Denna blev utbränd redan efter ca. tre år i tjänst... hur ska Veolia lösa bristen, ska de fixa en till fd personalbuss? Det stod även en annan Kutsenits med nedmonterad kylarfläkt.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/rxf136.jpg)
Fler taxi inhyrningar kanske? Kravet på denna rafik är väl gasdrift varför jag undrar hur Skånetrafiken och Lunds kommun kunnat godkänna att man numera använder merparten taxibussar än de bussar som ursprungligen var tänkt att trafikera servicelinjerna. Att Kutsenisbussarna har tyvärr varit ett fiasko från början.
Men de tidigare Kutsenitsbussar byggda på Mercedes var väl någorlunda bra, det är nog därför man valde att beställa från denna tillverkare. Att man nu hade en helt egenbyggd drivlina var tydligen inget som inköpsansvariga tänkte på.
Kan dom inte sätta in en Volvo 7700 ifrån Malmö så lägge tills dom har hittat ny buss ???
Hur ska Malmö då klara stadstrafiken? Och hur ska en 7700 rulla på en sådan linje med särskilda anpassningar?
Dom har väl resarv bussar i Malmö sätt en gång gick det 2 Volvo 7700or i Trelleborg nån gång.
Det gick i Eslöv med, men det var under sommarmånader. Dock så har man minskat trafiken i Malmö sedan den 9 december så att 8 omlopp skulle bort och det kanske finns bussar över. Men nu tillbaka till det faktum att en 7700 skulle troligen fastna på de gator (eller i vissa fall cykelvägar!) som servicebussarna rullar på.
Om det nu är så att man under längre tid klarat sig med att köra med personbilar/taxi så kan man ju tycka att man överdimensionerat fordonsflottan från början. Specialbygge som beställs likt denna har ju haft en tendens att bli lika dyra i driftskostnad samtidigt som de senare blir väldigt svåra att avyttra. Det kanske hade varit bättre att satsa på någon lätt handikappanpassad variant av MB sprinter/Renualt Master eller liknande där det finns gott om bilar och bussar ute på vägarna som delar de flesta komponenter förutom ramper och kanske elektriska dörrar om man anser detta nödvändigt.
Citat från: Jo skrivet 31 december 2012, 09:45:48 AM
Om det nu är så att man under längre tid klarat sig med att köra med personbilar/taxi så kan man ju tycka att man överdimensionerat fordonsflottan från början. Specialbygge som beställs likt denna har ju haft en tendens att bli lika dyra i driftskostnad samtidigt som de senare blir väldigt svåra att avyttra. Det kanske hade varit bättre att satsa på någon lätt handikappanpassad variant av MB sprinter/Renualt Master eller liknande där det finns gott om bilar och bussar ute på vägarna som delar de flesta komponenter förutom ramper och kanske elektriska dörrar om man anser detta nödvändigt.
Ja fast Lunds kommun som beställer trafiken vill minska sina färdtjänstkostnader med att ha dessa bussar som går till sjukhus vårdcentraler och servicehem. Man vill helt enkelt kunna erbjuda plats i bussar större än vanliga taxibussar. Dock har handikappsorg varit emot dodell från början vilket knappast ökat populariteten. Inhyrda taxibilar har dessutom dubbelbemmaning vilket gör det dyrt.
Nu är det klart varför bussen började brinna... ett kabel som låg fel. Man kom även fram till att släckningssystemet var otillräckligt. Någon som vet, vilket system finns på dessa?
http://www.skanskan.se/article/20130112/LUND/701119843/1012/-/stromkabel-orsakade--gasbussbranden (http://www.skanskan.se/article/20130112/LUND/701119843/1012/-/stromkabel-orsakade--gasbussbranden)