Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM

Titel: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM
Blev efters Patriks bildgåta lite nyfiken på roslagen och har följande frågor som jag hoppas någon kan besvara

Hur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa? för jag antar att de finns fler än Norrtälje och Rimbo??

Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Hur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?

och den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 oktober 2007, 20:25:06 PM
Citat från: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM
Blev efters Patriks bildgåta lite nyfiken på roslagen och har följande frågor som jag hoppas någon kan besvara

Hur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa? för jag antar att de finns fler än Norrtälje och Rimbo??

Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Hur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?

och den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar


Hej,

Jag vet att följande bussar nyligen var stationerade i Hallstavik:
Busslink 5407, 5415, 5420, 6317, och 6646.
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 26 oktober 2007, 21:27:10 PM
CitatHur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa?
Jag kan komma på med fyra platser, Norrtälje (nåja...den heter nog garage o inte uppställningsplats), Rimbo, Hallstavik och Älmsta.

Norrtäljegaraget är alltså huvudgaraget med verkstan, tx osv.
Rimbogaraget är andra störst och har bl.a. 6316, 6318, 6319 (alla tre med UL-maskiner); det finns ca 10-12 vagnar här.
Hallstaviksgaraget är tredje störst och har som Norrortsmicke skrev, de fem vagnar.
Älmstagaraget är minsta av fyra och har två-tre vagnar som övernattar där och är inte fast stationerad där (tro jag).

CitatHur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?
Fridströms är väl underentreprenör till Busslink? Jag ska låta nån annan svara för det här (Verspieder?).

CitatHur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?
637 går inte utanför Stockholms län, så där har vi inget mer att säga.
Vad som gäller 639, UL805, UL807 och UL809 (samt övriga UL linjer som Busslink kör): Föraren i TO-Norrtälje som kör UL-linjer har kvar deras kassa precis som förut, fast det används bara om resenär vill köpa biljetten till Uppsala län och inom Uppsala län.
Hur det fungerar på de turer som körs av KR Trafik och Swebus är dock frågetecken. Varför? Jo, jag har sett föraren sälja enkelbiljetter (via biljettmaskinen) till resenärer som vill åka inom Stockholms län (kanske kontantförbjud gäller bara bussar stationerad inom Stockholms län?).  ???

Citatoch den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar
Linje 656 heter 644 nu för dagar och går mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl. Den 656 som finns nu är del av Norrtälje Stadstrafik och går Busstationen-Nordrona-Busstationen (f.d. 650 Nordronaslingan ungefär).
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 26 oktober 2007, 21:35:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 21:31:07 PM
Vad gäller kontantförbudet gäller det sannolikt enbart SL:s egna entreprenörer och inte de som kör på avtal med UL, nu har jag inte läst Arbetsmiljöverkets skrivning men den är förmodligen likartad pissepaus dokumentet, detta gäller heller inte för KR Trafik:s turer på 639 osv.

//Lars

Okej, det förklarar varför jag har sett KR och Swebus Uppsalas förare sälja kontaktbiljetter för lokala resor inom Stockholms län i somras...

(Ganska dumt egentligen tycker jag. Är KRs och Swebus Uppsalas avgångar undantag från kontantförbud, då borde det stå så i tidtabellen också.)
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 oktober 2007, 09:27:29 AM
Hej igen,

Tidigare hade Norrtälje även uppställningsplatser på Rådmansö, Vätö och Blidö, men dessa försvann senast under tidigt 90-tal.

Täby har uppställningsplatser i Åkersberga (två st: Åkerstorp och stationen), Vaxholm och Ljusterö. Jag tror inte att uppställningsplatsen på Rindö finns kvar, men är osäker. För något år sedan åkte jag med Busslink 4611 och den var märkt "Rindöbussen" invändigt, så kanske den är placerad där eller så var den avsedd för Rindölinjen (linje 678).
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 27 oktober 2007, 17:41:40 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 oktober 2007, 09:27:29 AM
Hej igen,

Tidigare hade Norrtälje även uppställningsplatser på Rådmansö, Vätö och Blidö, men dessa försvann senast under tidigt 90-tal.

Täby har uppställningsplatser i Åkersberga (två st: Åkerstorp och stationen), Vaxholm och Ljusterö. Jag tror inte att uppställningsplatsen på Rindö finns kvar, men är osäker. För något år sedan åkte jag med Busslink 4611 och den var märkt "Rindöbussen" invändigt, så kanske den är placerad där eller så var den avsedd för Rindölinjen (linje 678).

