Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 29 december 2012, 08:43:12 AM

Titel: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 29 december 2012, 08:43:12 AM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A7404.jpg)

Hej !

Dagens CR 145 bild är hämtad från Motala och visar buss 38.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 december 2012, 11:23:50 AM
Tack Peter för att du visar CR 145 i olika skepnader! Intressant!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Bjonne skrivet 29 december 2012, 23:14:23 PM
Mycket trevliga bilder av en snygg bussmodell!!
Under några år gick en ganska risig CR 145 som "flygbuss" mellan Visby flygplats och stan. Någon som har någon bild eller info om denna buss!
Och vilken CR var det som förolyckades i Jönköping?

Förtsätt gärna med fler bilder.

Björn
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 09:07:27 AM
Citat från: Bjonne skrivet 29 december 2012, 23:14:23 PM
Mycket trevliga bilder av en snygg bussmodell!!
Under några år gick en ganska risig CR 145 som "flygbuss" mellan Visby flygplats och stan. Någon som har någon bild eller info om denna buss!
Och vilken CR var det som förolyckades i Jönköping?

Förtsätt gärna med fler bilder.

Björn

Den Scania CR145 som brann upp i backen upp från Jönköping 1976-02-16 på riksväg 40 var denna http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=6394. Tyvärr vet jag inte regnumret. Detta är den svåraste vägtrafikolyckan i Sverige i "modern tid" och därmed naturligtvis också den svåraste bussolyckan. 15 personer omkom. De flesta hann inte ut ur bussen utan dog av rökförgiftning. Det berättas att de som satt främst i bussen tog lång tid på sig genom att de i mörkret famlade efter sina pälspaket, som de just köpt i Tranås. Evakueringen tog därför onödigt lång tid.

Branden förorsakades av ett överhettat däck. Busstypen som sådan har alltså ingen betydelse för branden. Många turistbussar på 1970-talet byggdes på samma sätt med en dörr framför framaxeln och en sedandörr (som öppnas manuellt som på en bil) längst bak. Dörren var normalt spärrad genom att två stolar fälldes ned framför den. För att öppna dörren måste alltså först dessa stolar fällas upp och sedan skulle man öppna genom att trycka på en knapp samtidigt som man tryckte ned handtaget. Men i det här fallet hade det bara förvärrat olyckan om man lyckats öppna den dörren eftersom det var precis utanför den som det brann som värst.



Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 30 december 2012, 09:27:04 AM
Hej !

Reg.nr på CR 145:an var EPU 075, årsmodell 1973.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 09:28:37 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 30 december 2012, 09:27:04 AM
Hej !

Reg.nr på CR 145:an var EPU 075, årsmodell 1973.

Mvh Peter Ö

Tack!

Meddelar du SBH detta så Uffe kan föra in regnumret?

Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 30 december 2012, 11:27:07 AM
Hej !

Detta är redan inskickat Staffan S. till SBH !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 december 2012, 13:37:16 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 29 december 2012, 08:43:12 AM
Hej !

Dagens CR 145 bild är hämtad från Motala och visar buss 38.

Mvh Peter Ö
Motala Lokaltrafik hade en serie på tre CR145 från år 1973. Detta är en av dem.
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:08:13 PM
Hej, en riktigt snygg buss som säkert var långt före sin tid, någon som vet om SJ haft någon sådan buss eller hade dom "bara" Ikarus, Van Hool och Ajokki på den tiden bland turistbussarna?
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 15:23:17 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:08:13 PM
Hej, en riktigt snygg buss som säkert var långt före sin tid, någon som vet om SJ haft någon sådan buss eller hade dom "bara" Ikarus, Van Hool och Ajokki på den tiden bland turistbussarna?

SJ ägde så vitt jag vet aldrig haft någon CR145. Däremot har GDG haft 11 stycken, varav 5 nya och 6 begagnade. SJ satsade på Scania CR110L.

Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:36:53 PM
Vad var skillnaden på BR och CR 145? 1493 var väl en BR 145, fanns det fler sådana hos SJ?
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 16:24:04 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 15:36:53 PM
Vad var skillnaden på BR och CR 145? 1493 var väl en BR 145, fanns det fler sådana hos SJ?

CR145 var helbyggd av Scania. BR145 var bara chassit som såldes till andra tillverkare för karossering. SJ 1493 (HJZ345) var mycket riktigt en BR145 och den hade Ajokki 5000E-kaross.
(http://savenfjord.se/resources/images/7.sko/C%20%2800681%29.JPG)
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: zjbus skrivet 30 december 2012, 17:28:03 PM
Tack Staffan, hade SJ fler 145:or?
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 19:43:24 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 december 2012, 17:28:03 PM
Tack Staffan, hade SJ fler 145:or?

