Det har efterfrågats en del information om det triangeldrama som skulle frigöra MaxCi i Handen.
Jag har inte i huvudet alla bussar som flyttats eftersom listan finns på jobbet, men i stora drag kan nämnas följande:
Gubbängen har dränerats på Scania Omnilinkleder och kortvagnar i generation 5 till förmån för Handen och Lidingö som behöver justera medelåldern på sina flottor.
Från Gubbängen till Nyboda har det även flyttats en del Omnilinkleder i 31xx, 32xx och 39xx-serien som ersatts med B9:or i 38xx-serien från Nyboda samt 63xx från Täby.
Gubbängen har i stället fått B7:or i 32xx-serien från Täby som ersättning för de korta Scanior som flyttat till andra depåer.
Nyboda har "exporterat" lejonparten av sina B9:or till Eriksberg och Gubbängen, de tre regionalbussarna 6478-80 som flyttat till Eriksberg har ersatts av Scaniorna 6025-6028 från Täby.
Eriksberg har lämnat över de flesta av sina korta Omnilinkar i 39xx-serien till Nyboda och Gubbängen, in har det i stället flyttat B7:or i 46xx-serien från Täby.
Handen har avstått 5167 till Nyboda som ett tillfälligt lån tills alla Omnilinkar från Eriksberg är på plats, sedan gissar jag att 5167 kommer att rulla vidare tills det uppstår behov av någon större/kostsam reparation.
Eftersom även Nyboda numera är inblandade i blåbusstrafiken på 172 och 173 har de fått 3704-3706 från Eriksberg för detta ändamål medan 3707 gått till Gubbängen, ersättare i Eriksberg blir 6312-6315 från Täby.
Jag gissar att SSV (Stockholm SydVäst) iom dessa flyttar är ett av de B9-tätaste trafikområdena i Stockholm, kanske till och med det mesta B9-området av alla.
Eriksberg är numera klart dominerat av dessa skapelser som nu utgör i runda slängar två tredjedelar av vagnparken där till glädje för alla B9-fantaster (finns det sådana?) men kanske inte till lika stor glädje hos pendlare till och från Rönninge och Salemområdet som under Nobinas sista dagar fick åka turistbussar till jobbet...
En udda fågel i Handen är 6310 som preliminärt kommer att rulla där åtminstone under vintern och våren för att ersätta Omnilinkar som skall RME-konverteras.
Hur det nu ser ut med eventuella kvarvarande MaxCi i Handen får nog Anders Lunden eller någon annan insatt svara på.
Ösmo har också fått en del begagnat från Täby i form av några B9:or och B12-boggier vilket borde innebära ett snart slut för trafiken med 4564 som troget betjänat pendlare från Nynäshamn till Gullmarsplan men som nu troligen kommer att få vänja sig vid B12:or i 12xx-serien.
Nacka/Värmdö har också påverkats av Täbys övergång till Arrivas styre och fick ett antal B9:or i 63xx-serien som skall kompensera den av SL beställda utökningen av trafik där.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 17:27:45 PMGubbängen har i stället fått B7:or i 32xx-serien från Täby som ersättning för de korta Scanior som flyttat till andra depåer.
Ska bli intressant med en ny publik på Gubbängen och på södra sidans trafikledning som ska få det tvivelaktiga nöjet att bekanta sig med dessa skapelser. :P
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 17:27:45 PMEftersom även Nyboda numera är inblandade i blåbusstrafiken på 172 och 173 har de fått 3704-3706 från Eriksberg för detta ändamål medan 3707 gått till Gubbängen, ersättare i Eriksberg blir 6312-6315 från Täby.
I grund har Nyboda väl fått tillbaka ett par av sina egna vagnar för 3704-3706 var väl tidigare placerade i just Nyboda och användes då på 173:an?
Ett stort tack för dessa intressanta uppgifter!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 17:27:45 PM
Jag gissar att SSV (Stockholm SydVäst) iom dessa flyttar är ett av de B9-tätaste trafikområdena i Stockholm, kanske till och med det mesta B9-området av alla.
Eriksberg är numera klart dominerat av dessa skapelser som nu utgör i runda slängar två tredjedelar av vagnparken där till glädje för alla B9-fantaster (finns det sådana?)
