Denna tråd har knoppats av från tråden om stängning av Volvos fabrik i Säffle.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56977.0
Skall bli intressant att se hur länge B9S (8500NL?) överlever när Säffle stänger, den verkar inte ens erbjudas på Volvos hemsida längre.
Den skulle ju enligt tidigare uppgifter på deras hemsida ersättas av någon variant på den 8900-modell som nu tillverkas både i Säffle och Polen som normal- eller boggibuss.
Marknaden för B9:orna verkar ju något begränsad i jämförelse med låggolvspushern 7900 om man säger så.
Blir Nobina Norrtälje de sista som tog leverans av B9S-bussar från Säffle?
Marknaden för B9S verkar ju vara begränsad till i stort sett Stockholms län och SL. Vilket är en väldigt liten marknad internationellt. Se bara på hur många (rätt nya) B9S som står osäljbara hos olika bussäljare runtom i Sverige, samt hos Veolias uppställningavdelning "Fleet management".
Dessutom skulle nog Volvo gärna vilja slippa tillverka 8500-B9S enbart för SL-operatörer, och istället helt gå över till 8900 i olika versioner. Så framtiden ser nog ut att bli 15-meters boggivagnar även för SL. De har ju trots allt nästan lika många sittplatser som en B9S.
Ja, det låter ju inte helt orimligt.
Dock ställde SL krav på 55 sittplatser på många avgångar i E19-avtalet vilket gjorde att de 8900:or som köptes in inte riktigt levde upp till det kravet, åtminstone inte i den konfiguration Keolis beställde.
Det gjorde däremot Scanias etanolbussar (var iofs inte etanolen som gjorde att det blev 55 sittplatser), varför jag misstänker att Volvo kan få det tufft att leverera boggibussar till förortsavtal framöver.
Nu brukar ju SL acceptera en viss avvikelse av antalet sittplatser i slutänden men det får ju inte diffa för mycket.
För att få in fler platser får man skära ner på stolsavståndet (till minimikravet) och använda tunnare stolar samt mindre förarplatser, dessutom använda sig av minimimåtten för barnvagnsplats/rullstolsplats.
55 platser i en LE boggibuss är inte helt optimalt ur passagerar/komfortsynpunkt
B9S konstruktionen lobbades ju in i Sthlm:s området från Volvo:s sida trots att det från början varken fanns ett intresse från operatörer eller huvudman (Det minns nog fler än jag vilket mottagande demobussen fick från branschen)
Ett krux är väl även att boggivagnar har vissa andra problem. bl.a. ur framkomlighetshänseende. Gissar i så fall att pusher-leder kan komma att bli ett alternativ och frågan är väl hur väl Volvo kan hålla sig framme då?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:04:59 PM
B9S konstruktionen lobbades ju in i Sthlm:s området från Volvo:s sida trots att det från början varken fanns ett intresse från operatörer eller huvudman (Det minns nog fler än jag vilket mottagande demobussen fick från branschen)
Lyckad lobbying ändå, med tanke på hur B9S-tätt länet blev efter bara några år! Och även jag minns vilket mottagande demobussen fick från branschen. För de åsikterna är samma åsikter som många i min närhet konstant har haft sedan dess, och har det än idag. Och lär ha dem många år efter att bussmodellen fasats ut.
Citat från: Nico skrivet 01 januari 2013, 21:50:33 PM
Ett krux är väl även att boggivagnar har vissa andra problem. bl.a. ur framkomlighetshänseende. Gissar i så fall att pusher-leder kan komma att bli ett alternativ och frågan är väl hur väl Volvo kan hålla sig framme då?
Nja, pusher-leder har ett dåligt rykte särskilt utanför förorterna. Då föredrar branschen helt klart boggivagnar, och t.om. även B9S före pusher-leder. Men som nummer ett på framkomlighetslistan ligger helt klart tvåaxliga bussar.