Jodå, Rindögaraget finns kvar vid Rindö Smedja (sommaren 2007 iaf); det finns en vagn stationerad där och två-tre stycken fasta tjänster.
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 28 oktober 2007, 14:24:17 PM
Vid höststarten hade Norrtälje besatt sina underdepåer enligt nedan;
5407   Hallstavik  UL-trafik
5415   Hallstavik
5420   Hallstavik
6317   Hallstavik  UL-trafik
6318   Hallstavik  UL-trafik
6646   Hallstavik
   
4418   Rimbo
4426   Rimbo
4501   Rimbo
5406   Rimbo      (UL-trafik)
5408   Rimbo       UL-trafik
5444   Rimbo       UL-trafik
5445   Rimbo       UL-trafik
6311   Rimbo
6312   Rimbo
6313   Rimbo
6314   Rimbo
6316   Rimbo       UL-trafik
6645   Rimbo
6647   Rimbo
   
3875   Älmsta
4427   Älmsta
5414   Älmsta
6307   Älmsta


Norrort har
1 buss på Rindö, 3 på Ljusterö och sedan har man Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga LBC.

// Anders
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Patrik skrivet 28 oktober 2007, 16:43:44 PM
6319 då?
(http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/1910_2007/6319_busslink_langhundra_aby_vagskal_1910_2007.jpg)
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2007, 16:56:11 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 oktober 2007, 17:41:40 PM
Jodå, Rindögaraget finns kvar vid Rindö Smedja (sommaren 2007 iaf); det finns en vagn stationerad där och två-tre stycken fasta tjänster.

Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2007, 16:56:51 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 oktober 2007, 14:24:17 PM
Vid höststarten hade Norrtälje besatt sina underdepåer enligt nedan;
5407   Hallstavik  UL-trafik
5415   Hallstavik
5420   Hallstavik
6317   Hallstavik  UL-trafik
6318   Hallstavik  UL-trafik
6646   Hallstavik
   
4418   Rimbo
4426   Rimbo
4501   Rimbo
5406   Rimbo      (UL-trafik)
5408   Rimbo       UL-trafik
5444   Rimbo       UL-trafik
5445   Rimbo       UL-trafik
6311   Rimbo
6312   Rimbo
6313   Rimbo
6314   Rimbo
6316   Rimbo       UL-trafik
6645   Rimbo
6647   Rimbo
   
3875   Älmsta
4427   Älmsta
5414   Älmsta
6307   Älmsta


Norrort har
1 buss på Rindö, 3 på Ljusterö och sedan har man Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga LBC.

// Anders

Ett stort tack för de intressanta uppgifterna!
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 28 oktober 2007, 17:04:24 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 oktober 2007, 16:56:11 PM
Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.

När Rindöbussen av någon anledning behöver till Täby (fel på bussen eller service) byter man ut den mot någon annat Täbyvagn en tid. Innan man byter tillbaka används Rindövagnen som vilken annan Täbykortvagn som helst.
/J
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2007, 17:06:39 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 oktober 2007, 17:04:24 PM
När Rindöbussen av någon anledning behöver till Täby (fel på bussen eller service) byter man ut den mot någon annat Täbyvagn en tid. Innan man byter tillbaka används Rindövagnen som vilken annan Täbykortvagn som helst.
/J

Aha, det förklarar saken. Tack för ditt svar!
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 oktober 2007, 17:41:50 PM
Brukar inte 4611 köra på 681 emellanåt?
Har man kvar 7713 eller vad den nu hette?
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2007, 20:57:45 PM
Citat från: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM
Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Fridströms har haft avtal att köra som underentrepenör med Storstockholms Lokaltrafik AB, SL Buss AB och numera Busslink i Sverige AB sedan många år. Dagens avtal är förhandlat med Busslinks huvudkontor och ej via lokalgaraget i Norrtälje.
-Linje 649 Rimbo-Rö-Beateberg: Har alltid körts av enbart Fridström sedan SL-starten 1975. Innan dess körde Fridström ren skolbuss på sträckan sedan sent 50-tal eller 60-tal.
-Linje 646 Rimbo-Närtuna-Gottröra-Abrahamsby: Kördes av en taxifirma i Gottröra som skolbuss, och blev 1975 en SL-linje. Fridströms köpte upp taxifirman under okänt årtal. Då ingick en buss, samt linje 646. Har alltid körts enbart av underentrepenören.
-Linje 648 Rimbo-Ränäs-Ubby: Blev SL-linje 1972 och kördes då av Rånäs Buss, som finns kvar än idag som "TaxiBuss Rånäs AB". Under okänt årtal tog Fridström över linjetrafiken medan Rånäs Buss fortsatte med rena skolkörningar. Fridström delar denna linje med Busslink, fram till 2004-05 på hälften, men därefter fick Fridström uppåt 80% av avgångarna på 648:an och blev samtidigt av med några 625:or.

