Godt nyttår, kjære alle sammen.
Tiden er kommet for å oppsummere året som er gått, og det skal jeg gjøre grundig med bilder og tekst. Her vil det bli en masser av lesestoff, så sett dere tilbake i godstolen og ta dere tid til å bli med meg tilbake for å gjenoppleve mitt 2012.
2012 vil for meg gå rett inn i historiebøkene som "mitt år". Jeg er en aktiv mann på flere plan, og ved siden av min interesse for buss, driver jeg som skuespiller, artist, fotograf og filmskaper. For å nevne noe. I år har jeg fått min første profesjonelle jobb som skuespiller på scene og TV, og jeg har vært så heldig at jeg har kunne ta busslappen. Ved siden av alt dette driver jeg et firma som går knakende godt, og har holdt meg økonomisk oppreist i alle årets dager.
Nå skal vi gå tilbake til januar og gjenoppleve mitt 2012 måned for måned.
Januar
1. januar 2012 åpnet jeg offisielt driften av Magne Håheim ENK. Dette er et enkeltmannsforetak som har det nette slagordet: Kamerautleie, filmproduksjon, fotografering og artist. Dette begynte i det små for mange år tilbake, men jeg så potensiale i å etablere meg som næringsdrivende. Det skulle vise seg å være lurt for det kommende året.
Etter å ha fotografert med mitt gamle Nikon D40 kamera i mange år, var det på tide å se etter nye fotomuligheter. Jeg fikk et godt tilbud på et Canon 7D, og slo til med en gang. I og med at jeg driver med både film og foto, er 7D et perfekt kamera som gjør begge deler. Jeg syns kanskje det var litt dyrt å starte året med å legge ut nesten 20.000 kr, men det var verdt det da pengene var tjent inn igjen utover våren.
For å starte min siste bildekavalkade i 2012, vil jeg vise et bilde jeg tok av Finn Carlsen sin MB Travego. Sjåfør Bjørn Engen var sjåfør på årets første busstur, en harrytur med mellom Sandefjord - Strømstad
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/DSC_0753_zps626838cc.jpg)
Februar
Det er fortsatt mørkt ute, og det skal mye til for å få tid til å ta drivende gode bilder av busser på denne tiden av året. I tillegg er jeg svært opptatt elev ved Musikkteaterskolen i Oslo. Her utdannes jeg til å bli musikalartist, og bruker de lange skoledagene på sang, dans og teater.
For meg var februar en svært spennende måned. En måned som har satt sine spor utover året. Lørdag 4. Februar hadde jeg premiere på min aller første kinofilm. Filmens tittel er "Harde Strenger", og gikk på Bø Kino i vår. Filmen fikk utrolig gode tilbakemeldinger, og ble til og med nominert til "Folkets Amanda" 2012. For dere som er interessert, ligger filmen for salg på følgende link: http://www.magnehaheim.no/hardestrenger
http://www.youtube.com/watch?v=y8-SbOdBlNM (http://www.youtube.com/watch?v=y8-SbOdBlNM)
Etter filmpremieren var det på tide å pakke sekken med skolen å reise til London. Vi tok turen over dammen for å få med oss musikaler. Det ble en kjempetrivelig tur jeg sent vil glemme. Det ble også et par bussbilder på turen
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_1308_zps8ccce32e.jpg)
Det som gjorde Londonturen ekstra minneverdig, var en telefon jeg fikk ved frokostbordet på hotellet tidlig en morgen. Det var et Castingbyrå som ringte meg, noe som var spennende, da jeg hadde vært på audition for en reklamefilm like før jeg dro til London. Jeg fikk vite at jeg skulle spille i reklamen, og at jeg hadde fått hovedrollen i filmen! Det var ingen ringere enn Aksel Hennie som hadde regi på filmen, og som hadde plukket meg ut som skuespiller. Vi hadde en fantastisk dag på sett hvor vi lo og kjørte rundt i en golf på Tonsenhagen, av alle steder, rett utenfor kjøkkenvinduet mitt.
For deg som ikke har sett reklamen, eller ikke visste at jeg er skuespilleren i den. Ta en titt her!
