Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 15 januari 2013, 06:06:24 AM

Titel: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 januari 2013, 06:06:24 AM
http://www.dn.se/sthlm/ursparning-pa-saltsjobanan--en-skadad

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=697467

/Peter
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2013, 09:55:37 AM
Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Camilla skrivet 15 januari 2013, 10:43:16 AM
http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Tag-pa-Saltsjobanan-korde-in-i-hus/ (http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Tag-pa-Saltsjobanan-korde-in-i-hus/)
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 11:17:19 AM
Nu är inte spårtrafik alls mitt område, men rent spontant så känns det lite märkligt att en obehörig person (låt vara att de pga rangeringsbehov ska kunna flytta fordon inom depåområdet) kan få ut ett fordon och åka så pass långt. Man lär nog definitivt se över sina egna rutiner på området.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Karsten skrivet 15 januari 2013, 12:23:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 09:55:37 AM
Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?

Österskär.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: HJP skrivet 15 januari 2013, 13:39:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 09:55:37 AM
Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?
****
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 11:17:19 AM
Nu är inte spårtrafik alls mitt område, men rent spontant så känns det lite märkligt att en obehörig person (låt vara att de pga rangeringsbehov ska kunna flytta fordon inom depåområdet) kan få ut ett fordon och åka så pass långt. Man lär nog definitivt se över sina egna rutiner på området.
****
Städpersonal behöver aldrig flytta några tåg, det finns personal för sådant.
Nu är inte "SSnJ" mitt område, men man kan undra hur en städerska kunde få igång tåget, utan att det upptäcktes på ställverket.
Jag är tveksam till att man kan köra från depån i Neglinge, direkt mot Saltsjöbaden. Jag tror att man måste köra ut mot Slussen, och byta ände.

HJP
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 15:52:18 PM
Tänkte mer om man rationaliserat så att det är som hos bussarna (och väl även T-banan?) att depåpersonalen både rangerar såväl som städar.

Sedan kan man nog inte köra direkt utan först måste man väl lägga om så man kommer ut på trafikspår (eller om det körs utdrag på trafikspåren vid rangering?) och sedan byta hytt? Detta är som sagt verkligen inte mitt område så många frågetecken blev det.

Sedan kanske något gott kommer ut av detta i form av dels bättre rutiner och sedan kanske ett visst kaffeproducerande företag (http://src.sencha.io/n576m576/http://img90.imageshack.us/img90/4255/23331279.jpg) vill köpa bildrättigheterna...  :P
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: homer skrivet 15 januari 2013, 16:32:45 PM
Rent spontant känns de som om SL borde se över om kontraktet med Arriva skulle sägas upp med omedelbar verkan. maken till säkerhetsbrister får man väl leta efter... eller?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: HJP skrivet 15 januari 2013, 16:34:34 PM
Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 15:52:18 PM
Tänkte mer om man rationaliserat så att det är som hos bussarna (och väl även T-banan?) att depåpersonalen både rangerar såväl som städar.

Sedan kan man nog inte köra direkt utan först måste man väl lägga om så man kommer ut på trafikspår (eller om det körs utdrag på trafikspåren vid rangering?) och sedan byta hytt? Detta är som sagt verkligen inte mitt område så många frågetecken blev det.
****
Jag har ju inte heller lokal kännedom, men har stor erfarenhet av SL/STÅG:s pendeltåg, som jag kört i många år, både i SJ:s och STÅG:s regi.
Självklart måste man tänka sig olika rutiner hos de olika olika operatörerna. Det känns iallafall som att depåpersonalen (rangerarna), inte skulle köra rakt igenom stoppbocken i hög fart. De är ju utbildade på tåget, och vet hur man bromsar. Tekniskt fel, kan inte uteslutas, men känns lite långsökt.
En tanke är att tåget stod uppställt vid plattformen, så att det bara var att köra iväg.
Om ställverket sett att ett tåg var ute på linjen, så kunde de ha anropat tåget, och brutit kontaktledningsspänningen, när det inte fick något godtagbart svar. Om dessa tåg fungerar på samma sätt som de jag har kört (SJ/STÅG), så skulle tåget ha nödbromsats, kort efter att spänningen brutits.
Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på.

HJP
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2013, 17:34:59 PM
Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 13:39:02 PM
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.

Självklart finns det moderna rejäla stoppbockar av betong, som sträcker sig långt inåt banan. Men jag trodde i min enfald all man först monterar dit dylika kraftiga stoppbockar samt inför ATC på banan, och enbart därefter kan bevilja bygglov för nya bostadshus 20-25 meter från stoppbocken.