-Linjer som Fridström kör regelbundna avgångar på året runt: 625, 639E* Edsbro-Rimbo, 647E* Rimbo-Norrtälje,
(* = Förstärkning till ordinarie avgång)
-Linjer som Fridström kör vissa avgångar på under skollov: 604H, 604V, 611, 613, 639, 644 (dvs gamla 655) och gamla 656 (vad den nu heter idag).
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: homer skrivet 28 oktober 2007, 21:13:02 PM
Tack för alla svar, kan vi gissa att fridströms linjer kommer ingå som ett helt paket tillsammans med övriga linjer vid nästa upphandling? precis som med wasatrafik på värmdö?



Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 oktober 2007, 16:56:11 PM
Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.

rindölinjen heter idag 688 föressten
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2007, 21:34:00 PM
Citat från: homer skrivet 28 oktober 2007, 21:13:02 PM
Tack för alla svar, kan vi gissa att fridströms linjer kommer ingå som ett helt paket tillsammans med övriga linjer vid nästa upphandling? precis som med wasatrafik på värmdö?

Jag kan inte spekulera alls hur det blir för Fridströms linjer i och med en framtida upphandling, men jag antar att en eventuell ny storoperatör i Norrtälje inte kommer att vilja ta över linje 649 och 646 då det kommer att innebära många tomkörningskilometrar och därmed en ren förlust. Fridström kan ju köra skolbuss för kommunen åt ett håll samt SL-linjeförstärkning åt det andra. Jag hoppas att den lilla underentrepenören i Rimbo kommer att få fortsatt förtroende, då man gör ett utmärkt jobb och bara drar upp "SL-anseendet" för den stora operatören.

Frågan är vad det blir för krav på Norrtäljeområdet i framtiden. Blir det liksom i Nynäshamn 100% lågentrékrav på all landsbygdslinjetrafik är det frågan om några underentrepenörer vill fortsätta, då det i så fall blir svårt att kombinera alla bussar för både skol- samt linjetrafik. Att sedan köra lågentrébussar på grusvägar ute i Roslagens djupa skogar kan bli... intressant.  ::)
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 28 oktober 2007, 21:39:42 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2007, 21:34:00 PM
Frågan är vad det blir för krav på Norrtäljeområdet i framtiden. Blir det liksom i Nynäshamn 100% lågentrékrav på all landsbygdslinjetrafik är det frågan om några underentrepenörer vill fortsätta, då det i så fall blir svårt att kombinera alla bussar för både skol- samt linjetrafik. Att sedan köra lågentrébussar på grusvägar ute i Roslagens djupa skogar kan bli... intressant.  ::)
Kan man inte tänka sig att SL anpassar anbudskraven så att lågentréfordon endast föreskrivs där det verkligen behövs?
Jag har svårt att tänka mig att en B9S passar in överallt och de som rör sig kring trakterna av Södertälje får gärna ge en beskrivning av hyr de nya MAN-lederna beter sig i skarpt läge
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: homer skrivet 28 oktober 2007, 21:51:10 PM
sl tycker lågentre behövs överallt tyvärr
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 28 oktober 2007, 22:15:34 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 21:52:48 PM
Men var behövs dom då?  den frågan är nog helt omöjlig att svara på och för att uppnå lagkraven om tillgänglighet hamnar man i dessa situationer, kan jämföra med Kalmar län som krävt lågentréfordon även på samtliga skolbussomlopp i pågående upphandling.

Lågentré och låggolvsfordon kommer det att bli överallt med ytterst få undantag, i Nynäsanbudet tex undantas  linjerna 850, 852 och 856 från lågentrékrav under den avtalsperiod som löper nu, dessutom undantas arbetarbussarna till Muskö, i praktiken kommer det nog att rulla lågentréfordon även på dessa linjer med undantag för 850 av omloppstekniska skäl.

