Idag åkte jag en sväng till Knutby med Danielssons Åse och självklart blev det fotografering vid Knutby skola i det underbara fotovädret! Tycker bilderna blev riktigt bra.
Först kommer dock tre interiörbilder tagna på Uppsala centralstation.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0384psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0386-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0387psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0390psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0391psd.jpg)
Åse + KR Trafik 363
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0392psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0393psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0394psd.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0396psd.jpg)
Och väl tillbaka i Uppsala stod Ärna så fint uppställd.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0401psd.jpg)
Sedan blev det gruppfoto.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0402psd.jpg)
Ärna + Åse
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0403psd.jpg)
Såg även Kristian Larssons Vest med reg.nr DPX703. Kameran var urladdad så det blev endast en dålig mobilbild som jag väljer att inte visa här.
Personligen tycker jag att bussarna var trevliga att åka i, chauffören som körde till Knutby sa att dessa var de bästa i företaget. Mjuk gång men tyvärr alldeles för hårda säten för en timmes resa.
//Jacob
Trevligt, Jacob.
Såg en av dessa på håll samt Kristian Larssons mötte jag ett antal gånger under eftermiddan/kvällen.
//Niclas
Fina bilder!:)
Har UL inte ställt några krav vad det gäller bekvämlighet på stolarna? Har för mig att jag läste att det ex. fanns krav på att stolarna skulle gå att luta bakåt vid upphandlingen. Känns ju kanske lite märkligt att man inte bara byter ut stolarna, är det en så pass hög kostnad att det inte är rimligt?
Ursäkta. Jag ser gula skyltar med regnr. Tillfälliga nummer ? Tycker mig se nr men är inte helt säker. Kontollerar "Fråga annat fordon" men får fram personbilar. Kanske gör jag fel.
Det står att karossen är Vest. Kallas karossen så ? Det går ju bra använda det gamla namnet på fabriken.
Citat från: S Svensson skrivet 18 december 2012, 10:28:24 AM
Ursäkta. Jag ser gula skyltar med regnr. Tillfälliga nummer ? Tycker mig se nr men är inte helt säker. Kontollerar "Fråga annat fordon" men får fram personbilar. Kanske gör jag fel.
Det står att karossen är Vest. Kallas karossen så ? Det går ju bra använda det gamla namnet på fabriken.
Bussarna är tillverkade 2007 och det är alltså Vest Contrast. Jag träffade Vest Buss vd Per Dag Nedreberg på Persontrafikmässan och han berättade det de flesta av oss väl redan vet att Vest lagt ned sin karosstillverkning sedan ett par år tillbaka och att denna har övertagits av några av de tidigare anställda under namnet Vidre. Vest Buss säljer nu i stället Iveco Irisbus, såväl helbyggda som karosserade av andra (även Vidre). Senast är nu att de säljer Indcar i Sverige. Nedreberg kunde också berätta att man kommer att betona namnet Iveco mer framöver. Eventuellt kommer Irisbus att försvinna på lite sikt.
Visst finns bussarna med i fordonsregistret. Registreringsnumren är lite svårlästa men de skall vara DPX061 och DPW873. Bussarna är fd Norgesbuss > Tide Buss och importerade till Sverige i december.
Bussarna har handskrivna plåtar av den modell som Polisen använder när man anmäler att skylten har förkommit.
Vad gäller inredningen så finns knappast krav på mjukhet i dynorna :-) och att byta inredning i en buss med bälten är inte enkelt och i synnerhet inte billigt, då har det varit enklare att köpa helt nya bussar.
Att två UL-bussar saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd är väl ändå inget att vara upprörd över? Hur många linjevagnar har bekväma stolar i grannkommunen? Fyra stycken totalt? Perspektiv, tack.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 13:17:52 PM
Att två UL-bussar saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd är väl ändå inget att vara upprörd över? Hur många linjevagnar har bekväma stolar i grannkommunen? Fyra stycken totalt? Perspektiv, tack.
Så länge det inte var något skallkrav så finns det inget att klaga över
Aha det är de skall gå. Och det är i Knutby 13:30 man hittar en av de små KR-bussarna som jag inte har på bild. Var rullar de andra små?
Det är väl tänkt att det ska vara mestadels lågentre på 806 (pga delen Åby-Arlanda) så gissningsvis kommer de även dyka upp där då och då.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 13:17:52 PM
Att två UL-bussar saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd är väl ändå inget att vara upprörd över? Hur många linjevagnar har bekväma stolar i grannkommunen? Fyra stycken totalt? Perspektiv, tack.
Har svårt att se att någon var upprörd över detta, men allt handlar ju om perspektiv som sagt.
Citat från: AO skrivet 18 december 2012, 16:08:40 PM
Har svårt att se att någon var upprörd över detta, men allt handlar ju om perspektiv som sagt.