Men jag noterar att de som uttryckt liknande ifrågasättningar blivit mer eller mindre bortviftade som några slags gnälliga typer i mer spår- och järnvägsinriktade forum. Detta även efter olyckan.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: HJP skrivet 15 januari 2013, 17:43:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 17:34:59 PM
Självklart finns det moderna rejäla stoppbockar av betong, som sträcker sig långt inåt banan. Men jag trodde i min enfald all man först monterar dit dylika kraftiga stoppbockar samt inför ATC på banan, och enbart därefter kan bevilja bygglov för nya bostadshus 20-25 meter från stoppbocken.
****
Så borde det vara.
Min erfarenhet om bygglov, är dock att det ges mycket pragmatiskt. Där jag bor (Stockholms kommun) finns ett flertal exempel på bygglov som strider mot såväl Plan och Bygglagen, som detaljplanen för området.
I detta fall, när det är risk för människoliv, borde man naturligtvis se med "strängare ögon" på bygglovsansökan.

HJP
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 15 januari 2013, 18:37:41 PM
En sak bara, det var spårdisposition på Saltsjöbanan i natt och växlar med mera var "frigivna", då TLC Saltsjöbanan stänger butiken vid 01,40 och öppnar på morgonen igen vid 04,40.
Ställverket är inte bemannad under den tiden
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 19:00:02 PM
Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 16:34:34 PM
****
Jag har ju inte heller lokal kännedom, men har stor erfarenhet av SL/STÅG:s pendeltåg, som jag kört i många år, både i SJ:s och STÅG:s regi.
Självklart måste man tänka sig olika rutiner hos de olika olika operatörerna. Det känns iallafall som att depåpersonalen (rangerarna), inte skulle köra rakt igenom stoppbocken i hög fart. De är ju utbildade på tåget, och vet hur man bromsar. Tekniskt fel, kan inte uteslutas, men känns lite långsökt.
En tanke är att tåget stod uppställt vid plattformen, så att det bara var att köra iväg.
Om ställverket sett att ett tåg var ute på linjen, så kunde de ha anropat tåget, och brutit kontaktledningsspänningen, när det inte fick något godtagbart svar. Om dessa tåg fungerar på samma sätt som de jag har kört (SJ/STÅG), så skulle tåget ha nödbromsats, kort efter att spänningen brutits.
Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på.

HJP

Tåget stod vid depån i Neglinge. Varför det kom i rörelse lär vi inte veta eftersom den som möjligen kan svara på det är svårt skadad och ännu inte kunnat höras. Vi vet heller inte om bromsarna var urkopplade. Eftersom tåget stod i depån och inte skulle ut på banan just då är det inte helt omöjligt. Det finns också en teoretisk möjlighet att tåget "självstartade" med den unga tjejen ombord. Vi vet ju inte ens om hon befann sig i förarhytten.

SL har i dag gått ut med en massa uppgifter som de enligt min uppfattning inte kan ha belägg för. Ungefär som SJ:s presschef gjorde efter Nosaby-olyckan då en passåkande lokförare enligt henne befunnit sig i förarhytten (vilket han normalt inte får göra) när han i själva verket suttit i förstaklassavdelningen precis bakom förarhytten.

När sådana här saker händer vill alla ha snabba svar om orsaken men det borde en kommunikationsdirektör vid SL veta att det inte går att ge och också ha mod att säga det.

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 19:01:11 PM
Någonstans bör det väl ha funnits någon trafikledare som hade en övervakande funktion? Å andra sidan är det frågan hur snabbt en sådan ändå hade hunnit reagera.

I övrigt så var Arriva ute på ABC-nytt nu vid 18:10 och medgav brister i rutiner. Lär komma lite mer detaljerad info vid 19:15-sändningen.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 januari 2013, 19:28:09 PM
Jag satt och såg på TV i morse. Följde med rapporteringen. På lunchen pratade jag med några andra pensionärer. Jag uppfattade flera saker och jag frågade mig hur det gått till. Upplysningsvis kan nämnas att jag i yngre år gjorde pryo bland motorvagnar.
Centrala för frågan är om hen körde motorvagnen utan att kunna manövrera bromsen. Gick inte bromsen att manövrera ?
Jag blir glad när jag läser Staffans ord.
Det är alltför många frågetecken trots allt.
Var det så att motorvagen rullade ut av sig själv ? Påminner på något sätt om 12 mars 1992 i Göteborg.
Vi får se vad utredningen om det hela säger. Suss gott !
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 januari 2013, 20:07:32 PM
Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 13:39:02 PM
****
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.
****
Städpersonal behöver aldrig flytta några tåg, det finns personal för sådant.
Nu är inte "SSnJ" mitt område, men man kan undra hur en städerska kunde få igång tåget, utan att det upptäcktes på ställverket.
Jag är tveksam till att man kan köra från depån i Neglinge, direkt mot Saltsjöbaden. Jag tror att man måste köra ut mot Slussen, och byta ände.

HJP

Nej det går att komma ut på trafikspåret mot Saltis direkt från depån.

Tåget stod ju gissningsvis aktiverat och klart för trafik eftersom det sannolikt skulle gå ut som morgonens första tåg mot Saltsjöbaden.