//Lars
På så vis, man får väl lita på att alla de där planerarna har tänkt ut något bra och det finns säkerligen en anledning till att just denna lösning valts.
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Karsten skrivet 28 oktober 2007, 23:19:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 21:52:48 PM
Men var behövs dom då?
//Lars

Det är frågan vi alla ställer oss!
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 29 oktober 2007, 10:26:41 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2007, 20:57:45 PM
Fridströms har haft avtal att köra som underentrepenör med Storstockholms Lokaltrafik AB, SL Buss AB och numera Busslink i Sverige AB sedan många år. Dagens avtal är förhandlat med Busslinks huvudkontor och ej via lokalgaraget i Norrtälje.
-Linje 649 Rimbo-Rö-Beateberg: Har alltid körts av enbart Fridström sedan SL-starten 1975. Innan dess körde Fridström ren skolbuss på sträckan sedan sent 50-tal eller 60-tal.
-Linje 646 Rimbo-Närtuna-Gottröra-Abrahamsby: Kördes av en taxifirma i Gottröra som skolbuss, och blev 1975 en SL-linje. Fridströms köpte upp taxifirman under okänt årtal. Då ingick en buss, samt linje 646. Har alltid körts enbart av underentrepenören.
-Linje 648 Rimbo-Ränäs-Ubby: Blev SL-linje 1972 och kördes då av Rånäs Buss, som finns kvar än idag som "TaxiBuss Rånäs AB". Under okänt årtal tog Fridström över linjetrafiken medan Rånäs Buss fortsatte med rena skolkörningar. Fridström delar denna linje med Busslink, fram till 2004-05 på hälften, men därefter fick Fridström uppåt 80% av avgångarna på 648:an och blev samtidigt av med några 625:or.

-Linjer som Fridström kör regelbundna avgångar på året runt: 625, 639E* Edsbro-Rimbo, 647E* Rimbo-Norrtälje,
(* = Förstärkning till ordinarie avgång)
-Linjer som Fridström kör vissa avgångar på under skollov: 604H, 604V, 611, 613, 639, 644 (dvs gamla 655) och gamla 656 (vad den nu heter idag).


Hmm. Vet med mig till 99 procent säkerhet att jag åkte med Fridströms till Vätö med 638:an 1997 (sommartid). Någon som vet mellan vilka år de körde på den linjen?

/UB
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Walter skrivet 29 oktober 2007, 10:46:36 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 21:52:48 PM
Men var behövs dom då?  den frågan är nog helt omöjlig att svara på och för att uppnå lagkraven om tillgänglighet hamnar man i dessa situationer, kan jämföra med Kalmar län som krävt lågentréfordon även på samtliga skolbussomlopp i pågående upphandling.

Lågentré och låggolvsfordon kommer det att bli överallt med ytterst få undantag, i Nynäsanbudet tex undantas  linjerna 850, 852 och 856 från lågentrékrav under den avtalsperiod som löper nu, dessutom undantas arbetarbussarna till Muskö, i praktiken kommer det nog att rulla lågentréfordon även på dessa linjer med undantag för 850 av omloppstekniska skäl.

//Lars


Precis, för dom linjer som inte har krav på LE så kommer det ändå bli det då bolagen inte har råd att ha speciella bussar till vissa linjer, det blir ju billigare att kunn köra med samma bussar på alla omlopp.

Det intressanta vore i så fall om man INTE fick köra med LE på en linje. Men det kravet kommer nog aldrig att dyka upp.
Titel: SV: Trafikområde Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2007, 19:48:21 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 29 oktober 2007, 10:26:41 AM
Hmm. Vet med mig till 99 procent säkerhet att jag åkte med Fridströms till Vätö med 638:an 1997 (sommartid). Någon som vet mellan vilka år de körde på den linjen?

Det kan mycket väl stämma. Jag vet även att H22 6431 har varit uppe och vänt vid Ellan på linje 637 några gånger. Även linje 641 & 642 har man gästspelat på förr. 640/676 har man ofta kört på förr, samt än idag under somrarna. Senast i somras med röda normalgolvade TUM745. Vadå blått och lågentré? "Vega som Vega"  ;)