Sju Veoliabussar stoppades av polisen
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1202699-sju-veoliabussar-stoppades-av-polisen (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1202699-sju-veoliabussar-stoppades-av-polisen)
Att de fortfarande inte kan driva trafik.. Att de ens fick utökat förtroende av Västtrafik för Rosa Expr. är ett under
Detta är ju ganska vanligt i branschen, det är lätt att hitta bolag som har avställda(ej tagna i trafik) nya fordon som rullar eller sådana där "markeringen" för Yrkesmässig trafik inte kommit in i bilregistret förrän efter många veckor.
Även fordon som används i trafik trots att de är registrerade på en försäljare/uthyrare som i sin tur saknar trafiktillstånd, b.la Wisth en stor Volvoåterförsäljare har i samband med många stora trafikstarter haft jättesvårt att registrera över bussarna på "köparen" vilket inneburit att man kört tillståndslöst juridiskt sätt och i en del fall utan försäkring.
Scania CV har fordon som rullar ute hos kund som likaså saknar tillstånd, i en del fall har man även saknat uthyrningstillstånd.
Exemplen kan göras hur många som helst.
Detta problem förutsåg man ju när man slopade Y-Tr märkena men kanske inte att de skulle bli så omfattande, idag har ju Polisen på fältet bara informationen i bilregistret att lita på och den är i många fall gammal och inaktuell, det enda som i princip alltid är korrekt är besiktningsinformationen.
Har väl även varit lite samma visa efter att skattemärkena togs bort härom året d. CBR:s uppgifter som sagt inte är direkt dagsaktuella alla gånger.
Undrar om det verkligen blev billigare eller om man bara flyttade kostnaden till en annan part? Som det brukar sägas så; "there ain't no such thing as a free lunch"... :P
Är det bara inbillning eller blir det inte alltid lite extra virrigt i just Göteborg? Det är svårt att komma undan intrycket av att vem som helst inte är välkommen att bedriva busstrafik i Göteborg. Polisen hittar alla möjliga fel som övriga myndigheter har lite svårt att förstå, sedan får man köra, men då kommer Västtrafik och är missnöjda ändå, och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala. Men som sagt, det där är säkert bara inbillning, och göteborgsanda finns det ju ingenting som heter... ::)
Citat från: JDS skrivet 09 januari 2013, 07:49:47 AM
Är det bara inbillning eller blir det inte alltid lite extra virrigt i just Göteborg? Det är svårt att komma undan intrycket av att vem som helst inte är välkommen att bedriva busstrafik i Göteborg. Polisen hittar alla möjliga fel som övriga myndigheter har lite svårt att förstå, sedan får man köra, men då kommer Västtrafik och är missnöjda ändå, och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala. Men som sagt, det där är säkert bara inbillning, och göteborgsanda finns det ju ingenting som heter... ::)
Förr i tiden kunde det hända likadant. Jag minns när jag ringde till bilregister och kontrollerade fordon. Joda, (jag fick uppgift) men bussen har inte skattats. Den borde betalas. Detta gäller SJ.
För över trettio år sedan berättades det att det inte alltid anmäldes korrekt. Då var det lättare att anmäla. Det var mycket lättare då att kontrollera genom att personal som skötte Y-tillstånd på länsstyrelserna kunde uppgifterna. Ja nästan utantill.
I bland ser man när man kontrollerar bussar i bilregister att vissa fordon saknar Y-trafik anmälan. I vissa fall kan det gå lång tid innan det blir korrekt i bilregister.
Hur göra för att förbättra ? Ta kopia på anmälan och ha denna i bussen ? SSn
Citat från: JDS skrivet 09 januari 2013, 07:49:47 AM
och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala.
Om du med "lokalpressen" menar Göteborgs-Posten och med det "lokala" Göteborgs Spårvägar, så har jag lite svårt att se på vilket sätt GP skulle heja på oss. Tycker snarare det känns som att GP får det till att låta att "allt" är GS:fel vad det än gäller...
Om det är nån tröst så verkar även Arrivas nya VDL-vagnar i Täby sakna yrkestillstånd:
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/i-yrkesmassig-trafik/
Vad händer då? En smäll på fingrarna eller får de inte användas?
Och som förare är man ju också intresserad om jag är skyldig att känna till vilka tillstånd mitt fordon har och vad mitt personliga straff blir. Vad Arrivas svar skulle bli om jag vägrade köra olagligt är mycket enkelt att räkna ut.
Detta är ett brott som ägaren och inte föraren straffas för, däremot kan ju myndigheten stoppa fortsatt färd.
Det är ju inte ovanligt att det tar väldigt lång tid sådant här, fordonen är ju dock inte avställda något som också brukar förekomma.
