Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Gustafsson skrivet 02 januari 2013, 23:21:36 PM

Titel: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 02 januari 2013, 23:21:36 PM
Bäst att passa på innan mina inlägg drunknar i den förväntade floden av bilder från Norrort... ;)
Idag tar vi ett bildsvep från en "norrort" till Göteborg från den kalla och blåsiga fredagen den 21 december.

Den korta linjen över Göta Älv mellan Bohus och Kungälv har hetat 401 sedan tresiffriga linjenummer infördes i dåvarande GL-området 1981. Sedan 9/12 går 401:an istället Jennylund-Bohus-Surte-Agnesberg-Angered C. För att komma till Kungälv från Bohus tar man nu 301:an istället vilket bildsvepets sista bild visar.

Här en bild på 401:an i Agnesberg. Agnesbergsborna har klagat våldsamt över att deras direktförbindelse till stan försvann 9/12. Västtrafik gav efter och ledde om högtrafiklinje 173 Gårdsten- Heden över Agnesberg men kortade av den till Svingeln, dessutom går linjen bara just i högtrafik. Övriga tider på dygnet är Agnesbergsborna hänvisade till 401:an och att antingen byta till spårvagn i Angered eller pendeltåg i Surte.
Lila Express fick ju en helt ny linjesträckning 9/12 och går nu inte alls till Ale. Hälften av bussarna för linjen var stationerade i Älvängen och flera bussar som ännu är märkta Lila Express finns ännu kvar där - med andra uppgifter, som synes. Detta är lite märkligt eftersom Torslandadepån nu istället kör flera turer på Lila Express med bussar som INTE är Lila  Express-märkta.
Nåja, färgdekalerna tycks ju ändå vara på utgående (inga nya bussar på Röd eller Rosa Express har det) och dessutom hörde jag på Älvängendepån att bussar skall flyttas om en hel del under januari och ett antal bussar skall flyttas från regionen, troligen till Örebro.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6974_AFX314_Ramnebacken_121221_liten_zpse22f0b3f.jpg)

Vidare till Älvängen, där den nya 7674 lämnar depån på ena bilden och ger sig av mot Trollhättan på andra bilden. Här ser man Älvängens nya resecentrum som delvis ligger på den gamla bussdepåns mark.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7674_DMY013_depan_Alvangen_121221_liten_zpse6a39a8a.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7674_DMY013_Alvangens_RC_121221_liten_zps7d2f32a0.jpg)

Fler bilder från Älvängen resecentrum, Älvängen centrum (vid gamla busstationen) och gatan däremellan:

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6958_SBF559_Alvangens_c_121221_liten_zps779d06f6.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6970_CZB290_pa_Goteborgsv_Alvangen_121221_liten_zpsed644bf7.jpg)

Här går inte 425:an, den är på väg tom till Lödöse södra station (ny pendeltågsstation med tillhörande bussterminal mitt ute på åkrarna mellan Lödöse och Alvhem) för att där starta turen mot Prässebo. Precis som när Nobina - då Swebus- förra gången hade Aletrafiken sätts linjen Lödöse-Prässebo ut från Älvängen. När GS hade Aletrafiken var bussen för denna linje istället stationerad i Lilla Edet.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6878_BMD189_Alvangens_c_121221_liten_zpsb085f17c.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6960_SCR067_Alvangens_RC_121221_liten_zpsb4387261.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6964_SDO073_Alvangens_RC_121221_liten_zps1852e0cc.jpg)

Den här lilla bussen går vanligtvis på linje 435 Skepplanda-Granvattnet, men denna dag såg jag den snurra runt på gatorna i Älvängen. Nej, jag har ingen aning om varför.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_0097_KOG069_pa_Goteborgsv_Alvangen_121221_liten_zpsd14b3e88.jpg)

När jag varit i Älvängen åkte jag tillbaks söderut och stannade till i Bohus, där jag bland annat fotade ytterligare en Lila Express på villovägar och den i början omtalade linje 301 (som körs av Nettbuss).