Visserligen, men en stor del av trafiken i SL-land ligger inom närförort och då kommer antagligen pusherleder ha företräde då boggi i många fall har problem med utrymmet och normalvagnar med kapaciten. Den som lever får väl se... ;)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:04:59 PM
Nu brukar ju SL acceptera en viss avvikelse av antalet sittplatser i slutänden men det får ju inte diffa för mycket.
För att få in fler platser får man skära ner på stolsavståndet (till minimikravet) och använda tunnare stolar samt mindre förarplatser, dessutom använda sig av minimimåtten för barnvagnsplats/rullstolsplats.
55 platser i en LE boggibuss är inte helt optimalt ur passagerar/komfortsynpunkt
B9S konstruktionen lobbades ju in i Sthlm:s området från Volvo:s sida trots att det från början varken fanns ett intresse från operatörer eller huvudman (Det minns nog fler än jag vilket mottagande demobussen fick från branschen)
I senare avtal har man ju också frångått att ange bestämt antal sittplatser från SL. Nya Sydväst och Nacka/Värmdö var ju det sista då man gjorde så. Jag tror alla insåg att det inte blev så bra....även om faktiskt Keolis verkar ha tolkat det rätt bokstavligt när man ser till specifikationerna på de fordon som införskaffades - här kanske det dock var bidragande att SL finansierat en stor andel av dem.
Med nyare avtalen får man ju betalt per passagerare och då finns det givetvis också ett incitament att ha plats för så många passagerare som möjligt. Men samtidigt blir det ju inte lika kritiskt och om det blir det så är det ju nästan enbart på linjer där platsgaranti är ett krav och ett problem. Vilket ju ändå brukar vara en rätt liten andel av turerna/linjerna. Samtidigt får man större möjilghet att planera trafiken själv och då kan man ju lösa platsbristen även på andra sätt än det SL kört på.
Citat från: Nico skrivet 01 januari 2013, 22:06:27 PM
Visserligen, men en stor del av trafiken i SL-land ligger inom närförort och då kommer antagligen pusherleder ha företräde då boggi i många fall har problem med utrymmet och normalvagnar med kapaciten. Den som lever får väl se... ;)
Ja, vi får se vad som händer. Jag hoppas då i varje fall på att vi slipper pusherleder norr om Täby kommun, samt söder om Västerhaninge. Längre ute i skogen än så hoppas jag att boggivagnar med dörrställning 1-1-0 blir i majoritet, tillsammans med smidigare mindre tvåaxliga lågentréfordon (12-13m) för kortare linjer med lågt resandetryck.
Där resandetrycket är lite väl högt för 15-meters boggivagnar med 53 sittande får man väl helt enkelt utöka trafiken med fler avgångar. Ska man prompt ha 100% lågentré på hela landsbygden får man helt enkelt lov att lägga ner stora pengar på utökat antal avgångar, eller bygga ut mer järnväg ut i skogarna.
Tanken att köra med ledbussar på smala landsvägar är ju något rätt unikt för Stockholm både om man jämför med övriga landet (nuförtiden) och internationellt. I princip använder man ju huvudsakligen ledbussar på stadslinjer i övriga världen. Och då vill man ju helst ha lågt golv rakt igenom. Där finns alltjämt en framtid för ledbussen. Alltså tänkt för linjer med korta restider där en större mängd resenärer tycker det är rimligt att stå.
I övrigt i närtrafik är det väl i princip bara 160 som av kapacitetsskäl egentligen behöver trafikeras med ledbussar och där det av olika skäl kan vara svårt att klara kapaciteten annars (inte minst pågrund av den ojämna belastning som blir en följd av det stora antalet resenärer). Sedan finns det några sådana tunga stråk till också som trafikeras av flera olika linjer- men i huvudsak bör snarare målet för dem vara att alla i normalfallet skall ha sittplats, eller ett fåtal stående och då faller ju vitsen med ledbuss bort.
Att B9S blivit så stor i Stockholm ser jag nog närmast som att man styrdes något av "traditionen" snarare än rationalitet. Då var det ju staten som var med och betalade (den stora sändningen kom ju med trängselskatteförsöket) och då fanns det ju ingen anledning att hitta den mest ekonomiskt fördelaktiga lösningen.
