Uppgifter från Bernt Lundgren:
Detta är den första bussen som har den nya färgsättningen vid Länstrafiken i Kronoberg. Den är nylevererad och går i trafik så här. Ännu saknas någon blomslinga som ska till så småningom. Fotograf är en kompis som är taxiägare i Ljungby – Jörgen Karlsson.
DOB 540 Setra S 416 GT årsmodell 2012 ägare: Ryssbybygdens Buss AB, Ryssby.
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/IMG_2516_zpsc967b3db.jpg)
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/IMG_2517_zpsf0308621.jpg)
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/IMG_2518_zpsacb4c932.jpg)
Den nya gör att bussen ser mycket mörkare och lite tråkigare .. Var väl inget fel på den gamla..
Citat från: yngrot skrivet 07 januari 2013, 16:26:00 PM
Den nya gör att bussen ser mycket mörkare och lite tråkigare .. Var väl inget fel på den gamla..
Håller nog med där. Gamla färgsättningen var ganska ljus och snygg, även om det tyvärr gjorde att smuts syntes väldigt tydligt.
Men vi får väl se hur den nya färgsättningen blir när väl alla dekaler, bokstäver och ränder är på plats. Det skulle ju tydligen bli några blommor och sådant, så det kanske ser somrigt och snyggt ut när det är klart!
Sedan kan man fråga sig varför inte hela bussen kunde vara grön, eller att det hade varit grönt nedtill och grått upptilll. Det ser väldigt rumphugget och omotiverat ut att ha en grå bakända som sticker ut ur det gröna. Känns som om fantasin tog slut, så att kreatören drog till med något helknasigt bara för att ge sken av att ha tänkt till...
Jag var inte förtjust i deras gamla lack, den nya är kanske snyggare när den väl är komplett. Det bästa av allt vore om de kunde "tagit över" Hallands gamla lack ;D
Citat från: Cyklisten skrivet 09 januari 2013, 21:43:26 PM
Jag var inte förtjust i deras gamla lack, den nya är kanske snyggare när den väl är komplett. Det bästa av allt vore om de kunde "tagit över" Hallands gamla lack ;D
Nja, med tanke på de blå-vit-gröna färgerna hade jag hellre sett att en modifierad f.d. Hallandslack hade kunnat tas över av Länstrafiken i Jämtland istället. :)
Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2013, 23:14:58 PM
Nja, med tanke på de blå-vit-gröna färgerna hade jag hellre sett att en modifierad f.d. Hallandslack hade kunnat tas över av Länstrafiken i Jämtland istället. :)
Absolut - bussar i republikens färger! ;D Fast det mesta skulle i och för sig gå bra med tanke på vilken trist design man har nu... >:(
Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?
Citat från: Svemicke skrivet 11 januari 2013, 01:07:57 AM
Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?
JLTs borttagande av den skuttande haren tycker jag nog också kan nämnas. Jag menar, varför?
X-trafik har ju gjort någon konstig ändring också. Om det blev till det bättre eller sämre vet jag dock inte riktigt vad jag ska ha för åsikt om. Det är mer själva ändringen som är intetsägande och tyvärr känner jag nog att hela deras arbete med deras grafiska profil under senare år har resulterat i ganska mycket meningslösa småförändringar. Lite som SLs fram-och-tillbaka-byte av logga.
Eller Västtrafiks byte av färgschema och typsnitt två gånger om året. Eller ja, ofta i alla fall. Dessutom sådär bara lite förändring så att man nästan inte ser förändringen alls, men så att det ändå kostar en del pengar.
Rent allmänt tycker jag nog att en del huvudmän "leker" lite för mycket fram och tillbaka med konstiga och ganska omotiverade profilförändringar. Det är lite svårt att se varför den typen av verksamhet ska behöva göra så.
Citat från: Svemicke skrivet 11 januari 2013, 01:07:57 AM
Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?
Du glömde Jämtland, där t.o.m de raka zebraränderna var mer spännande än dagens svartfronter.
Nej nu gnäller ni FÖR MYCKET! Äntligen får Kronoberg en lite varmare och trevligare design. Sen visst finns dem län som har en tråkig design. Speciellt i 08:a land. där designen känns lite "B". Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
8)
Citat från: bisquit skrivet 11 januari 2013, 11:36:39 AM
Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
Och jag som tycker att T-län har en så tråkig färgsättning, Blått och rött går inte ihop.