http://youtu.be/TJbN16gfo5A (http://youtu.be/TJbN16gfo5A)
Mars
I mars ble det mue fokus på skolen. Eksamene nærmet seg, noe jeg ikke så veldig frem til. På min skole har vi ikke eksamen i matte og norsk, men i ballett og skuespill med mer. Dans har jeg aldri gjort i hele mitt liv, så det var mye fokus på å komme seg helskinnet igjennom dette. Allikevel ble det tid til litt bussbilder. Redaktør i Bussmagasinet Tom Terjesen hadde en MB Tourismo på prøve, som jeg ble med og tok bilder av
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_2582_zps222d62ca.jpg)
Senere samme måned tok jeg turen til Schaus Buss for å skrive en artikkel om dem i Bussmagasinet. Det var tipp topp fotovær i Vestby, og både busser og sjåfører smilte til kamera. Dette ble en veldig fin fotoshoot.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_9094_zps6ff95809.jpg)
April
For fjerde år på rad er jeg ansatt i Nor-Way Bussekspress. Jeg har sittet i informasjonen på Oslo Bussterminal, men nå jobber jeg mest på hovedkontoret vårt på Karl Johan. Annenhver helg sitter jeg der og svarer telefoner for selskapet. I tillegg har jeg begynt å jobbe på Gardermoen i deres skranke der.
Før sommeren ble det klart at Dag og Nattekspressen skulle legges ned. Jeg syntes dette var et merkelig valg rett før sommeren. Sjåfører som elsket jobben sin ble overført til andre systemer, eller begynte å kjøre lastebil. Jeg har lenge fryktet at Nettbuss har et lite spill bak alles rygg, og dette ble klart ikke så veldig lenge etter. Ikke lenge etter ble det klart at Nettbuss kjøpte Fjord1, og uglene begynte å grave seg frem fra mosen.
Her er et bilde av siste turen jeg fikk med Dag og Nattekspressen
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_9398_zps9f88aded.jpg)
Så skulle jeg få oppleve noe jeg aldri før har vært borti. Turen gikk fra Oslo til Tyin for å oppleve JVB sine beltebiler. Selveste Kristoffer Kvamme kom inn til Tyin og hentet meg en av selskapets fantastiske beltebiler. Vi humpet oss innover fjellet til Gjendesheim. Dette var en uforglemmelig reise jeg anbefaler alle å prøve!
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/Buss/IMG_9256.jpg)
VIP Transport kontaktet meg og ville fotografere sine kjøretøy til bruk på blant annet sine nettsider. Vi samlet sammen noen av deres utvalgte kjøretøyer, og hadde fotoshoot foran operaen, Akershus Festning, Gamle Losjen og midt i Karl Joahan. I dag pryder bildene selskapets flygeblader, visittkort og ikke minst, selskapets nettsider. Ta en titt, da vet! http://www.viptransport.no. Det ble bra, ikke sant?
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/Festningen_zpscd96f9da.jpg)
Mai
Mai er blitt Norges nye sommermåned, og det ble det også i år. Det var noen fantastiske sommerdager i mai, som ble satt pris på midt i eksamensperioden. Det var godt å gå på skolens tak for å slikke litt sol og samle krefter i de få pausene vi hadde mellom slagene.
I mai har jeg kun bilder fra jobber gjort for Bussmagasinet. De tre følgende bildene kommer fra jobber jeg gjorde hos Buss og Reiseservice, Tide Trondheim og Thorleifs
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/Buss/IMG_0517.jpg)
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_1115_zps7a88d488.jpg)
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_1214_zpsea18b812.jpg)
Juni
Min reklamefilm ruller og går på norske TV-skjermer, og jeg prøver meg igjen som skuespiller på en audition. Før jeg fikk svar på denne auditionen, rakk jeg en svipptur til Olden med buss for å hilse på slekten jeg har der.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_1409_zps12514fc0.jpg)
Da jeg kom hjem fra Olden, var tiden kommet for å få svar på audition. Jeg hadde fått en rolle i selveste Hakkebakkeskogen som skulle spilles i Bjørneparken i Flå, hele sommeren 2012. Jeg hoppet i taket av glede, og latteren tok seg til nye høyder da jeg fikk vite at jeg skulle spille kona på gården. Dette var en perfekt inspirasjon for årets sommerforestilling med Musikkteaterskolen. Denne var bare få dager etterpå på selveste Edderkoppen Teater. Her gjorde vi et helaftes show med innslag fra Hair, Moulin Rouge, West Side Story, Queen og mye mer.
http://youtu.be/JHF6Gv-ZczQ (http://youtu.be/JHF6Gv-ZczQ)
Dagen etter forestillingen dro jeg til Flå, hvor jeg skulle ha livets sommer. Det var flere av mine klassekamerater som og fikk jobb, og vi skulle nå bo sammen i to og en halv måned. Det var deilig å komme unna storbyens mas og tjas, og ta livet med ro i Hallingdal. Det ble også tid til bussfotografering i Flå.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_2945_zpsc757829c.jpg)
Lurer du forresten på hvordan jeg så ut som kone i sommer? Vel, jeg tror ikke jeg er noe blivende kvinne...