Med reservation för att man på Saltsjöbanan under åren infört ny utrustning i samband med hyttombyggnader o dyl så vill jag nog påstå att det inte är några större problem att åka iväg så länge växlar ligger "rätt"  Att "få igång" tåget kräver inga större expertkunskaper, mer ska jag nog inte skriva.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 20:21:51 PM
I det fallet så blir man verkligen nyfiken på vad som kan ha hänt? Stulet tåg låter lite väl simpelt och med tanke på hur förvirrat det verkar vara så kan ju den stackars städerskan t.o.m. ha råkat dra till något när hon skulle skura hytten...

Om allt står på och i princip öppet som det nu verkar vara enligt vad som kommit  fram så kommer man givetvis att undra. Denna typ av fordon är väl även bl.a. byggda för att accelerera snabbt? Om något händer så föreställer jag mig att 1½-2 km avverkas fort relativt fort. Tur i oturen kanske att färden inte gick åt andra hållet.

Man får väl se vad som händer när stackarn blir tillräckligt kurant för att höras för det är väl bara hon som kan svara på vad som verkligen hände. Det enda positiva är väl att det ganska mycket, från rutiner till byggregler, som lär ses över.
Titel: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Menzies skrivet 15 januari 2013, 20:26:54 PM
Tågen har dödmansgrepp, så att det var av misstag är knappast troligt
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 20:29:58 PM
De borde väl ha det, men med tanke på att det inte verkar finnas något annat hinder, dvs. allt från nollkoll på växlar till avsaknad av ATC hittas ju här så kan man ju undra lite ironiskt så där...  :P
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 januari 2013, 20:37:20 PM
Misstagsvarianten tror jag inte på.

Dessa vagnar har ju fjäderbelastade körspakar (om ingen förändring har gjorts) och det krävs lite kraft för att flytta dem till körläge och hålla kvar dem i ett sådant läge att man får lite fart på ekipaget, om Saltis vagnar även fick fotpedal som säkerhetsgrepp vid hyttombyggnaden av samma typ som tunnelvagnarna har jag inte koll på.

Visst kan man låsa spakarna i körläge (eller kunde) m h a gamla mikrofonhalsarna men det gör man inte av misstag :-( och frågan är om dessa micar och spakar finns kvar idag?

Så att köra iväg olovandes är inga problem om tåget står aktiverat o körklart, annars krävs några handgrepp som inte är helt självklara.

Försvann aktiveringen m h a bromshandtaget vid hyttombyggnaden och ersattes av nyckel eller finns den gamla kvar på Saltis?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 januari 2013, 20:44:03 PM
Det svåra är väl att hitta något rimligt motiv - annat än att hon försökt skada sig själv. Och det känns ju som ett ganska knystat sätt även för att göra en sådan sak.

Om någon "snott" tåget, så hade man ju rimligen inte kört med full fart in i ett hus (man påstår ju att hastigheten var 80km/h - hur man nu kan veta det.)

Det känns som att det saknas någon komponent i detta. Jag vet inte vad. Men 20-åriga städerskor som snor tåg hör ju inte riktigt till den vanliga "tågtjuven"...
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 20:47:00 PM
Nu tror inte heller jag på misstagsteorin utan ironiserade mest lite kring det hela. Förr eller senare lär väl det bli klarlagt vad hon gjort, men ska man spekulera så kan det ju vara så enkelt som att hon sett hur man gjort och provat i tron att det är avstängt... och sedan har det rört sig framåt och då har hon inte vetat hur man ska stanna.... och med 80 km/h så avverkas ju 1½-2 km ganska fort.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 januari 2013, 20:51:34 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 15 januari 2013, 20:44:03 PM
Det svåra är väl att hitta något rimligt motiv - annat än att hon försökt skada sig själv. Och det känns ju som ett ganska knystat sätt även för att göra en sådan sak.

Om någon "snott" tåget, så hade man ju rimligen inte kört med full fart in i ett hus (man påstår ju att hastigheten var 80km/h - hur man nu kan veta det.)

Det känns som att det saknas någon komponent i detta. Jag vet inte vad. Men 20-åriga städerskor som snor tåg hör ju inte riktigt till den vanliga "tågtjuven"...

Nej nånting saknas, vad gäller hastigheten kan man ju gissa att hastighetsspärren runt 80 finns kvar så att fortare än så har det inte gått.

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 22:11:40 PM
Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2013, 20:26:54 PM
Tågen har dödmansgrepp, så att det var av misstag är knappast troligt

Om jag är rätt underrättad kan dödmansgreppet kopplas från. Detta är naturligtvis inte tillåtet vid körning på linjen men skall enligt mina uppgiftslämnare vara det vid rangering.

Jag förstår fortfarande inte vad man grundar uppgiften om att städerskan "stulit" eller rent av "kapat" tåget ifrån. Enligt uppgift i media är hon för svårt skadad för att kunna höras och några vittnen till vad som föranledde att hon kom i väg med tåget har jag heller inte hört träda fram.

