Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mats Karlsson skrivet 31 december 2012, 18:28:07 PM

Titel: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 31 december 2012, 18:28:07 PM
Om någon tvivlar på att Scania-Vabis CF65 har funnits i möbelbussutförande så kommer ett bildbevis här. Jag tog bilden på Hallandsgatan i Göteborg 1979, innan kvarteren där hade blivit nybebyggda. Oftast stod det allsköns andra typer av fordon än bussar på bussparkeringen. Just den 2 augusti 1979 stod troligen Sveriges enda CF i möbelbussutförande där.

Nej, bilden är inte Photoshopad ifall någon tror det.

Medan ni funderar över denna buss vill jag passa på att önska alla ett riktigt gott slut på 2012 och ett lyckosamt 2013!!

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/119-10_zps0cec2887.jpg)
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Lasse hsand skrivet 31 december 2012, 21:43:55 PM
20 år senare fick  en Kingcab numret. Undrar om den levde till något år före? Men Gott nytt år!!!
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 december 2012, 22:11:32 PM
Intressant bild. CTG036 Volvo med kaross. Karlaverken i Kungsbacka AB byggde sådana. Tillverkaren fanns där en annan stor fabrik finns nu. Beiersdorf?
Säfflekaross med sen 50 talsfront.

Vid Sävenäs hållplats och över E20 och viadukt fanns(finns kvar ?) en bensinstation där det var parkerad ett antal flyttbilar. Några var möbelbussar av Thors kaross.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 01 januari 2013, 10:55:02 AM
Ser ut att vara en Trygge bredvid (Volvo), den såg också spännande ut...  :)
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 01 januari 2013, 11:46:52 AM
Fd SJ CF som blivit ombyggd?
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 01 januari 2013, 12:26:07 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 januari 2013, 11:46:52 AM
Fd SJ CF som blivit ombyggd?
Precis Björn! Du förstod bakgrunden! Det handlar om fd SJ nr 3280 som blev ombyggd på detta bryska sätt. Ombyggnatioenn bör ha skett någon gång åren 1973-75. Jag fick gnugga mig lite extra i ögonen när jag såg denna buss 1979. Först trodde jag att man hade lånat en CF-front, men sedan visade både reg.nr och chassinr att det verkligen var en riktig CF som blivit ombyggd.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 01 januari 2013, 12:38:08 PM
Citat från: S Svensson skrivet 31 december 2012, 22:11:32 PM
Intressant bild. CTG036 Volvo med kaross. Karlaverken i Kungsbacka AB byggde sådana. Tillverkaren fanns där en annan stor fabrik finns nu. Beiersdorf?
Säfflekaross med sen 50 talsfront.

Säffle-bussen till höger är GRS145, fd Linjebuss 191, en Volvo B635 år 1960. Den tillhörde Knoa orkester i Växjö när bilden togs.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: S Svensson skrivet 01 januari 2013, 19:31:49 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 januari 2013, 11:46:52 AM
Fd SJ CF som blivit ombyggd?
SJ 3044 blev "halvt" ombyggd.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 01 januari 2013, 21:06:49 PM
Citat från: S Svensson skrivet 01 januari 2013, 19:31:49 PM
SJ 3044 blev "halvt" ombyggd.
Det var väl SJ självt som lät bygga om 3044 med godsrum, tycker jag mig ha förstått. Nr 3280 var det nog någon annan som lät bygga om efter att SJ hade sålt den.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2013, 12:02:57 PM
3044 var väl att betrakta som en ganska "mild" ombyggnad där man bara rensade inredningen och satte två jalusidörrar på högersidan.
Möbelbussen däremot måste ha byggts om på ett sådant sätt att stora ingrepp gjordes i strukturen, och man undrar ju om det var så lämpligt att använda en helbyggd buss för en sådan ombyggnad?
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 02 januari 2013, 19:16:57 PM
CTG 036; En Volvo Trygge L42/43 antar jag. Minns att Evalds Bussar i Mölndal på den tiden ca. 1975/76 hade en sådan buss på ett lastbilschassie med reg.nr. HLD 353. Den var dock då avställd utanför deras garage vid Åbybergsgatan nära G:a Kungsbackavägen vid Mölndals Bro. :)
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 18:48:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2013, 12:02:57 PM
3044 var väl att betrakta som en ganska "mild" ombyggnad där man bara rensade inredningen och satte två jalusidörrar på högersidan.
Möbelbussen däremot måste ha byggts om på ett sådant sätt att stora ingrepp gjordes i strukturen, och man undrar ju om det var så lämpligt att använda en helbyggd buss för en sådan ombyggnad?
Det är hela bakdelen som var ombyggd på 3044.

Jag skall väl tillägga att jag jag sett flera av möbelbussarna. Den som är på bild och ett antal till av fabrikat Thor. Detta i Göteborg. Kanske är det en tidsfråga och ekonomisk fråga. Markaryd levererade ju en hel del godsbussar också. Dels avsedda för möbler och dels för kläder. De senare ofta med släp. En förare av sådan berättade att han körde från olika Algots-fabriker i Västerbotten,möjligen också Norrbotten. De ofta nyanställda damerna som sydde hade kanske inte denna tradition på dessa breddgrader. Ofta såldes kläderna för några kronor metern (de hängde i kartonger med viss bredd) och ofta köpte Göran Karlsson sådana kläder med lite felaktigheter. Lite utvidgning av ämnet. Men om Mats har Skandiakarosser på bild så kan vi titta på sådana också.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 19:18:11 PM
Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 18:48:16 PM
Det är hela bakdelen som var ombyggd på 3044.