Upprörd kanske var fel ordval, men då jag rör mig på båda sidor länsgränsen har jag lite svårt att ta in negativa kommentarer och pikar om UL-verksamheten, då den jämförelsevis är helt förträfflig. Nya komfortabla bussar överallt i hela länet och en ny ren jättefin depå. Jag är varje dag smått sugen på att börja pendla för att åter få köra gult. Visst, tre st linjevagnar i UL-trafiken saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd. Men det kan ju jämföras med att enbart fyra st linjevagnar i grannkommunen har sådana stolar. Vilket iofs beror på att de beställdes till just UL-trafiken...
Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2012, 13:47:11 PM
Aha det är de skall gå. Och det är i Knutby 13:30 man hittar en av de små KR-bussarna som jag inte har på bild. Var rullar de andra små?
På vissa avgångar på linje 820
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 18:46:39 PM
Upprörd kanske var fel ordval, men då jag rör mig på båda sidor länsgränsen har jag lite svårt att ta in negativa kommentarer och pikar om UL-verksamheten, då den jämförelsevis är helt förträfflig. Nya komfortabla bussar överallt i hela länet och en ny ren jättefin depå. Jag är varje dag smått sugen på att börja pendla för att åter få köra gult. Visst, tre st linjevagnar i UL-trafiken saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd. Men det kan ju jämföras med att enbart fyra st linjevagnar i grannkommunen har sådana stolar. Vilket iofs beror på att de beställdes till just UL-trafiken...
Det är ju fullkomligt ointressant så länge inte avtalet kräver något annat, om UL avtalet nu skulle ha krävt fällbara stolar och en entreprenör av kostnadsskäl beställt bussar med billigare fasta stolar rör det sig om oseriös konkurrens gentemot åkare som räknat med att behöva köpa bussar i enlighet med avtalet.
Men så länge avtalet inte kräver fällbara stolar (UL) resp bälten (SL) så kommer inte många åkare att beställa bussar med överstandard.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 18:46:39 PM
Visst, tre st linjevagnar i UL-trafiken saknar mjuka stolar med fällbara ryggstöd. Men det kan ju jämföras med att enbart fyra st linjevagnar i grannkommunen har sådana stolar. Vilket iofs beror på att de beställdes till just UL-trafiken...
Dock är ju Nobina 00xx, 21xx och 22xx i Norrtälje betydligt bekvämare än Åse och Ärna.
//Jacob
Nu skall ingen gnälla över dessa fina bussar. Dessa Vest bussar är dem bästa som byggts med Scaniaspis. Sedan Maxcibussarnas glansdagar. Dem går stabilt på vägen och är robusta och inte allt för plastiga. Å vad gör det om dem saknar fällbara stolar. Här nere i Gnällbältet. Så har endast expresserna (komfortbussarna) fällbara stolar etc.. Å det är inte många som klagar över detta.
Sen så skall ju tilläggas att dem från början byggdes för SL´s trafik emellan Lillestrøm och Oslo. Där som tidigare nämnt Norgesbuss var brukare. Numera är det Unibus som har den trafiken och huvudmannen heter numera Ruter#. Samt att de kör med Vestbussar med Volvospis och även något skämt kallat Solaris. Samt några gamla Volvo 8700. Nej hatten av för Danielssons som fått ett par välbyggda bussar!
8)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2012, 11:03:19 AM
Bussarna är tillverkade 2007 och det är alltså Vest Contrast. Jag träffade Vest Buss vd Per Dag Nedreberg på Persontrafikmässan och han berättade det de flesta av oss väl redan vet att Vest lagt ned sin karosstillverkning sedan ett par år tillbaka och att denna har övertagits av några av de tidigare anställda under namnet Vidre. Vest Buss säljer nu i stället Iveco Irisbus, såväl helbyggda som karosserade av andra (även Vidre). Senast är nu att de säljer Indcar i Sverige. Nedreberg kunde också berätta att man kommer att betona namnet Iveco mer framöver. Eventuellt kommer Irisbus att försvinna på lite sikt.
Visst finns bussarna med i fordonsregistret. Registreringsnumren är lite svårlästa men de skall vara DPX061 och DPW873. Bussarna är fd Norgesbuss > Tide Buss och importerade till Sverige i december.
Tack Tack! Tyckte att det stod "O" först . Detta medförde att jag trodde dessa var helt nya !
Citat från: S Svensson skrivet 20 december 2012, 18:32:20 PM
Tack Tack! Tyckte att det stod "O" först . Detta medförde att jag trodde dessa var helt nya !
Nu hänger jag inte med riktigt. Eftersom bussarna registrerats om från Norge så får de naturligtvis regnummer i Sverige som om de varit nya.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 19:10:40 PM
Nu hänger jag inte med riktigt. Eftersom bussarna registrerats om från Norge så får de naturligtvis regnummer i Sverige som om de varit nya.
Trodde att bussarna var nytillverkade.