Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: DEB skrivet 22 december 2012, 19:28:37 PM

Titel: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 22 december 2012, 19:28:37 PM
Igår blev det att dokumentera ännu mer av det som snart är historia i dessa trakter. Ett bildsvep från igår kommer här! :)

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1331-1.JPG)

Keolis 5690 vid Hackstavägen/Centralvägen i Åkersberga.

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1336.JPG)

Några meter längre österut kommer Keolis 1208 farandes från Ljusterö.

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1339.JPG)

Keolis 4435 på 623H, vid samma ställa som bild nr 1.

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/undefined/DSC_1340.JPG)

Närtrafiken var ute på vift också, vid Storängsvägen en bit närmare centrum.

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1357.JPG)

Nu förflyttar vi oss till den söta metropolen Rydbo, där Keolis 5662 avgår mot Danderyd.

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1363.JPG)

I motsatt riktning kom den något äldre 3242 och hämtade upp passagerare.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 december 2012, 21:10:04 PM
Citat från: DEB skrivet 22 december 2012, 19:28:37 PM
Igår blev det att dokumentera ännu mer av det som snart är historia i dessa trakter. Ett bildsvep från igår kommer här! :)

(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_1331-1.JPG)


Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Kristian skrivet 22 december 2012, 23:29:55 PM
Fina bilder! "Söt metropol" lät trevligt (Rydbobo). :D
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: P.Ek skrivet 26 december 2012, 22:33:23 PM
Härliga vinterbilder! Ännu finare med all snö i Rydbo och 3242 :)
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 26 december 2012, 23:17:33 PM
Tack ska ni ha. :)
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 29 december 2012, 17:42:05 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2012, 21:10:04 PM
Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö

Tack för ett mycket trevligt bildsvep! Ja, det känns lite fel med linje 635 som lokallinje i  Å-berga.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:21:16 PM
Rydbobilden på 5662 var riktigt trevlig och inom kort även historisk.

3242, 3253, 54xx och 56xx-bussarna gör sannolikt sina sista insatser i Norrortstrafiken på fredag 4/1.
Den 5/1 börjar bussflyttarna från Täby till andra Keolisdepåer i Stockholmsområdet för att ge plats åt Arrivas bussar som rullar in på söndagen 6/1.
Höggolvarna kommer dock att köras till andra platser för "magasinering" och vidare öden genom SLs försorg.
De äldre Säfflebussarna ansvarar SL för att avyttra medan 5682-90 sannolikt får nya hem österut genom Keolis och någon mellanhand (typ Bustradecenter eller Busmarket).

Jag antar att det kommer att bli ett väldokumenterat avslut av flera fotografer här på forumet då det är bland de sista höggolvarna som reguljärt rullar i SL-trafiken som försvinner på lördag.

Hur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?
Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 30 december 2012, 17:33:17 PM
Tack igen! :)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:21:16 PM
Rydbobilden på 5662 var riktigt trevlig och inom kort även historisk.

3242, 3253, 54xx och 56xx-bussarna gör sannolikt sina sista insatser i Norrortstrafiken på fredag 4/1.
Den 5/1 börjar bussflyttarna från Täby till andra Keolisdepåer i Stockholmsområdet för att ge plats åt Arrivas bussar som rullar in på söndagen 6/1.
Höggolvarna kommer dock att köras till andra platser för "magasinering" och vidare öden genom SLs försorg.
De äldre Säfflebussarna ansvarar SL för att avyttra medan 5682-90 sannolikt får nya hem österut genom Keolis och någon mellanhand (typ Bustradecenter eller Busmarket).

Jag antar att det kommer att bli ett väldokumenterat avslut av flera fotografer här på forumet då det är bland de sista höggolvarna som reguljärt rullar i SL-trafiken som försvinner på lördag.

Hur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?
Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?

Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Ösmo har ju enbart en höggolvare (4564) som bara rullar som förstärkningsbuss, så den kommer lätt ersättas. Södertälje har några kvar i reserv och används rätt frekvent i rusningen vad jag har sett. Annars har nog Handen de enda SL-bussar kvar i trafik med högt golv, för att de ses som tillgängliga med sin handikapphiss.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 19:55:51 PM
Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 17:33:17 PM
Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Vet du vad som kommer att pensioneras från Nacka-Värmdö?
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 30 december 2012, 20:20:12 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 19:55:51 PM
Vet du vad som kommer att pensioneras från Nacka-Värmdö?

Inte mycket, men de tre B10BLE-vagnarna (4439, 4874, 4876) lär väl knappast överleva.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 20:32:48 PM
Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 20:20:12 PM
Inte mycket, men de tre B10BLE-vagnarna (4439, 4874, 4876) lär väl knappast överleva.

Det är nog sant... Fyller 13 år nästa år!
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2012, 20:59:52 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:21:16 PMHur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?

Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?

Frågan är väl hur det blir överlag då jag vill minnas att SL:s målsättning var 100 % lågentré/låggolv till 2013.