Citat från: bisquit skrivet 11 januari 2013, 11:36:39 AM
Nej nu gnäller ni FÖR MYCKET! Äntligen får Kronoberg en lite varmare och trevligare design. Sen visst finns dem län som har en tråkig design. Speciellt i 08:a land. där designen känns lite "B". Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
8)
Antistockholmare..
Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2013, 12:28:17 PM
Antistockholmare..
Äh, hur fantasifullt är enfärgade bussar med någon enstaka smal rak rand och några små loggor? Lite stil kan man ju få önska på bussarna utan att ha några speciella känslor mot vissa städer.
Hörru BM Jag är inte helt emot fjollträsk. Är själv född uppe på Karolinska och hängde med farsgubben en del till Råsta, då han var placerad där. Under min barndom. Men det känns lite enformigt med SL. Samt tröttsamt att bara se stadsbussar var man än skall i SL-land.
Nej Tummen upp för alla dem Länsbolag som om inte helt men ändå delvis satsar på bussar byggda för landsbygd. Typ Setra Multiclass, Volvo 9700 m.fl.
8)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 januari 2013, 03:43:20 AM
X-trafik har ju gjort någon konstig ändring också. Om det blev till det bättre eller sämre vet jag dock inte riktigt vad jag ska ha för åsikt om. Det är mer själva ändringen som är intetsägande och tyvärr känner jag nog att hela deras arbete med deras grafiska profil under senare år har resulterat i ganska mycket meningslösa småförändringar. Lite som SLs fram-och-tillbaka-byte av logga.
X-trafiks nya Gästrikelack är väl troligen ett resultat av att de nya entreprenörerna fick komma med eget förslag. Då blev det samma grundfärg (den gula) som Nettbuss Stadsbussarna har dock med en annan stripning. Detta är ju troligen för att det blev billigare att ha en gemensam lack och landsbyggsbussarna kan även användes till viss del i stadstrafiken utan att någon direkt reagerar eftersom de har samma gula färg.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 januari 2013, 03:43:20 AM
JLTs borttagande av den skuttande haren tycker jag nog också kan nämnas. Jag menar, varför?
X-trafik har ju gjort någon konstig ändring också. Om det blev till det bättre eller sämre vet jag dock inte riktigt vad jag ska ha för åsikt om. Det är mer själva ändringen som är intetsägande och tyvärr känner jag nog att hela deras arbete med deras grafiska profil under senare år har resulterat i ganska mycket meningslösa småförändringar. Lite som SLs fram-och-tillbaka-byte av logga.
Eller Västtrafiks byte av färgschema och typsnitt två gånger om året. Eller ja, ofta i alla fall. Dessutom sådär bara lite förändring så att man nästan inte ser förändringen alls, men så att det ändå kostar en del pengar.
Rent allmänt tycker jag nog att en del huvudmän "leker" lite för mycket fram och tillbaka med konstiga och ganska omotiverade profilförändringar. Det är lite svårt att se varför den typen av verksamhet ska behöva göra så.
Västtrafiks ändringar har jag inte ens märkt, så de har ju gjort ett bra jobb. :P
Citat från: Svemicke skrivet 19 januari 2013, 15:10:15 PM
Västtrafiks ändringar har jag inte ens märkt, så de har ju gjort ett bra jobb. :P
Jämför den jättestora Västtrafik-loggan som sider på fasaden till kundtjänsthuset på Södra Torget i Borås (gamla färgen) med den som sitter på taket på Nils Ericsonterminalen i Göteborg (nya färgen). Det skiljer inte mycket. Men ändrat är det!
Citat från: bisquit skrivet 13 januari 2013, 12:50:29 PM
Hörru BM Jag är inte helt emot fjollträsk. Är själv född uppe på Karolinska och hängde med farsgubben en del till Råsta, då han var placerad där. Under min barndom. Men det känns lite enformigt med SL. Samt tröttsamt att bara se stadsbussar var man än skall i SL-land.
Nej Tummen upp för alla dem Länsbolag som om inte helt men ändå delvis satsar på bussar byggda för landsbygd. Typ Setra Multiclass, Volvo 9700 m.fl.