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 januari 2013, 22:23:58 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 22:11:40 PM
Om jag är rätt underrättad kan dödmansgreppet kopplas från. Detta är naturligtvis inte tillåtet vid körning på linjen men skall enligt mina uppgiftslämnare vara det vid rangering.



Det kan ju vara någon finess som införts när hytterna byggdes om delvis efter samma modell som de äldre Tunnelvagnarna med enkel körspak och fotpedal, men ombyggnaden på Saltis vagnar var enligt uppgift inte lika omfattande som kusinerna på Tunnelbanan så exakt vilka förändringar som infördes får någon annan svara på.

Men det verkar ju märkligt att någon oavsett vem kör 2 km av misstag. Att i princip vem som helst som har tillträde till depån i teorin kan åka iväg med ett tåg, kortare eller längre bit är väl egentligen inget nytt, jobbar man på platsen är det ännu lättare.

I övrigt tycker jag inte man ska spekulera men självmordsteorin är ju mindre trolig, kan ju vara så enkelt att hon skulle visa för en kollega eller kompis och det tog en oväntad vändning.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 januari 2013, 23:57:18 PM
Ja, spekulationerna kring olyckan tycks härja fritt på nätet just nu. Om kvinnan var städare/rangerare på depån har hon väl körbehörighet inom depåområdet?.

/Peter
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: HJP skrivet 16 januari 2013, 10:36:01 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 19:00:02 PM
Tåget stod vid depån i Neglinge. Varför det kom i rörelse lär vi inte veta eftersom den som möjligen kan svara på det är svårt skadad och ännu inte kunnat höras. Vi vet heller inte om bromsarna var urkopplade. Eftersom tåget stod i depån och inte skulle ut på banan just då är det inte helt omöjligt. Det finns också en teoretisk möjlighet att tåget "självstartade" med den unga tjejen ombord. Vi vet ju inte ens om hon befann sig i förarhytten.

SL har i dag gått ut med en massa uppgifter som de enligt min uppfattning inte kan ha belägg för. Ungefär som SJ:s presschef gjorde efter Nosaby-olyckan då en passåkande lokförare enligt henne befunnit sig i förarhytten (vilket han normalt inte får göra) när han i själva verket suttit i förstaklassavdelningen precis bakom förarhytten.

När sådana här saker händer vill alla ha snabba svar om orsaken men det borde en kommunikationsdirektör vid SL veta att det inte går att ge och också ha mod att säga det.
****
Du har helr rätt, Staffan. Det var därför jag var noga med att skriva: "Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på", i mitt förra inlägg.

HJP
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Björn Ax skrivet 16 januari 2013, 14:09:54 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 15 januari 2013, 23:57:18 PM
Ja, spekulationerna kring olyckan tycks härja fritt på nätet just nu. Om kvinnan var städare/rangerare på depån har hon väl körbehörighet inom depåområdet?.

/Peter

Städare tror jag knappast har tillstånd att köra tågen. Dom ska nog bara städa igenom dom där dom står.
Stod i dagens metro att hon inte skulle ha tillgång till nycklarna enligt nån chef eller liknande så hur hon fått tag i dom visste dom inte.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 14:23:27 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 16 januari 2013, 14:09:54 PM
Städare tror jag knappast har tillstånd att köra tågen. Dom ska nog bara städa igenom dom där dom står.
Stod i dagens metro att hon inte skulle ha tillgång till nycklarna enligt nån chef eller liknande så hur hon fått tag i dom visste dom inte.

Det får nog anses klarlagt att "någon" lämnat kvar nycklarna i fordonet. Arrivas talesman har i alla fall uppgett detta enligt media. Om städarna också rangerar varierar från plats till plats men i Neglinge var det inte så.

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 16 januari 2013, 15:07:29 PM
Städaren rangerar nog inte, men dom gör ju alltid en plockstädning på vagnar som kommer in och ibland så får dom tillgång till en nyckel så man kan tända belysning i tåget för städningen.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 16:30:27 PM
Citat från: Micke A skrivet 16 januari 2013, 15:07:29 PM
Städaren rangerar nog inte, men dom gör ju alltid en plockstädning på vagnar som kommer in och ibland så får dom tillgång till en nyckel så man kan tända belysning i tåget för städningen.

Är det samma nyckel som man använder när man skall köra tåget?

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: AGR skrivet 16 januari 2013, 17:05:32 PM
Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 19:01:11 PM
Någonstans bör det väl ha funnits någon trafikledare som hade en övervakande funktion? Å andra sidan är det frågan hur snabbt en sådan ändå hade hunnit reagera.

I övrigt så var Arriva ute på ABC-nytt nu vid 18:10 och medgav brister i rutiner. Lär komma lite mer detaljerad info vid 19:15-sändningen.