I övrigt är det ju rimligt att på de tunga linjer som går regionalt i sådana fall snarare satsa på dubbeldäckare (där så är möjilgt). I annat fall räcker boggibussar bra. Det går iaf inte att motivera kostnadsskillnaden rationellt för att köpa in ledbussar istället för boggi. Även om det senare kanske i vissa kritiska sammanhang skulle kräva något/några fordon mer för trafikområdet. Visst finns det områden som egentligen inte är så lämpade heller för boggi - men där handlar det ju om att ställa krav. Det är ju också ett generellt problem - att kommuner inte riktigt tänker "buss" när man planerar gator och nya områden, men detta gäller ju även för att få plats med vanliga kortvagnar.
Vad är en "pusherleder" (eller vad de nu heter) och hur skiljer dessa sig från en "vanlig" ledbuss?
Citat från: Carl Eric skrivet 02 januari 2013, 12:24:50 PM
Vad är en "pusherleder" (eller vad de nu heter) och hur skiljer dessa sig från en "vanlig" ledbuss?
Bakmotor med "släpet" som skjuter på bakifrån. Dvs de flesta ledvagnar i världen, utom just B9S och ett fåtal andra modeller med mitt- och sidmotorer.
Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 13:01:06 PM
Bakmotor med "släpet" som skjuter på bakifrån. Dvs de flesta ledvagnar i världen, utom just B9S och ett fåtal andra modeller med mitt- och sidmotorer.
Aha! Ger det sämre köregenskaper?
Citat från: Carl Eric skrivet 02 januari 2013, 14:08:07 PM
Aha! Ger det sämre köregenskaper?
Egentligen ger alltid ett fordon med fler axlar sämre egenskaper en ett med färre förutsatt att man bara har drivning på en axel. En tvåaxlig buss är därför i de flesta vintersituationer att föredra framför en boggiebuss eftersom den tvåaxliga i regel får bättre fäste på drivaxeln. Med pusherleden har du förutom problemet med att få tillräcklig tyngd på släpet så att bakdäcken får fäste även problem med stabiliteten ifall mittaxlen förlorar grepp vilket i vissa situationer kan göra att bussens led viker åt sidan när släpet skjuter på.
Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S
Citat från: Camilla skrivet 02 januari 2013, 22:04:18 PM
Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S
Ingen vet, då inget officiellt kommit ut ännu. Vi sitter bara och spekulerar. Men nog kan det vara lite dyrt för Volvo att fortsätta tillverka gamla 8500 separat på sidan om enbart för B9S, medan hela övriga fabriken i Polen tillverkar mängder av den nya karossen 8900.
Och då B9S på 8500 idag enbart tillverkas i just Säfflefabriken, kan man ju fundera om det är värt att flytta tillverkningsutrustningen för 8500 hela vägen till Polen för att kunna tillverka B9S till (i stort sett enbart) SL-trafiken.
Citat från: Omnilasse skrivet 02 januari 2013, 10:12:46 AMI övrigt i närtrafik är det väl i princip bara 160 som av kapacitetsskäl egentligen behöver trafikeras med ledbussar och där det av olika skäl kan vara svårt att klara kapaciteten annars (inte minst pågrund av den ojämna belastning som blir en följd av det stora antalet resenärer). Sedan finns det några sådana tunga stråk till också som trafikeras av flera olika linjer- men i huvudsak bör snarare målet för dem vara att alla i normalfallet skall ha sittplats, eller ett fåtal stående och då faller ju vitsen med ledbuss bort.
Nja, lite fler linjer än bara 160 har nog problem med belastning under vissa tider, t.ex. många 500, 600 och 700-linjer skulle jag tro då det ofta är krav på ledvagn under större delen av trafikdygnet. Allt det går då inte att lösa med boggivagnar, normalvagnar eller flera avgångar. Dubbeldäckare, i alla fall av dagens typ, fungerar sedan i regiontrafik, men fortfarande torde väl lejonparten av SL-trafiken utgöras av trafik inom tätortsområden och då är nog ändå ledvagnar i många fall att föredra.
