http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40434.msg295110#msg295110
Vart tog dessa bussar vägen? Var väl något broms problem på de och förarna vägrade köra?
Polen
Det var bl.a den (av Keolis själva) specialspecade bromspedalen som inte passade förarkåren. Pedalerna var av en lite underlig lösning där gaspedalen var av hängande originalmodell, medan bromspedalen var av stående modell som den alltid sett ut på gamla SL-bussar. Den kombinationen ledde vad jag förstått till att förarna upplevde att pedalerna var på olika nivå, och de upplevde det som svårt att snabbt flytta foten från gas till broms.
De återköptes av Solaris och rullar nu i trafik i Polen. Vad jag förstått har inga andra Solarisbussar levererade till övriga Sverige sänts tillbaka till Polen.
På nya Solaris är det bättre pedalplacering och enligt Solarisfolk på mässan i Gbg så finns det numera en ombyggnadssats till äldre Solaris..
Man bytte ju ut den stående bromspedalen mot en hängande på Solarisarna i Stockholm efter önskmål från förarna men det var väl en massa tekniska fel som blev deras fall.
Har för mej att man hade problem med att bussarna kunde skena okontrollerat och att dörrarna kunde öppnas och stängas som dom ville under färden. Dessutom så var det väl ofta som dörrbromsen inte fungerade och man därför kunde köra iväg även om man glömt att stänga dörrarna.
Nu är det ju lite så att man får precis vad man betalar för!