En fråga som kan låta dumt, men, men... Om ett hjul låser sig (fastfrusen parkeringsbroms etc) på mittaxeln på en bakhjulsdriven ledbuss - får man då fortsätta köra överhuvudtaget, och om ja - hur länge? Alltså inte med passagerare, men att överhuvudtåget sakta rulla framåt antingen till garaget eller till någon plats där man inte är ivägen för annan trafik. Själv tycker jag att det inte känns så bra med tanke på att man sliter på däcken, men det kanske inte är så farligt?
Det gör man inte nej, man kommer inte så långt innan däcket är förstört om det står helt still.
Antar att du sett någon som gjort detta, av misstag eller okunskap.
Tror jag kom knappt 2 km och då var det ändå omväxlande is och snöfläckar.
Var ett av hjulen på stödaxeln som frusit och det märktes inte innan det var försent :-(
Jo, det stämmer, jag har bevittnat just sådan körning och undrade om det är jag som fortfarande tänker fel efter att ha bytt ett antal tillplattade busshjul för några år sedan, eller om chauffören gör bort sig. Det var just ca. 2km till garaget. Det som jag tyckte såg lite farligt ut var när föraren skulle vända i en rondell där det var lite ishalka vid kanten och bussens led hamnade ovanför trottoaren några meter framför mig. Dock med en väldigt låg hastighet. Det syntes tydliga gummispår på asfalten och luktade förstås bränd gummi, så de däcken gick troligen inte ens att regummera efteråt.