Citat från: Omnilasse skrivet 02 januari 2013, 10:12:46 AMDet är ju också ett generellt problem - att kommuner inte riktigt tänker "buss" när man planerar gator och nya områden, men detta gäller ju även för att få plats med vanliga kortvagnar.
Nej, där har man haft en hel del problem på senare tid. Bl.a. Annedal och norra änden av Stora Sköndal i Stockholms kommun och Järvstaden/Brotorp i Solna/Sundbybergs kommuner. Både då sådant som vägbredd i sig, men även plats i kurvor och korsningar, fri höjd mm. har i flera fall mer eller mindre helt negligerats (man har sannolikt ofta varit medveten om synpunkterna på utrymmesbehov, men valt att strunta i dem) vid nybyggen och även vid ombyggen.
Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 22:14:06 PM
Ingen vet, då inget officiellt kommit ut ännu. Vi sitter bara och spekulerar. Men nog kan det vara lite dyrt för Volvo att fortsätta tillverka gamla 8500 separat på sidan om enbart för B9S, medan hela övriga fabriken i Polen tillverkar mängder av den nya karossen 8900.
Och då B9S på 8500 idag enbart tillverkas i just Säfflefabriken, kan man ju fundera om det är värt att flytta tillverkningsutrustningen för 8500 hela vägen till Polen för att kunna tillverka B9S till (i stort sett enbart) SL-trafiken.
Chassitillverkningen är väl även fortsättningsvis lokaliserad till Borås så det är kanske inte så mycket utrustning som behöver flyttas till Polen. F ö finns väl största marknaden för B9S i Sydamerika(fast de som finns där är förstås inte säfflekarosserade).
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 januari 2013, 22:30:28 PM
Chassitillverkningen är väl även fortsättningsvis lokaliserad till Borås så det är kanske inte så mycket utrustning som behöver flyttas till Polen. F ö finns väl största marknaden för B9S i Sydamerika(fast de som finns där är förstås inte säfflekarosserade).
Det är ju det jag menar. Det kan väl inte bli så överdrivet mycket billigare för Volvo att fortsätta tillverka B9S-chassiena i Borås, för att därefter behöva skeppa det till Polen, för att där montera polskbyggd 8500-kaross, och därefter skeppa ledvagnarna upp till Nynäshamn(?). Men det är klart. Fortsätter SL-operatörerna att betala rikligt för denna dyra (och rätt törstiga) bussmodell, bara för att kunna köra ledvagn på landsbygden, så lär nog Volvo kunna leverera vidare.
Eller kan man hoppas på att B9S-chassiet (med reservation för framtida motorstorlekar) kan få en ny karossmodell i framtiden? Dvs kanske t.ex B11S på 8900?
Citat från: Nico skrivet 02 januari 2013, 22:29:15 PM
Nja, lite fler linjer än bara 160 har nog problem med belastning under vissa tider, t.ex. många 500, 600 och 700-linjer skulle jag tro då det ofta är krav på ledvagn under större delen av trafikdygnet. Allt det går då inte att lösa med boggivagnar, normalvagnar eller flera avgångar. Dubbeldäckare, i alla fall av dagens typ, fungerar sedan i regiontrafik, men fortfarande torde väl lejonparten av SL-trafiken utgöras av trafik inom tätortsområden och då är nog ändå ledvagnar i många fall att föredra.
ja visst finns det fler linjer som har problem med belastning än 160. Men det är mycket få avgångar på mycket få linjer där det är så många att man skulle nå "passagerartaket" på en 14,7-meters boggi - om det finns möjlighet att köra med sådana istället. 160 har ju också sådant stort flöde av resenärer vid nästan alla hållplatser. Det gör den mer lik en stadslinje.
Pendeln kommer väl också ha tätare turer i framtiden och då försvinner ju ytterligare en flaskhals som gjort att man fått ha ledbuss, men samtidigt rätt dålig turtäthet.
