JHE436, en ny Säffle på linje 1.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814634%29.jpg)
Ontario-bussarna försvann inte helt från servicelinjerna, men BL:s gamla Ontarior såldes till Göteborgs Spårvägar och diverse finska bussbolag. I stället flyttade Linjebuss andra Ontario till Borås. PAG823 flyttades till Borås från Trollhättan. Från början var det Malmö Lokaltrafik 522.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814635%29.jpg)
FYX491, en ny boggibuss på väg till Bollebygd.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814636%29.jpg)
Medan FXS491 var på väg till Viskafors och Svaneholm.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814637%29.jpg)
Vad BMR495 har för uppdrag framgår inte. Möjligen är den på väg tom till garaget.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814638%29.jpg)
FOD471, en av de nya 13,5 meter långa 2-axliga Carrus Region, väntar på nytt uppdrag på uppställningen vid Kvarngatan.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814639%29.jpg)
Likaså gör PUS581, omnumrerad från 248.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814640%29.jpg)
Trevligt många minnen dyker upp.. Carrus region var fina att köra och med bra mycket mer kräm i motorn än Carrus Vega som kom 2001 ..
Det som var lite krångel med carrus region var värmesystemet för passagerare som var elektroniskt och styrdes med hjälp av en rulle av samma typ som finna bla. i Mercedes bilar. Ofta var det så att man fick lära sig vilka som fungera som de skulle och vilka man fick sätta på och av värmen med rullen på en del satte verkstaden i vanliga termostater och då fungera det bättre minns en nattur med vagn 206 till Fristad där termostaten satt på takkanalen och eftersom takventilationen var på så börja det komma ut värme i element jag var nog enda nattbussen i maj månad som hade värmen på ;D och ändra termostaten gick inte då den var inkapslad
Ja dom hade lite hyss för sig Carrus Region-bussarna. Men egentligen var det väl ganska bra bussar men tyvärr är väl det tydligaste minnet att sitta med knäna uppe i hakan eller med benen över sätet intill om det var ledigt. Väldigt snålt med benutrymme. Bland det värsta jag varit med om. Möjligen undantaget några stadsbussar jag provade att åka med i Kina då... ;)
Jo dessa carrus region var ju bra men som du skriver trånga mellan sätena men det var så Älab ville ha det ..