Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2013, 10:41:29 AM

Titel: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2013, 10:41:29 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8052_Morby_C_20130107.jpg)

Här kommer två gryningsbilder från första morgonen med Arriva i trafik i SL Norrort. Arriva 8051 och 8052 har omplacerats från Råsta till Täby och trafikerade båda linjerna 602H/V i Danderyd denna morgon.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8727_Morby_C_20130107-1.jpg)

Nylevererade Arriva 8727 på linje 607 mot Karolinska.

Jag tycker att dessa VDL-bussar är något bullriga jämfört med t ex motsvarande Volvo- och Scaniabussar.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: SL i Wien skrivet 07 januari 2013, 11:18:42 AM
Det är två fina bilder.
Tycker dessa ger ett gott intryck till dagens historiska händelse.

MvH
Markus
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 januari 2013, 11:51:27 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2013, 10:41:29 AM
Jag tycker att dessa VDL-bussar är något bullriga jämfört med t ex motsvarande Volvo- och Scaniabussar.
Menar Du invändigt eller utvändigt?
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Andreas91 skrivet 07 januari 2013, 12:33:43 PM
Fina bilder, mr Nilsson! :) Har själv inte åkt i en Citea än, men de för en del "spännande" ljud, om man säger så! :p ("plopperiplopplopp" eller något i den stilen, för att inte tala om motorerna..) Gillar för övrigt designen på VDLarna, för att inte tala om OmniLinkarna från holländarna! =) Jag diggar grejen med dimljus till - tycker det ser rätt så fräckt ut.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2013, 12:41:34 PM
De kan väl ändå inte vara bullrigare än Volvos nuvarande 9-litermotor?
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2013, 12:54:34 PM
Citat från: SL i Wien skrivet 07 januari 2013, 11:18:42 AM
Det är två fina bilder.
Tycker dessa ger ett gott intryck till dagens historiska händelse.

MvH
Markus

Tack!

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 januari 2013, 11:51:27 AM
Menar Du invändigt eller utvändigt?

Jag upplevde dem som bullriga utvändigt.


Citat från: Andreas91 skrivet 07 januari 2013, 12:33:43 PM
Fina bilder, mr Nilsson! :) Har själv inte åkt i en Citea än, men de för en del "spännande" ljud, om man säger så! :p ("plopperiplopplopp" eller något i den stilen, för att inte tala om motorerna..) Gillar för övrigt designen på VDLarna, för att inte tala om OmniLinkarna från holländarna! =) Jag diggar grejen med dimljus till - tycker det ser rätt så fräckt ut.

Tackar!

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 12:41:34 PM
De kan väl ändå inte vara bullrigare än Volvos nuvarande 9-litermotor?

Det kanske är en smaksak. Upplevde VDL:erna i alla fall som bullriga vid accelerering från stillastående.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2013, 12:59:36 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2013, 12:54:34 PM
Det kanske är en smaksak. Upplevde VDL:erna i alla fall som bullriga vid accelerering från stillastående.

Men i dessa kanske det går att föra en normal konversation (utan att höja rösten) i bussens främre del under färd. Vilket skulle vara en klar förbättring jämföt med dagens Volvobussar just pga 9-litersmotorn.
Förhoppningsvis slipper man även alla de klagomål från boende som genom åren haft synpunkter på av nyare Volvobussar framkallat buller i deras bostäder.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 07 januari 2013, 13:00:19 PM
Funderar på hur nödvändigt det är med att visa ett fyrasiffrigt omloppsnummer på omloppssnurran?
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2013, 13:03:30 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 07 januari 2013, 13:00:19 PM
Funderar på hur nödvändigt det är med att visa ett fyrasiffrigt omloppsnummer på omloppssnurran?

Utan att veta vilka omloppsnummer Arriva fått av SL har jag ändå för mig att Init-systemet klarar hela fyra siffror för omloppen samt en siffra för veckodag.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 07 januari 2013, 14:12:51 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 13:03:30 PM
Utan att veta vilka omloppsnummer Arriva fått av SL har jag ändå för mig att Init-systemet klarar hela fyra siffror för omloppen samt en siffra för veckodag.

