(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/531059Gg-B.jpg?t=1355933430)
KFP 130 - Scania CR111M 1978 - SL H59 5310.
Vilken härlig miljöbild, man sitter länge och njuter av alla detaljer runt omkring. Sen är ju inte huvudobjektet fy skam heller precis ;-)
// Niclas
Hej
Vilken fin bild. Ser det likadant ut där idag med?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 19 december 2012, 17:54:23 PM
Vilken fin bild. Ser det likadant ut där idag med?
Knappast. Denna fina bild visar ett Söder med genuina småbutiker innan SoFo och Lattefolket. Saknat av många.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2012, 18:51:17 PM
Knappast. Denna fina bild visar ett Söder med genuina småbutiker innan SoFo och Lattefolket. Saknat av många.
/Gunnar
Äh! SE-bankskontoret är numera klädbutik, frisersalongen är fortfarande frisersalong, skivbutiken och tobaksaffären är en annan klädbutik, lattefolket finns förstås där men den här delen av Götgatan är nog ett dåligt exempel på butiksdöden!
Citat från: Stefan P skrivet 19 december 2012, 17:54:23 PM
Ser det likadant ut där idag med?
Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2012, 18:51:17 PM
Knappast. Denna fina bild visar ett Söder med genuina småbutiker innan SoFo och Lattefolket. Saknat av många.
Citat från: JDS skrivet 21 december 2012, 00:42:58 AM
Äh! SE-bankskontoret är numera klädbutik, frisersalongen är fortfarande frisersalong, skivbutiken och tobaksaffären är en annan klädbutik, lattefolket finns förstås där men den här delen av Götgatan är nog ett dåligt exempel på butiksdöden!
Den största skillnaden är väl att gatuavsnittet sedan några år är gågata.
Härlig miljöbild!
Men visst har väl en del av skivbutikerna och de många "billighetsantikvariaten" försvunnit. Men annars tycker jag att denna plats forfarande är rätt mysig att promerna vid (och desto lättare när det nu är gågata). Allt är ju inte heller klädbutiker. Här finns ju fortfarande en av de få "enskilt" drivna bokhandlarna och en trevlig fristående musikhandlare m.m.
Dessa kvarter känns ändå inte så förstörda som andra delar av stan. Och här har ju nästan gautlivet ökat. Tyvärr då som resultat av gågatan att man inte kan göra någon nu/dåbild - i alla fall inte om man laqligen skall ha med en 111:a på "nubilden".
Jaha där ser man, det gick bussar uppför Götgatsbacken en gång i tiden. Var det vanligt att de fastnade där på vintern? Nu ser föret bra ut på bilden men det lär ju ha varit en del problem där ibland? Eller funkade snöröjningen bättre på den tiden?
Nog gick det säkert att köra fast även då, men dels var väl inte trafiken lika stressad för 30 år sedan och troligen hann snösvängen helt enkelt med lite enklare. Sedan så syns det att H59 hade en bra mycket bättre markfrigång i jämförelse med dagens lågentré/låggolvsvagnar och det förenklade nog en hel del.
59an gick ända in på 2000-talet denna väg. Det var ofta en långsam resa över backen och sedan omläggningen till först Södersjukhuset typ under 2001/2002 och sen igen till Sergels torg via centralbron går den i tunneln i båda riktningarna. Vill minnas att det bara var något år som 59 förvisades att gå enbart på söder. Att resa Norra Hammarbyhamnen-Södersjukhuset via Medborgarplatsen-Mariatorget var inte särdeles efterfrågat. Idag är det en bra direktförbindelse från tunnelbanelösa Norra Hammabyhamnen till centralen och city.
Kompletteringsuppgiften till 4an som man kan hävda mellan Mariatorget-Södersjukhuset hanteras numera av linje 74.
5310 var en lite speciell buss, då den var med om en olycka vid hpl Karl XII:s Torg på 46:an norrut. Föraren fick någon typ av
blackout och körde in i Handelsbanken. Bussen sändes till "krocken" i Centralverkstaden, Hammarby för reparation. Efter
detta gick bussen någon dag i trafik, men drog snett åt höger vid inbromsning. Troligen förorsakat av krocken. När verkstaden skulle provköra bussen drog den snett åt höger och in i en vägg! Nya krockskador uppstod och bussen var tillbaka igen hos "krocken" i Hammarby. Ånyo krockreparation! Tror att bilden är tagen efter de båda olyckorna. Något annorlunda inv.nr än original ovanför den vänstra strålkastaren. :)
Var inte 5310 också utrustad med ATR?