På andra håll (inte Arriva) finns det bussar som gåt halvårsvis utan tillstånd och oftst beror det på okunskap i samband med hyrbussar
...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(
... och i det här fallet var det transportstyrelsen som "glömt" att registrera anmälningarna eftersom anmälan om ägarbytet kom in från Volvo ett par timmar senare till transportstyrelsen. Men detta är ju ingenting som framkommit i media naturligtvis, eftersom det ju inte är något som skapar stora sensationella rubriker. suck. >:(
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:19:00 PM
...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(
Där slog du huvet på spiken.. det finns en resenär som tar kontakt med polis och Göteborgsposten .. där det finns en reporter som inte gillar Västtrafik
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:19:00 PM
...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(
Ska inte bussarna hela tiden vara perfekta? Att någon annan framför sitt fordon med bristfällig belysning har inget med saken att göra.
Citat från: Taunusch skrivet 25 januari 2013, 21:37:42 PM
Ska inte bussarna hela tiden vara perfekta? Att någon annan framför sitt fordon med bristfällig belysning har inget med saken att göra.
Jag tror inte någon egentligen motsäger det utan man vill givetvis ha säkra fordon på vägarna. Men jag tror det mer handlar om att man inte upplever att trafikpolisen i Göteborg är fullt konsekventa i sin kontroll av bussar jämfört med privatbilar. Dessutom finns det en del märkligheter, som t ex att Västra Götaland verkar överrepresenterat när det gäller bussar i linjetrafik som stoppas i poliskontroller. Då är det ganska naturligt att vissa frågor dyker upp, t ex om bussar verkligen är så mycket bättre på andra håll och om polisen verkligen är lika noggranna med privatbilar som med linjebussar.
Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2013, 20:02:30 PM
Där slog du huvet på spiken.. det finns en resenär som tar kontakt med polis och Göteborgsposten .. där det finns en reporter som inte gillar Västtrafik
Nämnde reporter vet mycket väl var Västtrafiks ansvar för bussarnas skick och var operatörernas ansvar går. Dessutom har han vid flera tillfällen försvarat Västtrafik, inte minst mot folk som inte vet skillnaden mellan Göteborgs stad, Göteborgs Spårvägar, Trafikverket, SJ, Götalandståg, Nobina etc etc.
Det må vara att polisen är nitisk och det må vara att bestämmelserna är omöjliga att efterleva men att försöka lägga munkavle på pressen finns ju ingen anledning till. I synnerhet inte som GP har en reporter som verkligen kan detta med kollektivtrafik. Märkligt att de som jobbar i kollektivtrafiken inte uppskattar hans insatser. Det kan ju ändå inte ligga i bussförarnas intresse att köra trafikfarliga bussar.
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/
Nja, nu har ju nämnde reporter inte alltid alls full koll på verkligheten, och man kan åtminstone ifrågasätta en del prioriteringar han gör...
Till Stafan självklart ligger det inte i vårt intresse att köra med trafikfarliga bussar . Men jag hävdar med en dåres envishet att i Gbg är trafikploisen lite väl nitiska för ska man köra den hårda linjen de har så kommer det snart inte rulla några bussar ..
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 00:35:31 AM
Till Stafan självklart ligger det inte i vårt intresse att köra med trafikfarliga bussar . Men jag hävdar med en dåres envishet att i Gbg är trafikploisen lite väl nitiska för ska man köra den hårda linjen de har så kommer det snart inte rulla några bussar ..
Om det inte rullar några bussar för att de inte klarar en flygande inspektion så ska det kanske inte rulla några bussar heller...
Under min tid och mina 100 000 mil som chaufför hoppades jag på fler poliskontroller än vad som gjordes. Två flygande inspektioner som utfördes inom loppet av ett år och i övrigt inte en enda vilotidskontroll. Enbart någon enstaka blås- och körkortskontroll.
Polisens kontroller är ett sätt att pressa fordonsägare som inte håller efter fordonen annars utan mest åker till bilprovningen en gång om året för att få reda på vad som behöver repareras.
För min del får de gärna anmärka på precis allt som går att anmärka på. Yrkesfordon i allmänhet och fordon för personbefordran i synnerhet ska hållas i toppskick.
Visst får det inte gå till överdrift och i vissa fall kanske vissa kontroller går in i absurdum. Det går givetvis alltid att hitta något att slå ned på om man ger sig attan på det. En kritisk polisär granskning av t.ex. kollektivtrafik som sedan kommer som en nyhetsrapportering handlar till stor del även om att påverka opinionen (läs politikerna) och då blir det i vissa lägen kanske utformat på ett sådant vis att det inte tilltalar oss. Att (som ovan) hävda att en viss "reporter inte alltid alls har full koll på verkligheten" och i samma andetag mena att man bör "ifrågasätta en del prioriteringar han gör" är sedan två skilda saker och verkar mera handla om hur just denne journalist upplevs subjektivt... men det förstnämnda blir även (beroende på hur det formuleras) även ett slags personligt påhopp vilket är mindre bra och inte i linje med reglerna på Snacket. Hur vederbörande sedan väljer att prioritera är vars å ens ensak.