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_4483_zps7e9c02d0.jpg)
Juli
Det ble ikke så mye tid til bussing og farting mens jeg spilte teater i sommer. Da var det fint at bussene kom til meg! En kveld vi var ferdig med forestilling, passerer en Volvo 9900 med markeringen "Gøy på Landet". Jeg forstår at de er i Flå, og dagen etterpå kontakter jeg Nettbuss. Jeg får kontakt med sjåførene, og gjør en flott sak om serien for Bussmagasinet.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_3676_zps0e9d2424.jpg)
Det ble også tid til en prøverunde med Suleskarekspressen i sommer. Det er ingen tvil om at det er den mest spennende bussturen jeg noen gang har hatt. Jeg elsker smale, svingete og bratte veier. Suleskar kunne tilby alt!
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_3891_zps08e31c35.jpg)
Som enn kan se her, har Nor-Way fått ny logo. Selv med Nettbuss sin nyhet om at de kjøper Fjord1, fortsetter Nor-Way sin drift, og endrer logo på sine busser. Her er et bilde gjort kl. 05.00 en sommernatt midt på Strynefjellet
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_4766_zpsfabd0470.jpg)
Så var det tid for å feire! Den 17. Juli i år feiret JVB A/B Bitihorn sin 100 års dag. Gamle ansatte på båten, politikere, fylkesmenn og jeg var invitert til en fantastisk rundreise i Valdres. Turen begynte tidlig en morgen fra Fagernes med buss, og fortsatte over Bygdin med selveste 100-årsjubilanten. Tusen takk til Kristoffer Kvamme med flere som stelte i stand en flott opplevelse en ellers så vanlig tirsdag.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_4656_zpsaaec8c19.jpg)
August
4. august var det slutt. Etter 22 forstillinger som kona på gården til stor jubel i Hakkebakkeskogen, var sommeren over. Jeg gikk av scenen kl. 18.30, kastet meg i bilen og kjørte det jeg kunne til Oslo. Jeg rakk akkurat å dra hjemom for å parkere bilden, før jeg satte meg på nattoget til Steinkjer for å ta busslappen! Inn i all konegalskapen med jodling og monobryn, rakk jeg å ordne med oppkjøring til klasse D. Jeg tjente så gode penger i Flå, at jeg syns det var greit å bruke opp mesteparten med det samme. Jeg hadde ni fantastisk dager i Steinkjer hvor busskjøring og teoripugging gikk hånd i hånd. Et genialt intensivkurs ble gjennomført, og jeg kunne stolt sette meg på bussen tilbake til Trondheim med førerkortet i hånda. Takk til Cecilie Båfjord hos Gulebiler i Steinkjer.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_5595-2_zps9844e633.jpg)
Mens jeg var i Steinkjer, rakk jeg å ta kontakt med Austads Busser AS. Selskapet som holder til i Røra har til nå eid to Scania Classic busser som tidligere har vært eid av Firda Billag. Terje Austad stilte opp med sin nyeste Classic og tok meg med på en prøverunde fra Rørvik til Steinkjer
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_5669-2_zps62807d08.jpg)
Like etter at lappen var i boks, skulle jeg ut på min første langtur med buss. Tom Terjesen måtte ha en sjåfør nr. 2 på en testrunde med Solaris InterUrbino. Sammen kjørte vi over Valdresflya til Lom, og over Sognefjellet til Sogndal. I retur dagen derpå kjørte vi Aurland – Hol, og raka vegen tilbake til hovedstaden.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_6020_zpsf2277e07.jpg)
Så kom turen jeg gledet meg mest til! Nemlig prøvekjøring av nye Volvo 9700 B11R – helt alene! Magnus Gulliksen hadde ordnet meg prøvekjøring, og jeg satte av sted over Valdresflyene igjen. Dagen var fylt av solskinn og kjærlighet, og jeg fikk endelig kjøre buss fra Volvo for første gang. For en dag det ble
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_7045_zps88e66fbf.jpg)
Da jeg parkerte Volvoen, dro jeg hjem for å sove. Da jeg våknet igjen, tok jeg turen til RSA i Drammen. Jeg skulle ønsker jeg kunne si det var en Setra jeg skulle kjøre, men den gang ei. Doningen var en Raba S91. Bussen var fin den, helt til jeg skulle justere litt på rattet. Jeg dro ut alle sikringer, og måtte returnere til Drammen fra Kongsberg uten lys og vindusviskere i striregnet. Artig opplevelse
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_7185-2_zps56c70b51.jpg)
Så var det på'an igjen. Skolen startet på nytt, og jeg begynte i andreklasse. I sommer har skolen blitt godkjent som høyskole. Nå heter skolen Musikkteaterhøyskolen, og er Norges første treårige bachelorutdanning innen musikkteater. Slett ikke verst!