Ja ja ja yes yes yes, synd man flyttade..
Tyckte väl det var många B9S i Tumba när jag passerade med tåg i torsdag..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 17:48:01 PM
Ska bli intressant med en ny publik på Gubbängen och på södra sidans trafikledning som ska få det tvivelaktiga nöjet att bekanta sig med dessa skapelser. :P
När de var på besök i Eriksberg i somras gick de faktiskt rätt bra och var omtyckta av förarna pga sitt pigga uppträdande (skall ställas i relation till de relativt trötta Omnilinkarna de brukade köra).
Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 17:48:01 PM
I grund har Nyboda väl fått tillbaka ett par av sina egna vagnar för 3704-3706 var väl tidigare placerade i just Nyboda och användes då på 173:an?
Ja, nu är 3701-06 tillbaka där de började sin karriär (3701-03 som är röda flyttade tillbaka från Gubbängen till Nyboda i ovan nämnda flytt)...
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 18:38:42 PMNär de var på besök i Eriksberg i somras gick de faktiskt rätt bra och var omtyckta av förarna pga sitt pigga uppträdande (skall ställas i relation till de relativt trötta Omnilinkarna de brukade köra).
Jo, maskinellt och därmed körmässigt var det nog inga större problem och jämfört med en less Omni var de nog ett klart lyft.
Däremot hade de en massa andra hyss för sig som att i tid och otid varna för kylvätskeproblem, visst dörrkrångel mm.
Jodå, vätskebrist är ju ett välkänt fenomen på alla "moderna" Volvomotoriserade bussar jag varit i kontakt med i SL-trafiken, (B7, B9 och B12 upplever jag som synnerligen törstiga jämfört med Scanior av samma årgångar).
Dörrarna på 32xx-bussarna hade en del hyss för sig i början, men där tycker jag det är värre med de nyare 8900:orna som vi har i Eriksberg, där går dörrarna allt som oftast innanför karrosskanten när de stänger vilket vållar vissa bekymmer när man sedan försöker öppna dem vid nästa hållplats...
Bekymren med 32xx-bussarnas dörrar var ofta relaterade till påkörningar och kännandekantlister som var i tvivelaktigt skick.
Jo, givarna verkar sitta fel eller vara ganska dåligt inställda på många nyare Volvovagnar. I synnerhet B9S är i särklass vad gäller detta, men jag tror även det till viss del då hade med påfyllningen att göra. I alla fall som trafikledare så hade jag känslan av att dee depåer som envisades med att fylla ovanifrån även var de som hade de flesta problemen kring detta medan de som såg till att använda högtryckskoppling från sidan har avsevärt mindre problem.
Vad gäller dörrarna vet jag inte om karossen skevade extra mycket på dessa för speciellt bakdörrarna var i alla fall tidigare tt stort problem. Gick nästan så långt som att man hade vadslagning med driften om hur länge varje vagn skulle klara sig respektive dag. Minns inte helt säkert, men har för mig att Täby fick dessa vagnar från Örebro och de var inte i det bästa skick ens när de kom. Gissar på att de fått lite mer omfattande handpåläggning nu?
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 17:27:45 PM
Ösmo har också fått en del begagnat från Täby i form av några B9:or och B12-boggier vilket borde innebära ett snart slut för trafiken med 4564 som troget betjänat pendlare från Nynäshamn till Gullmarsplan men som nu troligen kommer att få vänja sig vid B12:or i 12xx-serien.
Ösmo skulle ju få 1202-06 och 6356-58 för att ersätta 4360-62, 4560-62 och 4564, men så sent som på en resa (dock ej bussfotoresa) i eftermiddags så observerades detta:
4560 på linje 809s Ösmotur (15:15? från Gullmarsplan)
4561 på linje 858 (åkte med själv)
4360 på linje 849
4362 på linje 847 (åkte med själv)
samt en okänd Lahti på 861, dock ej 4561, 4360 eller 4362.
//P.Ek :)
Idag syntes 6675 i trafik på Handenlinje 837. Dock lär Maxci-bussarna inte slopas i första taget, med tanke på den vagnsbrist som sägs råda här.
Någon som har en lista på vilka vagnar som flyttats var? Jag har försökt titta lite i bilregistret men inga förändringar verkar vara inlagda där.
/Måns