Citat från: Nico skrivet 21 december 2012, 19:47:07 PM
Nog gick det säkert att köra fast även då, men dels var väl inte trafiken lika stressad för 30 år sedan och troligen hann snösvängen helt enkelt med lite enklare.
****
Visst kunde man köra fast.
I början av 1970-talet, kom jag med en H34, från Farsta. Passerade Farsta sjukhus, svängde höger vid Stora Sköndal. Där var det en hållplats i uppförsbacke, och isig vägbana. Det tog en bra stund att lämna den hållplatse, men till sist gick det.
Bussarna hade (har?) ju sommar-, eller allrounddäck. Det var inte alltid så kul.
Inte en dag för tidigt, att man nu lagstadgat om vinterdäck.
HJP
Citat från: Leyland skrivet 23 december 2012, 11:59:56 AM
Var inte 5310 också utrustad med ATR?
Japp, 5310 var ATR-vagn.
/Peter
CitatVisst kunde man köra fast.
I början av 1970-talet, kom jag med en H34, från Farsta. Passerade Farsta sjukhus, svängde höger vid Stora Sköndal. Där var det en hållplats i uppförsbacke, och isig vägbana. Det tog en bra stund att lämna den hållplatse, men till sist gick det.
Bussarna hade (har?) ju sommar-, eller allrounddäck. Det var inte alltid så kul.
Inte en dag för tidigt, att man nu lagstadgat om vinterdäck.
Däcken förr i tiden var väl som hockeypuckar i vinterväglag? Hur såg tjänsteviktsfördelningen ut på en sådan buss? Händer det att man som busschaufför ber passagerarna att samla sig över bakaxeln för att få bra drivtryck inför problematiska backar?
Citat från: Rickson skrivet 24 december 2012, 23:58:45 PM
Däcken förr i tiden var väl som hockeypuckar i vinterväglag? Hur såg tjänsteviktsfördelningen ut på en sådan buss? Händer det att man som busschaufför ber passagerarna att samla sig över bakaxeln för att få bra drivtryck inför problematiska backar?
****
Ja, även om det fanns mönster på däcken, så var nog inte greppet mycket bättre än på en hockeypuck, ibland. Inte så kul, när man skulle stanna vid en isig hållplats. Man tog hjälp av trottoarkanten, genom att trycka däcksidan mot den, men ibland hjälpte det knapp.
Motorn satt bak på H34 (Leyland Panther), så drivhjulen fick lite extra hjälp av den vikten.
Jag har inte råkat ut för det själv, men har hört talas om att folk har fått stiga av för att skjuta på.
HJP
Ojdå. Jag skulle nog aldrig skicka ut folk att skjuta på, det kan bli väldigt tokigt om bussen kanar bakåt eller åt sidan med en massa svenssonfolk runt omkring. Tror inte att deras knuffande gör så stor skillnad på ett tungt fordon heller.
Hej. På den tiden då bussarna var utrustade med stötfångare värda namnet så var det inte ovanligt att
man fick hjälp att komma loss från en hållplats av en annan buss.
På linje 515 som jag körde ofta var det ganska vanligt att man fastnade på hållplatsen Odengatan mot Odenplan.
Eftersom 515 var var ganska hårt belastad innan tunnelbanans blå linje fans så tog det inte många minuter
förrens man hade nästa buss bakom sig som med mer eller mindre lätt dask därbak såg till att man kom vidare.
Det kan kanke förklara varför dom flesta bussarna förut hade buckliga stötfångare.
Skulle man försöka sig på något liknande idag så skulle väl hela bussen ramla ihop.
Trevlig fortsättning på julen och Gott Nytt år alla. Nisse.
Citat från: Rickson skrivet 24 december 2012, 23:58:45 PM
Däcken förr i tiden var väl som hockeypuckar i vinterväglag? Hur såg tjänsteviktsfördelningen ut på en sådan buss? Händer det att man som busschaufför ber passagerarna att samla sig över bakaxeln för att få bra drivtryck inför problematiska backar?
Det beror på vad ni avser med "förr i tiden"
När bilden togs hade i a f den landstingsägda bussåkaren nyss infört Bandag regummeringar med sajpning på drivdäcken.
Dessa var helt ok när de var någotsånär nya.