Ett problem är väl att det är en fördel om bussar som har anslutning från pendeln kan klara av att ta passagerare från två ankommande pendeltåg (vid förseningar) Men belastningen brukar ju ändå vara störst i morgonrusningen så kapaciteten brukar ju ändå kunna räcka till för detta på eftermiddagarna när problemet uppstår.
Sedan finns det ju alltid turer då de lokala skolorna slutar/börjar som är ett särskilt problem. På eftermiddagarna kan det ju dock ofta vara smartare att sätta in en extrabuss, istället för ledvagn - om det riskerar att bli dim. för antalet ledbussar. Ofta är ju inte alla fordon ute under tidig eftermiddagsrusning ändå...
.
Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2013, 23:40:39 PM
Det är ju det jag menar. Det kan väl inte bli så överdrivet mycket billigare för Volvo att fortsätta tillverka B9S-chassiena i Borås, för att därefter behöva skeppa det till Polen, för att där montera polskbyggd 8500-kaross, och därefter skeppa ledvagnarna upp till Nynäshamn(?). Men det är klart. Fortsätter SL-operatörerna att betala rikligt för denna dyra (och rätt törstiga) bussmodell, bara för att kunna köra ledvagn på landsbygden, så lär nog Volvo kunna leverera vidare.
Eller kan man hoppas på att B9S-chassiet (med reservation för framtida motorstorlekar) kan få en ny karossmodell i framtiden? Dvs kanske t.ex B11S på 8900?
Nu har ju Volvo kommit fram till att det är fördelaktigare att flytta karosseringen till Polen även av deras linjevagnar så det är ju inget som är specifikt för B9S-modellen. Även Scania transporter ju som bekant sedan några sina chassier från Södertälje till Polen och kompletta bussar i motsatt riktning. Däremot blir det säkerligen ingen karossering av nuvarande 8500-typ(liggande aluminiumpaneler) i Volvos polska fabrik och kommer det en framtida "B9S" så lär den ju även bli uppgraderad motormässigt eftersom 9-litersmotorn(liksom 7-liters) efter vad som sagts kommer att ersättas med en ny miljövänlig(och snålare!) 8-litersmotor.
Citat från: Greger Larsson skrivet 03 januari 2013, 00:11:23 AM
Nu har ju Volvo kommit fram till att det är fördelaktigare att flytta karosseringen till Polen även av deras linjevagnar så det är ju inget som är specifikt för B9S-modellen. Även Scania transporter ju som bekant sedan några sina chassier från Södertälje till Polen och kompletta bussar i motsatt riktning. Däremot blir det säkerligen ingen karossering av nuvarande 8500-typ(liggande aluminiumpaneler) i Volvos polska fabrik och kommer det en framtida "B9S" så lär den ju även bli uppgraderad motormässigt eftersom 9-litersmotorn(liksom 7-liters) efter vad som sagts kommer att ersättas med en ny miljövänlig(och snålare!) 8-litersmotor.
Aha, då fick vi ett bra svar om dagens 8500, modell liggande aluminiumpaneler! :)
Snålare är välkommet! Dagen 9-litersmotor dricker ju gärna 5 liter diesel/RME per mil i lugn landsvägstrafik, när den sitter i en B9S. Då håller jag även tummarna på att 8-litersmotorn inte kommer att vara beroende av en konstant påslagen webasto för att hålla motortemperaturen uppe, som dagens 9-litersmotor är.
Citat från: Camilla skrivet 02 januari 2013, 22:04:18 PM
Jippiiiii.
Ska man äntligen sluta tillverka B9S
Tråkigt, en av de Mer diggabla ledbussarna Volvo gjort på senare tid.
Pressinfo från Volvo om nya motorer: (Notera att även sänkt ljudnivå utlovas för 8-litersmotorn liksom en variant för biodiesel, som klippt och skuren för framtida SALE ;) )
http://www.volvogroup.com/group/volvoresultat/sv-se/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=130579&News.Language=sv-se (http://www.volvogroup.com/group/volvoresultat/sv-se/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=130579&News.Language=sv-se)
Citat från: Omnilasse skrivet 03 januari 2013, 00:02:30 AMja visst finns det fler linjer som har problem med belastning än 160. Men det är mycket få avgångar på mycket få linjer där det är så många att man skulle nå "passagerartaket" på en 14,7-meters boggi - om det finns möjlighet att köra med sådana istället. 160 har ju också sådant stort flöde av resenärer vid nästan alla hållplatser. Det gör den mer lik en stadslinje.