TLC på Saltsjöbanan är obemannat på natten, ställverket sköts från TLC SB. Det fanns ingen TL i tjänst som kunde se eller stoppa tåget.
Mvh AGR
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: the0fiskis skrivet 16 januari 2013, 18:30:53 PM
jag var där tidgare idag och blev en hel del bilder men detta är ett urval ur dem...  (skriver i denna tråd istället för skapa en ny)
text är under bilderna.
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7038phtaggad.jpg)
många som var kollade på. även medier som jag såg: svt (abc), tv4, sr(radio). och ca 4 filmkameror (som tv använder)
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7040phtaggad.jpg)
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7047phtaggad.jpg)
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7054phtaggad.jpg)
närbilder
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7056phtaggad.jpg)
pappa son  :D
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7064phtaggad.jpg)
tbt var där och infranord och arvida bärning... samarbete är bra   8)
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7072phtaggad.jpg)
ovanlig syn
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7085phtaggad.jpg)
snart dags för lyft¨
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7107phtaggad.jpg)
där var dem loss
(http://fordon.eos95.se/train/olycka/saltsj%C3%B6baden/IMG_7110phtaggad.jpg)
inte så mycket skada vet ej hur det ser ut under...
hörde att dem ska låta dem andra stå kvar för dem måste stablitera upp huset.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Corny skrivet 16 januari 2013, 19:44:09 PM
Citat från: AGR skrivet 16 januari 2013, 17:05:32 PM
TLC på Saltsjöbanan är obemannat på natten, ställverket sköts från TLC SB. Det fanns ingen TL i tjänst som kunde se eller stoppa tåget.
Mvh AGR

Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 16 januari 2013, 19:45:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 16:30:27 PM
Är det samma nyckel som man använder när man skall köra tåget?
Nop, det är det inte
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Karsten skrivet 16 januari 2013, 19:46:56 PM
Citat från: Corny skrivet 16 januari 2013, 19:44:09 PM
Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?

Ett skrivfel...
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 16 januari 2013, 19:48:41 PM
Citat från: Corny skrivet 16 januari 2013, 19:44:09 PM
Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?
Är samma sak, TLC Saltsjöbanan eller TLC SB (förkortning)
Trafikledaren sköter om ställverket under ordinarie tjänstgöring och vid trafikens slut, lägger växlar på frigivning, efter då det är spårdisposition, så sitter inte Huvudtillsyningsmanen (HTSM) i Neglinge, utan på annan plats med en loggad telefon (samtals spelas in)
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 20:31:40 PM
Citat från: Micke A skrivet 16 januari 2013, 19:45:34 PM
Nop, det är det inte

Tack! Men det spelade ju tydligen ingen roll i det här fallet eftersom enligt SL:s vd (återgett av bland annat text-tv) sagt att rangeraren lämnat kvar környckeln. Dessutom uppgav han att tåget var bromslöst. Vad jag förstår så innebär detta att "dödmansgreppet" inte fungerar heller. Det vill säga att det måste aktiveras för att tåget skall kunna starta men släpper man det sedan händer ingenting eftersom det inte finns några bromsar som kan slå till.

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 16 januari 2013, 22:03:56 PM
Ja, det är en sak jag reagerat på när man säger att tåget var obromsat.
Jag tror man menar att tåget inte handbromsat eller något liknade, då om környckeln satt kvar i ett visst läge, vid dörröppning så går vagnen ner på hållbroms som det kallas.
Men det bromsen klarar av att hålla kvar ett tåg, så något mer har ju hänt.
Är samma system på C6h vagnarna som C10/11 vagnarna med környckel för körning och kombinyckel för dörrarna. Vagnar av typ C14 och C15 har bromsklubba och kombinyckel.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 januari 2013, 23:00:16 PM
Tåget skulle väl gå ut först på morgonen så några handbromsar drar man ju aldrig åt och jag antar att vagnarna stod aktiverade o klara.
Att tåget inte hade några bromsar faller ju på sin orimlighet
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2013, 01:04:52 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 januari 2013, 23:00:16 PM
Tåget skulle väl gå ut först på morgonen så några handbromsar drar man ju aldrig åt och jag antar att vagnarna stod aktiverade o klara.
Att tåget inte hade några bromsar faller ju på sin orimlighet

Att inga handbromsar är till kan jag förstå, men parkeringsbromsen bör väl vara till? Om sådan nu finnes på dessa vagnar vill säga... Den används i varje fall alltid när man ställer av/"nattparkerar" de järnvägsfordon jag normalt kör.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 17 januari 2013, 07:27:43 AM
Nu är jag visserligen totalt okunnig på detta område, men med tanke på att det verkar funnits flera udda rutiner, folk utan behörighet som kunnat komma intill osv. så tycker jag i alla fall jag att detta mer och mer bara låter som en händelse som bara väntade på att inträffa.

