När körde man med plåtskylten på sidan märkt "GDG-Nymans)? Har en sådan på dia med pappskylt i frontrutan märkt
516 N:a Bantorget (CXE 911)
Globus Continentbus hade en med GDG-skylt i frontrutan, invnr: 142, och MAN-chassi, även den på dia.
Kan någon berätta mer om dessa 2.
CXE 911 är 2588 om jag minns rätt, en -85:a, och vad är det för lack på bilden ? Är bussen GDG lackad kan ju tiden begränsas, (och troligen ändå) till -85 -90.
Ja, den har den typiska GDG-Continentbus lacken och vad det nu är för symbol, antingen
ett stiliserat e eller en stiliserad pil (tycker jag det ser ut som. )
Citat från: Ove Bojarp skrivet 27 oktober 2007, 13:27:28 PM
När körde man med plåtskylten på sidan märkt "GDG-Nymans)? Har en sådan på dia med pappskylt i frontrutan märkt
516 N:a Bantorget (CXE 911)
Globus Continentbus hade en med GDG-skylt i frontrutan, invnr: 142, och MAN-chassi, även den på dia.
Kan någon berätta mer om dessa 2.
Aluminiumskyltarna kom med jumbokarossen, osäker om 25-vagnarna hade skyltar i orginal troligen eftermonterade i och med omlackning till GDG Resor/continentbuslacken 76/77 skyltarna var fastskruvade med 6 skruv, även Alizeé karossen hade samma skylt fram till 1984, från 1985 så kom ett fjäderbelastad fäste och ny skylt, text på skyltarna varierade genom åren samt körning, t ex GDG RESOR - SCHWEDEN-DEUTSCHLAND - EXPRESSBUSS - GDG EXECUTIVE (svart)
mvh Fernestad
27 vagnarna hade även blanka skyltar med liten text på,minns inte riktigt vad det stod men kan ha varit namn på städer längs det dåvarande linjenätet mellan sverige-Tyskland.
GDG Continentbus samarbetade med tyska Europabus så det är deras logga som syns som ett stiliserat e.