8)
Har man inte "regionbussar" i Stockholm?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 januari 2013, 15:15:20 PM
Jämför den jättestora Västtrafik-loggan som sider på fasaden till kundtjänsthuset på Södra Torget i Borås (gamla färgen) med den som sitter på taket på Nils Ericsonterminalen i Göteborg (nya färgen). Det skiljer inte mycket. Men ändrat är det!
Vit text gentemot blå text?
Citat från: Svemicke skrivet 19 januari 2013, 15:19:17 PM
Har man inte "regionbussar" i Stockholm?
SL skiljer inte på stadsbuss och regionbuss. Alla röda bussar heter bara "buss" utom de blå stombussarna som heter "blåbuss". Men t.ex 639 mellan Stockholm och Hallstavik har samma färg som innerstadslinje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset.
//Jacob
Västtrafik har ju även ny design på hpl kurer där den vita bakgrunden byts mot den mörka färgen som finns på kurer med reklam och texten är vit. Samt på reklamkurer och även de utan reklam as samma typ har fått ny namnskylt uppe på taket i samma mörka färg.. och därigenom ser man inte längre i mörker vad hpl heter :P var ju bätt5e när den satt nere under takkanten så den lystes upp på kvällstid.
Citat från: Svemicke skrivet 19 januari 2013, 15:20:00 PM
Vit text gentemot blå text?
Själva loggan var blå/blågrön tidigare men är nu enbart ljusblå-vit.
Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2013, 15:23:58 PM
SL skiljer inte på stadsbuss och regionbuss. Alla röda bussar heter bara "buss" utom de blå stombussarna som heter "blåbuss". Men t.ex 639 mellan Stockholm och Hallstavik har samma färg som innerstadslinje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset.
//Jacob
Designmässigt gör ju Västtrafik precis samma sak, fast nu har man ju valt att gå ifrån stombussfärgen i Göteborg. Det är synd. Blåvitt livade upp lite i den annars så trista blå färgsätningen.
Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2013, 15:26:20 PM
Västtrafik har ju även ny design på hpl kurer där den vita bakgrunden byts mot den mörka färgen som finns på kurer med reklam och texten är vit. Samt på reklamkurer och även de utan reklam as samma typ har fått ny namnskylt uppe på taket i samma mörka färg.. och därigenom ser man inte längre i mörker vad hpl heter :P var ju bätt5e när den satt nere under takkanten så den lystes upp på kvällstid.
Ja, och på vissa ställen har de satt själva hållplatsnamnet ovanför ljusrampen på kuren. Hur ska man kunna läsa det på kvällen?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 januari 2013, 15:32:00 PM
Själva loggan var blå/blågrön tidigare men är nu enbart ljusblå-vit.
Det är sådant jag inte märker, men man kan ju undra vad syftet till ändringen var.
Ta och lägg ner snacket om "anti-stockholmare", "fjollträsk" osv.! Ni låter ju för sjutton som ett gäng femåringar som inte får era viljor igenom! Ska ni börja lipa också? Snälla - det är ju bara olika färgteman på bussar.. What's the big deal, if I may ask that question? (Jo, den verkar uppenbarligen ha en väldig betydelse hos en del av er, fot some reason...) Inte meningen att direkt skälla på er, men någon j*kla ordning på torpet får det väl ändå lov att vara.
Svemicke: SL har regionbussar, men jag skulle vilja påstå att man kanske har lite olika definitioner av begreppet "regionbussar" lite beroende på var man befinner sig i vårt avlånga land. När det exempelvis gäller SL, så lever man i en värld där "alla skall med - utan några krusiduller". Komforten kanske har sjunkit då trappstegsbussarna har fått tacka för sig, men man vänjer sig till slut och som sagt - alla kommer med (more or less iaf..)
Citat från: Andreas91 skrivet 19 januari 2013, 15:52:05 PM
Ta och lägg ner snacket om "anti-stockholmare", "fjollträsk" osv.! Ni låter ju för sjutton som ett gäng femåringar som inte får era viljor igenom! Ska ni börja lipa också? Snälla - det är ju bara olika färgteman på bussar.. What's the big deal, if I may ask that question? (Jo, den verkar uppenbarligen ha en väldig betydelse hos en del av er, fot some reason...) Inte meningen att direkt skälla på er, men någon j*kla ordning på torpet får det väl ändå lov att vara.