Jag har noterat ytterligare två stycken:
1500 > 1489 GXC 156 DeltaPlan (till SJ i samband med köpet av Grunds Busstrafik i Färgelanda)
1496 GCZ528 Ikarus (köpt av Vänersborgs Linjetrafik)

Även 1493 inköptes begagnad men inte ens Svensk Busshistoria känner till varifrån. Finns kanske någon här som  vet?


Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: zjbus skrivet 30 december 2012, 20:17:24 PM
Tack igen, har du eller någon annan något foto?
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 december 2012, 21:11:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 19:43:24 PM
Jag har noterat ytterligare två stycken:
1500 > 1489 GXC 156 DeltaPlan (till SJ i samband med köpet av Grunds Busstrafik i Färgelanda)
1496 GCZ528 Ikarus (köpt av Vänersborgs Linjetrafik)

Även 1493 inköptes begagnad men inte ens Svensk Busshistoria känner till varifrån. Finns kanske någon här som  vet?
Enligt mina anteckningar var 1493 en provbuss från Scania. Den hade först nr 1491, men fick numret ändrat till 1493 när två GDG-vagnar övertogs och blev 1491 och 1492.
1489 fick först nr 1500, men blev snart 1489. Den körde jag en del när den fanns hos Grunds Busstrarfik.
1496 var hyrd till att börja med och hette då nr 1000.
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Bjonne skrivet 04 januari 2013, 22:28:47 PM
Ingen som har någon uppgift om CR 145:an i Visby?
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 05 januari 2013, 08:43:21 AM
Hej !

Bussen som efterlyses torde vara GTH 044 Sc CR 145 ch.nr 542599 från 1974. Köptes begagnad från Söråkers Trafik.
Hamnade sedan hos Visby Bilcity, 82-06-02 hos Holmsjö Bildemontering/Holmsjö, 83-03-01 Wä fotbollssektion/Kristianstad.
Det var allt jag kunde gräva fram om den.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 januari 2013, 10:05:29 AM
Det var väl den avbildade bussen som en tid gick på en expresslinje Uddevalla-Lidköping-Örebro-Kopparberg. Tror att man använde både GDG och SJ bussar på linjen. Jag åkte med till Kopparberg för spetsvändning (lämnade barn där) och då startade inte bussen. Vi lyckades till slut bryta upp motorluckan och hitta startknapparna bak som föraren inte kände till och så kom vi så småningom i väg.
Mvh Jan G
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: Bjonne skrivet 26 januari 2013, 21:41:57 PM
Hej!
Och tack, då vet jag lite mer om denna buss!

Bjonne
Titel: SV: Scania CR 145 del. 7
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 januari 2013, 22:03:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2012, 19:43:24 PM
Jag har noterat ytterligare två stycken:
1500 > 1489 GXC 156 DeltaPlan (till SJ i samband med köpet av Grunds Busstrafik i Färgelanda)
1496 GCZ528 Ikarus (köpt av Vänersborgs Linjetrafik)

Även 1493 inköptes begagnad men inte ens Svensk Busshistoria känner till varifrån. Finns kanske någon här som  vet?

1493 köptes faktisk fabriksny. Övertogs 1974-11-06. För den som läser Sv Omnibustidning för 1974 kan se att den finns på bild i annons från ELG (LG Eriksson).Ingen anskaffningskostnad anges i register.
Även 1495 övertogs fabriksny 75-06-12 Enligt uppgift hade den tidigare beställts av annat företag som tvingades avbeställa.
Anges leverans 1975 och anskaffningsår 1981. Köpt på avbetalning troligen. Volvo B58 Ikarus.

Vad gäller 1496 GCZ528 anges övertagen 1974. Bussen hyrdes från Vänersborgs Linjetrafik förening upa. Det är i och för sig möjligt att den hyrdes från Scaniahandlaren. Det som gjorde att den inte återlämnades utan istället togs över av SJ berodde på att den havererade. Troligen i Tingsstadstunneln och en annan buss körde in i bakdelen. Jag är ldite oklar om den hade toalett i originalutförandet. VL hade fö en egen Sc Ikarus som de körde med. Tyvärr havererade denna också genom brand.1496 har aldrig tjänstgjort hos VL.-
1489 ägdes tidgare av Thunells i Hede. Senare överlåten till Grunds Busstrafik och sedan övertagen i samband med övertagandet av busslinjen Vänersborg-Färgelanda. GDG och SJ samarbetade med övertagandet. 1489 gjorde sin sista resa till Hölö. Den blev lite skadad på vägen i Skövdetrakten.
Även senare har SJ i Göteborg och Uddevalla hyrt in bussar från VL. Vad jag vet enbart en (1) åt gången.
Nr 05 Sc VH;nr 06 Vo-VH; Vo Ikarus (regnr LMS154 ?) men även en Setra. Kan denna hetat 01?