Tja, jag vet inte det men jag var kanske lite oklar. Det jag åsyftade var då bl.a. linjer som 172, 173, 178, 179, 515, 607, 807 osv. som då har ett stort passagerartryck under stora delar av dygnet. Där är ofta en ledvagn att föredra framför boggi då det tyvärr är alltför trångt i många fall medan en normalbuss då inte klarar det hela kapacitetsmässigt. Däremot är ju boggivagnar helt idealiska på mera regionala linjer, dvs. längre linjer med få stopp och som mestadels rullar på större och rakare vägar.
Många av gatorna som dessa linjer ovan trafikerar kanske i sig inte har stadskaraktär á la stenstad, men gatuutrymmet är ofta begränsat och trångt med en mängd smala passager, många parkerade fordon och annat som ofta hindrar längs med körvägen. Då är t.o.m. oftast en pusherled ett smidigare alternativ än en 14,6 m. boggivagn med styrande tredje axel. Såg en sådan på linje 502 häromdagen som skulle vänster från Frösundaleden ned mot Dalvägen. Ändan på vagnen var, pga överhänget bak, en hårsmån från att träffa bilar i högerfilen bredvid... och sådant verkar inte många ha tänkt på när man suttit och funderat över detta med kapacitet. Själv undrar jag dock som sagt ofta vad vagntypen gör i alltför täta och trånga trafikmiljöer?!
Att boggivagnar inte är direkt optimalt här borde t.ex. Arriva kunna svara på nu då det syns (på både vagnar och fasta installationer) att de varit på längs med en hel del av de platser och sträckor där de envisas med att köra boggivagnar. Visst finns det normalt sett utrymme om man har all tid i världen, inga hinder dyker upp och man har med obegränsat med körtid. Kruxet är att dessa ideala värden i huvudsak existerar i fantasin, men väldigt sällan i verkligheten. Att då envisas med t.ex. långa boggivagnar (t.o.m. 13,7 m. är ett gränsfall på en del kanter) istället för ledvagn just i normal förortstrafik (nu pratar jag inte om trafik längs med TrV-vägar i länets ytterkanter) och på kommunala gator är i nuläget tyvärr nästan lite som att tigga om problem.
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2013, 15:31:36 PM
Tja, jag vet inte det men jag var kanske lite oklar. Det jag åsyftade var då bl.a. linjer som 172, 173, 178, 179, 515, 607, 807 osv. som då har ett stort passagerartryck under stora delar av dygnet. Där är ofta en ledvagn att föredra framför boggi då det tyvärr är alltför trångt i många fall medan en normalbuss då inte klarar det hela kapacitetsmässigt. Däremot är ju boggivagnar helt idealiska på mera regionala linjer, dvs. längre linjer med få stopp och som mestadels rullar på större och rakare vägar.
Eller så gör man som i London; bygger på höjden 8). Då blir bussarna ofta lite kortare än en normalbuss vilket skapar ännu bättre framkomlighet (så länge ingen envisas med att bygga låga viadukter ;D).