Vad gäller Nobina så kommer det som jag förstått vara samma sak där, dvs. lågentré/låggolv rakt av. Även bussarna för pendeltågsersättningen kommer att följa dessa regler. Nya bussar där blir ibland en del B9S mm. som blev över efter Sandviken.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 21:15:04 PM
Aha, då vet jag lite mer.
Handens B12:or kommer att leva åtminstone hela 2013 i ordinarie trafik tack vare sina handikapplyftar var det senaste jag hörde.
4564 lär däremot bli ersatt av någon mer handikappvänlig buss i Ösmo (troligen en av de fd Dalascaniorna som redan finns i Ösmo, men som var tänkta att ställas av).
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: MATTIAS A. skrivet 31 december 2012, 10:04:06 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2012, 21:10:04 PM
Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö

Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Karsten skrivet 31 december 2012, 10:53:38 AM
Citat från: MATTIAS A. skrivet 31 december 2012, 10:04:06 AM
Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?

Brukligt och brukligt... Det är absolut inga problem att köra ledvagn på kurviga vägar, det är ju den busstyp som har kortast axelavstånd och är därför det lättaste att köra framåt med. Sedan är inte 635s väg så speciellt slingrig om man jämför med vissa andra linjer som trafikeras med ledvagn (317, 428 och 626 till exempel).   
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Nico skrivet 31 december 2012, 15:24:33 PM
Citat från: Karsten skrivet 31 december 2012, 10:53:38 AM
Citat från: MATTIAS A. skrivet 31 december 2012, 10:04:06 AM
Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?

Brukligt och brukligt... Det är absolut inga problem att köra ledvagn på kurviga vägar, det är ju den busstyp som har kortast axelavstånd och är därför det lättaste att köra framåt med. Sedan är inte 635s väg så speciellt slingrig om man jämför med vissa andra linjer som trafikeras med ledvagn (317, 428 och 626 till exempel).   

Samt att det sedan framförallt är en omloppsteknisk fråga. Linje 635 har väl bara fem, sex avgångar per dag i bägge riktningar och med en turtäthet som varierar mellan en till tre timmar. Sannolikt ska vagn 5690 efter sin återkomst till Åkersberga station gå på något helt annat som då kanske istället kräver ledvagn.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: P.Ek skrivet 31 december 2012, 16:40:11 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 20:32:48 PM
Det är nog sant... Fyller 13 år nästa år!

13 år är väl inget, ja menar när det ändå är 16 år som är max.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 31 december 2012, 16:42:50 PM
Citat från: P.Ek skrivet 31 december 2012, 16:40:11 PM
13 år är väl inget, ja menar när det ändå är 16 år som är max.

Det är så det blir med korta avtalstider och entreprenörsbyten hit och dit. Att SL-bussar får gå i trafik tills sina 16-årsdagar tror jag kommer bli alltmer sällsynt i framtiden.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Nico skrivet 31 december 2012, 16:45:09 PM
I sig beror det väl även på avtalet... för det är väl inte alla avtal ens inom SL-land som tillåter 16 år som maxgräns?
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 31 december 2012, 17:03:56 PM
Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 17:33:17 PM
Tack igen! :)

Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Ösmo har ju enbart en höggolvare (4564) som bara rullar som förstärkningsbuss, så den kommer lätt ersättas. Södertälje har några kvar i reserv och används rätt frekvent i rusningen vad jag har sett. Annars har nog Handen de enda SL-bussar kvar i trafik med högt golv, för att de ses som tillgängliga med sin handikapphiss.
Hur är det med 4108/09 i Södertälje (Nykvarn), överlever dem årskiftet, eller är dem redan borta? Själv kan jag inte göra någon direkt koll, är borta från dem områdena ett tag till.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 31 december 2012, 17:08:14 PM
Citat från: Joakim W skrivet 31 december 2012, 17:03:56 PM
Hur är det med 4108/09 i Södertälje (Nykvarn), överlever dem årskiftet, eller är dem redan borta? Själv kan jag inte göra någon direkt koll, är borta från dem områdena ett tag till.

Lugnt än så länge, såg 4109 på 779 i torsdags. Men ska bli spännande att se hur det blir där, i SL:s tidtabeller fram till juni 2013 för linje 779/782 står det extra tydligt att trafiken bedrivs med "Icke lågentrébussar".
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Ted Selander skrivet 31 december 2012, 17:27:21 PM
Citat från: DEB skrivet 31 december 2012, 16:42:50 PM
Det är så det blir med korta avtalstider och entreprenörsbyten hit och dit. Att SL-bussar får gå i trafik tills sina 16-årsdagar tror jag kommer bli alltmer sällsynt i framtiden.

Om inget oförutsett händer, lär ett 20-tal H18E, dvs. Scania Maxci bli 17,7 år innan avtalet (Stockholms innerstad), och därmed bussarnas beviljade övertid, går ut. Heja heja!
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 31 december 2012, 17:44:09 PM
Citat från: Ted S skrivet 31 december 2012, 17:27:21 PM
Om inget oförutsett händer, lär ett 20-tal H18E, dvs. Scania Maxci bli 17,7 år innan avtalet (Stockholms innerstad), och därmed bussarnas beviljade övertid, går ut. Heja heja!

