Fortsätter att beta av nytt (och en del gammalt) i Borås. PAG908 är ny för Borås, antagligen närmast från Trollhättan. Från början var det Malmö Lokaltrafik 526.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814717%29.jpg)
AYL755 ersätter en av Alfredssons Mercedes O303 på Flygbussen till Landvetter. Bussen har en brokig historia som börjar med Svenljunga Buss och slutar hos Paiks Buss i Forshaga, som också dyker upp med mer eller mindre liknande ägarbild under namnen Hjulbens Buss, Evegård Touring och slutligen Hammarö Forshaga Kil Buss. Inget av dessa företag finns kvar i dag, i varje fall inte under något av dessa namn. Jag vet inte hur länge den var hos Alfredssons, men Bengt Svenson lät i alla fall lacka om den i företagets smakfulla gröna färg.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814718%29.jpg)
GKL061 på linje 830 mot Jönköping.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814719%29.jpg)
Så en av de nya Silkeborgarna på linje 63: JBH361.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814720%29.jpg)
CZW160 gästspelar på linje 6, som dock från slutet av augusti skulle bli denna vagns ordinarie linje.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814721%29.jpg)
CZO040 går dock på sin fasta linje, linje 5.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814722%29.jpg)
Se inslag om Svenljunga juni 1995. AYL775 var alltså Alfredssonfärgad vid leverans till Svenljunga Buss AB (Göte Larsson).
Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2013, 21:43:10 PM
Se inslag om Svenljunga juni 1995. AYL775 var alltså Alfredssonfärgad vid leverans till Svenljunga Buss AB (Göte Larsson).
Enligt SBH kom bussen till Svenljunga Buss 1986. Skulle den varit Alfredsson-lackad redan då och varför i så fall? Alfredssons körde ju knappast något runt Svenljunga vid den tiden.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2013, 22:52:50 PM
Enligt SBH kom bussen till Svenljunga Buss 1986. Skulle den varit Alfredsson-lackad redan då och varför i så fall? Alfredssons körde ju knappast något runt Svenljunga vid den tiden.
Som jag skrev i bidraget om Svenljunga så körde Svenljunga Buss AB anslutningsresor till Mark och Borås samt även andra resor åt Markresor. Markresor hade ett generöst system med billiga anslutningar.
Enligt vissa uppgifter så hade även den andra Setra som Svenljunga Buss AB använde Alfredssonsfärgad. Alfredssons övertog (1976?) Markresor.
(vad gäller företagsnamn fanns det flera Aktiebolag iblandade och ibland byttes namn )
Vad gäller Taxi i Svenljunga så överläts taxiverksamheten och behölls busstrafik. Då anskaffades två mindre Setra till att köra åt Markresor.Då verksamheten minskades såldes Alfredssons egna lilla Setra av och den ena i Svenljunga liksom att då AYL775 hamnade i Borås hos moderbolaget.
Sedan kan påpekas att Alfredsson dessutom övertog ett bussföretag i Svenljunga kommun med detta avvecklades.
Trevliga bilder .. Nu ser det lite annorlunda ut när man kör upp till Resecentrum. Ingen trafik där DAB en dyker upp och rödljusen är borta och enklare att köra ut ur Borås på det viset..
Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2013, 14:03:00 PM
Trevliga bilder .. Nu ser det lite annorlunda ut när man kör upp till Resecentrum. Ingen trafik där DAB en dyker upp och rödljusen är borta och enklare att köra ut ur Borås på det viset..
Ja, just där har man faktiskt lyckats ganska bra för att vara Borås. Det är mycket mindre väntetider för bussarna runtom där numera.
Däremot har väl inte Borås Stad fått så många poäng av bussförarna för de senaste ombyggnaderna vid Bryggaregatan och Mariedalsgatan såvitt jag förstått. ;)
nej Bryggargatan Mariedalsgatan blev ju sämre. Svårt ta svängen åt höger under vägen .. går ju ej mötas där .
Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2013, 21:01:00 PM
nej Bryggargatan Mariedalsgatan blev ju sämre. Svårt ta svängen åt höger under vägen .. går ju ej mötas där .
Själva Bryggaregatan bör väl dock ha blivit bättre. Lite mer trångt men mer organiserat utan de varubilar som tidigare stod kors och tvärs. Och så slipper bussförarna att få en bil till höger om sig när de skall svänga höger in på Fabriksgatan och riskera att buckla till den bilen i svängen.
Så fin Swebus 3732, var den gangen! :)
Den var ikke like fin eller grei å kjøre da den gikk på Linje 845 Stockholm-Oslo! :-[