Jo, jag är inte negativ till den typen av stadsdubbeldäckare. Alltså, varianter som t.ex. Scania OmniCity dubbeldäckare (http://farm3.staticflickr.com/2484/3899429257_570d9b3dd2_o.jpg) som väl då är en efterföljare till OmniDekka (http://en.wikipedia.org/wiki/Scania_OmniDekka). Även Volvo m.fl. har väl haft egna varianter på just det temat. Nackdelen är väl då höjden (4,2-4,3 m på OmniDekka och 4,21 på OmniCity DD) som innebär att det, liksom när det begav sig senast, kan bli problem då vi har kvar en hel del låga passager i både inner- såväl som ytterstad. Inte ens Centralbron har ju fri höjd. Gasvarianter kan man dock nog sedan glömma... :P
Om man håller sig till SL-området så passar då i gengäld t.ex. VDL-vagnarna på 676, och den typen av buss, säkerligen på andra likartade linjer av mera regional karaktär. Exempelvis linjer som 639, 670, 684-687, 861 och en del 400-linjer som har långa körvägar, men ändå relativt få hållplatser (skulle man däremot försöka att få in dem på en linje som t.ex. 165 eller 610 så skulle det nog bli lite struligare). Däremot blir de, liksom blåbussarna, extremt bundna till vissa linjer/omlopp men det gäller å andra sidan alla typer av dubbeldäckare.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 januari 2013, 00:54:24 AM
Tråkigt, en av de Mer diggabla ledbussarna Volvo gjort på senare tid.
Jag gillar inte B9S för det är en rätt så tråkigt buss och den låter ju förfärligt illa.
Du gillar inte maxi och jag gillar inte B9S
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2013, 17:02:57 PM
Om man håller sig till SL-området så passar då i gengäld t.ex. VDL-vagnarna på 676, och den typen av buss, säkerligen på andra likartade linjer av mera regional karaktär. Exempelvis linjer som 639, 670, 684-687, 861 och en del 400-linjer som har långa körvägar, men ändå relativt få hållplatser (skulle man däremot försöka att få in dem på en linje som t.ex. 165 eller 610 så skulle det nog bli lite struligare). Däremot blir de, liksom blåbussarna, extremt bundna till vissa linjer/omlopp men det gäller å andra sidan alla typer av dubbeldäckare.
Vad gäller framkomlighet för dubbeldäckare på 639 är det ju lätt ordnat. Ta bort "Hallstaviks station" (byte till persontåg lär nog ändå inte inträffa på många år). Flytta därefter hela depån till Lundåsvägen (http://kartor.eniro.se/m/naj3J), och låt ändhållplatsen för 641, 642 & 639 bli dagens hpl "Kustvägen". Då är körning under viadukten ett minne blott. UL 857 kan åka in till Folkets hus och lossa, därefter vända i rondellen och tomma till nya depån.
Negativt för dubbeldäckare på 639 skulle vara den rena landsbygdskaraktär med många täta stopp linjen har mellan Rimbo och Hallstavik, till skillnad mot hur annorlunda linjen ser ut mellan Rimbo och Stockholm Ö. Det känns som att dubbeldäckare passar allra bäst på motorvägar/motortrafikleder med många kilometer mellan stoppen. Helst skulle jag vilja dela 639:an mitt itu och ha helt skilda linjenummer på delen Hallstavik-Rimbo och Rimbo-Stockholm Ö för att kunna ha olika bussmodeller på de olika linjerna. Gärna med komplettering av tåg från Rimbo mot Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.
Dagens 625 (åter förlängd till Rimbo) känns mera som en naturlig röd landsbygdslinje som liknar linjen Rimbo-Hallstavik, medan dagens 639 Rimbo-Stockholm känns mera som en naturligt snabbare blå stomlinje med få stopp. Sen vill jag dock avskaffa den blå färgen, och hellre se
röda dubbeldäckare på 639, 670 och 676, för att kunna köra dem på andra linjer vid behov, men det är ju en annan historia.
En løsning på linjer med varierende antall reisende, kunne jo være å ha buss släp?
http://www.hess-ag.ch/en/busse/linienbusse/buszuege.php
Citat från: m.e. skrivet 03 januari 2013, 21:58:49 PM
En løsning på linjer med varierende antall reisende, kunne jo være å ha buss släp?
http://www.hess-ag.ch/en/busse/linienbusse/buszuege.php
Intressant lösning, men antagligen svår att få in i det något konservativa Sverige, och i synnerhet SL. Här föredrar branschen udda speciallösningar (t.ex Volvo B9S) för att tillmötesgå olika stenhårda krav från trafikhuvudmännen. Inte ens plattformsbussar som var väldigt populära i Danmark slog igenom i Sverige, trots att båda är EU-länder med samma tillgänglighetskrav.