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6971_BPS374_Bohus_c_121221_liten_zps8eec7d17.jpg)

Lila Express på villovägar igen som sagt. I bakgrunden syns pendeltågsstationen med sina hisstorn för gångpassagen över E45:an. Dessa karakteristiska torn finns på alla stationer längs den nya pendeltågslinjen.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6977_CDP665_Bohus_c_121221_liten_zpsd0356379.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6960_SCR067_Bohus_c_121221_liten_zpsf00b23a3.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_6972_BPS375_Bohus_c_121221_liten_zpsccfc1336.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Orusttrafiken/Nettbuss_70332_XDG092_Bohus_c_121221_b_liten_zpsbecc2171.jpg)

//Jonas G
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Jo skrivet 03 januari 2013, 00:31:05 AM
Har Västtrafik nedgraderat expressbusstrafiken helt nu, eller gäller det bara runt Göteborg med omnejd? Från expressbussar med många sittplatser toa mm till vanliga stads/förortsbussar. Kunderna torde väl bli besvikna när det man förknippar med expressbuss, dvs bussar med högre standard blivit ersatta med vanliga förortsbussar.
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 00:37:27 AM
Är det inte  typiskt Västtrafik att krångla till det? Varför inte låta 401 rulla som den brukar och ge den nya linjen nummer 301? Obegripligt.
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 00:39:59 AM
7674 är det stationerad i Älvängen eller i Trollhättan? Kanske var det vara på en paus där?
Finns fler nya?
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Walter skrivet 03 januari 2013, 08:44:19 AM
Tackar för trevligt bildsvep, har lagt en rättelse för 7674 i SBH som där är angiven som 4x2
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Cordinot skrivet 04 januari 2013, 06:15:48 AM
Citat från: Jo skrivet 03 januari 2013, 00:31:05 AM
Har Västtrafik nedgraderat expressbusstrafiken helt nu, eller gäller det bara runt Göteborg med omnejd? Från expressbussar med många sittplatser toa mm till vanliga stads/förortsbussar. Kunderna torde väl bli besvikna när det man förknippar med expressbuss, dvs bussar med högre standard blivit ersatta med vanliga förortsbussar.
Jag är en av de besvikna kunderna...

Express ska vara express, inte en vanlig stadsbuss på en linje som Rosa eller Gul Express!

Cordinot
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Rikard skrivet 04 januari 2013, 13:19:19 PM
Citat från: Cordinot skrivet 04 januari 2013, 06:15:48 AM
Jag är en av de besvikna kunderna...

Express ska vara express, inte en vanlig stadsbuss på en linje som Rosa eller Gul Express!

Cordinot

Jo men e väl inte Express längre är ju "Komfort" och "Komofta" numera. Där "fort" e färglinjerna och "ofta" e Stombussarna.
Rikard
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 04 januari 2013, 15:08:27 PM
Citat från: Cordinot skrivet 04 januari 2013, 06:15:48 AM
Jag är en av de besvikna kunderna...

Express ska vara express, inte en vanlig stadsbuss på en linje som Rosa eller Gul Express!

Jag tycker Västtrafik tyvärr missat att vårda sitt expresskoncept. Ett sådant "varumärke" måste ha någon innebörd som måste vara någorlunda enhetlig och förutsägbar. "Färgexpresserna" i Göteborgsområdet borde vara under något helt annat koncept än de riktiga, lite mer långväga, expresslinjerna som 100, 820, 871, 700, 1 Express (Skaraborg) och liknande linjer där det går bussar i högre komfort med bortåt en halvtimme mellan hållplatserna. "Färgexpresserna" känns väl snarare egentligen någon form av halvregionalt stombusskoncept.
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: danneh skrivet 04 januari 2013, 15:44:38 PM
Att det går stadsbussar till en början på några av de nya expresslinjerna är ju rätt förståeligt att byta en hel fordonsflotta på en linje direkt är kanske inte det lättaste.. Rosa är man ju på god väg iaf, när det kommer fler expressbussar till den vet ju dock inte hur långt de dröjer till.
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Johan B skrivet 04 januari 2013, 22:17:14 PM
Citat från: Jo skrivet 03 januari 2013, 00:31:05 AM
Har Västtrafik nedgraderat expressbusstrafiken helt nu, eller gäller det bara runt Göteborg med omnejd? Från expressbussar med många sittplatser toa mm till vanliga stads/förortsbussar. Kunderna torde väl bli besvikna när det man förknippar med expressbuss, dvs bussar med högre standard blivit ersatta med vanliga förortsbussar.

