 AM
Enligt vanligtvis väl initierade skribenter i Postvagnen (det finns faktiskt ett par sådana) rör det sig om de tre tågsätt som redan finns på plats - eller möjligen tre andra. Det är alltså inköp det rör sig om och inte fortsatt inhyrning från Transitio.
Alltså en pseudonyhet dessutom.
Jag har inte läst Postvagnen så noga ,men för flera år sedan ca.20 år så lånade SJ ett Pågatåg för att testa på linjen Kiruna-Luleå hur det fungerade. Det gick så där så man betällde ett nytt tåg med ändringar som skulle passa för Luleå- Kiruna. Med det gick sådär så man återgick till lokdraget tåg. Allt om detta.
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 25 januari 2013, 09:30:20 AM
Jag har inte läst Postvagnen så noga ,men för flera år sedan ca.20 år så lånade SJ ett Pågatåg för att testa på linjen Kiruna-Luleå hur det fungerade. Det gick så där så man betällde ett nytt tåg med ändringar som skulle passa för Luleå- Kiruna. Med det gick sådär så man återgick till lokdraget tåg. Allt om detta.
Testen av Pågatåg - det var flera sådana - gav bra resultat och en sommar lånades till och med två Pågatåg in för att utgöra ett tågpar på Malmbanan. Detta var anledningen till att man 1992 anskaffade en X12 för trafik på Malmbanan, nummer 3197 som fick namnet Hubert efter den legendariske lokmästaren Hubert Nordwall. Det var inte tekniska problem som gjorde att den flyttades söderut utan kapacitetsbrist i vissa fall samt ett stort behov av fler X12-or i Göteborg. Att ha en uddavagn i fordonsparken är ju heller aldrig särskilt bra, vare sig det nu gäller järnväg eller buss.
För övrigt kan det bekräftas att det är de tre X11-or från Malmö som redan finns hos Norrtåg som skall köpas in. Det är alltså inget tillskott gentemot nuvarande fordonspark fast man har fått det att låta så.
I denna artikel står det att Norrtåg har lagt ut en snabbupphandling om begagnade reservtåg.
http://www.vk.se/787638/787638
Rör det sig om de bekräftade Pågatågen eller ska ännu fler tåg köpas in?
Citat från: bussgrabben skrivet 28 januari 2013, 14:04:35 PM
I denna artikel står det att Norrtåg har lagt ut en snabbupphandling om begagnade reservtåg.
http://www.vk.se/787638/787638
Rör det sig om de bekräftade Pågatågen eller ska ännu fler tåg köpas in?
Upphandlingen var "skräddarsydd" så att man skulle kunna köpa 6 Y1:or som Värmlandstrafik använde fram till början av december 2012 (se bild). Man kan ju fundera lite på om det är Norrtåg eller Alstom som står för inköpet av dessa... De f d Pågatågen finns ju redan på plats och rullar främst i trafiken Umeå-Vännäs.
(http://i48.tinypic.com/18hjlk.jpg)
Värmlandstrafiks Y1:or 1278 och 1279 med tåg till Karlstad resp. Torsby möts i Sunne den 4 juni 2012.
Tack för det snabba svaret!