Jag har dock svårt att tro att någon journalist eller så skulle 'skapa nyheter' genom ett samarbete med polisen på så vis. Det åligger även massmedia att hålla ett vakande öga på olika former av verksamhet. Bättre då en journalist med vissa (måhända begränsade) kunskaper som dock skriver kritiskt, och kanske inte alltid som vi vill, än en som inte har en susning och inte kan skilja en stadsbuss från en manövervagn i järnvägstrafik. Själv har jag tidigare kommenterat detta med att det mera känns som att det är länspolismästaren som verkar driva en egen linje i frågan. Lite där kanske man sedan kan ställa sig frågan om man i vissa lägen inte silar mygg och sväljer kameler... för det blir onekligen lite skevt att sådant som Bilprovningen accepterar i gengäld får nedslag av polisen. Att det sedan verkar vara en sådan nationell skillnad i olika polisområdens syn på saken får en också att höja ett frågetecken.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 januari 2013, 21:53:55 PM
Men jag tror det mer handlar om att man inte upplever att trafikpolisen i Göteborg är fullt konsekventa i sin kontroll av bussar jämfört med privatbilar.
Det är väl ändå den så kallade Tunga Gruppen som ansvarar för de kontroller som beskrivs här, deras jobb är bussar och lastbilar - inte personbilar.
Och de är minst lika hårda mot lastbilar, men visst Västsverige har nog lite striktare kontroller än övriga landet.
Citat från: Taunusch skrivet 26 januari 2013, 16:22:13 PM
Om det inte rullar några bussar för att de inte klarar en flygande inspektion så ska det kanske inte rulla några bussar heller...
Under min tid och mina 100 000 mil som chaufför hoppades jag på fler poliskontroller än vad som gjordes. Två flygande inspektioner som utfördes inom loppet av ett år och i övrigt inte en enda vilotidskontroll. Enbart någon enstaka blås- och körkortskontroll.
Polisens kontroller är ett sätt att pressa fordonsägare som inte håller efter fordonen annars utan mest åker till bilprovningen en gång om året för att få reda på vad som behöver repareras.
För min del får de gärna anmärka på precis allt som går att anmärka på. Yrkesfordon i allmänhet och fordon för personbefordran i synnerhet ska hållas i toppskick.
Jag har heller inget emot att de kollar men det som är underligt är ju att det är enbart i Västra Götaland de kollar så noga och att dessutom en buss som fått ok på bes kan bli underkänd 1 timme senare av polisen får en att undra lite.. Nu har de ifo talats om att polis och bes ska försöka bedöma lika.. Sen ska vi inte heller glömma bort våra "kära" resenärer som skjäl nödhammare och skär sönder bälten . och ska man ha full ordning på hammare och bälten lär många bussar få stå .. Jag har blivit stoppad några ggr med buss men enbart för att blåsa och varje gång har jag sagt till dem att det är ondöigt då jag har blåst minst 3 ggr innan på dan ..De ska ju visa upp statistik på antal blåsningar men de borde ju välja bilar istället då alla linjebussar här har alkolås .. och det vet polisen om..
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:22:24 PM
Jag har blivit stoppad några ggr med buss men enbart för att blåsa och varje gång har jag sagt till dem att det är ondöigt då jag har blåst minst 3 ggr innan på dan ..De ska ju visa upp statistik på antal blåsningar men de borde ju välja bilar istället då alla linjebussar här har alkolås .. och det vet polisen om..
Varför är det onödigt?
Alkolåsen ersätter inte på något sätt polisens kontroller och det är inte heller meningen. Hur skulle det se ut om en fordonsförare som blir invinkad själv kan säga att han är nykter och få åka vidare utan blåsning? Ett alkolås kan vara felinstallerat, okalibrerat eller ha andra brister - eller till och med att någon annan har blåst!
När jag blivit stoppad i alkolåsförsedda fordon har jag gladeligen blåst i sållningsinstrumentet och hoppats på att denna kontrollinsats leder till att någon av alla de människor som varje dag väljer att framföra sitt fordon med alkohol i blodet blir gripen och lagförd.
Veolia är som bekant ett bolag där kompetens inte värderas högt, dom som har chefsansvar kommer nästan alltid ifrån driftsidan och vet inget om tekniken i tunga fordon därav prioriteras inte det förebyggande underhållet överhuvudtaget, det är bara en utgiftspost, röda siffror som skall minimeras eller helst bort.
Verkstadspersonalen får tyvärr för det mesta skulden att bussarna står stilla, trots att dom kämpar så gott det går i motvind.
Veolia har satt sig i denna situationen självt då det finns alldeles för få reservbussar i avtalet, och flera av dom är gammalt skräp.
Dessutom går Göteborgsavtalet så förtvivlat dåligt att inte en krona blir över, fordonsskadorna håller på att knäcka ekonomin totalt.
Idag ägnar en "förvirrad" kille dygnets timmar för att ständigt jaga belysning och andra småfel på Gbg bussar, och därefter rapportera press och fordonsinspektörer löpande.
Detta hjälper inte saken till det bättre för något trafikbolag i Gbg.
Ständiga nedskrivningar i GP samt idiotförklaringar är att vänta.
Vilken branch att jobba i, tvi vale!
Vad kan man säga.. Fortsättning följer i på trafikbloggen.
Alltså, det är lite av vardagen vi lever i lite till mans. Inget av det som beskrivs ovan är nog direkt obekant för folk verksamma på annat håll.