Håller med om att det är olämpligt att använda stadsbussar på expresslinjer då det urvattnar konceptet men förstår samtidigt att man inte kan finansiera utbyte av två år gamla bussar eller att kräva nya bussar där det är 6 månader kvar på avtalet. De nya bussar man har köpt finner jag dock inget fel på. Visst är det lågentré utan toa men det duger gott på linjer där den genomsnittlige resenären åker max 30 minuter. Det är väl inte någon expresslinje där man gått ner i standard på sistone?
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Johan B skrivet 04 januari 2013, 22:19:44 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 januari 2013, 23:21:36 PM

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7674_DMY013_depan_Alvangen_121221_liten_zpse6a39a8a.jpg)

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7674_DMY013_Alvangens_RC_121221_liten_zps7d2f32a0.jpg)


Åh kors i taket, en normalgolvsvagn. Hör denna till Trollhätteavtalet eller rullar den runt på Alelinjerna för jämnan?
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2013, 23:49:05 PM
Utan att veta säkert tror jag att 7673 och 7674 är stationerade i Älvängen, men i huvudsak för trafik just på 421:an - som väl hör till Trollhätteavtalet?

//Jonas G
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2013, 23:51:30 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 00:37:27 AM
Är det inte  typiskt Västtrafik att krångla till det? Varför inte låta 401 rulla som den brukar och ge den nya linjen nummer 301? Obegripligt.

Då den nya linjen endast går i Ale och Göteborgs kommuner kan den inte ha ett 300-nummer.
301 Ytterby- Kungälv-Bohus har dessutom funnits ett tag parallellt med 401.

//Jonas G
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 04 januari 2013, 23:59:50 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2013, 23:49:05 PM
Utan att veta säkert tror jag att 7673 och 7674 är stationerade i Älvängen, men i huvudsak för trafik just på 421:an - som väl hör till Trollhätteavtalet?

Linjen har 4421 som tekniskt linjenummer så den bör mycket riktigt tillhöra något Fyrbodalpaket.
Titel: SV: Mer Västtrafiknytt-Ale (MÅNGA BILDER)
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 januari 2013, 16:08:06 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 januari 2013, 23:21:36 PM
Bäst att passa på innan mina inlägg drunknar i den förväntade floden av bilder från Norrort... ;)
Idag tar vi ett bildsvep från en "norrort" till Göteborg från den kalla och blåsiga fredagen den 21 december.

Den korta linjen över Göta Älv mellan Bohus och Kungälv har hetat 401 sedan tresiffriga linjenummer infördes i dåvarande GL-området 1981. Sedan 9/12 går 401:an istället Jennylund-Bohus-Surte-Agnesberg-Angered C. För att komma till Kungälv från Bohus tar man nu 301:an istället vilket bildsvepets sista bild visar.

Här en bild på 401:an i Agnesberg. Agnesbergsborna har klagat våldsamt över att deras direktförbindelse till stan försvann 9/12. Västtrafik gav efter och ledde om högtrafiklinje 173 Gårdsten- Heden över Agnesberg men kortade av den till Svingeln, dessutom går linjen bara just i högtrafik. Övriga tider på dygnet är Agnesbergsborna hänvisade till 401:an och att antingen byta till spårvagn i Angered eller pendeltåg i Surte.
Lila Express fick ju en helt ny linjesträckning 9/12 och går nu inte alls till Ale. Hälften av bussarna för linjen var stationerade i Älvängen och flera bussar som ännu är märkta Lila Express finns ännu kvar där - med andra uppgifter, som synes. Detta är lite märkligt eftersom Torslandadepån nu istället kör flera turer på Lila Express med bussar som INTE är Lila  Express-märkta.
Nåja, färgdekalerna tycks ju ändå vara på utgående (inga nya bussar på Röd eller Rosa Express har det) och dessutom hörde jag på Älvängendepån att bussar skall flyttas om en hel del under januari och ett antal bussar skall flyttas från regionen, troligen till Örebro.

//Jonas G

Varför Veolia inte har valt att dekorera sina bussar med "Rosa Express" kan man faktiskt undra, då Veolia inte har någon annan expresslinje och behöver ju inte råka ut för "Lila Express" på Grön Express eller "Orange Express" på Röd Express. I övrigt kan meddelas att de nya Volvobussarna på Rosa är en fröjd att köra samt att linjen är väldigt trevlig att köra.