Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 16:35:44 PM

Titel: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 16:35:44 PM
AAS390 på linje 155 som ännu i knappt tre månader kördes av Swebus. Sedan tog Borås Lokaltrafik över. Linje 155 har kvar sin sträckning men skyltas numera Svaneholm i stället för Bogryd.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814602%29.jpg)

MXC430 på linje 402 som också togs över av Borås Lokaltrafik i juni. Linjen till Bollebygd heter i dag 404.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814603%29.jpg)

PUZ771 på linje 1 till Ängsgården. I juni fick bussen nummer 117 och klassades som regionbuss.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814604%29.jpg)

OPD393 på linje 830 till Jönköping. På den tiden var det bara en busstur om dagen på 830 som gick hela vägen Göteborg-Stockholm.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814605%29.jpg)

PGD495, en av de två sista som levererades i BL:s nya design och dessa var de enda som fick den. Den blev dock inte långvarig: redan efter cirka ett år målades de om i Älvsborgstrafikens lack. De hann också med Västtrafiks blå skrud. Här på linje 7 till Norrmalm.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814606%29.jpg)
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 december 2012, 20:55:35 PM
Påminner mig om flytta dagar. Swebus 3055 är egentligen avsedd för E6-expresslinjen. Den gick till Oslo minst en dag i veckan. Sedan gick den oftast enbart Borås-Göteborg. Möjligen är bilden tagen en fredag?
3055 och 3175 hade kvar SJ Turistfärg väldigt länge. Har dock ingen datum för ommålning.
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 21:29:47 PM
Citat från: S Svensson skrivet 20 december 2012, 20:55:35 PM
Påminner mig om flytta dagar. Swebus 3055 är egentligen avsedd för E6-expresslinjen. Den gick till Oslo minst en dag i veckan. Sedan gick den oftast enbart Borås-Göteborg. Möjligen är bilden tagen en fredag?
3055 och 3175 hade kvar SJ Turistfärg väldigt länge. Har dock ingen datum för ommålning.

Ja, den 24 mars 1995 var en fredag. Var det så att en av turerna Göteborg-Borås förlängdes till Jönköping just på fredagar?
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: S Svensson skrivet 21 december 2012, 17:35:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 21:29:47 PM
Ja, den 24 mars 1995 var en fredag. Var det så att en av turerna Göteborg-Borås förlängdes till Jönköping just på fredagar?
Det fanns en tur som jag vill minnas gick med Göteborgsbuss på fredagar och denna spetsvändes cirka kl 16 i Jönköping.
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 december 2012, 21:26:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 16:35:44 PM

MXC430 på linje 402 som också togs över av Borås Lokaltrafik i juni. Linjen till Bollebygd heter i dag 404.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814603%29.jpg)
Säffleboggierna gjorde sig bra i denna lackering.
Du har dock"glömt"att skriva in inv numret på bildramen till denna,Staffan./Ulf
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 22 december 2012, 01:20:12 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 16:35:44 PM
PUZ771 på linje 1 till Ängsgården. I juni fick bussen nummer 117 och klassades som regionbuss.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814604%29.jpg)


Uppenbarligen fick den nummer 117 tidigare än juni...  ;) Kan ju nämnas att den tidigare hade nummer 257.
Titel: SV: Bussar i Borås i mars 1995, del 3 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2012, 09:09:05 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 december 2012, 01:20:12 AM
Uppenbarligen fick den nummer 117 tidigare än juni...  ;) Kan ju nämnas att den tidigare hade nummer 257.

Ja, det är ju rätt. Jag vände på det. De nya numren började dyka upp i februari 1995 i samband med att de nya Säffle-bussarna sattes i trafik. Dessa fick nummer 008-017 påsatt redan när de sattes i trafik och de ursprungligen planerade numren 260-269 sattes aldrig upp på bussarna. Omnumreringen hade med radionumret att göra och jag antar att det också var orsaken till att de nya numren började dyka upp redan innan tidtabellsskiftet i juni 1995.

Som synes har 258 inte fått sitt nya nummer 006 när jag tog bilden trots att det var samma dag.