En trevlig avvikelse. :D Men jaså, trodde att det var samtliga kvarvarande innerstadsmaxci som skulle få dispens.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Ted Selander skrivet 31 december 2012, 17:48:03 PM
Citat från: DEB skrivet 31 december 2012, 17:44:09 PM
En trevlig avvikelse. :D Men jaså, trodde att det var samtliga kvarvarande innerstadsmaxci som skulle få dispens.
Jovisst är det så, men 97-orna blir max 17,6 år!
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Omnilasse skrivet 31 december 2012, 17:59:39 PM
Citat från: Nico skrivet 31 december 2012, 16:45:09 PM
I sig beror det väl även på avtalet... för det är väl inte alla avtal ens inom SL-land som tillåter 16 år som maxgräns?
Skall nog vara i praktiken alla områden idag som tillåter upp till 16 år. I något har man särskild regel för blåbussar - men inte för övriga linjer - vilket ju i praktiken bara blir en fördelningsfråga av fordonen mellan linjerna. Att det varit så mycket nya bussar i Stockholmstrafiken de senaste åren har ju varit en följd av låggolvs- och miljökrav.

Däremot har ju SL en gräns för att genomsnittsåldern skall ligga på 8 år.  Det gör ju att man ändå ofta måste "balansera" upp i avtalen med nyare bussar och istället för att köpa in helt nya fordon för ett avtalsområde som snart går ut, kan det ju vara bättre att göra sig av med "gamlingarna" och flytta över några "halvgamla" bussar som inte behövs längre i andra avtalsområden (eller som inte har sådan gräns).





 

   
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Ersa skrivet 31 december 2012, 18:16:42 PM
Men snälla... Visst är det bra att slippa kapitaförstöring, men hur kul är det att köra/åka Säfflebussar som är 12-16 år gamla? Det är ju även trevligt med en gnutta kvalitet emellanåt...
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 31 december 2012, 19:05:34 PM
Kvalitet borde väl vara H20A (Volvo B10MA/Säffle 2000NL) som trots sina nu dryga 13år på nacken fortfarande en av de bästa bussarna ur komfortsynpunkt, både för resenärer och förare tycker jag. En av få nackdelar kan väl vara att den saknar luftstol för föraren.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: DEB skrivet 31 december 2012, 19:07:23 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 december 2012, 19:05:34 PM
Kvalitet borde väl vara H20A (Volvo B10MA/Säffle 2000NL) som trots sina nu dryga 13år på nacken fortfarande en av de bästa bussarna ur komfortsynpunkt, både för resenärer och förare tycker jag. En av få nackdelar kan väl vara att den saknar luftstol för föraren.

Håller helt klart med, bortsett från de många av dessa bussar som tyvärr är slut i fjädringen och skakar för minsta gupp i vägen.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 31 december 2012, 20:40:13 PM
Ersa är lite väl fixerad vid ålderssiffran. 2000NL-bussarna är mycket bekvämare än både B9S och OmniLink, för att inte tala om Arrivas Citaroledbussar...

Är det bestämt hur länge 2000NL-bussarna på Ekerö blir kvar?
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Ersa skrivet 31 december 2012, 20:41:52 PM
Men nu finns ju inte normalgolv på kartan längre, så det som gäller är ju kombinationen Säffle, lågentre och hög medelålder.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 31 december 2012, 20:45:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2012, 20:41:52 PM
Men nu finns ju inte normalgolv på kartan längre, så det som gäller är ju kombinationen Säffle, lågentre och hög medelålder.
Varken det förstnämnda eller det sistnämnda är något som påverkar komforten negativt enligt mig.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Tommy E skrivet 31 december 2012, 20:54:00 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 31 december 2012, 20:40:13 PM
Är det bestämt hur länge 2000NL-bussarna på Ekerö blir kvar?

Högst några veckor till. Det planerades att ersättarna skulle vara här kring årsskiftet, men hittills har jag inte sett att någon av dem har kommit till depån.
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 december 2012, 23:55:00 PM
Arriva Ekerö har väl höggolvare ett tag till..
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Karsten skrivet 01 januari 2013, 00:38:07 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2012, 23:55:00 PM
Arriva Ekerö har väl höggolvare ett tag till..

Ja, precis som det står i inlägget ovan ditt inlägg. Några veckor till är de kvar...
Titel: SV: Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo
Skrivet av: Robban N skrivet 01 januari 2013, 18:37:12 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 31 december 2012, 17:59:39 PM
Skall nog vara i praktiken alla områden idag som tillåter upp till 16 år. I något har man särskild regel för blåbussar - men inte för övriga linjer - vilket ju i praktiken bara blir en fördelningsfråga av fordonen mellan linjerna.
Denna särskilda åldersregel för blåbussar, i vilka områden finns det en sådan och vilken ålder kan tänkas vara aktuell? Jag har förgäves försökt finna information om detta utan resultat.