Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 13:12:01 PM

Titel: Connex i Barkarby
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 13:12:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Connex_4848_OSB691_Barkarby_060303.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Connex_4971_TTA178_Barkarby_060303.jpg)
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Ersa skrivet 03 januari 2013, 14:13:52 PM
4848! En av favoriterna att köra (i Umeå). :)
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Nico skrivet 03 januari 2013, 14:53:08 PM
Där ser man vilken skillnad på smak som det finns. Nu har jag iofs. aldrig kört just 4848, men väl de systervagnar som fanns på Råsta. Visst var de OK, men inte så att jag längtade efter dem. 4971 och de andra vagnarna av typen Volvo B12BLE var desto roligare även om växellådan ibland inte riktigt kunde bestämma sig för vilken växel som gällde. 4971 tillhörde Råsta så det var lite påpassligt att även få med den på en av de avgångar på 518 som Råsta då körde åt Kallhäll. I augusti 2006 upphörde ju det.
Titel: Sv: Connex i Barkarby
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 16:44:10 PM
Påpassligheten var bara en slump.  Var på jakt efter 4000.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Ersa skrivet 03 januari 2013, 20:52:55 PM
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2013, 14:53:08 PM
Där ser man vilken skillnad på smak som det finns. Nu har jag iofs. aldrig kört just 4848, men väl de systervagnar som fanns på Råsta. Visst var de OK, men inte så att jag längtade efter dem.

Tja, 4845-4850 kom väl från Kallhäll, och sades vara i bättre skick än de Råstabaserade. Vad gäller mina goda minnen av dem är det väl för att jämförde dem med alla etanoldrivna Scania OmniCityvagnarna som rullade i staden samtidigt. Och jämfört med OmniCityn var Vestarna riktigt trevliga, skrammelfria och komfortabla. Och mycket piggare. :)
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Robert Brink skrivet 04 januari 2013, 10:59:18 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2013, 20:52:55 PM
Tja, 4845-4850 kom väl från Kallhäll, och sades vara i bättre skick än de Råstabaserade. Vad gäller mina goda minnen av dem är det väl för att jämförde dem med alla etanoldrivna Scania OmniCityvagnarna som rullade i staden samtidigt. Och jämfört med OmniCityn var Vestarna riktigt trevliga, skrammelfria och komfortabla. Och mycket piggare. :)

Jag tyckte både bra och dåligt om dom! Dom var pigga och gick bra på vägen, men förarplatsen kändes lite trång, fast då var man bortskämd med stora förarplatser...
Men innerbelysningen var väldigt dålig, visserligen mysigt men inte ok på en så ny buss. Sen på den tiden, så fanns det roligare bussar på Råsta än just dessa! ;D
Sen håller jag med Nico om Volvo B13 kortvagnarna, växellådan var inte alltid med, men vilken motor! Inga problem med full satt buss och uppför sega backar...
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Nico skrivet 04 januari 2013, 12:11:59 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 04 januari 2013, 10:59:18 AMJag tyckte både bra och dåligt om dom! Dom var pigga och gick bra på vägen, men förarplatsen kändes lite trång, fast då var man bortskämd med stora förarplatser...

Instämmer, dessa hade även grinden hängd i bakkant medan myntbordet var fäst i framkant. Ledde till mycket intressanta limboövningar när man skulle ta sig till och från förarplats! 

Sen sades det att på Kallhällsvagnarna så var det ljudet av en hederligt pinglande klocka som fungerade som stannarsignal medan Råstavagnarna istället hade en ganska skarp och otrevlig summersignal som ljöd när någon ville av. Den fick mig alltid fick att rycka till. Å andra sidan kör ju Arriva 'favorit i repris' då de nya Scaniorna som kom till Råsta nu i somras alla har något liknade (och än värre) i stannarsignalväg vilket har fått folk att börja skriva protestlistor...  :o 

Instämmer även i att det fanns roligare vagnar att ta ut när dessa fanns och att de ibland rullade under ett visst motstånd från förarna... kanske därför en kille på utbildning valde att parkera en av dem (var väl 4835) i ett hus vid S:t Eriksplan bara för att minska ned beståndet lite.  :P
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 04 januari 2013, 23:47:38 PM
4971:an hamnade ju i Partilletrafiken tillsammans med ett antal syskon efter att trafiken i Kallhäll hade övergått till dåvarande Swebus.
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Nico skrivet 05 januari 2013, 00:40:39 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 januari 2013, 23:47:38 PM
4971:an hamnade ju i Partilletrafiken tillsammans med ett antal syskon efter att trafiken i Kallhäll hade övergått till dåvarande Swebus.

Nja, 4971 var som sagt en Råstavagn så visst gick de vidare till olika delar av Sverige. Bl.a. då till Partille, men det var året efter när trafiken i Råsta hade förlorats till Busslink. Alltså efter augusti 2007 medan Kallhäll försvann över till Swebus redan i augusti 2006.
Titel: SV: Connex i Barkarby
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 08 januari 2013, 00:23:07 AM
Jag blandade visst ihop dom båda trafikområdena.