Andreas har helt rätt. Så här står det i reglerna:
- På Bussnack använder vi inte nedsättande benämningar om olika orter och/eller områden. Oavsett vilken plats det gäller i landet så ska den om möjligt benämnas med sitt rätta namn. Likaså ska korrekt namn på/om organisationer, företag mm. användas. Öknamn eller liknande som kan tas illa upp, eller rentav kan missuppfattas, är något som om möjligt ska undvikas. Vid behov kommer sådant att åtgärdas på lämpligt vis.Dessutom vore det ju trevligt om tråden håller sig till huvudämnet och om man vill diskutera andra länsbolags färgsättning skapar en ny tråd.
Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2013, 15:23:58 PM
SL skiljer inte på stadsbuss och regionbuss. Alla röda bussar heter bara "buss" utom de blå stombussarna som heter "blåbuss". Men t.ex 639 mellan Stockholm och Hallstavik har samma färg som innerstadslinje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset.
Och de har i princip samma komfort...
Citat från: Andreas91 skrivet 19 januari 2013, 15:52:05 PM
Svemicke: SL har regionbussar, men jag skulle vilja påstå att man kanske har lite olika definitioner av begreppet "regionbussar" lite beroende på var man befinner sig i vårt avlånga land. När det exempelvis gäller SL, så lever man i en värld där "alla skall med - utan några krusiduller". Komforten kanske har sjunkit då trappstegsbussarna har fått tacka för sig, men man vänjer sig till slut och som sagt - alla kommer med (more or less iaf..)
Det gäller väl i hela landet? Att alla ska med? Förmodar att Du syftar på låggolvsbussar som underlättar för rullstolsburna. De rullar ju på alla stads- och regionlinjer i nästan hela landet numera.
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 14:27:46 PM
Det gäller väl i hela landet? Att alla ska med? Förmodar att Du syftar på låggolvsbussar som underlättar för rullstolsburna. De rullar ju på alla stads- och regionlinjer i nästan hela landet numera.
Absolut, jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg. Vad jag egentligen ville få fram är att SL kanske har tagit i lite väl hårt när det gäller målet "alla skall med". Idag, när nästan alla trappstegsbussar är ett minne blott i SL-trafiken, så blir det ännu vanligare att stadsbussinredda förortsbussar ex. hamnar ute på rena landsbygdslinjer. I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande?? :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 14:27:46 PM
Det gäller väl i hela landet? Att alla ska med? Förmodar att Du syftar på låggolvsbussar som underlättar för rullstolsburna. De rullar ju på alla stads- och regionlinjer i nästan hela landet numera.
I SL-trafiken gäller totalförbud mot lågbyggda normalbussar med rullstolslyft. Även på linjer ute i skogarna med 99% skolbarn, samt på expresslinjer och 10-14 mil långa landsbygdslinjer.
Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2013, 15:06:16 PM
Absolut, jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg. Vad jag egentligen ville få fram är att SL kanske har tagit i lite väl hårt när det gäller målet "alla skall med". Idag, när nästan alla trappstegsbussar är ett minne blott i SL-trafiken, så blir det ännu vanligare att stadsbussinredda förortsbussar ex. hamnar ute på rena landsbygdslinjer. I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande?? :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?
Det är ju rätt osmidigt att köra stadsbussar på långa motorvägslinjer då de i regel bara har 4-stegslåda och presterar rätt höga motorvarv i höga hastigheter.
Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2013, 15:06:16 PM
I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande?? :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?
Spekulera? Det är väl bara att se sig omkring i landet. Varken Västtrafik eller någon annan trafikhuvudman kör idag Volvo B9S på 10-14 mil långa landsbygdslinjer, samt 15-meters boogivagnar med förortsstandard (utan bälten) på 90-vägar ute i skogarna. Ett bussbolag i Umeå hämtade ju folk i Vännäs med en Ultralackerad B9S (eller 15 meters Volvo B10BLE Säffle 2000NL) en gång pga vagnsbrist, varvid föraren fick arga kommentarer av resenärerna som därefter ringde och klagade över fräckheten att det kördes stadsbussar i hela 3 mil på landsväg. Dessa bussar är exakt av samma modell som SL genom krav mer eller mindre tvingar operatörerna att köra på 10 mil långa linjer.