Frågan ställdes ju tidigare vad städerskan kan tänkas ha haft för motiv? Får mer och mer känslan av att hon bara hade oturen att råka vara den utlösande faktorn (medvetet eller omedvetet) i en reaktion som bara verkar ha väntat på att brisera på något vis.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 08:37:30 AM
Citat från: Nico skrivet 17 januari 2013, 07:27:43 AM
Frågan ställdes ju tidigare vad städerskan kan tänkas ha haft för motiv? Får mer och mer känslan av att hon bara hade oturen att råka vara den utlösande faktorn (medvetet eller omedvetet) i en reaktion som bara verkar ha väntat på att brisera på något vis.

Det finns tidigare exempel från järnvägsvärlden där anställda - eller för den delen sådana som obehörigt berett sig plats till området - utan behörighet att köra eller flytta tåg velat prova på att köra. Avsikten har varit att köra tåget några meter men så har farten ökat fortare än de trott och de har gripits av panik och inte hunnit med att bromsa. Det har dock inte lett till lika dramatiskt förlopp som nu vid Saltsjöbaden.

Fenomenet är ju inte direkt okänt från buss- eller lastbilsdepåer.

Vi har ju också "lånet" av en X1 i Nynäshamn under andra halvan av 1980-talet. Någon hade lyckats lägga om växlar och starta upp en X1 samt köra den till Västerhaninge. Det hela upptäcktes av fjärrtågklareraren när ett spår i Vhe indikerades som belagt. I det här fallet var det säkert en SJ-anställd men någon skyldig kunde aldrig pekas ut även om misstankarna gick åt ett bestämt håll. Skall väl påpekas att vederbörande inte var lokförare till yrket eller överhuvudtaget hade någon formell utbildning i att köra X1.

Jag vill inte beteckna detta som dåligt säkerhetstänkande av tågoperatörerna men väl hos några få av dem som är anställda hos dem eller deras underleverantörer. Sådant är svårt att skydda sig mot.


Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 17 januari 2013, 12:19:24 PM
Hade det funnits spårspärrar ( som får tåget att spåra ur vid passering av stopp ) så hade tåget troligtvis inte kommit längre än till utfartssignalen och skadorna
inte blivit värre än kanske en trasig växel och ev, någon hjulaxel. Då jag började på Sj pendeltrafik 1984 så hade troligtvis lånet av X1,an ganska nyligen skett. Det ryktades O B S. ryktades om att det var någon anställd i Älvsjöhallen och dom har ju kännedom om hur man klargör och kör tågen. Dock ej städpersonalen. Nisse.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 13:40:11 PM
Aftonbladet lägger i dag fram en teori, som stämmer mycket väl med min uppfattning (kvalificerad gissning alltså) om hur olyckan kan ha gått till. Det var något sådant här jag tänkte direkt när jag hörde talas om olyckan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab

Det finns i alla fall anledning för Arriva att se över att säkerhetsinstruktionerna är korrekt formulerade och - framför allt - att de efterlevs.

Sedan skulle jag vilja ge en uppsträckning åt dem som uttalat med sådan tvärsäkerhet att städerskan körde tåget. Hela främre delen av första vagnen var krossad, hon hittades under tåget och ändå har presstalespersoner från SL, Arriva och polisen uppgett som ett faktum att hon fanns i hytten när det hände. Något som de vid bara aldrig så lite eftertanke borde ha förstått att de inte kunnat veta.



Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2013, 16:21:23 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2013, 01:04:52 AM
Att inga handbromsar är till kan jag förstå, men parkeringsbromsen bör väl vara till? Om sådan nu finnes på dessa vagnar vill säga... Den används i varje fall alltid när man ställer av/"nattparkerar" de järnvägsfordon jag normalt kör.

Är vagnsättet "avställt" så är det fastbromsat (på ej hyttombyggda Cx genom att ta ur "Bromsklubban") men tåg som är aktiverade har inte någon parkeringsbroms ansatt utan står med full driftbroms ansatt och de aktuella tåget bör ha varit just aktiverat, annars har man b.la ingen innerbelysning.
Som Micke nämnde kan man "hamna" i hållbromsläge genom att utföra dörrmanöver men det spelar ingen större roll, tåget kan ändå inte komma i rörelse utan att man utför de handgrepp som krävs för detta.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 17 januari 2013, 17:07:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 13:40:11 PM
Det finns i alla fall anledning för Arriva att se över att säkerhetsinstruktionerna är korrekt formulerade och - framför allt - att de efterlevs.

Sedan skulle jag vilja ge en uppsträckning åt dem som uttalat med sådan tvärsäkerhet att städerskan körde tåget. Hela främre delen av första vagnen var krossad, hon hittades under tåget och ändå har presstalespersoner från SL, Arriva och polisen uppgett som ett faktum att hon fanns i hytten när det hände. Något som de vid bara aldrig så lite eftertanke borde ha förstått att de inte kunnat veta.