Jag skall väl tillägga att jag jag sett flera av möbelbussarna. Den som är på bild och ett antal till av fabrikat Thor. Detta i Göteborg. Kanske är det en tidsfråga och ekonomisk fråga. Markaryd levererade ju en hel del godsbussar också. Dels avsedda för möbler och dels för kläder. De senare ofta med släp. En förare av sådan berättade att han körde från olika Algots-fabriker i Västerbotten,möjligen också Norrbotten. De ofta nyanställda damerna som sydde hade kanske inte denna tradition på dessa breddgrader. Ofta såldes kläderna för några kronor metern (de hängde i kartonger med viss bredd) och ofta köpte Göran Karlsson sådana kläder med lite felaktigheter. Lite utvidgning av ämnet. Men om Mats har Skandiakarosser på bild så kan vi titta på sådana också.

Är det verkligen 3044 du menar? I senaste numret av Färdskrivaren finns bilder på den i Ulf Essens artikel, och karossen ser exteriört orörd ut bortsett från de två jalusidörrarna på höger sida. Strukturellt är den inte alls lika ombyggd som möbelbussen ovan.
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 19:35:31 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 19:18:11 PM
Är det verkligen 3044 du menar? I senaste numret av Färdskrivaren finns bilder på den i Ulf Essens artikel, och karossen ser exteriört orörd ut bortsett från de två jalusidörrarna på höger sida. Strukturellt är den inte alls lika ombyggd som möbelbussen ovan.

Ja, 3044 behöll sin kaross vid ombyggnaden med undantag för jalusidörrarna.

Men den har faktiskt använts som möbelbuss. Min far använde nämligen den som sådan när familjen flyttade 1973. Han var inte ensam om det - flera av hans kollegor på SJ Buss gjorde samma sak. Och det var givetvis med chefens goda minne.



Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 19:53:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 19:35:31 PM
Ja, 3044 behöll sin kaross vid ombyggnaden med undantag för jalusidörrarna.

Men den har faktiskt använts som möbelbuss. Min far använde nämligen den som sådan när familjen flyttade 1973. Han var inte ensam om det - flera av hans kollegor på SJ Buss gjorde samma sak. Och det var givetvis med chefens goda minne.

Vad användes 3044 till? Fanns det någon linje med mycket gods? Fanns det några platser för passagerare eller var den enbart godsbuss?
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 20:28:34 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 19:53:23 PM
Vad användes 3044 till? Fanns det någon linje med mycket gods? Fanns det några platser för passagerare eller var den enbart godsbuss?
Kanske jag missförsod vad Du menade. Det finns bakdörrar på 3044 också. Jag sände fotokopia till Essen men den bilden var tagen från sidan. Jag trodde Du menade enbart ombyggd på sidan.Jag har aldrig menat att 3044 är totalombyggd.
Hittade anteckning som jag gjorde då jag skrev upp bussar med P nr. 3044 har 9+3 platser enl registerkortet på P-bilregister.
Om jag nu skrev rätt så är det CF550132. Den hade Y220 och kom till Borås blg 701113. Nytt regnr AXL490 och togs ur trafik 1976-06.
Denna buss var reserv för 0948 BF 522629 P784/ANC904.Denna togs ur trafik 1976-06 och fanns kvar 1982 aug.
Även buss 0659BZJ493 kom till Bs blg men sattes inte i trafik.Det fanns även en 0660 och en 0244. 948 hade annan kaross än dessa tre.
Borås godsbuss 948 med reserv 3044 från nov 70,tidigare P713 1959?-nov70/ gick ursp Borås-Älvsered,senare Borås-Älvsered och Falkenberg samt som skolbuss Älvsered-Mårdaklev senare tror jag detta utgick. Det var  nov 70 minst dubbla turer till Älvsered och på kväll-natt tur Borås-Göteborg och åter Borås. I Älvsered och Mårdaklev och Överlida fanns det postorderföretag på den tiden. På FJ kördes med Yo1p och flera släp (undantag från Säo).
Kan 3044 också haft X nr. Jag har ett minne av att ha sett någon buss med detta?
Y =Västernorrland och detta kan ha varit Kramfors. Annars kan 3044 också gått i Ånge. Björn,Staffan men även Christian L och Greger L kanske vet mera om godsbussars tjänstgöring i Kramfors ,Ånge och Sveg. /SSn
Titel: SV: CF65 som möbelbuss - bildbevis
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 21:00:50 PM
Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 20:28:34 PM
... och på kväll-natt tur Borås-Göteborg och åter Borås.

Detta var alltså en tur som inte var upplåten för passagerare utan gick för post, bland annat värdepost, på sträckan. Trafiken drogs snabbt in sedan bussföraren - för övrigt klubbordföranden - blivit rånad på en av dessa turer.