Tog mig dag då en tur till Värnamo från Borås med Veolias linje 700.. åker då med flerkommun+ som gäller hela streckan utan undantag, så då blir det ibland en liten avstickare..
Bilder på den normalgolvade Volvon som jag åkte ner med (10:05 från Borås)
(http://3.bp.blogspot.com/-wFmReABO3R8/UN3OL54j64I/AAAAAAAAGmw/IYcPyhYY8pM/s1600/DSCI0003.JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-6FcvRcGA_64/UN3OTo7PtWI/AAAAAAAAGm4/Pmkk4AjtVx4/s1600/DSCI0004.JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-PxcSPh_vrdw/UN3Ob293vSI/AAAAAAAAGnA/jo_lqdty6yc/s1600/DSCI0006.JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-RK_T1HSjFD4/UN3OjTeqEiI/AAAAAAAAGnI/veFyruMRjlo/s1600/DSCI0007.JPG)
Och så hemresan vid 15:05 skedde med vagn 0229 (Volvo 8700)
(http://2.bp.blogspot.com/-olVo3Z_gL8M/UN3SdKo7Q9I/AAAAAAAAGp0/WNPgMkNWgkk/s1600/DSCI0020.JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-6MwoRX4PbdE/UN3Si47UVoI/AAAAAAAAGp8/0CD7-TF3agY/s1600/DSCI0021.JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-HrLb8LVHS-0/UN3SuH9ieFI/AAAAAAAAGr0/mZmujcl_Wuo/s1600/DSCI0024.JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-6zWInUG-P2U/UN3S0wKxekI/AAAAAAAAGr8/ioa476FXuRY/s1600/DSCI0025.JPG)
Komforten tyckte jag på den långa sträckan så klart var bättre på den normalgolvade, men det är väl en tidsfråga antar jag tills den också ersätts med en volvo 8700?..
Citat från: reseguiden86 skrivet 28 december 2012, 21:23:19 PM
Komforten tyckte jag på den långa sträckan så klart var bättre på den normalgolvade, men det är väl en tidsfråga antar jag tills den också ersätts med en volvo 8700?..
Nu är det ju i och för sig mellandagar men om man ska döma av bilderna hade man ju lika gärna kunnat ersätta den med en vanlig V70 eller på sin höjd en Caravellebuss.
Jo, tänkte du på det hur tomma bussarna var på resenärer? när jag åkte från Borås så var jag ensam resenär till Gisslaved där det gick på två stycken till. tillbaka turen vid 15 blev lite mer från Gislaved och Tranemo.. så då blev jag inte själv..
Vissa turer är mer välbesatta men under jullovet är ju många "vanliga" resenärer lediga . När jag körde 13.05 fr Borås fred 21712 var det drygt 35 med och hela bagagerummet fullt med väskor . 15.05 fr Värnamo 3 st varav en med rullator !! då är det kanon med 0229 i Anderstorp 1 barnvagn de fick fälla ihop den och samma med barnvagnen i Gislaved då var det rätt fullt i bussen ca 15 min sen var jag då ..
2264 är inge större hit att varken köra eller åka med trögstyrd och tung i pedaler .. mindre problem med 0229 är det ju oxå..
Jag har hört från "statistikfolk" på både JLT och Västtrafik att man tydligen lyckats åtminstone någorlunda med att locka arbets- och skolpendling till den här linjen. Men har ni som kör/åker någon uppfattning om hur mycket linjen används för att ansluta till och från tåg i Värnamo eller Limmared som del av längre resor? Det kan naturligtvis vara svårt att bedöma, men t ex hur mycket Resplus-biljetter brukar det vara, ungefär?
Vad gäller resplus i Limmared är det nära 0 däremot rätt mkt lokalt resande Tranemo-Limmared .. Till Värnamo förkommer det en hel del resplus ex 21/12 13.05 fr Borås hade jag ca 35 i bussen och flertalet av dessa hade resplus antingen i mobil eller pappersbiljett. Men en mer normal resdag är det inte jättemånga med resplus .. Många av de som åker tar 700 istället för 350 Borås-Tranemo och viceversa .. och även Gislaved -Värnamo är många som väljer 700 istället för 202/201 där tjänar man ju nästan 30 min på restiden .. Relativt få som åker över länsgränsen ..
Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2013, 02:28:32 AM
Vad gäller resplus i Limmared är det nära 0 däremot rätt mkt lokalt resande Tranemo-Limmared .. Till Värnamo förkommer det en hel del resplus ex 21/12 13.05 fr Borås hade jag ca 35 i bussen och flertalet av dessa hade resplus antingen i mobil eller pappersbiljett. Men en mer normal resdag är det inte jättemånga med resplus ..
Okej, lite som jag misstänkte då. Nåväl, det är ju trots allt inte så många av avgångarna som passar bra med byten till och från tågen, så egentligen är det väl kanske inte så konstigt.
Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2013, 02:28:32 AM
Många av de som åker tar 700 istället för 350 Borås-Tranemo och viceversa .. och även Gislaved -Värnamo är många som väljer 700 istället för 202/201 där tjänar man ju nästan 30 min på restiden ..
Ja, det är ju inte så kostigt eftersom 700 går "raka vägen" Anderstorp-Värnamo jämfört med linjerna som går endera via Gnosjö eller via Reftele. Det är nog ganska bra att det nu med 700 till slut blev en snabbare busslinje med åtminstone någorlunda turtäthet raka vägen.
Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2013, 02:28:32 AM
Relativt få som åker över länsgränsen ..
Det är tråkigt och faktiskt lite konstigt. Tittar man på hur många som bor i Tranemo men arbetar i Gislaved eller Anderstorp (eller tvärtom) tycker man att det borde finnas underlag för att fler skulle kunna åka med bussen.
Men det är ändå en fascinerande linje den här 700. Hade någon sagt för 10 år sedan att det skulle starta en sådan linje hade man väl knappast trott på det alls. Kul att den dessutom fick vara kvar nu efter försöksperioden!
Nja försöksperioden är inte över än.. den kommer att rulla till nästa tidtabellsskifte men sen vet väl ingen än vad jag förstått . Det finns för övrigt några "stammisar" som åker nästan varje dag en som åker fr Borås till Anderstorp och en fr Tranemo som åker till Gislaved och numera gäller Tranemo kommunkort till Gislaved !! Så några nya resenärer finns det ju och på sträckan Gislaved -Värnmao är det ju stor skillnad i tid för de som kan välja 700 där är väl mer befogat att köra än Borås-Tranemo där det inte år så stor skilnad mellan 350 och 700 . Problemet är ju att körtiden är för kort det vill till att man kan köra 90 på de ställen där det är tillåtet och att inte många ska betala med bankkort..