Det här reagerade jag också på. I ett sådant här läge går det inte att avfärda någon förklaring som osannolik. Det är ju ganska uppenbart att det är något extremt osannolikt som hänt, extremt osannolika saker händer också ibland, vilket då gör att man måste vara ganska förutsättningslös i utredningsarbetet. Då kan man inte komma med tvärsäkra uttalanden och där tycker jag det enbart var städbolaget som skötte sig någorlunda, Arriva och SL har en del mediastrategi att fundera över, minst sagt.

När jag hörde om händelsen drog jag en parallell till en händelse i London Underground på 90-talet. Ett tåg skulle starta från en station efter utbyte av resenärer, men en dörr hade hakat sig och föraren fick inte klarsignal. Föraren lämnar manöverspaken i körläge, går ut och sparkar bort det som ligger i vägen för dörrarna. Dörrarna går igen och tåget kör iväg. Med föraren kvar på plattformen. Tåget nödstoppas som väl är vid nästa stoppsignal och krockar aldrig med något framförvarande tåg eller stoppbock, men ändå. Man hade ju plötsligt en situation att förhålla sig till med resenärer i ett tåg i en tunnel utan ombordpersonal.

När det gäller den händelsen hade föraren givetvis gjort fel genom att lämna hytten med manövern i körläge. Han hade dessutom ställt en tung väska på dödmansgreppet för att slippa hålla i det. Normalt var dörrarna till förarhytterna dessutom kopplade över klarsignalen, så hade det fungerat som det var tänkt skulle ändå tåget stått stilla av den anledningen tills föraren kom in igen. Men dessvärre hade den funktionen kopplats ur i depån och missats att kopplas in igen. Ja, kort sagt, en otrolig massa tillfälligheter och märkliga olyckliga sammanträffanden och ett fullkomligt osannolikt händelseförlopp. Men haveriutredningen pekade på en "kultur" med att åsidosätta säkerhetssystem för att man räknade med att det fanns flera säkerhetssystem kvar. Till slut finns det ju lilksom inget kvar som kan ta över och då händer saker som till synes är otroligt osannolika. Efter detta konstruerades säkerhetsgreppen om en del och det blev dessutom rejäl uppsträckning för rutinerna i depåerna och bland förare.

Parallellen till den här händelsen kanske är lite långsökt sett utifrån det som hände i Saltsjöbaden. Men ändå. Det visar ändå att något åt det hållet som några av de första som uttalade sig avfärdade som allt för osannolikt faktiskt har hänt.

Personligen tyckte jag dessutom hela idén med att någon "stulit" ett tåg kändes mindre sannolik än något annat. Någon reagerade på detta i ett engelskt forum jag brukar följa och skrev: "Trots att flera filmer försökt att visa motsatsen, är detta med att stjäla ett tåg egentligen inte ett brott med alltför många möjliga flyktalternativ (speciellt om man vill behålla tåget)."  ;)
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 17:57:57 PM
En annan osannolik händelse är när ett radiostyrt diesellok kom i gång av sig självt i Göteborg och hamnade i den livliga korsningen mellan Bergslagsgatan och Stadstjänaregatan alldeles utanför Nils Ericsonsterminalen. Eftersom jag var bekant med utredaren fick jag vet hur det gick till.

Radioloksoperatören hade märkt att batteriet i styrenheten till radion, med vilket han styrde dieselloket, började bli dåligt och gick därför in i en personallokal för att byta detta. Han lämnade loket med växeln i drive och utan att dra åt bromsen. När han kom in och vände på styrenheten för att komma åt batteriet råkade en lös skruv falla så olyckligt att den indikerade att han tryckt på framåt för loket. Den här gången hände inget värre än att några bilister blev rejält uppskrämda och tidningarna fick en del "roliga bilder".

Men visst var det en totalt osannolik händelse. Så sådant inträffar ibland. I Saltsjöbads-fallet tycker jag det är ännu mer osannolikt att en 22-årig städerska med vett och vilja skulle sätta sig och köra ett tåg med full fart från Neglinge till Saltsjöbaden och i så fall utan att göra ett försök att bromsa. I stället har man börjar spekulera över självmord och till och med terrorattentat.

Jag utvecklar detta  lite mer på min blogg.
http://savenfjord.blogspot.se/2013/01/stal-staderskan-taget.html

Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Nico skrivet 17 januari 2013, 18:19:18 PM
Ibland blir man fundersam på hur saker återges. Jag undrade ju redan nästan högst upp på sid. 2 i denna tråd om en olyckshändelse kunde vara en plausibel förklaring, men många verkar ha bespetsat sig på säkerhetsattribut och rutiner... som dock nu verkar ha varit genomgående bortkopplade eller ignorerade.

"I det fallet så blir man verkligen nyfiken på vad som kan ha hänt? Stulet tåg låter lite väl simpelt och med tanke på hur förvirrat det verkar vara så kan ju den stackars städerskan t.o.m. ha råkat dra till något när hon skulle skura hytten...