Om hela Uppland tillhört SL kan ju vem som helst räkna ut hur Rasboolyckan (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article407011.ab) skulle ha tett sig. Nu var det tre år gamla landsbygdsbussar med bälten som frontalkrockade, men om SL kört hade det säkerligen varit "Täbyspecade" 11-12 år gamla boogibussar helt utan bälten på linjen. Nu idag snart sex år efter Rasboolyckan saknar en stor del av SL:s bussar på landsbygdslinjer fortfarande bälten. Gissningsvis fasas den sista stora mängden bälteslösa SL-bussar på landsbygden ut omkring 2018, dvs först 11 år efter Rasboolyckan.
Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 20:03:06 PM
Det är ju rätt osmidigt att köra stadsbussar på långa motorvägslinjer då de i regel bara har 4-stegslåda och presterar rätt höga motorvarv i höga hastigheter.
Men även om dom har 5-stegslåda så blir ju inte åkkomforten den samma då stadsbussätena ger en träsmak i arslet efter några mil. Dessutom så saknas både bälten samt nerfällbart armstöd och för att inte tala om hatthyllor.
...och detta har med "Ny färg i Kronoberg" att göra? ;)
Admin har redan poängterat att vi bör hålla oss till ämnet eller skapa ny tråd för andra diskussioner.
Så därför: jag tycker att Kronobergs nya lack är betydligt snyggare än den förra! :-)
Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 08:34:02 AM
Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/
Lite kul är det ändå att all tätortstrafik verkar bli "Nobinagrön"! :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 08:34:02 AM
Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/
Sedär ja, det verkar kunna bli snyggt när man nu ser alla detaljer också. Loggan hamnar bra och lättigenkänneligt på en egen yta längst bak. Som tidigare skrivet, det är ju alltid svårt att bedöma hur det kommer att bli när man bara sett de första färgfälten lackade men inga detaljer ännu. :)
Kan nog blir rätt bra till slut och det är väldigt roligt att de inte hoppa ner i det gula träsket ;)
Hej alla
Nogon som har inventarnr.: aktuelle:
05 AKH 310 Kronoberg
10 XXR 228 Kronoberg
11 SLD 838 Kronoberg
12 EFW 667 Turist
14 WMK 436 Kronoberg
BTC 732 Turist
BUF 710 Turist
BUS 566 Turist
BUZ 476 Turist
DOX 756 Turist
XFM 962 Kronoberg
BMG 849 Kronoberg
DOB 540 Kronoberg
Svenn Erik
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 22 mars 2013, 19:56:23 PM
Hej alla
Nogon som har inventarnr.: aktuelle:
05 AKH 310 Kronoberg
10 XXR 228 Kronoberg
11 SLD 838 Kronoberg
12 EFW 667 Turist
14 WMK 436 Kronoberg
BTC 732 Turist
BUF 710 06 Kronoberg
CUB582 Kronoberg
BUS 566 Turist
BUZ 476 Turist
DOX 756 Turist
XFM 962 Kronoberg
BMG 849 Kronoberg
DOB 540 Kronoberg
Svenn Erik
Lite intressant att man har valt stadsbuss- och regionbuss- färg. vilka landsting har en sådan uppdelning och vilka har det inte.
Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 11:59:31 AM
Lite intressant att man har valt stadsbuss- och regionbuss- färg. vilka landsting har en sådan uppdelning och vilka har det inte.
Skåne, Kalmar, Gotland, Gävleborg, Uppland :-), Örebro, Värmland, Jämtland för att nämna några, nu också då Kronoberg
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2013, 12:04:03 PM
Skåne, Kalmar, Gotland, Gävleborg, Uppland :-), Örebro, Värmland, Jämtland för att nämna några, nu också då Kronoberg
Örebro och Värmlands län har det egentligen intet. Det är Örebro och Karlstads kommuner som har velat ha avvikande färg. Annars gäller samma färg i hela länen oavsett om det gäller region- eller stadsbussar.