September
Denne høsten viste seg å bli en skikkelig arbeidshøst. Vaktene på Gardermoen ble flere, og skolens intensitet økte. Det ikke mye tid utenom alt arbeidet, men det gjorde til at dagene gikk fort. Jeg tok en svingom til Bergen etter et tips om at Åsane Bussterminal hadde fått en ny utkjøring for buss. Det som ikke var like planlagt, var at den var livsfarlig å bruke. Dette måtte dokumenteres.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_7262_zps69c471fc.jpg)
Oktober
Nok et anbud preget Oslo, og denne gangen var det store og tunge sentrumslinjer det skulle kjempes om. Linjene 30, 31, 31E, 32 og 36E ble overtatt av Nobina, som har fått seg et flott garasjeanlegg på Grorud. Bussene er av typen MAN Lion's Coach, og drives av enten gass eller diesel
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_7695_zps91d33bf4.jpg)
November
I november ble det bare tid til en bussartikkel for Bussmagasinet. Denne ble skrevet hos Brantsgård Buss i Sande i Vestfold. Vi brukte en flott solskinnsdag i november, hvor jeg fikk treffe selskapets ansatte, høres selskapets historie, og se deres busser. Dette ble en kjempedag i Vestfold.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_7859_zps706daea3.jpg)
Desember
Adventslysene lyser i de tusen hjem, og snøen begynner å falle rundt om. Kalendere åpnes og skrapes rundt om, og sammen teller vi ned mot jul. Jeg har vært så heldig å få kjøre litt Volvo de siste dagene. Jeg har fått testet både 9500 og 9900. Her er et bilde fra da jeg byttet buss i Skien
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_8281_zps45bd3f85.jpg)
Rett før jul tok jeg turen til Oppland for å gjøre to besøk hos to selskaper. Det hele begynte hos trivelige Gausdal Turbuss, før Bussmann ble besøkt på hjemveien. Dette ble de to siste jobbene før året tok slutt, og det var en verdig avslutning.
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_8709_zps301af8cd.jpg)
(http://i246.photobucket.com/albums/gg81/magneh/2012/IMG_8718_zpscda42ece.jpg)
Jeg syns det er flott å se tilbake på dette fantastiske året som er gått. Jeg husker hver en hendelse jeg skriver som om det var i går. Jeg sitter igjen med utallige minner fra 2012, noe som vil være med meg i lang tid fremover. Til neste år håper jeg å kunne treffe enda flere av dere, og håper og at flere vil dra nytte av mine fototjenester, slik som f.eks Vip Transport. Jeg håper også at dere vil bestille et abb. hos Bussmagasinet, da redaktør Tom Terjesen gjør en utmerket jobb med magasinet. Dette sier jeg ikke som en reklametekst, men for at arbeidet han gjør er helt unikt. Det finnes faktisk en mann der ute som bruker alle sine dager på å skrive om oss og vår bransje, så det skulle være hyggelig om dere ønsker å motta magasinet i deres postkasser. Jeg syns Tom Terjesen fortjener en ekstra stor takk. Arbeidet hans er uvurderlig.
Som en oppsummering vil jeg takke hver enkelt av dere som jeg har truffet i år. Jeg vil takke alle sjåfører jeg har sittet på med, og alle dere jeg har truffet i forbindelse med Bussmagasinet. Som en aktiv artist og skuespillerstudent, er det utrolig flott og befriende å treffe alle dere, og dele en interesse.
Det blir spennende å se om bussåret 2013 vil få en eller flere farger. Sånn som det er i dag finnes det fortsatt variasjon i ekspressmarkedet, men sånn som det ser ut nå, går vi en lilla tid i møte. Spørsmålet er om små selskaper klarer å holde ut, eller om de også går med i dragsuget. Noen ser på dette som en fantastisk utvikling, mens jeg med mine syns dette er et steg i feil retning. Vil Nor-Way bestå? Vil Nettbuss greie overtakelsen? Vil andre komme til? Kommer politikerne til å gjøre mer for næringen, og i såfall hva? Anbudene har skapt sin fortvilelse, så kan de snart finne på andre tiltak? Hva med å faktisk senke prisene på sjåførutdanningen og gjøre den mer attraktive for folk med en liten bussjåfør i magen?
Det er uendelig mange spørsmål som kan stilles i en sådan stund. Det er umulig å gi noen svar, da trolig ingen vet. Det er bare en ting vi kan gjøre, og det er å gå inn i 2013 og se hva som skjer.
Jeg ønsker dere alle et godt nytt år, og jeg ser frem til å treffe enda flere av dere langs veien eller i andre sammenhenger! Nå skal vi feire, så la korken sprette!
Tack för trevliga bilder i fina miljöer. Hoppas också att även det nya året blir bra för dig.