Om allt står på och i princip öppet som det nu verkar vara enligt vad som kommit  fram så kommer man givetvis att undra. Denna typ av fordon är väl även bl.a. byggda för att accelerera snabbt? Om något händer så föreställer jag mig att 1½-2 km avverkas fort relativt fort. Tur i oturen kanske att färden inte gick åt andra hållet."



Allt i enlighet med teorin om Ockhams rakkniv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv). Ska verkligen bli intressant att se vad man till slut kommer fram till när den stackars städerskan får komma till tals. Att man direkt verkar ha utgått från att hon stal tåget (för att kanske begå självmord) kändes ändå ganska krystat.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: HJP skrivet 17 januari 2013, 21:50:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 13:40:11 PM
Aftonbladet lägger i dag fram en teori, som stämmer mycket väl med min uppfattning (kvalificerad gissning alltså) om hur olyckan kan ha gått till. Det var något sådant här jag tänkte direkt när jag hörde talas om olyckan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab
****
Ja, det är helt obegripligt, hur man kan ha det på det sättet.
Det minsta man kan begära, är väl att ha en skyddsväxel i avvisande läge, så att tågsättet inte kan komma ut på linjen  >:(
Från SL, har man också medgett brister i säkerheten, i ABC, de regionala nyheterna på SVT1.

HJP
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2013, 21:59:39 PM
På många håll och inom många branscher utvecklas genom åren egna arbetssätt som inte alltid står i överenstämmelse med regler o föreskrifter.

Lite som Ba tåget som körde ner en hindertavla vid infarten till en station eftersom personalen var ouppmärksam och ordinarie tkl:s hade egna rutiner där hindertavlor inte ingick då han sparade ett par 100 m promenad då.

Att lämna ett aktiverat tåg med bromsarna manipulerade för att dem inte ska frysa tyder ju på en extremt dålig säkerhetsfilosofi som upparbetats under lång tid, sannolikt redan under monopoltiden, har man problem med att bromsarna fryser i driftbroms eller hållbromsläge på natten måste man vidta åtgärder och det gör man inte genom att sätta säkerhetsfunktioner ur spel.

Tänk om någon eller några hade omkommit p.ga av att man manipulerat systemen och att överordnade underlåtit att vidta nödvändiga åtgärder för att stoppa detta?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: D_skalis skrivet 18 januari 2013, 13:15:52 PM
Enligt uppgift från åklagarmyndigheten så är kvinnan som fanns i tåget inte längre misstänkt för brott

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16092201.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16092201.ab)
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Micke A skrivet 18 januari 2013, 13:36:06 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2013, 21:59:39 PM
På många håll och inom många branscher utvecklas genom åren egna arbetssätt som inte alltid står i överenstämmelse med regler o föreskrifter.

Lite som Ba tåget som körde ner en hindertavla vid infarten till en station eftersom personalen var ouppmärksam och ordinarie tkl:s hade egna rutiner där hindertavlor inte ingick då han sparade ett par 100 m promenad då.

Att lämna ett aktiverat tåg med bromsarna manipulerade för att dem inte ska frysa tyder ju på en extremt dålig säkerhetsfilosofi som upparbetats under lång tid, sannolikt redan under monopoltiden, har man problem med att bromsarna fryser i driftbroms eller hållbromsläge på natten måste man vidta åtgärder och det gör man inte genom att sätta säkerhetsfunktioner ur spel.

Tänk om någon eller några hade omkommit p.ga av att man manipulerat systemen och att överordnade underlåtit att vidta nödvändiga åtgärder för att stoppa detta?
Monopoltiden?, är väl så fortfarande
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: BSB101 skrivet 18 januari 2013, 14:44:28 PM
Citat från: Micke A skrivet 18 januari 2013, 13:36:06 PM
Monopoltiden?, är väl så fortfarande

Finns det något juridiskt (förutom att man måste få detaljplaner och dylikt godkända) som hindrar att ett privat företag bygger upp en Saltsjöbana 2 och börjar med egen trafik?
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 januari 2013, 15:09:34 PM
Citat från: Micke A skrivet 18 januari 2013, 13:36:06 PM
Monopoltiden?, är väl så fortfarande

Ja så kan man ju också se det :-)

Det jag ville ha sagt var att denna filosofi knappast är något som man kan beskylla Arriva för, den har säkerligen upparbetats under lång tid, kanske ända sedan SL var både operatör, spårägare och fordonsägare etc.
Titel: SV: Urspårning Saltsjöbanan
Skrivet av: sa0azs skrivet 18 januari 2013, 23:12:28 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 januari 2013, 17:07:56 PM
Personligen tyckte jag dessutom hela idén med att någon "stulit" ett tåg kändes mindre sannolik än något annat. Någon reagerade på detta i ett engelskt forum jag brukar följa och skrev: "Trots att flera filmer försökt att visa motsatsen, är detta med att stjäla ett tåg egentligen inte ett brott med alltför många möjliga flyktalternativ (speciellt om man vill behålla tåget)."  ;)
Nej, det är ju ganska lätt att spåra  ;D