Jo det stämmer, både Nacka-Värmdö och Sydväst använder sig av det men i Sydväst där de använder sig av omloppsnurror med tre siffror...
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Nico skrivet 07 januari 2013, 14:22:43 PM
Vill ha det till att det inte alls är SL utan operatörerna själva som väljer sina omloppsnummer via trafikplaneringsavdelningarna. Fyrsiffrigt är väl i grund det som gäller och används även av Keolis och Nobina, men det är ju inte kanske så att det alltid behöver skyltas utåt och att man normalt utelämnar nollorna när man t.ex. ropar på ett omlopp. I BussPC:N kan man helt korrekt först knappa i siffra 1-7 beroende på dag och hur det planerats och sedan ett fyrsiffrigt omloppsnummer.

Lite ser det ut som om Arriva "lånat" Keolis system såtillvida att den första siffran (som då Keolis inte skyltade utåt medan Nobina normalt inte använder sig av turnummerbrickor) angav garage/linjenummerserie. Alltså om man tar omlopp 12 som exempel så blir det 0012 i City, 2012 på Lidingö och Nyboda kan ha 1012. Samtidigt som det blev 5012 för Råsta hade sedan Täby 6012 . Med samma systematik fick väl t.ex. nu Björknäs 4012 och Eriksberg 7012 osv. Enkelt och smidigt ur ett centralt trafikledningsperspektiv (lätt att hålla isär) medan man på bussarnas turnummerbrickor bara skyltar 0-1-2 i Keolis fall (har inte koll på om man har fyrställiga turnummerbrickor i Bjöknäs och Eriksberg) medan då alltså Arriva valt att ha fyrställiga för att få med även första siffran.


Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Fredde skrivet 07 januari 2013, 16:31:33 PM
Citat från: Nico skrivet 07 januari 2013, 14:22:43 PM
(har inte koll på om man har fyrställiga turnummerbrickor i Bjöknäs och Eriksberg) medan då alltså Arriva valt att ha fyrställiga för att få med även första siffran.

I Nacka/Värmdö finns endast turnummerbrickor på enstaka inflyttade bussar.
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 januari 2013, 16:51:30 PM
Och även Nobina har ju turbrickor i vissa fall,  bl.a. i Kallhäll. Men bara tvåsiffriga. Och de gånger jag har åkt i området har de mestadels varit "nollade". Men som antytts kan det ju vara ett smart sätt att hålla isär både olika depåer/uppställningsplatser, men också olika fordonstyper - särskilt om det finns vissa linjer där ledbussar/boggibussar inte är tillämpliga etc. Underlättar ju onekligen - särskilt i trafikområden där man är bra på att blanda både omlopp, depåer och fordonstyper mellan de olika linjerna.

I Just Norrort är det väl därför ytterst lämpligt. Särskilt som depåerna ligger så långt ifrån varandra (avståndsmässigt) - om än som jag förstått man ännu inte tycks utnyttja potentialen helt att blanda linjerna mellan depåer och trafikområden helt. Att då veta var ett fordon hör hemma genom att ha turnumret utsatt är ju  ypperligt. Vill man då exempelvis också kanske ange fordonstyp med turnummer så är det ju en utmärkt idé att använda alla fyra siffrorna. Sparar ju också tid åt trafikledningen att direkt veta var ett omlopp hör hemma, utan att behöva fråga, eller kolla i någon lista.   
Titel: SV: Första trafikdagen med Arriva 8052 & 8727 i Norrort
Skrivet av: Nico skrivet 07 januari 2013, 16:55:59 PM
Jovisst är det så. En annan stor fördel är att man vid avlösningar på större platser enklare kan få fatt på 'sin' buss. Man håller ju helt enkelt utkik efter det omlopp man har utsatt på tjänsten. Det gör det även enklare om man ska lösa av på en linje där flera vagnar (t.ex. i City på linje 1-4) ofta kommer in samtidig eller att man kanske går och letar efter en uppställd vagn.